abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 april 2015 @ 21:17:03 #1
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_152136138
In één van de hoeken van onze nieuwe tuin hebben we een moestuin gedacht. Waar nu nog gras ligt, willen we straks wat groente gaan verbouwen in verhoogde bakken.
De bakken wil ik zelf gaan maken van douglashout. We gaan het systeem van de Makkelijke Moestuin volgen, waarbij de bakken dus bestaan uit aparte plantvakken van 30x30cm. De hoogte ben ik nog niet helemaal uit (20 of 40 cm oftewel 1 of 2 planken hoog, beide kan ook natuurlijk).
Ook willen we graag een paar kipjes, al wordt dit waarschijnlijk volgend jaar.

Over de indeling heb ik wel wat ideeën. We willen graag zo veel mogelijk uit de beschikbare ruimte halen, zonder dat het rommelig of wordt of te vol lijkt. Voor de schop de grond in gaat, ben ik daarom erg benieuwd hoe anderen dit zouden aanpakken.

Hier een plattegrondje van hoe de toekomstige moestuin er nu bij ligt:

Het soon-to-be-moestuin-grasveldje is 220 bij 450cm groot. Het wordt aan twee kanten omringd door een pad, aan één kant staat een schutting (planken, met vanaf 90cm hoogte draadstaalnetten) en een deel wordt omringd door een lage heg.

De rechterkant van de tekening ligt op het noordwesten. Maar ligt 's ochtends tot een uur of 12:00 en 's middags vanaf een uur of 17:00 in de zon. Aan de overkant van het lange pad ligt een groot speelgazon en aan de andere kant staat een schuur (links nog net te zien). Aan het eind van het pad, dus aan de andere kant van de heg, ligt een vlonder waar we regelmatig te vinden zijn (want hele dag zon).

Tegen de schuttingen willen we graag wat klimfruit laten groeien. Gedacht wordt aan braam en wijnbes. Deze geven meteen wat extra privacy bij de schermen die we hier al speciaal voor hebben gekozen.

Een andere wens is een kippenhok. We denken eraan om een bouwpakket te bestellen dat bestaat uit een ren en een nachthok, van ongeveer 2 meter lang en maximaal 1 meter breed. Doel is om hier ongeveer drie kippen te gaan houden, waarschijnlijk wyandotte kriel. Geen haan, want in een woonwijk.
Gezien de drukte met de aanleg van de tuin is het prima als dit er pas volgend jaar van komt. Maar we willen bij de indeling van de tuin wel gelijk rekening houden met de plek voor het kippenhok, zodat de hele boel volgend jaar niet weer over de kop hoeft. Vanwege de heg lijkt die hoek van de tuin wel geschikt om de kippen te laten wonen, maar we weten niet hoe handig dit is in combinatie met de vlonder die er direct achter ligt.

Hieronder een conceptje dat we zelf hebben bedacht:

Hierdoor houd je veel breedte over voor de moestuin, zodat je dit logisch en ruimtelijk kunt indelen. Het lijkt ons ook gezellig om goed de kippen te kunnen zien als je door de tuin loopt. Of het praktisch is om het rengedeelte of juist het nachthok aan de kant van het pad moeten komen zijn we nog niet uit. Aan de andere kant hebben de kippen misschien tegen de schutting juist meer rust?

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. Wie heeft er gouden tips?
  woensdag 29 april 2015 @ 21:18:52 #2
422610 Barrah
pi_152136212
Oja, op het plaatje zijn de looppaden tussen de bedden nog groen gelaten. We twijfelen nog of we dit gaan vervangen door bijvoorbeeld houtsnippers of boomschors. Dicht straten zien we niet zitten maar we willen wel dat het praktisch is en er goed uit blijft zien.
  woensdag 29 april 2015 @ 21:39:01 #3
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_152137012
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 21:18 schreef Barrah het volgende:
Oja, op het plaatje zijn de looppaden tussen de bedden nog groen gelaten. We twijfelen nog of we dit gaan vervangen door bijvoorbeeld houtsnippers of boomschors. Dicht straten zien we niet zitten maar we willen wel dat het praktisch is en er goed uit blijft zien.
gewoon ook beplanten en paar losse tegels oid neerleggen?

20cm hoogte kan wel voor meeste groentjes maar hoe dieper hoe minder onderhoud
pi_152138118
De groene ruimte achter het eerste vak van de moestuin heeft in elk geval geen nut. Verder zou ik voor de kippen even kijken welke plek qua zon (temperatuur) het gunstigst is.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 21:31:57 #5
422610 Barrah
pi_152192783
Nog iemand? Anders een kick naar K&W?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')