Dit herken ik wel ja.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:45 schreef Arthos het volgende:
Op mijn school waren hoge cijfers een vrijbrief om je eigen gang te gaan. Hoge cijfers halen kostte mij minder tijd/moeite dan al dat nutteloze huiswerk en meedoen in de les. Ik kan absoluut niet tegen micromanagement, dus voor mij was dat een verademing.
Bovendien kon ik slecht inschatten wanneer ik de stof "beheerste" (want daar is eigen geen sprake van) voor een 6. Een 8 of 9 was makkelijker inschatten, want dan begon ik het idee te krijgen dat ik de stof beheerste.
ironiequote:Op zaterdag 11 april 2015 16:03 schreef Ryon het volgende:
Cijfers haal je niet voor iemand anders, maar voor jezelf. Je weet dan op welk niveau je zit en waar je beter en minder goed in bent. Als je alleen maar vijven en zessen haalt voor Frans dan is het verstandiger om wellicht niet die kant op te gaan of extra bijles te nemen als je wel degelijk goed Frans wilt leren spreken. Als je voor alles een zes haalt en helemaal niets heel erg boeiend vindt, moet je ook eens goed nadenken over wat je nou echt wilt gaan doen.
Als je dertig bent boeit het echt niet meer dat je een zes gemiddeld stond voor je vwo. Niemand vraagt er meer naar en goede kans dat je al die Franse woordjes ook weer vergeten bent als je dat niet hebt bijgehouden. Veel mensen hebben dan paradoxaal genoeg juist wel spijt dat ze niet ietsje beter hun best hadden gedaan op school. Ze hadden dan op jongeren leeftijd meer kennis gehad en wellicht keuzes gemaakt die beter bij hen paste. Het belang daarvan kom je pas later achter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |