abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151957978
Wij hebben leuke steenschotten gezien van 140 x 110 cm en 4,5 cm dik. (Azobe hout)

Deze willen we gebruiken om op ons dakterras aan de voorkant van ons huis een vloer te maken. Momenteel ligt hier alleen de dakbedekking.Qua constructie is het dakterras berekend om er een 2de verdieping op te zetten.

We willen 3 x 3 schotten erop leggen, wat zouden jullie eronder leggen ?
Na een regenbui blijft er vaker een plas water op het dak staan, die na een tijdje ook weer weg is. De afwatering zo min mogelijk verstoren is wel belangrijk dus.

De leverancier van de steenschotten dacht aan gewoon een betontegel direct op de dakbedekking, op ieder hoekpunt van een steenschot. Door het eigen gewicht liggen de schotten daarmee stabiel genoeg.

Hardhouten liggers eronder zie ik vanwege de extra kosten niet zitten en vanwege het vocht.

Hebben jullie tips voor me voor een goede (low budget) oplossing ?
  donderdag 23 april 2015 @ 15:06:52 #2
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151958057
Hoe diep wordt de plas water?

Zowel bij een gemiddelde bui (regelmatig) als bij extreme neerslag (incidenteel)
pi_151958501
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 15:06 schreef Barrah het volgende:
Hoe diep wordt de plas water?

Zowel bij een gemiddelde bui (regelmatig) als bij extreme neerslag (incidenteel)
1,5 meter diameter en ca 1 a 1,5 cm diep.
Eigenlijk alleen als er redelijk veel neerslag valt.
  donderdag 23 april 2015 @ 15:43:46 #4
422610 Barrah
pi_151959062
Tegels zijn in dat geval dik genoeg om de schotten droog te houden. Om je dakbedekking te beschermen zou ik er wel iets van een rubber plaatje o.i.d. onder doen.

Heb je wel nagedacht over het gewicht van de steenschotten? Gezien hun grootte en doordat ze van hardhout zijn gemaakt zijn die dingen loodzwaar. Hoe zwaar heb ik via Google zo snel niet voor je kunnen vinden. Doe hier wel onderzoek naar voor je voor verrassingen komt te staan. Hun gewicht maakt ze misschien ongeschikt voor gebruik op je dakterras.
pi_151959110
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 15:43 schreef Barrah het volgende:
Tegels zijn in dat geval dik genoeg om de schotten droog te houden. Om je dakbedekking te beschermen zou ik er wel iets van een rubber plaatje o.i.d. onder doen.

Heb je wel nagedacht over het gewicht van de steenschotten? Gezien hun grootte en doordat ze van hardhout zijn gemaakt zijn die dingen loodzwaar. Hoe zwaar heb ik via Google zo snel niet voor je kunnen vinden. Doe hier wel onderzoek naar voor je voor verrassingen komt te staan. Hun gewicht maakt ze misschien ongeschikt voor gebruik op je dakterras.
Okay, die rubberen dingen zijn tegeldragers, toch ?

Een steenschot van 140 x 100 cm weegt 75 kilo. Te zwaar ?
  donderdag 23 april 2015 @ 16:43:41 #6
422610 Barrah
pi_151960497
Als het 75 kilo is breng je met die schotten dus het gewicht van 8 à 9 volwassenen extra op het dak. Dat zal hier op zich nog wel tegen opgewassen zijn. Maar als je er vervolgens nog bloembakken, wat meubels en misschien een vijvertje op zet en er vervolgens met meerdere personen op gaat kon het wel eens spannend worden...

Hoeveel het kan hebben hangt sterk af van de constructie van het dak. Of het verantwoord is valt op afstand lastig te zeggen.
pi_151962054
Er is in het bouwbesluit geen rekening gehouden met een extra permanente belasting van het dakterras, alleen met een veranderlijke van 250 kg/m2. Als de constructie daar dus maar net aan voldoet, en er is gerekend met de 'normale' statische belasting van lichte vlonderplanken, dan eten die steenschotten een flinke hoeveelheid van je marge op. Maar daarvoor moet je meer weten over de constructie, voor hetzelfde geld zijn het dikke betonplaten die ook makkelijk 500 kg/m2 aankunnen?

Ik denk trouwens dat je een heel ander nadeel hebt: Die steenschotten zijn heel 'dicht', en daaronder verdampt het water dus een stuk slechter. Er blijft langer en meer water op je dak staan. Ook zul je onder je planken flink wat algen kweken. Vlonders zijn veel meer open van structuur, zodat je geen water opsluit onder je vlonders.
pi_151970069
Ok duidelijk.
We liggen in een rij van 7 huizen en 5 daarvan hebben een extra kamer op dit dakterras gezegd. Volgens de buren is hier destijds met de bouw van de huizen vooruitziend rekening mee gehouden.
Zegt dit iets over de belasting ?
pi_151970697
Die extra verdieping steunt met name op de muren. De steenschotten en attributen op het dakterras belasten de vloer. Zoals Pfooh al zei neem je met die zware schotten al veel van die maximale belasting in. Heb je straks een dakterras, kan je er niet op zitten met je vrienden.
Hoe..hoe..hoe..
  donderdag 23 april 2015 @ 21:54:40 #10
422610 Barrah
pi_151970699
Daarmee hebben we nog steeds geen idee waaruit het dak bestaat en wat het omhoog houdt.
pi_151971408
Dit zegt de bouwtekening:
pi_151980546
Over belasting weet ik niets. Waarom gebruik je geen rubber tegels zoals die ook in speeltuinen worden gebruikt onder je stee schot of andere vlonder?
pi_151983321
Heb ook al gekeken naar dreentegels, deze wegen echter ook bijna 6 kilo per stuk, daarmee op 65 kilo per vierkante meter uitkomend. Vergelijkbaar met steenschotten dus.

Nu zag ik deze acacia hardhouten tegels bij de Ikea in de aanbieding.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00231963/
Kan ik deze direct op mijn dakbedekking leggen ? Zijn heel licht, redelijk betaalbaar, zou haast ideaal zijn. Alleen hoe leg ik ze het beste op het dak ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')