Ik keek bij mijn.toeslagen.nl en zag inderdaad dat van de ¤70 er maar maximaal ¤12 wordt meegerekend voor de rekenhuur.quote:schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
huismeesterkosten
kosten voor dienst- en recreatieruimten
Let op!
Per rubriek kunt u maximaal ¤ 12 bij de huurprijs optellen, ook als u een hoger bedrag betaalt. Dat betekent dat u in totaal maximaal ¤ 48 bij de huurprijs kunt optellen.
http://www.belastingdiens(...)/welke_servicekosten
Wat? Zit je te dollen of begrijp ik je niet?quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:20 schreef RingBewoner het volgende:
Servicekosten zijn vaak voor apparatuur zoals stofzuiger, wasdroger en wasmachine. G/W/L gaat apart.
Wat valt er niet aan te begrijpen? Meestal is het zo dat je 3 dingen hebt, namelijk;quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:22 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Wat? Zit je te dollen of begrijp ik je niet?
Welke gemeenschappelijke ruimten zijn er behalve en trappenhuis nog meer dan? En als je daar toeslag voor wil hebben, waarom vraag je dan niet hoe hoog die kosten zijn.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:22 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Mijn punt of vraag is eigenlijk gewoon dat ik ¤70 aan servicekosten betaal maar niet snap hoe ik ze moet invullen. Ja, er zijn "schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten" maar ik weet niet hoe hoog deze zijn. Ja, er zijn "energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten" maar hetzelfde verhaal etc.
De kosten voor G/W/L, belastingen, internet, alles betaal ik zelf aan Essent/PWN/Tele2 etc dus dit lijkt me geen zak te maken te hebben met mijn ¤380 huur en ¤70 servicekosten.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:25 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Wat valt er niet aan te begrijpen? Meestal is het zo dat je 3 dingen hebt, namelijk;
-Huurkosten, kosten voor de kale huur van de kamer.
-Kosten voor G/W/L, afvalstoffen, internet en tv.
-Kosten voor service, zoals een stofzuiger en wasmachine.
Bij nader inzien was dat inderdaad ondoordacht.quote:Ik begrijp niet dat je zonder even wat te lezen de servicekosten dan maar ziet als kosten van de huismeester en "het daar dan maar invult".
quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:20 schreef RingBewoner het volgende:
Servicekosten zijn vaak voor apparatuur zoals stofzuiger, wasdroger en wasmachine
Dan zou je eens moeten vragen waar die servicekosten voor zijn. En betaal jij zelf aan de gemeente afvalstoffenheffing?quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:29 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
De kosten voor G/W/L, belastingen, internet, alles betaal ik zelf aan Essent/PWN/Tele2 etc dus dit lijkt me geen zak te maken te hebben met mijn ¤380 huur en ¤70 servicekosten.
Ik betaal servicekosten van ¤70 maar er is geen stofzuiger of wasmachine of recreatieruimte of gemeenschappelijke zandbak.
Daarom snap ik je niet.
[..]
Bij nader inzien was dat inderdaad ondoordacht.
Beetje dimmen zegquote:Op dinsdag 28 april 2015 20:30 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Wat reageer jij nou dom met alleen een smiley?
Volgens mij begon jij?quote:
Er zijn veel mensen die een studio en een appartement door elkaar halen. En bij de uitleg van TS met gemeenschappelijke ruimtes zou het best mogelijk zijn dat hij zich ook vergist. En als je een appartement huurt kan het nog zo zijn dat je een stuk huurt waarbij de gang binnenshuis met meer mensen word gedeeld en derhalve kan er best een gedeelde wasmachine, wasdroger en stofzuiger zijn. Zo gek is die redenatie niet.quote:servicekosten voor een wasmachine of stofzuiger? Hij huurt een appartement
Bij gemeenschappelijke ruimtes ging ik uit van trappenhal en dat soort dingen die schoongemaakt en onderhouden moeten worden.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:35 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Volgens mij begon jij?
[..]
Er zijn veel mensen die een studio en een appartement door elkaar halen. En bij de uitleg van TS met gemeenschappelijke ruimtes zou het best mogelijk zijn dat hij zich ook vergist. En als je een appartement huurt kan het nog zo zijn dat je een stuk huurt waarbij de gang binnenshuis met meer mensen word gedeeld en derhalve kan er best een gedeelde wasmachine, wasdroger en stofzuiger zijn. Zo gek is die redenatie niet.
Vraag gewoon eens heel simpel "waar betaal ik ¤70,- voor". Ik ben heel benieuwd.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:38 schreef RacerDKB het volgende:
Nou ja uhh laat ik het dan maar anders vragen of concluderen:
Mijn rekenhuur is ¤380 + ¤70, maakt ¤450. Nu ik nog 22 ben heb ik dus geen recht op huurtoeslag want het is boven de grens van ¤403,06. Per rubriek servicekosten kan ik maximaal ¤12 invullen, ook al betaal ik in werkelijkheid meer. Aan mijn huisbaas moet ik gaan vragen in welke rubrieken die ¤70 valt; en dan kan ik het correct aanvragen?
Of blijkt mijn rekenhuur nu ¤392 te zijn en heb ik al twee jaar recht op huurtoeslag?
Ik ben niet een van de vele mensen die een studio en een appartement door elkaar halen, ik heb een eigen voordeur; toilet; douche; keuken; huisnummer; berging; en deel geen fuck met mijn buren behalve het trappenhuis.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:35 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen die een studio en een appartement door elkaar halen. En bij de uitleg van TS met gemeenschappelijke ruimtes zou het best mogelijk zijn dat hij zich ook vergist.
Precies.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:37 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Bij gemeenschappelijke ruimtes ging ik uit van trappenhal en dat soort dingen die schoongemaakt en onderhouden moeten worden.
Dat zou kunnen, maar ik ken persoonlijk geen flat of studenthuis waar dat soort dingen gebeuren. Daarbij, TS betaalt ¤380 kale huur, vertel mij waar je daar een zelfstandig appartement voor krijgt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:37 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Bij gemeenschappelijke ruimtes ging ik uit van trappenhal en dat soort dingen die schoongemaakt en onderhouden moeten worden.
Ja de kale huur mag dan wel ¤380 zijn maar wat ik betaal is ¤450. En een zelfstandig appartement klinkt inderdaad als heel wat maar met 18m² betaal ik dus ¤25 per m²quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:40 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Daarbij, TS betaalt ¤380 kale huur, vertel mij waar je daar een zelfstandig appartement voor krijgt.
Wat een kolder zeg, ik begrijp niet dat jij zonder je fatsoenlijk in te lezen in de materie hier zulke prietpraat durft te verkondigenquote:Op dinsdag 28 april 2015 20:25 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Wat valt er niet aan te begrijpen? Meestal is het zo dat je 3 dingen hebt, namelijk;
-Huurkosten, kosten voor de kale huur van de kamer.
-Kosten voor G/W/L, afvalstoffen, internet en tv.
-Kosten voor service, zoals een stofzuiger en wasmachine.
Voor zover mij bekend kan je huurtoeslag krijgen voor de kale huur en een klein beetje voor de extra kosten.
Ik begrijp niet dat je zonder even wat te lezen de servicekosten dan maar ziet als kosten van de huismeester en "het daar dan maar invult".
Nou, aangenaam.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:40 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar ik ken persoonlijk geen flat of studenthuis waar dat soort dingen gebeuren. Daarbij, TS betaalt ¤380 kale huur, vertel mij waar je daar een zelfstandig appartement voor krijgt.
Hmm ja dat had ik ook gelezen en is nu wel duidelijk, alleen om te weten hoe ik die ¤70 in de rubrieken moet zetten moet ik dus even mijn huisbaas contacten?quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:46 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Die kosten zijn puur voor het stroomverbruik in de algemene ruimten, dus die verlichting op de galerij BUITEN weet je wel () en de poetsturk die ook betaald moet worden omdat hij elke week diezelfde galerij komt vegen/dweilen, onderhoud aan eventuele groenvoorziening buiten en eventuele huismeester kosten.
Dát is wat men bedoelt bij de fiscus met "service kosten"!
Dat is waar je servicekosten voor betaald. Onderhoud aan algemene ruimtes, schoonmaakkosten, dat soort dingen. Een appartement voor dat geld kun je bijna overal wel huren.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:40 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar ik ken persoonlijk geen flat of studenthuis waar dat soort dingen gebeuren. Daarbij, TS betaalt ¤380 kale huur, vertel mij waar je daar een zelfstandig appartement voor krijgt.
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik kijk gewoon hoe mijn eigen huurcontract eruit ziet. Die bestaat uit 3 delen. Kale huur, service en gebruik G/W/L. Over de kale huurprijs krijg je toeslag.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:46 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
]
Die service kosten hebben geen BAL te maken met je eigen stroom kosten of internet of wat dan ook,
Ja dat weet ik. Maximaal ¤12, en niet 70 zoals TS heeft geprobeerd.quote:alsof de fiscus je eigen stroomverbruik even gaat faciliteren, jij gelooft in sprookjes.
Die kosten zijn puur voor het stroomverbruik in de algemene ruimten, dus die verlichting op de galerij BUITEN weet je wel ()
Dat wist ik.quote:en de poetsturk die ook betaald moet worden omdat hij elke week diezelfde galerij komt vegen/dweilen, onderhoud aan eventuele groenvoorziening buiten en eventuele huismeester kosten.
Dát is wat men bedoelt bij de fiscus met "service kosten"!
Hangt af of je een starterswoning of een doorstroom woning hebt(dus vanaf 23 jaar). Starterswoningen mogen een maximale huurprijs van om en nabij de 330 hebben en dan zou je theoretisch rond de helft vergoed kunnen krijgen afhankelijk van je inkomen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:50 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Hmm ja dat had ik ook gelezen en is nu wel duidelijk, alleen om te weten hoe ik die ¤70 in de rubrieken moet zetten moet ik dus even mijn huisbaas contacten?
Afgelopen jaren had ik geen recht op huurtoeslag omdat ik ¤450 betaal per maand maar nu blijkt na alles ingevuld te hebben de Belastingdienst dus terug te komen met ¤392, wat wel logisch is, maar op dat bedrag zou ik afgelopen jaren wel toeslag hebben gekregen. Ik ben gewoon erg in de war en zeker ook omdat die bedragen telkens zo fucking dichtbij de grenzen zitten. En Ringbewoner zijn gebrabbel heeft me ook alleen maar in de war gebracht
Nou ik weet niet zo goed waar je het over hebt want naar mijn weten is een "starterswoning" een koophuis en ik huur gewoon van een particuliere kerelquote:Op dinsdag 28 april 2015 20:59 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Hangt af of je een starterswoning of een doorstroom woning hebt(dus vanaf 23 jaar). Starterswoningen mogen een maximale huurprijs van om en nabij de 330 hebben en dan zou je theoretisch rond de helft vergoed kunnen krijgen afhankelijk van je inkomen.
Je rekenhuur is 380 euro zeg je.quote:Op dinsdag 28 april 2015 21:14 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Nou ik weet niet zo goed waar je het over hebt want naar mijn weten is een "starterswoning" een koophuis en ik huur gewoon van een particuliere kerel
Het zit zo. Oude situatie:
Ik ben 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23
[ N ] uw rekenhuur minimaal ¤ 229,64 en maximaal ¤ 403,06 per maand is
[ J ] uw inkomen maximaal ¤ 21.950 per jaar is
[ J ] u maximaal ¤ 21.330 aan vermogen hebt
Nieuwe situatie:
Ik ben 23 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd
[ J ] uw rekenhuur minimaal ¤ 229,64 en maximaal ¤ 710,68 per maand is
[ J ] uw inkomen maximaal ¤ 21.950 per jaar is
[ J ] u maximaal ¤ 21.330 aan vermogen hebt
Aangezien mijn rekenhuur ¤380+¤70=¤450 is. Verder ben ik student met alleen een bijbaantje en amper eigen vermogen.
Waar ik gewoon over struikel is dat ik dus een rekenhuur van ¤450 hebt, maar hier waarschijnlijk maar ¤380 of ¤392 toepasbaar is voor toeslag. Maar als ik maar ¤380 of ¤392 kan invullen, dan weet de Belastingdienst niet eens dat mijn huur ¤450 is! Dus ¤70 invullen lijkt me toch de enige optie.
Nee mijn rekenhuur is ¤450. Kale huur + servicekosten.quote:Op dinsdag 28 april 2015 21:30 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Je rekenhuur is 380 euro zeg je.
Mja dat vind ik dus gek. Stel de servicekosten blijken maar in één categorie te vallen en dan mag ik er dus maar ¤12 opschrijven. Dan is mijn rekenhuur dus ¤450 maar de toepasbare rekenhuur maar ¤392. En als ik maar ¤12 zou invullen dan weet de fiscus niet dat mijn huur ¤450 is dus dan zou ik daarmee onder de ¤403,06 grens komen en heb ik er afgelopen jaar ook recht op gehad, ondanks dat mijn werkelijke rekenhuur ¤450 is.quote:Per rubriek kan je maximaal 12 euro opvoeren (dus nooit meer dan 48 euro totaal, waarschijnlijk minder) De rest kan je dus niet opvoeren.
Nee, je rekenhuur is je kale huur + de servicekosten die je mee mag laten tellen. Dus maximaal 380 + 48.quote:Op dinsdag 28 april 2015 21:40 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Nee mijn rekenhuur is ¤450. Kale huur + servicekosten
http://www.belastingdiens(...)_huurbedrag_gaat_hetquote:Op dinsdag 28 april 2015 21:40 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Nee mijn rekenhuur is ¤450. Kale huur + servicekosten.
[..]
Mja dat vind ik dus gek. Stel de servicekosten blijken maar in één categorie te vallen en dan mag ik er dus maar ¤12 opschrijven. Dan is mijn rekenhuur dus ¤450 maar de toepasbare rekenhuur maar ¤392. En als ik maar ¤12 zou invullen dan weet de fiscus niet dat mijn huur ¤450 is dus dan zou ik daarmee onder de ¤403,06 grens komen en heb ik er afgelopen jaar ook recht op gehad, ondanks dat mijn werkelijke rekenhuur ¤450 is.
De rest had ik inderdaad zelf allemaal gevonden en ik huur 100% zeker weten een zelfstandige woonruimte, die uitleg had ik ook. Maar bedankt voor het op een rijtje te zetten.
Je rekenhuur is ¤380 als de servicekosten niet gespecificeerd zijn.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:38 schreef RacerDKB het volgende:
Nou ja uhh laat ik het dan maar anders vragen of concluderen:
Mijn rekenhuur is ¤380 + ¤70, maakt ¤450. Nu ik nog 22 ben heb ik dus geen recht op huurtoeslag want het is boven de grens van ¤403,06. Per rubriek servicekosten kan ik maximaal ¤12 invullen, ook al betaal ik in werkelijkheid meer. Aan mijn huisbaas moet ik gaan vragen in welke rubrieken die ¤70 valt; en dan kan ik het correct aanvragen?
Of blijkt mijn rekenhuur nu ¤392 te zijn en heb ik al twee jaar recht op huurtoeslag?
Nee ik heb nooit documenten gekregen van mijn huisbaas naast de oorspronkelijke huurovereenkomst.quote:Op woensdag 29 april 2015 06:58 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
TS, heb je over 2014 geen jaarafrekening gehad van de servicekosten? Die kregen wij altijd, daar stond precies op aangegeven wat je waarvoor betaalt.
quote:Jaarlijks overzicht servicekosten en nutsvoorzieningen
Elk jaar krijgt u van uw verhuurder een overzicht van de servicekosten en nutsvoorzieningen van het afgelopen jaar (januari tot en met december). De verhuurder heeft tot 1 juli van het daaropvolgende jaar de tijd om het overzicht aan u te geven.
Nou het lijkt me ondenkbaar dat de elektriciteitskosten van de verlichting in de gang meer dan ¤840 per jaar zijn, dus ik denk niet dat ik hoef bij te betalen. Ik ga er eerder van uit dat mijn huisbaas allemaal niet op de hoogte is van deze zaken en nu dus dikke winst maakt op de servicekosten wat niet zou mogen.quote:Op woensdag 29 april 2015 11:29 schreef Fe2O3 het volgende:
Verhuurder is _verplicht_ de service kosten te specificeren, en die aan het eind van het jaar/periode te verrekenen. En dat kan ook betekenen dat jij moet bijbetalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |