Hallo allemaal!
Wij hebben een oldtimer thuis waar we veel (emotionele) waarde aan hechten

. Het liefste wil ik deze auto ook niet weg doen

.
Het probleem deed zich enkele dagen geleden voor: het rood accu-lampje op het dashboard begon te branden. In de handleiding staat dat de accu niet meer wordt bijgeladen door de dynamo.
Hier heb ik enkele metingen op de accu verricht met de motor/lichten uit/aan. Ik kon inderdaad zien dat wanneer de auto aan stond de accu niet werd bijgeladen.
Gelukkig hadden we nog een reserve (gebruikte) dynamo thuis liggen die ik er op heb gezet. Het lampje bleef uit en het probleem is opgelost... ... tot vandaag. Het accu-lampje brandt weer en het ziet er naar uit dat de 2e dynamo nu ook kapot is.
Mijn vraag aan jullie is wat jullie ervaringen hiermee zijn. Bij de 1e dynamo zijn de koolborstels op, de 2e heb ik nog niet nagekeken. Echter weet ik niet of het probleem ook ergens anders vandaan kan komen (bijv. stroomstoring waarbij de dynamo kapot gaat? of dingen die van invloed hebben).
De 2e dynamo heeft een tijdje stof liggen te vangen, het rook de 1e minuut ook een beetje raar. Wellicht komt dit omdat het enkele jaren stil heeft gestaan. Na enkele minuten rook je niets meer en was het lampje ook gewoon uit, dus OK (toch?)).
Het betreft een Toyota Corolla 1.3 DX 3DRS van 1985 (8E-type motor).
Alle input is gewenst, thanks!
EDIT: Wanneer ik de auto alleen op contact zet, brandt het lampje al. Dus hoe weet die dan dat de dynamo al geen stroom meer kan leveren?
UPDATE: Het is (inderdaad) normaal dat het acculampje aanstaat als de auto gewoon op contact staat.
Verder: Bij Dynamo 2 heb ik de kop er af gehaald en het blijkt dat de as hier meer versleten is dan 1. Dit betekend dat de koolborstels langer zijn dan bij Dynamo 1.
Aangezien Dynamo 1 en 2 hetzelfde zijn heb ik de koppen van deze 2 verwisseld. De koolborstels moest ik even terugduwen wanneer ik de kop er op heb gezet. De as en koolborstels maken dus contact! Helaas heeft het niet gebaat en blijft het acculampje branden.
[ Bericht 10% gewijzigd door Krant1989 op 12-04-2015 21:06:22 (Update 1) ]