abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151829939
Beetje cryptische titel, maar ik wens het volgende:

Ik heb een actielijst met verschillende categorieën: Algemeen, techniek en nog een aantal.
In het dagelijks beheer van de lijsten werk ik altijd met kolomfilters. Ik kan zo snel filteren op domein, maar bv ook op status, deadline, eigenaar etc. Ik heb dus in totaal ongeveer 10 kolommen. Elke regel heeft een aparte ID: dit is een formule, dus ik laat alle regels staan zoals ze staan en ga dus niet lopen schuiven. Dat hoeft ook niet: als ik alle issues uit de categorie "algemeen" onder elkaar wil hebben, gebruik ik de filter.

Nu wil ik deze lijsten per categorie wekelijks printen. Dan kan ik natuurlijk filteren en voor de categorie Algemeen en voor de categorie Techniek apart een uitdraai maken. Wel even de header dan aanpassen.

Nu wil ik eigenlijk in een nieuw tabblad dmv een dropdownbutton dit proces voor mijn collega wat gemakkelijker maken, want die heeft nogal een handje van excelsheets te verklooien. Wat ik wil:

Ik kies de categorie.
Op basis van de categorie wil ik vanuit de totale actielijst alleen die regels behorend bij de gekozen categorie. Dus als ik algemeen kies, wil ik alleen algemeen zien.

Hoe dit ik dit? Met horizontal lookup krijg ik alleen de eerste regel van de categorie algemeen steeds onder elkaar (dus de andere regels zoekt hij niet op).

Voorbeeld van een regel:

id, categorie, opmerking, datum status, eigenaar
1, algemeen, lalalalalal, 2-4-2015, Henk
  zondag 19 april 2015 @ 17:33:43 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_151830857
Tijd om over te stappen naar een echte database met een makkelijke GUI?
So we just called him Fred
  zondag 19 april 2015 @ 17:58:09 #3
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_151831647
Je file(s) beveiligen werkt prima in Excel, dan kán je collega 't niet verkloten.

En FredvZ heeft gelijk .... je kunt Excel wel als een soort database gebruiken, maar daar is het eigenlijk niet voor bedoeld en daar zijn de standaardfuncties ook niet echt op ingericht.

met Hlookup / Vlookup moet je een indexgetal gebruiken om de juiste regel of kolom ten opzichte van de cel waarin het overeenstemmende resultaat staat te tonen ---- en als je ALGEMEEN ónder elkaar staat moet je Vlookup gebruiken, niet Hlookup (je zoekt VERTICAAL naar 'Algemeen' en dan met een indexnummer in de juiste kolom, HORIZONTAAL er achter).

[ Bericht 5% gewijzigd door BaardaapAd op 19-04-2015 18:14:05 ]
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_151849514
Ja, ik dacht al dat het hier op uit zou komen, maar bedankt! En idd, ik had verticaal zoeken gebruikt, alleen verkeerd opgeschreven :)

En wat beveiligen betreft: m'n collega moet ook dingen kunnen toevoegen, dus helemaal dichttimmeren is geen optie. Cursus excel misschien wel
  maandag 20 april 2015 @ 10:40:11 #5
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_151852409
het dichttimmeren van een collega is altijd een optie })

http://www.gratiscursus.be/Excel_automatiseren/index.html

en daar heb je 'n cursus.
pi_151857598
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 08:05 schreef Nyota het volgende:
Cursus excel misschien wel
...zodat je ook van een ander kunt horen dat excel geen database is?
  maandag 20 april 2015 @ 17:13:34 #7
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_151864024
Hee Nyota dat id (eerste item regel), zit daar een of andere logica achter of is het gewoon een regelnummer of zo?

En groeit je sheet alleen of is het alleen voor 'openstaande' actiepunten?

( zit er over te denken een proggie in mekaar te flansen .... tijd weer eens wat software te schrijven want na http://www.ifarchive.org/if-archive/games/pc/dutch/Egypte_A.exe heb ik niks interessants meer gemaakt )
pi_151886829
Volgens mij kun je dit probleem gewoon met een draaitabel oplossen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')