Een collega van me waarmee ik weleens achter de bar sta, heeft een paar weken geleden een meisje leren kennen. Ik heb haar gezien: ze is knap en heeft een heel verlegen en poppige uitstraling. Mijn collega was helemaal verliefd op haar. Ik en de andere collega's wisten niet zo goed wat we van haar moesten denken, omdat ze zo verlegen en introvert overkwam. Maar verder dachten we niks en we vonden het alleen maar leuk voor hem dat hij gelukkig met haar was.
Hij is een paar keer bij haar wezen slapen en ook afgelopen week toen het mooi weer was. Hij had per ongeluk zijn zonnebril bij haar laten liggen. Ik weet niet welk merk, maar veel duurder dan RayBan. Die had hij van zijn pa gekregen en hij is er altijd heel blij mee geweest.
Hij bleek gisteren bij haar langs te zijn geweest om hem op te halen. Wat ik begrepen heb, werd hij door haar binnengelaten en zag hij meteen de zonnebril liggen. Echter haar broer die op dat moment ook aanwezig was - type agressieve sportschooltokkie - riep dat het zijn bril was. En geheel onverwacht ging zij erin mee, zo van: "Ja, dat is zijn bril! Probeer je ons te besodemieteren ofzo? Je had helemaal geen bril bij je!" Hij wist dat ze loog en de waarheid helemaal verdraaide en was helemaal perplex dat zijn allerliefste vriendinnetje van de ene op de andere seconde veranderde in een sociopathisch kutwijf. Hij stond tegenover twee dieven die hem van zijn dure bril hadden beroofd. Er ontstond een korte fikse ruzie, waarna broerlief zijn hem uit het appartement had geduwd.
Mijn collega nu helemaal stuk. De bril interesseert hem nu niet. Maar later vast wel, omdat hij er altijd best trots op was omdat het een gift was van zijn pa. Die pa heeft trouwens geld zat en wil vast om niet moeilijk te doen een nieuwe kopen; echter mijn collega is absoluut geen rijkelui's-kindje en dan te trots om dat aan te nemen.
Heeft het zin om in dit geval de politie in te schakelen? Zolang die twee vol blijven houden dat die bril van hun is, kan het tegendeel toch niet bewezen worden?