abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6711850
Hoi,
Ik heb afgelopen dinsdag te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt in december.
Dat houdt dus in voor mij dat ik vanaf 15 december zonder werk zit.
De reden is dat ik te veel ziek ben geweest dit jaar... 6x wel te verstaan.
En niet vanwege een zere teen hoor, maar wel serieus ziek.
Ik heb een jaarcontract dus ze staan volledig in hun recht. Er stond ook in een of ander bedrijfsregelement dat medewerkers die in het eerste jaar meer dan 4x ziek zijn geweest kunnen fluiten naar een vast contract. Ok niet zo letterlijk als ik het hier neer zet maar in wat nettere bewoordingen.
Nu heb ik dus een collegaatje die ook een jaarcontract heeft en ook best vaak ziek is geweest dus ik vraag me eigen nu af of zij ook der contract verliest.
Ik heb haar helaas nog niet kunnen spreken hierover... ik zie mijn collega's niet zo vaak, ik werk nl in de thuiszorg.
Ik moet wel nog even zeggen dat ik nu 19 weken zwanger ben (als mijn contract afloopt 22 weken) en dat ik al een keer een soortgelijke situatie heb meegmaakt alleen had ik toen een oproepcontract (0-uren).
Ik ben toen de WW ingegaan (wat ik nu overigens weer van plan ben) en heb me eigen helemaal scheel gesolliciteerd. Maar niemand nam mij aan met mijn dikke buik.
Dus verwacht ik dit nu weer eigenlijk.
En nu komt het.... kan ik als mijn collegaatje niet ontslagen wordt (als ze idd zoveel ziek is geweest als ik denk...) stennis schoppen bij mijn baas en zorgen dat ik toch dat vaste contract krijg of hebben jullie zoiets van (wat ik eigenlijk niet eens zo heel erg vind ) ga lekker die WW in meid en kijk na je bevalling op je gemak rond.

Maw, laat een keer over je heen lopen of doe er wat aan? wat zal ik doen?

pi_6711986
nee want je baas zal zeggen dat je contract om een andere reden niet wordt verlengd... bijv omdat je teveel koffie haalt ofsow, of omdat ze je gewoon niet meer nodig hebben....
Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
pi_6711994
Ik zal iig even afwachten wat er met je collega gebeurt.
Maar ook al mag die collega blijven dan nog heeft het denk ik geen zin om daarover te beginnen omdat zij gewoon in hun recht staan, dat zeg je zelf ook al. Zij hoeven geen verantwoording af te leggen waarom de ene wel mag blijven en de andere niet volgens mij.
  zaterdag 9 november 2002 @ 15:25:13 #4
15329 gizmo4ever
Eens kijken hoe lang de ondert
pi_6711995
Dit is toch niet over je heen laten lopen? dit is gewoon je baas die volledig in zijn recht staat.
Er staat nergens dat jij er van uit kan gaan dat je een contractverlenging krijgt.

Als ik jou was zou ik inderdaad eerst eens ff bevallen enzo en dan maar eens verder zien. Als je dan al nog zin hebt om te werken i.p.v. bij je kind zijn

pi_6712029
Je baas hoeft helemaal geen reden op te geven. Je hebt een jaarcontract. Jaar voorbij, contract voorbij, tenzij er iets instaat over een vervolgcontract. Niks aan te doen dus.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_6712095
Tja, deze reacties had ik zelf ook al bedacht natuurlijk.
En het is wel lekker om het even bevestigd te krijgen, maar wat ik me eigen blijf afvragen is: ze zitten met zo'n ontzettend personeels tekort en dan om zo'n (in mijn ogen...) lullige reden mij dan ontslaan... niet echt logisch toch?

Weet iemand hier trouwens ook of je al van te voren ww kan aanvragen?
Ik bedoel ik weet dat ik me in moet schrijven bij het arbeidsburo enzo en dat ik dus die sollicitatieplicht heb maar kan ik dan ook meteen de ww aanvragen zodat ik zeker weet dat ik in december of januarie geld krijg? ze zijn nl niet zo vlot bij dat soort instanties....
Ik heb al op de ww site gekeken maar daar werd ik ook niet echt wijzer van.

pi_6712155
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 15:33 schreef Angel22 het volgende:
En het is wel lekker om het even bevestigd te krijgen, maar wat ik me eigen blijf afvragen is: ze zitten met zo'n ontzettend personeels tekort en dan om zo'n (in mijn ogen...) lullige reden mij dan ontslaan... niet echt logisch toch?

Weet iemand hier trouwens ook of je al van te voren ww kan aanvragen?
Ik bedoel ik weet dat ik me in moet schrijven bij het arbeidsburo enzo en dat ik dus die sollicitatieplicht heb maar kan ik dan ook meteen de ww aanvragen zodat ik zeker weet dat ik in december of januarie geld krijg? ze zijn nl niet zo vlot bij dat soort instanties....
Ik heb al op de ww site gekeken maar daar werd ik ook niet echt wijzer van.

je moet naar het CWI toe, centrum voor werk en inkomen, dat was vroeger het arbeidsbureau, en als je je daar inschrijft wordt ook je aanvraag voor een ww uitkering gedaan. Dat kun je direct doen, dus bij wijze van maandag al.

Succes ermee.

De groeten van Ben
pi_6712199
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 15:37 schreef BenKetting het volgende:

[..]

je moet naar het CWI toe, centrum voor werk en inkomen, dat was vroeger het arbeidsbureau, en als je je daar inschrijft wordt ook je aanvraag voor een ww uitkering gedaan. Dat kun je direct doen, dus bij wijze van maandag al.

Succes ermee.

Tx
pi_6712942
Tja, de echte reden is natuurlijk dat je zwanger bent. Maar dat mogen ze niet zeggen dus komen ze met een kutsmoes aan.
Zal niet meevallen om een baan te vinden als je zwanger bent.
.
pi_6713011
6 keer ziek in een jaar, dat is extreem vaak.

Ik snap heel goed dat een werkgever mensen die vaak ziek zijn niet aan willen nemen.

Ook al is dat heel erg lullig voor jou!

Je staat niet in je recht. Je hebt een jaarcontract en een werkgever hoeft helemaal geen reden aan te geven waarom ze niet verder met je willen.

Het is gewoon pech!

pi_6713032
quote:
ze zitten met zo'n ontzettend personeels tekort en dan om zo'n (in mijn ogen...) lullige reden mij dan ontslaan...
Je wordt niet ontslagen!

Je wordt niet aangenomen, dat is iets heel anders.

pi_6713951
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 17:03 schreef Conflict het volgende:
6 keer ziek in een jaar, dat is extreem vaak.

Ik snap heel goed dat een werkgever mensen die vaak ziek zijn niet aan willen nemen.

Ook al is dat heel erg lullig voor jou!

Je staat niet in je recht. Je hebt een jaarcontract en een werkgever hoeft helemaal geen reden aan te geven waarom ze niet verder met je willen.

Het is gewoon pech!

Maar das de ellende juist, ik ben dus niet vaak ziek... normaal gesproken dan.
Ik heb nu toevallig een sof jaar gehad met 1 longontsteking, een bronchitus aanval + de lange nasleep ervan ( hier heb ik me dus 5 x voor moeten ziekmelden.)en een gekneusde pols en pink (in 1 keer en ook nog eens op me werk opgelopen...)
Als ze aan andere werkgevers van mij gaan vragen was angel vaak ziek dat horen ze "Nooit" .
Maar om Killerb even te quoten:
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 16:56 schreef killerb het volgende:
Tja, de echte reden is natuurlijk dat je zwanger bent. Maar dat mogen ze niet zeggen dus komen ze met een kutsmoes aan.
Zal niet meevallen om een baan te vinden als je zwanger bent.
Dit vermoeden had ik dus ook al.
Ik heb er ook over zitten denken om nix te zeggen en te wachten tot ik mijn contract voor onbepaalde tijd binnen had maarja tegen die tijd konden ze het al lang en breed aan me zien dat ik zwanger ben dus dat had ook geen zin.

Maar goed, ik gaat van de week even naar het cwi en lekker een ww tje aanvragen en gewoon solliciteren en ik zie wel hoe het verder loopt.

Bedankt voor alle reacties alvast.

pi_6761071
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 18:22 schreef Angel22 het volgende:

[..]

... lekker een ww tje aanvragen...

dinsdag 12 november 2002 @ 16:57:01 #14
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_6761116
tjah, zou je er nóg willen werken.. als je weet dat het bedrijf je liever niet meer heeft?
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  dinsdag 12 november 2002 @ 16:59:54 #15
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_6761162
quote:
Personeelstekort of niet... als jij volgend jaar weer veel ziek bent, hebben ze nog niets aan je... dan kost je hun alleen geld en wordt het werk ook niet gedaan...

Wat dat betreft kan ik me wel voorstellen hoe bedrijven redeneren..

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_6761253
6 keer per jaar ziek zien is veels te veel. Hoeveel dagen bleef je gemiddeld thuis per keer dat je ziek was?
Ik blijf echt maximaal 1 keer per jaar een dag thuis, maar meestal 0 dagen per jaar
٩๏̯͡๏)۶
pi_6761282
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 16:53 schreef Tiger_Woods het volgende:

[..]

hoezo?
Moet ik dan maar op een houtje gaan zitten bijten?
Tuurlijk ga ik solliciteren en heb ik al sollicitaties lopenm maar je moet niet vergeten dat ik zwanger ben en dat ze me daarom minder snel aannemen.
pi_6761325
In welk gebied werk je?

RTZ?

Kan ik je zeggen dat het een zooitje is soms :-/
Ik werk er zelf ook, danwel op de automatisering, maar hoor genoeg.

En ik heb ook wel eens wat verhalen van buitenaf gehoord en daar werd ik ook niet vrolijk van. Maargoed...het schijnt zo te horen

pi_6761328
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 16:59 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Personeelstekort of niet... als jij volgend jaar weer veel ziek bent, hebben ze nog niets aan je... dan kost je hun alleen geld en wordt het werk ook niet gedaan...

Wat dat betreft kan ik me wel voorstellen hoe bedrijven redeneren..

Ik heb die colega van mij gesproken en zij krijgt WEL een vast contract en zij is (naar eigen zeggen) bijna iedre maand wel een dag of twee ziek geweest.

Klopt dus even van geen kant hier.

Maar goed momenteel zit ik even in de ziektewet ivm me rug waar ik afgelopen vrijdag doorheen ben gegaan op me werk en ik zit te wachten totdat ze daar iig vervangend werk vooor me hebben.

pi_6761350
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 17:11 schreef MlR het volgende:
In welk gebied werk je?

RTZ?

Kan ik je zeggen dat het een zooitje is soms :-/
Ik werk er zelf ook, danwel op de automatisering, maar hoor genoeg.

En ik heb ook wel eens wat verhalen van buitenaf gehoord en daar werd ik ook niet vrolijk van. Maargoed...het schijnt zo te horen

Evean thuiszorg in de zaanstreek.
Was voorheen Thuiszorg Zaanstreek/Waterland.
pi_6761432
Ik geloof niet dat ze je contract niet verlegen vanwege je zwangerschap. Zwangerschapsverlof hoeft je baas namelijk niet zelf te betalen. Maar, een baas hoeft ook geen reden te geven. Ben blij dat hij nog iets gezegd heeft, hij mag het contract ook stilzwijgend af laten lopen.
pi_6761442
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 17:12 schreef Angel22 het volgende:

[..]

Evean thuiszorg in de zaanstreek.
Was voorheen Thuiszorg Zaanstreek/Waterland.

Uw, daar vallen we net niet onder.
Maar wat ik wel weet is dat het daar nog erger is dan hier :-/

We hebben oa geweigerd samenwerking te hebben met hun automatisering omdat ze op het niveau "ik kan een pc aanzetten" zitten (niet denigerend bedoeld..maar ik denk dat jullie me wel snappen).

Nouja, sterkte er mee iig!

dinsdag 12 november 2002 @ 17:19:55 #23
18335 djdano
Eet meer shoarma!!!
pi_6761489
Je hebt het gevoel dat je ontslagen bent en zo redeneer je ook. Maar dat is helemaal niet het geval. Want je hebt geen contract voor onbepaalde tijd maar gewoon een jaar contract.

Dat jaarcontract loopt af dus het is gewoon afgelopen. Ze zouden je natuurlijk een nieuw contract kunnen aanbieden maar dat is eigenlijk hetzelfde als een nieuwe mederwerker aannemen.

Wat zou jij doen als je een nieuwe medewerker zou moeten aannemen? Iemand aannemen die zwanger is dus die een flinke tijd niet kan werken of iemand die wel gewoon altijd voor je kan werken?

Ik zou het wel weten! En je baas dus ook

Sorry je kunt nu eenmaal niet altijd alles hebben in je leven, het is het een of het ander.

pi_6761522
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 17:06 schreef Ronaldsen het volgende:
6 keer per jaar ziek zien is veels te veel. Hoeveel dagen bleef je gemiddeld thuis per keer dat je ziek was?
Ik blijf echt maximaal 1 keer per jaar een dag thuis, maar meestal 0 dagen per jaar
1 x een maand (longontsteking met ziekenhuis opname)
2 weken later weer (nog steeds) longontsteking.... nadat ik weer aan het werk was geweest dus dat is dan al twee keer ziek, weer drie weken eruit.
Een maand later iets wat de dokter voor een raadsel stelde, wel hoge koorts (41/42 graden) maar geen ontsteking of andere aanwijsbare reden tot koorts weer een anderhalve week ziekenhuis, is dus al drie keer ziek.
Twee manden later 1 dag ziek Diaree en overgeven.... 4x ziek in totaal nu...
Maand er op 1 keer ziek gemeld ivm zwangerschap (wist me baas ook al op dat moment) Ik heb toen even uitvoerig de wcpot van binnen bestudeerd en de laatste keer was een zwaar gekneusde pink( banden gescheurd) en een gekneusde pols. Ik moest me eigen toen ziek melden omdat ze geen vervangend werk voor me konden vinden.

En toen het bericht dat mijn contract niet verleng wordt.

En nu ben ik dan voor de zevende keer ziek omdat ik door me rug ben gegaan wegens ondeugdelijk materiaal op de werkvloer....
Stofzuiger die ik optilde viel half uit elkaar waardoor ik een rare beweging heb gemaakt en nu dus met zware rugklachten thuiszit.
Naar vervangend werk wordt gezocht.....

pi_6761554
quote:
Op dinsdag 12 november 2002 17:16 schreef Coelho het volgende:
Ik geloof niet dat ze je contract niet verlegen vanwege je zwangerschap. Zwangerschapsverlof hoeft je baas namelijk niet zelf te betalen. Maar, een baas hoeft ook geen reden te geven. Ben blij dat hij nog iets gezegd heeft, hij mag het contract ook stilzwijgend af laten lopen.
Nee hij hoeft het dan niet zelf te betalen maar hij is me wel vier maanden kwijt.... en dat houdt dus in dat ie voor vier maanden voor drie klanten vervangend personeel moet hebben wat er dus niet is, vanwege het grote personeels tekort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')