Kent iemand hier de diabolus in musica?
quote:
Op zondag 10 november 2002 13:48 schreef Thomasumo het volgende:
Kent iemand hier de diabolus in musica?
greetzzz
Je hebt zeg maar een perfect fourth of een perfect fifth en die verhoog je, respectievelijk verlaag je met een halve stap en dan heb je een tritone. of augmented fourth. of diminished fifth
allemaal hetzelfde.
quote:Hey, even offtopic, weet jij misschien een site waar die nederlandse namen voor intervallen enzo staan, ik heb namelijk het kleine beetje theoretische muzikale kennis wat ik ken van internet afgehaald en ik ken dus alleen die engelse benamingen.
Op zondag 10 november 2002 16:31 schreef Zander het volgende:
Ja, het gaat geloof ik inderdaad om een interval van een verminderde kwint of overmatige kwart (bijv. van C naar F#). Diminished akkoorden zijn ook op dit interval gebaseerd.
En zeg nou zelf, kwint klinkt toch veel mooier
quote:Prime, secunde, terts, kwart, kwint, sext, septiem, octaaf en als je dan wat bijzonders wilt hebben, zet je er rein, overmatig, verminderd, verhoogd etc. voor. (dacht ik)
Op zondag 10 november 2002 16:36 schreef doender het volgende:[..]
Hey, even offtopic, weet jij misschien een site waar die nederlandse namen voor intervallen enzo staan, ik heb namelijk het kleine beetje theoretische muzikale kennis wat ik ken van internet afgehaald en ik ken dus alleen die engelse benamingen.
Het lijkt net of ik zo wijsneuzerig over wil komen met diminished, augmented, perfect fifth etc. maar ik ken ze dus niet in het nederlands![]()
En zeg nou zelf, kwint klinkt toch veel mooier
quote:Kan iemand ff zo'n voorbeeld opnemen?
Op zondag 10 november 2002 16:42 schreef Zander het volgende:
Even geGoogled, hier staan ze in het Nederlandsch:http://members.lycos.nl/FrankW/tonen.html
quote:wat wil je opgenomen hebben daarvan? een paar verminderde of overmatige akkoorden?
Op zondag 10 november 2002 16:53 schreef Yokozuna het volgende:
Kan iemand ff zo'n voorbeeld opnemen?
Eerst hoor je twee keer een verminderde kwint-interval, gevolgd door een arpeggio gebaseerd op de 'whole note scale'.
quote:ik weet het wel zeker
Op zondag 10 november 2002 18:00 schreef Zander het volgende:
Het zou inderdaad best kunnen dat er vroeger, toen instrumenten nog anders gestemd werden er inderdaad ook onderscheid te horen was.
quote:Dacht al, "hu ik hoor maar 2 tonen"
Op zondag 10 november 2002 18:00 schreef Zander het volgende:
Mjah.. er is wel verschil maar volgens mij is dat op elk modern instrument puur theoretisch. Een Lydische toonladder (C-D-E-F#-G-A-B-C) bevat bijvoorbeeld een overmatige kwart en een reine kwint, maar de tritonus C-F# kun je zowel als een overmatige kwart als een verminderde kwint zien, het hangt van de context af. Het zou inderdaad best kunnen dat er vroeger, toen instrumenten nog anders gestemd werden er inderdaad ook onderscheid te horen was.
quote:Die twee intervallen zijn inderdaad niet gelijk aan elkaar, maar de verschillen zijn zo klein dat je gehoor dat niet waar kan nemen, tenminste dat heb ik me door een zeer ervaren muzikant wijs laten maken. Als je een Fis zingt, zul je niet precies op een Ges uitkomen. dit heeft te maken met het feit dat ons klankensysteem natuurkundig gezien voor geen meter klopt, niet symmetrisch is. Zoek eens naar informatie over natuurtonen, daar wordt het vast wel uitgelegd
Op zondag 10 november 2002 18:02 schreef hyperfuzz het volgende:[..]
ik weet het wel zeker
hoe heet het ook weer, gelijkzwevende stemming ofzo? officieel zijn die tonen niet gelijk, maar we nemen de F# voor beide. De stemming zoals we nu hanteren is dus een soort compromis.
En niet alleen diabolus in musica is lang als 'duivels' beschouwd. Een componist waar ik de naam van vergeten ben was tot ophanging veroordeeld omdat hij een terts in het slotakkoord van een composiitie gebruikte. Dit is gelukkig door wat invloedrijke vriendjes voorkomen
[Dit bericht is gewijzigd door M4SS4CR3 op 10-11-2002 22:39]
quote:Onze hele frequentiegevoeligheid is ook een grote zooi
Op zondag 10 november 2002 22:31 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
Die twee intervallen zijn inderdaad niet gelijk aan elkaar, maar de verschillen zijn zo klein dat je gehoor dat niet waar kan nemen, tenminste dat heb ik me door een zeer ervaren muzikant wijs laten maken. Als je een Fis zingt, zul je niet precies op een Ges uitkomen. dit heeft te maken met het feit dat ons klankensysteem natuurkundig gezien voor geen meter klopt, niet symmetrisch is. Zoek eens naar informatie over natuurtonen, daar wordt het vast wel uitgelegd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |