Beetje cryptische titel, maar ik wens het volgende:
Ik heb een actielijst met verschillende categorieën: Algemeen, techniek en nog een aantal.
In het dagelijks beheer van de lijsten werk ik altijd met kolomfilters. Ik kan zo snel filteren op domein, maar bv ook op status, deadline, eigenaar etc. Ik heb dus in totaal ongeveer 10 kolommen. Elke regel heeft een aparte ID: dit is een formule, dus ik laat alle regels staan zoals ze staan en ga dus niet lopen schuiven. Dat hoeft ook niet: als ik alle issues uit de categorie "algemeen" onder elkaar wil hebben, gebruik ik de filter.
Nu wil ik deze lijsten per categorie wekelijks printen. Dan kan ik natuurlijk filteren en voor de categorie Algemeen en voor de categorie Techniek apart een uitdraai maken. Wel even de header dan aanpassen.
Nu wil ik eigenlijk in een nieuw tabblad dmv een dropdownbutton dit proces voor mijn collega wat gemakkelijker maken, want die heeft nogal een handje van excelsheets te verklooien. Wat ik wil:
Ik kies de categorie.
Op basis van de categorie wil ik vanuit de totale actielijst alleen die regels behorend bij de gekozen categorie. Dus als ik algemeen kies, wil ik alleen algemeen zien.
Hoe dit ik dit? Met horizontal lookup krijg ik alleen de eerste regel van de categorie algemeen steeds onder elkaar (dus de andere regels zoekt hij niet op).
Voorbeeld van een regel:
id, categorie, opmerking, datum status, eigenaar
1, algemeen, lalalalalal, 2-4-2015, Henk