abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 april 2015 @ 18:57:22 #1
443290 hyper445
Ja dat ben ik
pi_151653751
Hallo allemaal,

ik ben nu 18 jaar oud en zit in 6VWO. Over een maand doe ik mijn examens en dan wordt het tijd om te gaan studeren. Nu heb ik zitten zoeken naar een paar studies en ik weet echt niet wat ik moet studeren.

Ik heb een paar studies gevonden: Psychologie, Bouwkunde en Rechtsgeleerdheid.

Psychologie bleek het toch niet te worden omdat ik twijfel over de mogelijkheden die ik heb na die studie in de maatschappij en ik zie mezelf niet per se als psycholoog.

Bouwkunde twijfel ik over omdat ik gelezen/gehoord heb dat je ook redelijk goed moet kunnen bouwen/tekenen en daar liggen mijn interesses ook niet echt. Ik hou alleen van de natuurkunde toepassen in de vakken.

Rechtsgeleerdheid is tot nu toe de studie die me het meeste aantrekt, ik ben wel geïnteresseerd in of iets mag, of iets strafbaar is enzovoort. mijn probleem is alleen, ik hou niet super van leren en ik heb gehoord dat je rechten echt moet willen anders haal je het niet. Ik weet dus niet zeker of ik het wel moet doen..

Zou iemand mij tips kunnen geven of enige ervaringen kunnen delen over deze studie?

Voor diegene die dit stuk te lang vonden: Ik voel me aangetrokken tot rechtsgeleerdheid alleen ik hou niet van veel leren. Zijn er tips of ervaringen die me kunnen helpen met de beslissing maken om Rechtsgeleerdheid te studeren?
pi_151653799
Rechtenstudie is niets anders dan alleen maar stampen en snappen tot je neervalt.

Je houdt niet van leren, dan valt rechten af in mijn ogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2015 18:58:50 ]
pi_151653917
Leuke opleiding. Moet je je voor interesseren. Voornamelijk casussen analyseren, wet- en regelgeving opzoeken in wettenbundels en je kennis toepassen. Je moet bij bijna elke studie leren, dus je ontkomt er niet aan.
En toch zijn de dingen die irrelevant zijn voor de een, relevant voor de ander.
  maandag 13 april 2015 @ 19:34:45 #4
442662 RonaldH96
Student Econometrie
pi_151655319
Rechten is veel lezen, uit ervaring van vrienden van me. Heel veel lezen. Je bent er dus wel redelijk wat tijd aan kwijt.

Psychologie is trouwens wel een stuk breder dan "psycholoog". Marketing is een soort psychologie, decision-making, human resource management.. Bij veel dingen komt aardig wat psychologie kijken.

Ga anders naar wat open dagen?
  Moderator maandag 13 april 2015 @ 19:58:03 #5
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_151656353
Als je niet wil leren dan gaat het tegenvallen op de universiteit.
  maandag 13 april 2015 @ 20:19:18 #6
443290 hyper445
Ja dat ben ik
pi_151657237
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 19:58 schreef Momo... het volgende:
Als je niet wil leren dan gaat het tegenvallen op de universiteit.
Ja dat heb je denk ik verkeerd gelezen.. Ik wil wel leren maar het is niet iets wat ik graag doe.. Ik heb nu een vakkenpakket met voornamelijk begrijpen: Wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Dat doe ik liever dan bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde.
  maandag 13 april 2015 @ 20:59:24 #7
442351 FritzWepper
Account inactief
pi_151659160
Valt wel mee die hoeveelheid lezen, dat betreft vooral rechtspraak en rechtspraak leer je niet in detail van buiten, daar moet je alleen de rechtsregels uit weten te 'distilleren'. Vaak zijn daar ook hele handige samenvattingen voor te kopen. Daar moet je niet alleen op vertrouwen, want je moet wel een arrest kunnen lezen.
  maandag 13 april 2015 @ 21:06:31 #8
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_151659539
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:19 schreef hyper445 het volgende:
Wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Dat doe ik liever
Waarom ga je dan niet iets in die hoek studeren? Verdient later ook nog een stuk beter dan rechten of psychologie.
pi_151665137
Ik doe zelf rechten aan de universteit en het is een prima studie hoor... Goede baankansen, zeker fiscaal recht.

Daarnaast: bij bouwkunde is je uurloon lager en moet je vaak ook meer uren werken. Maar dat is met beta altijd zo. Alleen als je vrouw bent bof je wel een beetje je krijgt snel werk dan want ze zoeken betavrouwen maar er is wel een teveel aan betalui
  maandag 13 april 2015 @ 23:44:06 #10
165633 eriksd
The grand facade...
pi_151666337
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 23:09 schreef damnHoepla het volgende:
Ik doe zelf rechten aan de universteit en het is een prima studie hoor... Goede baankansen, zeker fiscaal recht.

Daarnaast: bij bouwkunde is je uurloon lager en moet je vaak ook meer uren werken. Maar dat is met beta altijd zo. Alleen als je vrouw bent bof je wel een beetje je krijgt snel werk dan want ze zoeken betavrouwen maar er is wel een teveel aan betalui
Wat denk je dan dat je "uurloon" is bij "rechten"? Wat een nonsens zeg. Ik verdien prima als fiscalist op de zuidas maar effectief ligt mijn uurloon lager dan tijdens mijn bijbaantjes gedurende mijn studie. Kortom: non-argument.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_151668374
Twee van de drie studies die je opnoemt zijn typisch studies voor mensen die niet weten wat ze willen gaan studeren (psychologie en rechten). Je motivatie voor rechten komt ook niet echt overtuigend over, en ik vermoed dat je het nog geen jaar uithoudt. Als natuurkunde en bouwkunde je interesseert zou ik toch meer in die hoek gaan kijken.

Wat dacht je van:
Technische natuurkunde?
Werktuigbouwkunde?
Applied physics?
Kunstmatige intelligentie?
Chemische technologie?

Ga naar meeloopdagen nu het nog kan, die zijn veruit het nuttigst. En ga helemaal mee op een meeloopdag bij rechten!

Ik ben achteraf ook iets gaan studeren wat ik helemaal niet van mezelf verwachtte (en vind het nog altijd erg leuk), dus sta open voor dingen die je op het eerste gezicht niet zo trekken.

Succes met je studiekeuze!
pi_151668429
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2015 23:44 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wat denk je dan dat je "uurloon" is bij "rechten"? Wat een nonsens zeg. Ik verdien prima als fiscalist op de zuidas maar effectief ligt mijn uurloon lager dan tijdens mijn bijbaantjes gedurende mijn studie. Kortom: non-argument.
benieuwd naar je bijbanen dan...
pi_151668529
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:08 schreef damnHoepla het volgende:

[..]

benieuwd naar je bijbanen dan...
Goed salaris, maar je moet wel 60 uur per week werken, dan valt het uurloon natuurlijk relatief laag uit.
pi_151674109
Rechten is met het oog op de toekomst een prima keuze als je boven het maaiveld kunt uitsteken. Ben je grijze middelmaat, dan zou ik niet te hard rekenen op een topbaan.
pi_151674474
Bij rechten heb je elk jaar veel afvallers wegens gebrek aan motivatie. Het blijkt toch moeilijker te zijn dan het lijkt. Uiteindelijk moet je bij rechten ook best veel begrijpen ipv uit je hoofd leren, ikzelf heb niet echt de ervaring dat het veel stampen is, maar die strategie wordt wel door medestudenten gebruikt, die er dan ook veel tijd mee kwijt zijn.
Play hard, go pro.
pi_151675753
quote:

[..]

Ja dat heb je denk ik verkeerd gelezen.. Ik wil wel leren maar het is niet iets wat ik graag doe.. Ik heb nu een vakkenpakket met voornamelijk begrijpen: Wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Dat doe ik liever dan bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde.
Misschien gaat rechten dan wel een beetje tegenvallen. Heb je open dagen bezocht? Wat voor gevoel kreeg je daarbij?
  dinsdag 14 april 2015 @ 14:33:23 #17
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_151678396
quote:

[..]

Waarom kies je dan niet gewoon een beta studie ?
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  dinsdag 14 april 2015 @ 14:50:48 #18
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_151678882
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 23:09 schreef damnHoepla het volgende:

Zeg me alsjeblieft dat je trollt.

1) De arbeidsmarkt voor bèta-studies is juist extreem goed en het startsalaris ligt gemiddeld veel hoger dan bij alfa of gamma studies. (Bron: Keuzegids Universiteiten 2015)

2) Als je vrouw bent is de kans op een baan kleiner, omdat er nog steeds gediscrimineerd wordt. Met andere woorden, bedrijven nemer liever een mannelijke ingenieur aan dan een vrouwlijke.
pi_151678903
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 14:50 schreef Fanest het volgende:

[..]

1) De arbeidsmarkt voor bèta-studies is juist extreem goed en het startsalaris ligt gemiddeld veel hoger dan bij alfa of gamma studies. (Bron: Keuzegids Universiteiten 2015)

2)Als je vrouw bent is de kans op een baan kleiner, omdat er nog steeds gediscrimineerd wordt. Met andere woorden, bedrijven nemer liever een mannelijke ingenieur aan dan een vrouwlijke.
Dat is gewoon onzin, heb al vaak genoeg in het nieuws gezien dat er een teveel is. Alleen beta's van mbo zijn nog wel gewild.
  dinsdag 14 april 2015 @ 14:52:21 #20
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_151678931
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 14:51 schreef damnHoepla het volgende:

[..]

Dat is gewoon onzin, heb al vaak genoeg in het nieuws gezien dat er een teveel is. Alleen beta's van mbo zijn nog wel gewild.
Heb je een bron voor wat je beweert?
pi_151680892
Ik vind dat je bij rechten helemaal niet zoveel hoeft te leren. Veel lezen kan kloppen, maar het ligt er aan hoe snel je dingen oppikt.
ik hou van jou
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:20:18 #22
443290 hyper445
Ja dat ben ik
pi_151681381
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 april 2015 01:03 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Twee van de drie studies die je opnoemt zijn typisch studies voor mensen die niet weten wat ze willen gaan studeren (psychologie en rechten). Je motivatie voor rechten komt ook niet echt overtuigend over, en ik vermoed dat je het nog geen jaar uithoudt. Als natuurkunde en bouwkunde je interesseert zou ik toch meer in die hoek gaan kijken.

Wat dacht je van:
Technische natuurkunde?
Werktuigbouwkunde?
Applied physics?
Kunstmatige intelligentie?
Chemische technologie?

Ga naar meeloopdagen nu het nog kan, die zijn veruit het nuttigst. En ga helemaal mee op een meeloopdag bij rechten!

Ik ben achteraf ook iets gaan studeren wat ik helemaal niet van mezelf verwachtte (en vind het nog altijd erg leuk), dus sta open voor dingen die je op het eerste gezicht niet zo trekken.

Succes met je studiekeuze!
Bedankt voor je reactie.
Ik ben inderdaad altijd al nieuwsgierig geweest in hoe apparaten werken en ben dit bij het kiezen van een studie blijkbaar vergeten. Misschien moet ik toch wel de technische kant op gaan zoals je al zei, normaal ben ik niet echt van techniek maar het zou wel wat kunnen worden aangezien mijn interesse er wel deels ligt.. ?
pi_151681636
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 14:50 schreef Fanest het volgende:

[..]

damnHoepla = mapima = troll
  dinsdag 14 april 2015 @ 16:58:34 #24
440484 Mondyboy
Bel mij om hier te advereteren
pi_151682455
Als je van wiskunde houdt en natuurkunde zou ik je toch een technische studie aanraden.
pi_151682593
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:02 schreef shouter het volgende:
Ik vind dat je bij rechten helemaal niet zoveel hoeft te leren. Veel lezen kan kloppen, maar het ligt er aan hoe snel je dingen oppikt.
ben benieuwd waar jij dan rechten doet
pi_151682661
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:03 schreef damnHoepla het volgende:

[..]

ben benieuwd waar jij dan rechten doet
EUR, hoezo?
ik hou van jou
pi_151682691
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:06 schreef shouter het volgende:

[..]

EUR, hoezo?
oh ik ook, vind dat je wel veel uit je hoofd moet leren en ook veel dingen moet leren toepassen
pi_151682762
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 17:08 schreef damnHoepla het volgende:

[..]

oh ik ook, vind dat je wel veel uit je hoofd moet leren en ook veel dingen moet leren toepassen
Ik vind de hoeveelheid meevallen, op de middelbare school was ik meer bezig met leren.
ik hou van jou
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:41:28 #29
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_151683525
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 16:20 schreef hyper445 het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie.
Ik ben inderdaad altijd al nieuwsgierig geweest in hoe apparaten werken en ben dit bij het kiezen van een studie blijkbaar vergeten. Misschien moet ik toch wel de technische kant op gaan zoals je al zei, normaal ben ik niet echt van techniek maar het zou wel wat kunnen worden aangezien mijn interesse er wel deels ligt.. ?
Als je niet per se iets technisch wil maar wel van bèta en natuurkunde houdt, kun je ook kijken naar natuurkunde of een andere bèta studie aan een algemene universiteit. Je hoeft niet per se iets technisch te doen. Bèta =/= techniek.
  dinsdag 14 april 2015 @ 18:55:14 #30
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_151685694
Psst, econometrie als je zo goed bent met wiskunde en natuurkunde.

Anders een leuke bèta studie of de technische kant van iets als industrieel ontwerpen oppakken.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')