abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 november 2002 @ 13:48:55 #1
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_6723525
Er bestaan bepaalde tonenschemas die door de kerk verboden werden omdat ze een incarnatie van de duivel zouden zijn. Ik begrijp dat het om bepaalde dissonanten gaat. Ik kan echter de schemas nergens vinden op Inet.

Kent iemand hier de diabolus in musica?

I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  zondag 10 november 2002 @ 13:55:29 #2
10123 dr_diablos
a most unpleasant man
pi_6723589
quote:
Op zondag 10 november 2002 13:48 schreef Thomasumo het volgende:
Kent iemand hier de diabolus in musica?
pi_6723791
mischien kan je hier wat vinden.
http://www.musiversum.net/go.asp?http://www.musiversum.net/teksten/lurvink/mddlkerk/7.asp
leuk onderwerp trouwens! hou me op de hoogte als je wat vindt, svp.

greetzzz

pi_6725051
volgens mij heeft het met intervallen te maken, het augmented fourth interval is dat dacht ik, bijvoorbeeld C en F#, het wordt ook wel een tritone genoemd dacht ik.

Je hebt zeg maar een perfect fourth of een perfect fifth en die verhoog je, respectievelijk verlaag je met een halve stap en dan heb je een tritone. of augmented fourth. of diminished fifth
allemaal hetzelfde.

intelligence is in the eye of the beholder
pi_6725213
Ja, het gaat geloof ik inderdaad om een interval van een verminderde kwint of overmatige kwart (bijv. van C naar F#). Diminished akkoorden zijn ook op dit interval gebaseerd.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_6725286
quote:
Op zondag 10 november 2002 16:31 schreef Zander het volgende:
Ja, het gaat geloof ik inderdaad om een interval van een verminderde kwint of overmatige kwart (bijv. van C naar F#). Diminished akkoorden zijn ook op dit interval gebaseerd.
Hey, even offtopic, weet jij misschien een site waar die nederlandse namen voor intervallen enzo staan, ik heb namelijk het kleine beetje theoretische muzikale kennis wat ik ken van internet afgehaald en ik ken dus alleen die engelse benamingen.
Het lijkt net of ik zo wijsneuzerig over wil komen met diminished, augmented, perfect fifth etc. maar ik ken ze dus niet in het nederlands

En zeg nou zelf, kwint klinkt toch veel mooier

intelligence is in the eye of the beholder
pi_6725348
quote:
Op zondag 10 november 2002 16:36 schreef doender het volgende:

[..]

Hey, even offtopic, weet jij misschien een site waar die nederlandse namen voor intervallen enzo staan, ik heb namelijk het kleine beetje theoretische muzikale kennis wat ik ken van internet afgehaald en ik ken dus alleen die engelse benamingen.
Het lijkt net of ik zo wijsneuzerig over wil komen met diminished, augmented, perfect fifth etc. maar ik ken ze dus niet in het nederlands

En zeg nou zelf, kwint klinkt toch veel mooier

Prime, secunde, terts, kwart, kwint, sext, septiem, octaaf en als je dan wat bijzonders wilt hebben, zet je er rein, overmatig, verminderd, verhoogd etc. voor. (dacht ik)
pi_6725363
Even geGoogled, hier staan ze in het Nederlandsch:

http://members.lycos.nl/FrankW/tonen.html

zondag 10 november 2002 @ 16:53:42 #9
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6725540
quote:
Op zondag 10 november 2002 16:42 schreef Zander het volgende:
Even geGoogled, hier staan ze in het Nederlandsch:

http://members.lycos.nl/FrankW/tonen.html

Kan iemand ff zo'n voorbeeld opnemen?
  zondag 10 november 2002 @ 17:04:32 #10
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_6725716
quote:
Op zondag 10 november 2002 16:53 schreef Yokozuna het volgende:
Kan iemand ff zo'n voorbeeld opnemen?
wat wil je opgenomen hebben daarvan? een paar verminderde of overmatige akkoorden?
yankee charlie dinges
pi_6726078
Ik heb snel ff een simpel midi-voorbeeldje in elkaar gezet: http://purpletentacle.homestead.com/files/tritone.MID

Eerst hoor je twee keer een verminderde kwint-interval, gevolgd door een arpeggio gebaseerd op de 'whole note scale'.

pi_6726104
De diabolus in musica is de vermeerderde kwart. Op toetsinstrumenten en zo is die gelijk aan de verminderde kwint, maar het zijn toch echt twee te onderscheiden intervallen.
Wittgenstein
pi_6726552
Mjah.. er is wel verschil maar volgens mij is dat op elk modern instrument puur theoretisch. Een Lydische toonladder (C-D-E-F#-G-A-B-C) bevat bijvoorbeeld een overmatige kwart en een reine kwint, maar de tritonus C-F# kun je zowel als een overmatige kwart als een verminderde kwint zien, het hangt van de context af. Het zou inderdaad best kunnen dat er vroeger, toen instrumenten nog anders gestemd werden er inderdaad ook onderscheid te horen was.
  zondag 10 november 2002 @ 18:02:34 #14
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_6726583
quote:
Op zondag 10 november 2002 18:00 schreef Zander het volgende:
Het zou inderdaad best kunnen dat er vroeger, toen instrumenten nog anders gestemd werden er inderdaad ook onderscheid te horen was.
ik weet het wel zeker hoe heet het ook weer, gelijkzwevende stemming ofzo? officieel zijn die tonen niet gelijk, maar we nemen de F# voor beide. De stemming zoals we nu hanteren is dus een soort compromis.
yankee charlie dinges
  zondag 10 november 2002 @ 19:58:30 #15
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6728159
quote:
Op zondag 10 november 2002 18:00 schreef Zander het volgende:
Mjah.. er is wel verschil maar volgens mij is dat op elk modern instrument puur theoretisch. Een Lydische toonladder (C-D-E-F#-G-A-B-C) bevat bijvoorbeeld een overmatige kwart en een reine kwint, maar de tritonus C-F# kun je zowel als een overmatige kwart als een verminderde kwint zien, het hangt van de context af. Het zou inderdaad best kunnen dat er vroeger, toen instrumenten nog anders gestemd werden er inderdaad ook onderscheid te horen was.
Dacht al, "hu ik hoor maar 2 tonen"
  zondag 10 november 2002 @ 22:31:30 #16
5702 M4SS4CR3
Dream Theater freak
pi_6731344
quote:
Op zondag 10 november 2002 18:02 schreef hyperfuzz het volgende:

[..]

ik weet het wel zeker hoe heet het ook weer, gelijkzwevende stemming ofzo? officieel zijn die tonen niet gelijk, maar we nemen de F# voor beide. De stemming zoals we nu hanteren is dus een soort compromis.

Die twee intervallen zijn inderdaad niet gelijk aan elkaar, maar de verschillen zijn zo klein dat je gehoor dat niet waar kan nemen, tenminste dat heb ik me door een zeer ervaren muzikant wijs laten maken. Als je een Fis zingt, zul je niet precies op een Ges uitkomen. dit heeft te maken met het feit dat ons klankensysteem natuurkundig gezien voor geen meter klopt, niet symmetrisch is. Zoek eens naar informatie over natuurtonen, daar wordt het vast wel uitgelegd

En niet alleen diabolus in musica is lang als 'duivels' beschouwd. Een componist waar ik de naam van vergeten ben was tot ophanging veroordeeld omdat hij een terts in het slotakkoord van een composiitie gebruikte. Dit is gelukkig door wat invloedrijke vriendjes voorkomen

[Dit bericht is gewijzigd door M4SS4CR3 op 10-11-2002 22:39]

Where do we come from? Why are we here? Where do we go when we die? What lies beyond, and what lay before? Is anything certain in life?
  zondag 10 november 2002 @ 23:04:48 #17
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6732234
quote:
Op zondag 10 november 2002 22:31 schreef M4SS4CR3 het volgende:

[..]

Die twee intervallen zijn inderdaad niet gelijk aan elkaar, maar de verschillen zijn zo klein dat je gehoor dat niet waar kan nemen, tenminste dat heb ik me door een zeer ervaren muzikant wijs laten maken. Als je een Fis zingt, zul je niet precies op een Ges uitkomen. dit heeft te maken met het feit dat ons klankensysteem natuurkundig gezien voor geen meter klopt, niet symmetrisch is. Zoek eens naar informatie over natuurtonen, daar wordt het vast wel uitgelegd

Onze hele frequentiegevoeligheid is ook een grote zooi
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')