FOK!forum / Sport Algemeen / Amstel Gold Race 2015 #5 Kwiat
TargaFloriozondag 19 april 2015 @ 20:30
Nu de Vlaamse klassiekers erop zitten komen de Waalse (heuvel) klassiekers eraan.
Beginnend met Nederlands enige World Tour klassieker: de Amstel Gold Race op 19-4
27x8av.jpg
*plaatje klopt niet helemaal. ivm wegwerkzaamheden maakt in Gulpen na de Gulperberg een lus richting Wijlre alvorens de Plettenberg en later die dag de Kruisberg aan te doen
Ook dit jaar zullen alle bekende beklimmingen in Zuid Limburg aangedaan worden.
De hellingen van 2015:
2448zfm.jpg
• 1 Slingerberg
• 2 Adsteeg
• 3 Lange Raarberg
• 4 Bergseweg
• 5 Sibbergrubbe
• 6 Cauberg
• 7Geulhemmerberg
• 8 Wolfsberg
• 9 Loorberg
• 10 Schweiberg
• 11 Camerig
• 12 Drielandenpunt
• 13 Gemmenicherweg
• 14 Vijlenerbos
• 15 Eperheide
• 16 Gulperberg
• 17 Plettenberg
• 18 Eyserweg
• 19 Huls
• 20 Vrakelberg
• 21 Sibbergrubbe (2e maal)
• 22 Cauberg (2e maal)
• 23 Geulhemmerberg (2e maal)
• 24 Bemelerberg
• 25 Loorberg (2e maal)
• 26 Gulperberg (2e maal)
• 27 Kruisberg
• 28 Eyserbosweg
• 29 Fromberg
• 30 Keutenberg
• 31 Cauberg (3e maal)
• 32 Geulhemmerberg (3e maal)
• 33 Bemelerberg (2e maal)
• 34 Cauberg (4e maal)

De winnaars van de laatste 10 jaar.
• 2014: Philippe Gilbert

• 2013: Roman Kreuziger
• 2012: Enrico Gasparotto
• 2011: Philippe Gilbert
• 2010: Philippe Gilbert
• 2009: Sergej Ivanov
• 2008: Damiano Cunego
• 2007: Stefan Schumacher
• 2006: Fränk Schleck
• 2005: Danilo Di Luca
Dale__Cooperzondag 19 april 2015 @ 20:39
Man, man die teksten bij Lotto Jumbo :')
Rellende_Rotscholierzondag 19 april 2015 @ 20:39
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 20:39 schreef Dale__Cooper het volgende:
Man, man die teksten bij Lotto Jumbo :')
Hun plan kwam uit, dan is het goed toch? :)
Dale__Cooperzondag 19 april 2015 @ 20:41
Betancur zat er overigens tot de beklimming van de Cauberg nog bij. Wie weet wordt het nog wat in de derde week van de Giro >:)
TargaFloriozondag 19 april 2015 @ 20:44
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 20:41 schreef Dale__Cooper het volgende:
Betancur zat er overigens tot de beklimming van de Cauberg nog bij. Wie weet wordt het nog wat in de derde week van de Giro >:)
Denk dat dat niet genoeg is, zou minimaal een 5e week nodig zijn. :')
franklopzondag 19 april 2015 @ 20:45
quote:
Johan Bruyneel
4 min. ·
Some cycling teams don't race with the right mentality: Lotto Soudal happy with 6th place, Lotto Jumbo happy with attacking way of racing, Roompot happy with the place of first Dutch rider, 21st... The latter team have the excuse of being a Pro Conti team amongst all the big teams. I bet Movistar and Orica Greenedge are not "happy" with 2nd and 3rd...
PippenScottiezondag 19 april 2015 @ 21:05
quote:
14s.gif Op zondag 19 april 2015 20:45 schreef franklop het volgende:

[..]

Nee, een levenslange schorsing en de Amerikaanse justitie op je dak, daar mag je blij mee zijn... :')
Evertjanzondag 19 april 2015 @ 21:14
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2015 21:05 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Nee, een levenslange schorsing en de Amerikaanse justitie op je dak, daar mag je blij mee zijn... :')
hij heeft wel gelijk
PippenScottiezondag 19 april 2015 @ 21:17
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2015 21:14 schreef Evertjan het volgende:

[..]

hij heeft wel gelijk
Soms ben je niet de juiste persoon om zo'n opmerking te maken.
Sjoerd102zondag 19 april 2015 @ 21:20
Zo inmiddels ook weer paar uurtjes thuis van een dagje amstel.
Blijf toch blij dat ik deze koers met de motor kan volgen ipv de auto.
Met name rond Gulpen stond het verkeer muurvast.
Zelf helaas ook kijkpunten moeten overslaan.
Desondanks toch nog keer of 20 de wedstrijd kunnen zien passeren

Een fotoverslag

SPOILER
De markt van Maastricht vorm het b
4sco5l.jpg

Cunego
2pybc7t.jpg

Ligthart
n2e729.jpg

Schleck
28tik0.jpg

En dan gaat de 50e van start
2hyigav.jpg

Boven op de Slingerberg is het peloton al op een lint.
a9ssgx.jpg

Boom probeert te ontsnappen onderaan de Lange Raarberg
2cp7yqf.jpg

Peloton had gemiddelde van 50km/u dan is ontsnappen vrijwel kansloos
alkitg.jpg

Maar na 37km is er dan toch een kopgroep gevormd
2v2vdxf.jpg

Het peloton laat de koplopers zijn gang gaan
inxqhz.jpg
15gzb40.jpg

Sommige renners moeten even een oortje vervangen
zvskrn.jpg

Het peloton door Schoonbron
256r67r.jpg
vgu3at.jpg

De kopgroep bovenop de Loorberg
2d9tq80.jpg

Het peloton volgt op bijna 10minuten.
k2mmo.jpg

Het peloton draai de Schweiberg af.
2bt955.jpg

En na de lus door Belgie komt men Nederland weer binnen
2dwck9h.jpg

De voorsprong loopt stukje bij beetje terug.
15ntb41.jpg
Deze bedraag in Mechelen nog ongeveer 6minuten.
2nbg851.jpg

Movistar en Etixx leiden het peloton op de Sibbergrubbe
30mbh8j.jpg

Dillier (4) springt over stoeprandje
2e5r215.jpg

En ook hier ging het maar net goed
2e5r215.jpg

Kwiatkowski heeft zijn mannetjes ook nog vooraan zitten
2yukg2d.jpg

Het peloton door Heijenrath
21ctw6e.jpg

Afdaling Gulperberg
2wgzvab.jpg
20qj6md.jpg

De beklimming van De Fromberg
35n9cgg.jpg

Groepje Nibali
2aj81nr.jpg

Van Avermaet attent voorin
2bwkyd.jpg

Het restant van het peloton is ook begonnen aan de laatste lus
2llds08.jpg

En daar is de winnaar
nqz041.jpg
2z7enpv.jpg
jscd9l.jpg
Het publiek er nog eerder bij dan de pers
6f5i7a.jpg

Dumoulin
rsu7hw.jpg

Breukink en Boogerd
b9hkwi.jpg

Roosen in gesprek met Han Cock
11uiv80.jpg

Ondersteund door 2 man. Zo ziet sterven uit
11cbdhs.jpg

De Tank
izmcn9.jpg

Boogerd
3463sip.jpg

Leuk detail op vrachtwagen van Roompot
10dvzbb.jpg

Ook Luxemburgse pers aanwezig voor Schleck
mn2ott.jpg

En Boom met vrouw
el8jup.jpg


[ Bericht 0% gewijzigd door Sjoerd102 op 19-04-2015 22:07:09 ]
TLCmaandag 20 april 2015 @ 05:23
28 Nederlanders van start gegaan, de beste is 21ste geworden...

Dat is gewoon erg erg slecht.

En dat ook nog in eigen land !! :'( :(
Mexicanobakkermaandag 20 april 2015 @ 08:21
Maar even serieus, welke lotto-renner kan nu serieus meedoen om de knikkers
Ericrmaandag 20 april 2015 @ 08:31
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 08:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar even serieus, welke lotto-renner kan nu serieus meedoen om de knikkers
In klassiekers? Momenteel geen. In grote ronden, momenteel geen. In kleine rondjes van een week, Kelderman en misschien Gesink als hij weer fit is. Niet veel anders dus dan voordat de leegloop begon.

Hier en daar soms een uitschieter met Vanmarcke en in de grote ronden blij zijn met een anonieme top 10 klassering. Gesink dan nog de grote ongewisse factor in het geheel. Maar de laatste keer dat Gesink iets van belang won is ook alweer 2 jaar terug in een jaar dat hij verder weinig presteerde.
Steven184maandag 20 april 2015 @ 08:32
Sbaragli blijft dit seizoen trouwens ook ongeveer de beste zijn vsn MTN, leuk om te zien.
_-_ratjetoe_-_maandag 20 april 2015 @ 09:16
Die AGR, zou die in theorie wel leuk gemaakt kunnen worden met een ander parcours? Lijkt een snelle opeenvolging van heuveltjes, toch wordt het gewoon een massasprint. Hoe kan het dat bij de RvV de koers wel altijd helemaal uiteen geslagen wordt, is dat alleen door een paar klinkers op de heuveltjes? Want qua hoogtemeters stelt dat niet zo veel voor.
Ericrmaandag 20 april 2015 @ 09:28
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 09:16 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Die AGR, zou die in theorie wel leuk gemaakt kunnen worden met een ander parcours? Lijkt een snelle opeenvolging van heuveltjes, toch wordt het gewoon een massasprint. Hoe kan het dat bij de RvV de koers wel altijd helemaal uiteen geslagen wordt, is dat alleen door een paar klinkers op de heuveltjes? Want qua hoogtemeters stelt dat niet zo veel voor.
AGR is ongeveer een lange touretappe met een hele reeks 4de categorie heuveltjes. Zo'n rit overleven de sprinters die een beetje kunnen klimmen meestal ook.

Op de steentjes rijden vereist toch een specialisme en vermogen dat je vaak alleen ziet bij degenen die ook aardig kunnen tijdrijden en/of voor een wielrenner relatief zwaar zijn.

AGR moet gewoon selectiever gemaakt worden, maar dan wordt het helemaal rijden op een zakdoek. Nu rijden ze een laatste ronde waar alleen de Cauberg nog een scherprechter is. Ruim voor die laatste ronde wegspringen lukt niemand meer omdat er teveel ruimte ligt om renners terug te pakken.
Ereinionmaandag 20 april 2015 @ 09:31
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 09:16 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Die AGR, zou die in theorie wel leuk gemaakt kunnen worden met een ander parcours? Lijkt een snelle opeenvolging van heuveltjes, toch wordt het gewoon een massasprint. Hoe kan het dat bij de RvV de koers wel altijd helemaal uiteen geslagen wordt, is dat alleen door een paar klinkers op de heuveltjes? Want qua hoogtemeters stelt dat niet zo veel voor.
Kasseien maken inderdaad veel uit, vooral omdat het vaak smalle heuveltjes zijn, waardoor er na een helling de nummer 1 van het peloton een minuut voor heeft op de laatste van het peloton. Daarnaast is het veld in de breedte minder sterk, waardoor de ploegencontrole een stuk kleiner is. Als er drie toppers wegrijden kan je nog 20 knechten daarachter op kop zetten, die zijn nooit sterk genoeg om de enkele echte toprenners terug te pakken.

In de heuvelklassiekers heeft elke Katusha, BMC of Movistar een stuk of 4, 5 knechten in dienst die elke gevaarlijke kopgroep terug kunnen pakken. Ik denk dat we ons er maar bij moeten neerleggen dat voor de voorlopige toekomst deze klassiekers nooit meer dan 20 km spektakel op zijn best op zullen leveren, en meestal minder.

Het is wel mogelijk op een andere manier, als meerdere ploegen vanaf 80km elke helling aangrijpen om de koers lastiger te gaan maken. Maar dat vereist een totaal andere mentaliteit in het peloton, hoe ga je dat ooit teweegbrengen?

Het is een volstrekt onoriginele oplossing, maar voorlopige lijkt het lastiger maken van de finale het enige wat nog een beetje werkt. In Luik breekt het nu in ieder geval meestal open op de Roche Aux Foucons, ipv pas op de Saint Nicolas. In dat opzicht was de vorige finale van de Gold Race ook beter, de opvolging van Eyserbosweg, Fromberg, Keuterberg en Cauberg in de finale zorgde in ieder geval voor wat schifting. Dan kreeg je nog een sprint op de Cauberg, maar dan met 10 tot 20 man, in plaats van 60.
Mexicanobakkermaandag 20 april 2015 @ 09:35
Kleinere ploegen is de oplossing dus?
Ereinionmaandag 20 april 2015 @ 09:39
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 09:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
Kleinere ploegen is de oplossing dus?
Dat zou zeker een oplossing kunnen zijn. Maar dan ook echt kleiner, 5 of 6 man per ploeg.

Denk alleen dat de huidige sponsors veel te blij zijn met het huidige systeem. Die hebben uiteindelijk ook geen langetermijnbelang in de sport, alleen zolang hun contract doorloopt. Als die drie miljoen voor een kopman betalen willen ze een voorspelbare, controleerbare finale, zodat ze een goede kans op rendement op hun investering hebben. Die zitten niet te wachten op een chaos, onvoorspelbaarheid en gebrek aan controle in een finale.
_-_ratjetoe_-_maandag 20 april 2015 @ 09:51
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 09:39 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Dat zou zeker een oplossing kunnen zijn. Maar dan ook echt kleiner, 5 of 6 man per ploeg.

Denk alleen dat de huidige sponsors veel te blij zijn met het huidige systeem. Die hebben uiteindelijk ook geen langetermijnbelang in de sport, alleen zolang hun contract doorloopt. Als die drie miljoen voor een kopman betalen willen ze een voorspelbare, controleerbare finale, zodat ze een goede kans op rendement op hun investering hebben. Die zitten niet te wachten op een chaos, onvoorspelbaarheid en gebrek aan controle in een finale.
Dat is wel een interessant punt ja. Reden te meer voor een ander business model in wielrennen. Daar gaat het dan wel steeds over, maar blijkbaar is het niet mogelijk - anders was er wel meer in die richting gebeurd lijkt me.

De Waalse Pijl was vroeger ook een open koers, en nu een massasprint. Het is duidelijk iets van deze tijd. Enige koersen die niet te controleren zijn, zijn de Vlaamse koersen; de mooiste koersen liggen al weer achter ons :')
_-_ratjetoe_-_maandag 20 april 2015 @ 09:57
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 09:28 schreef Ericr het volgende:

[..]

AGR is ongeveer een lange touretappe met een hele reeks 4de categorie heuveltjes. Zo'n rit overleven de sprinters die een beetje kunnen klimmen meestal ook.

Op de steentjes rijden vereist toch een specialisme en vermogen dat je vaak alleen ziet bij degenen die ook aardig kunnen tijdrijden en/of voor een wielrenner relatief zwaar zijn.

AGR moet gewoon selectiever gemaakt worden, maar dan wordt het helemaal rijden op een zakdoek. Nu rijden ze een laatste ronde waar alleen de Cauberg nog een scherprechter is. Ruim voor die laatste ronde wegspringen lukt niemand meer omdat er teveel ruimte ligt om renners terug te pakken.
Je zou zeggen, de Cauberg nog een stuk eerder in het parcours, en daarna nog 20 bochtige kilometers over smalle wegen met een of twee kleine heuvels. Lijkt me een stuk lastiger te controleren. Weet niet of Der Thijs er ook blij van wordt
Chiappuccimaandag 20 april 2015 @ 12:14
De Waalse Pijl heeft de finale weer aangepast. Nu zelfs een extra klimmetje op 5,5 km van de streep. Benieuwd of dat nog wat oplevert.
Evertjanmaandag 20 april 2015 @ 22:31
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 09:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
Kleinere ploegen is de oplossing dus?
daarom zijn de wegraces van de OS altijd zo leuk
Evertjanmaandag 20 april 2015 @ 22:32
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 12:14 schreef Chiappucci het volgende:
De Waalse Pijl heeft de finale weer aangepast. Nu zelfs een extra klimmetje op 5,5 km van de streep. Benieuwd of dat nog wat oplevert.
nee hoor
Evertjanmaandag 20 april 2015 @ 22:33
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 09:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat is wel een interessant punt ja. Reden te meer voor een ander business model in wielrennen. Daar gaat het dan wel steeds over, maar blijkbaar is het niet mogelijk - anders was er wel meer in die richting gebeurd lijkt me.

De Waalse Pijl was vroeger ook een open koers, en nu een massasprint. Het is duidelijk iets van deze tijd. Enige koersen die niet te controleren zijn, zijn de Vlaamse koersen; de mooiste koersen liggen al weer achter ons :')
Eneco tour en de ronde van Belgie hebben altijd leuke klassieke ettappes