abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151620613
Hallo allemaal!

Wij hebben een oldtimer thuis waar we veel (emotionele) waarde aan hechten O+. Het liefste wil ik deze auto ook niet weg doen :).

Het probleem deed zich enkele dagen geleden voor: het rood accu-lampje op het dashboard begon te branden. In de handleiding staat dat de accu niet meer wordt bijgeladen door de dynamo.
Hier heb ik enkele metingen op de accu verricht met de motor/lichten uit/aan. Ik kon inderdaad zien dat wanneer de auto aan stond de accu niet werd bijgeladen.

Gelukkig hadden we nog een reserve (gebruikte) dynamo thuis liggen die ik er op heb gezet. Het lampje bleef uit en het probleem is opgelost... ... tot vandaag. Het accu-lampje brandt weer en het ziet er naar uit dat de 2e dynamo nu ook kapot is.

Mijn vraag aan jullie is wat jullie ervaringen hiermee zijn. Bij de 1e dynamo zijn de koolborstels op, de 2e heb ik nog niet nagekeken. Echter weet ik niet of het probleem ook ergens anders vandaan kan komen (bijv. stroomstoring waarbij de dynamo kapot gaat? of dingen die van invloed hebben).

De 2e dynamo heeft een tijdje stof liggen te vangen, het rook de 1e minuut ook een beetje raar. Wellicht komt dit omdat het enkele jaren stil heeft gestaan. Na enkele minuten rook je niets meer en was het lampje ook gewoon uit, dus OK (toch?)).

Het betreft een Toyota Corolla 1.3 DX 3DRS van 1985 (8E-type motor).

Alle input is gewenst, thanks!

EDIT: Wanneer ik de auto alleen op contact zet, brandt het lampje al. Dus hoe weet die dan dat de dynamo al geen stroom meer kan leveren?

UPDATE: Het is (inderdaad) normaal dat het acculampje aanstaat als de auto gewoon op contact staat.

Verder: Bij Dynamo 2 heb ik de kop er af gehaald en het blijkt dat de as hier meer versleten is dan 1. Dit betekend dat de koolborstels langer zijn dan bij Dynamo 1.
Aangezien Dynamo 1 en 2 hetzelfde zijn heb ik de koppen van deze 2 verwisseld. De koolborstels moest ik even terugduwen wanneer ik de kop er op heb gezet. De as en koolborstels maken dus contact! Helaas heeft het niet gebaat en blijft het acculampje branden. :(

[ Bericht 10% gewijzigd door Krant1989 op 12-04-2015 21:06:22 (Update 1) ]
pi_151620875
Weleens gelezen dat door het verkeerd aansluiten van startkabels de dynamo kapot kan gaan.
Kan iemand dat bevestigen?
pi_151621045
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:41 schreef hoas het volgende:
Weleens gelezen dat door het verkeerd aansluiten van startkabels de dynamo kapot kan gaan.
Kan iemand dat bevestigen?
De kabels kon je maar op één manier aansluiten. Er was geen andere mogelijkheid om ze om te draaien.
  Forum Admin zondag 12 april 2015 @ 19:47:07 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_151621170
Lampje zal standaard aangaan op contact gok ik zo. Als het een oude dynamo was die je hebt liggen kan er van alles mis zijn natuurlijk.

Ik zou een van de twee laten reviseren. Ik denk niet dat er iets is wat je dynamo's sloopt, op ouderdom na. Of je moet de v-naar steeds met een hefboom van een meter hebben aangespannen ofzo :P

[ Bericht 39% gewijzigd door Straatcommando. op 12-04-2015 20:05:54 ]
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_151621575
Dat het lampje aangaat als je hem op contact zet is heel normaal, de dynamo moet 12 volt krijgen om optimaal bij te kunnen laden, en dit word door het acculampje gestuurd.
pi_151625187
Ik heb de koppen van de dynamo verwisseld, echter geen verschil (zie update hoofd-post).
pi_151626803
misschien kan het ook zijn dat de spanningsregelaar stuk is.
pi_151631826
Breng de dynamo naar een revisie boer en leg je verhaal uit die vertelt na een paar test of het je dynamo is of niet en of het gewoon slijtage is of dat er iets anders aan de hand is
pi_151633605
meet even de spanning op de accu..
zowel zonder hem op contact te hebben, wel op contact, en met een draaiende motor..

mischien is je accu ook gewoon wel niet sjofel :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')