Thomasumo | zondag 10 november 2002 @ 13:48 |
Er bestaan bepaalde tonenschemas die door de kerk verboden werden omdat ze een incarnatie van de duivel zouden zijn. Ik begrijp dat het om bepaalde dissonanten gaat. Ik kan echter de schemas nergens vinden op Inet. Kent iemand hier de diabolus in musica? | |
dr_diablos | zondag 10 november 2002 @ 13:55 |
quote: ![]() | |
huhasta | zondag 10 november 2002 @ 14:19 |
mischien kan je hier wat vinden. http://www.musiversum.net/go.asp?http://www.musiversum.net/teksten/lurvink/mddlkerk/7.asp leuk onderwerp trouwens! hou me op de hoogte als je wat vindt, svp. greetzzz | |
doender | zondag 10 november 2002 @ 16:18 |
volgens mij heeft het met intervallen te maken, het augmented fourth interval is dat dacht ik, bijvoorbeeld C en F#, het wordt ook wel een tritone genoemd dacht ik. Je hebt zeg maar een perfect fourth of een perfect fifth en die verhoog je, respectievelijk verlaag je met een halve stap en dan heb je een tritone. of augmented fourth. of diminished fifth | |
Zander | zondag 10 november 2002 @ 16:31 |
Ja, het gaat geloof ik inderdaad om een interval van een verminderde kwint of overmatige kwart (bijv. van C naar F#). Diminished akkoorden zijn ook op dit interval gebaseerd. | |
doender | zondag 10 november 2002 @ 16:36 |
quote:Hey, even offtopic, weet jij misschien een site waar die nederlandse namen voor intervallen enzo staan, ik heb namelijk het kleine beetje theoretische muzikale kennis wat ik ken van internet afgehaald en ik ken dus alleen die engelse benamingen. Het lijkt net of ik zo wijsneuzerig over wil komen met diminished, augmented, perfect fifth etc. maar ik ken ze dus niet in het nederlands ![]() En zeg nou zelf, kwint klinkt toch veel mooier | |
Seborik | zondag 10 november 2002 @ 16:41 |
quote:Prime, secunde, terts, kwart, kwint, sext, septiem, octaaf en als je dan wat bijzonders wilt hebben, zet je er rein, overmatig, verminderd, verhoogd etc. voor. (dacht ik) | |
Zander | zondag 10 november 2002 @ 16:42 |
Even geGoogled, hier staan ze in het Nederlandsch: | |
Yokozuna | zondag 10 november 2002 @ 16:53 |
quote:Kan iemand ff zo'n voorbeeld opnemen? | |
hyperfuzz | zondag 10 november 2002 @ 17:04 |
quote:wat wil je opgenomen hebben daarvan? een paar verminderde of overmatige akkoorden? | |
Zander | zondag 10 november 2002 @ 17:30 |
Ik heb snel ff een simpel midi-voorbeeldje in elkaar gezet: http://purpletentacle.homestead.com/files/tritone.MID Eerst hoor je twee keer een verminderde kwint-interval, gevolgd door een arpeggio gebaseerd op de 'whole note scale'. | |
Koekepan | zondag 10 november 2002 @ 17:33 |
De diabolus in musica is de vermeerderde kwart. Op toetsinstrumenten en zo is die gelijk aan de verminderde kwint, maar het zijn toch echt twee te onderscheiden intervallen. | |
Zander | zondag 10 november 2002 @ 18:00 |
Mjah.. er is wel verschil maar volgens mij is dat op elk modern instrument puur theoretisch. Een Lydische toonladder (C-D-E-F#-G-A-B-C) bevat bijvoorbeeld een overmatige kwart en een reine kwint, maar de tritonus C-F# kun je zowel als een overmatige kwart als een verminderde kwint zien, het hangt van de context af. Het zou inderdaad best kunnen dat er vroeger, toen instrumenten nog anders gestemd werden er inderdaad ook onderscheid te horen was. | |
hyperfuzz | zondag 10 november 2002 @ 18:02 |
quote:ik weet het wel zeker ![]() | |
Yokozuna | zondag 10 november 2002 @ 19:58 |
quote:Dacht al, "hu ik hoor maar 2 tonen" ![]() | |
M4SS4CR3 | zondag 10 november 2002 @ 22:31 |
quote:Die twee intervallen zijn inderdaad niet gelijk aan elkaar, maar de verschillen zijn zo klein dat je gehoor dat niet waar kan nemen, tenminste dat heb ik me door een zeer ervaren muzikant wijs laten maken. Als je een Fis zingt, zul je niet precies op een Ges uitkomen. dit heeft te maken met het feit dat ons klankensysteem natuurkundig gezien voor geen meter klopt, niet symmetrisch is. Zoek eens naar informatie over natuurtonen, daar wordt het vast wel uitgelegd ![]() En niet alleen diabolus in musica is lang als 'duivels' beschouwd. Een componist waar ik de naam van vergeten ben was tot ophanging veroordeeld omdat hij een terts in het slotakkoord van een composiitie gebruikte. Dit is gelukkig door wat invloedrijke vriendjes voorkomen [Dit bericht is gewijzigd door M4SS4CR3 op 10-11-2002 22:39] | |
Yokozuna | zondag 10 november 2002 @ 23:04 |
quote:Onze hele frequentiegevoeligheid is ook een grote zooi ![]() |