abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151822073
Hoi,

Ik kreeg een brief van het DUO, dat ik mijn maandbedrag moet laten bepalen om terug te gaan betalen. Echter zit ik nog op school, eerste jaar MBO. Ik ben in 2011 een studie begonnen die ik na een half jaar gestopt heb na ziekte. En nu pas weer naar school. Betaal je terug als je nog op school zit? Kan pas dinsdag bellen maar nu wel benieuwd eigenlijk. :P
  PR/Manusje van alles zondag 19 april 2015 @ 13:45:19 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_151822831
quote:
6s.gif Op zondag 19 april 2015 13:32 schreef Ron.Jeremy het volgende:
En waarom lukt morgen bellen niet schat?
Omdat ze eerst wil weten hoe het zit.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_151823402
Ik ga er even vanuit dat die vorige studie ten minste een MBO niveau 3 studie was. In dat geval is het wel raar dat je nu al moet beginnen met terugbetalen, want in principe heb je 10 jaar om een diploma te halen (van minstens MBO niveau 3). Haal je dat niet, dan zul je alles terug moeten betalen.
pi_151826801
Vorige en huidige opleiding waren mbo niveau vier inderdaad. Nouja hopelijk gewoon een fout. Dinsdag hopelijk duidelijkheid :)
pi_151839777
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 15:48 schreef Koettie het volgende:
Vorige en huidige opleiding waren mbo niveau vier inderdaad. Nouja hopelijk gewoon een fout. Dinsdag hopelijk duidelijkheid :)
Haha met andere woorden: je hebt niks aan dit topic gehad :+
Laat even weten wat DUO zei toen je belde ^O^
pi_151840356
Ja, eigenlijk wel. :+
Maar dacht misschien meer mensen die onterecht die brief gehad hebben,wie weet.
pi_151840581
Denk dat het te maken heeft met je eerdere opleiding en wanneer je daar mee gestopt bent. De aanloopfase van twee jaar is voorbij.

https://duo.nl/particulie(...)eer-terugbetalen.asp
Live for now, forget forever
pi_151840697
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 21:33 schreef Vogeltje88 het volgende:
Denk dat het te maken heeft met je eerdere opleiding en wanneer je daar mee gestopt bent. De aanloopfase van twee jaar is voorbij.

https://duo.nl/particulie(...)eer-terugbetalen.asp
Oh dat had ik erbij moeten zeggen. Ik heb inderdaad een paar maanden al betaald. Daarna weer begonnen met een opleiding en is er niets meer afgeschreven en ontvang ik nu weer studiefinanciering
pi_151840761
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2015 21:35 schreef Koettie het volgende:

[..]

Oh dat had ik erbij moeten zeggen. Ik heb inderdaad een paar maanden al betaald. Echter starten daarna m'n opleiding en is er niets meer afgeschreven en ontvang ik nu weer studiefinanciering
Snap ik, maar ik denk dat ze alleen gekeken hebben naar je vorige opleiding en niet hebben gekeken of je nu weer een opleiding bent gestart. Denk dat een belletje dit wel rechtrekt ^O^
Live for now, forget forever
pi_151840804
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 21:37 schreef Vogeltje88 het volgende:

[..]

Snap ik, maar ik denk dat ze alleen gekeken hebben naar je vorige opleiding en niet hebben gekeken of je nu weer een opleiding bent gestart. Denk dat een belletje dit wel rechtrekt ^O^
Haha, hier had ik niet eens aan gedacht. Het is echt een zondag vandaag :+
  maandag 20 april 2015 @ 10:00:50 #11
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_151851473
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 13:16 schreef Koettie het volgende:
Hoi,

Ik kreeg een brief van het DUO, dat ik mijn maandbedrag moet laten bepalen om terug te gaan betalen. Echter zit ik nog op school, eerste jaar MBO. Ik ben in 2011 een studie begonnen die ik na een half jaar gestopt heb na ziekte. En nu pas weer naar school. Betaal je terug als je nog op school zit? Kan pas dinsdag bellen maar nu wel benieuwd eigenlijk. :P
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2015 21:35 schreef Koettie het volgende:

[..]

Oh dat had ik erbij moeten zeggen. Ik heb inderdaad een paar maanden al betaald. Daarna weer begonnen met een opleiding en is er niets meer afgeschreven en ontvang ik nu weer studiefinanciering
Betaalde je via automatische incasso en zijn we gestopt met incasseren? Dan is het goed gegaan en sta je in het terugbetaalsysteem geregistreerd als studerend. Je kunt in Mijn DUO checken of de termijnen op ¤0,00 staan of in zijn geheel niet worden vermeld. Dit kun je terugvinden op het scherm studieschuld (klik op het bedrag).

We hebben afgelopen week berichten verstuurd waarin we naar inkomensgegevens vragen. Dit is om de termijn voor 2015 vast te kunnen stellen op basis van het inkomen van twee jaar geleden. Dit gaat dan voor jou om de maanden die je eerder in dit jaar hebt betaald.

Je geeft aan dat je in je eerste jaar moest stoppen vanwege een medische omstandigheid. We willen je adviseren om contact op te nemen met de vertrouwenspersoon van je (nieuwe/oude) opleiding. Diegene kan met jou bekijken of er misschien een verlenging van je prestatiebeurs kan worden aangevraagd.
Ben je toen gestopt voor 1 februari en zat je in je eerste leerjaar van de opleiding? Dan kun je ook in aanmerking komen voor omzetting van je prestatiebeurs. Zie hier voor de voorwaarden voor de 1 februari regel.
De verlenging en omzetting kunnen beiden worden aangevraagd.

quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 14:04 schreef christiman het volgende:
Ik ga er even vanuit dat die vorige studie ten minste een MBO niveau 3 studie was. In dat geval is het wel raar dat je nu al moet beginnen met terugbetalen, want in principe heb je 10 jaar om een diploma te halen (van minstens MBO niveau 3). Haal je dat niet, dan zul je alles terug moeten betalen.
Je hebt inderdaad tien jaar de tijd om je diploma te behalen waarmee de prestatiebeurs wordt omgezet. Maar dit betekent niet dat we tien jaar wachten met het incasseren. Dit is ook niet wenselijk i.v.m. de rente. Ongeveer twee jaar na het beëindigen van de studiefinanciering (=ook lening) moet je beginnen met terugbetalen.
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
pi_151851636
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 10:00 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

[..]

Betaalde je via automatische incasso en zijn we gestopt met incasseren? Dan is het goed gegaan en sta je in het terugbetaalsysteem geregistreerd als studerend. Je kunt in Mijn DUO checken of de termijnen op ¤0,00 staan of in zijn geheel niet worden vermeld. Dit kun je terugvinden op het scherm studieschuld (klik op het bedrag).

We hebben afgelopen week berichten verstuurd waarin we naar inkomensgegevens vragen. Dit is om de termijn voor 2015 vast te kunnen stellen op basis van het inkomen van twee jaar geleden. Dit gaat dan voor jou om de maanden die je eerder in dit jaar hebt betaald.

Je geeft aan dat je in je eerste jaar moest stoppen vanwege een medische omstandigheid. We willen je adviseren om contact op te nemen met de vertrouwenspersoon van je (nieuwe/oude) opleiding. Diegene kan met jou bekijken of er misschien een verlenging van je prestatiebeurs kan worden aangevraagd.
Ben je toen gestopt voor 1 februari en zat je in je eerste leerjaar van de opleiding? Dan kun je ook in aanmerking komen voor omzetting van je prestatiebeurs. Zie hier voor de voorwaarden voor de 1 februari regel.

[..]

Je hebt inderdaad tien jaar de tijd om je diploma te behalen waarmee de prestatiebeurs wordt omgezet. Maar dit betekent niet dat we tien jaar wachten met het incasseren. Dit is ook niet wenselijk i.v.m. de rente. Ongeveer twee jaar na het beëindigen van de studiefinanciering (=ook lening) moet je beginnen met terugbetalen.
En als het inkomen erg veranderd is, moet dat dan opnieuw bepaald worden? Inkomen van twee jaar terug haal ik nu lang niet meer.
  maandag 20 april 2015 @ 10:33:03 #13
pi_151852203
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 10:09 schreef Koettie het volgende:

[..]

En als het inkomen erg veranderd is, moet dat dan opnieuw bepaald worden? Inkomen van twee jaar terug haal ik nu lang niet meer.
Wanneer het inkomen is gedaald, dan kun je een verzoek verlagen maandbedrag aanvragen via Mijn DUO. Zie hier de voorwaarden voor het aanvragen van het verzoek.
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
pi_151856463
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 10:33 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

Wanneer het inkomen is gedaald, dan kun je een verzoek verlagen maandbedrag aanvragen via Mijn DUO. Zie hier de voorwaarden voor het aanvragen van het verzoek.
Heb je voor mbo nog een basisbeurs? Moet je alleen alles terug betalen als je op hbo of wo zit?
Hier schreef Flippiee het volgende: teringlijer
#FREEZWARTEPIET
  maandag 20 april 2015 @ 13:34:14 #15
pi_151856903
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 13:17 schreef hamerhaaitje het volgende:

[..]

Heb je voor mbo nog een basisbeurs? Moet je alleen alles terug betalen als je op hbo of wo zit?
Alleen in het hoger onderwijs vervalt de basisbeurs. Overigens niet voor iedereen. Doe de test op onze pagina.

Voor het mbo verandert er nu nog niets. (Het enige dat gaat veranderen is dat het vanaf 1 januari 2017 mogelijk is om een studentenreisproduct aan te vragen wanneer je nog geen achttien bent.)
pi_151857921
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 13:34 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

Alleen in het hoger onderwijs vervalt de basisbeurs. Overigens niet voor iedereen. Doe de test op onze pagina.

Voor het mbo verandert er nu nog niets. (Het enige dat gaat veranderen is dat het vanaf 1 januari 2017 mogelijk is om een studentenreisproduct aan te vragen wanneer je nog geen achttien bent.)
Oke, bedankt! Kan ik in dm nog wat vragen?
Hier schreef Flippiee het volgende: teringlijer
#FREEZWARTEPIET
  maandag 20 april 2015 @ 14:26:33 #17
pi_151858679
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 14:05 schreef hamerhaaitje het volgende:

[..]

Oke, bedankt! Kan ik in dm nog wat vragen?
Dit is helaas niet mogelijk. We geven algemene informatie in topics, maar gaan niet in op vragen via DM en PM.

Wil je je vraag liever niet publiek stellen, dan kun je het beste bellen of een e-mail sturen.
pi_151871820
Ik vind het overigens echt top dat DUO zo via FOK hulp biedt.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_151872184
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 20:51 schreef UltraR het volgende:
Ik vind het overigens echt top dat DUO zo via FOK hulp biedt.
Absoluut ^O^
pi_151872200
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 10:00 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik heb trouwens momenteel een wagons, maar als het goed is heb ik over 1,5 jaar m'n mbo diploma. Is het alsnog handig om dit te melden/bespreken op school? Ik heb immers (als het goed gaat) geen vertraging.
  dinsdag 21 april 2015 @ 08:30:57 #21
pi_151882880
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 21:00 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ik heb trouwens momenteel een wagons, maar als het goed is heb ik over 1,5 jaar m'n mbo diploma. Is het alsnog handig om dit te melden/bespreken op school? Ik heb immers (als het goed gaat) geen vertraging.
Bedoel je misschien een Wajong? (Autocorrect? ;))

Wanneer je geen vertraging oploopt en binnen je prestatiebeursperiode (48 maanden) je diploma haalt, dan hoef je niets te doen. Loop je wel vertraging op, dan kun je alsnog overleg plegen met je decaan.
pi_151884201
Haha ja wajong. Nieuwe telefoon, hij doet nog niet helemaal wat ik wil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')