abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6702688
Vanavond zoete aardappels gegeten, in een ovenschotel met appels. Soort hete bliksem alleen dan anders.
Was heerlijk!

Wie eet er nog meer wel eens zoete aardappels? En hoe klaar gemaakt en met wat?

pi_6702748
ik !!!!! maar dan meestal gewoon in de Hollande Pot (aardappels, vlees & groente)
zoete aardappels smaken beter dan die kruimigen.
pi_6702758
Ik wist niet dat die in nederland te verkrijgen waren!
Ik ken alleen yam gefrituurd in olie, als een soort uit de kluiten gewassen frieten dus. Zeker lekker.
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_6702773
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 19:07 schreef zwijntje het volgende:
Ik wist niet dat die in nederland te verkrijgen waren!
Ik kocht ze bij een Turkse winkel. Ik heb ook gehoord dat ze bij (sommige) biologische winkels te koop zijn.
pi_6703046
Zoete aardappels!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
YES

Ik moet alweer helemaal denken mijn native country > Egypte...

Wil je ECHT lekkere Yams eten? Wikkel de Yams in aluminiumfolie, zet ze in de oven totdat het gaar is en SMULLEN MAAR!!

..desu!
  † In Memoriam † vrijdag 8 november 2002 @ 19:37:55 #6
7074 moussy
kuttekop
pi_6703247
Ik heb ooit eens gehoord dat als je de piepers een nachtje buiten zet als het vriest dat ze ook zoet worden

On-topic
Mijn moeder gebruikte ze veel in surinaamse recepten. Ik heb ze zelf nog nooit klaar gemaakt , maar idd errug lekker!!

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_6703302
Vergeten te melden: de gerechten met fijngestampte yam [fufu] vond ik persoonlijk weer niet te vreten! Een kleverige brij.
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_6703364
shit nu weet ik ook wat ik vergeten ben vanmiddag te kopen in de winkel.
pi_6703490
Een Yam is geen zoete aardappel, dat zijn oebies (of zoete patate). Yams zijn harder en grover van structuur, en gefrituurd erg lekker. Oebies worden gebruikt in roti, dus geen yams.
Elke kont heeft twee gezichten
pi_6706974
Ja lekker! Vooral gefrituurd zijn ze erg goed te eten!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  zaterdag 9 november 2002 @ 13:33:57 #11
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_6710771
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 19:26 schreef eGo2k het volgende:
Wil je ECHT lekkere Yams eten? Wikkel de Yams in aluminiumfolie, zet ze in de oven totdat het gaar is en SMULLEN MAAR!!
Dat kreeg ik laatst in een restaurant met een klontje boter met wat kaneel erdoor.
Nausicaa, ik zal morgen m'n best doen om wat recepten te scannen. Thanksgiving komt eraan en yams horen daar traditioneel bij, dus de bladen staan vol met vreselijk lekkere dingen.
pi_6714490
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 13:33 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Dat kreeg ik laatst in een restaurant met een klontje boter met wat kaneel erdoor.
Nausicaa, ik zal morgen m'n best doen om wat recepten te scannen. Thanksgiving komt eraan en yams horen daar traditioneel bij, dus de bladen staan vol met vreselijk lekkere dingen.

Fantastisch! Thanx Gaoxing!!
pi_6714516
quote:
Op zaterdag 9 november 2002 18:57 schreef Nausicaa het volgende:

[..]

Fantastisch! Thanx Gaoxing!!

Ook namens mij.
Kan nog wel wat tips gebruiken voor het kerstdiner.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  zondag 10 november 2002 @ 12:00:31 #14
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_6722502
Alvast een kort Kenyaans receptje: Zoete aardappelen met tomaten (4 personen)

450 g zoete aardappelen, geschild
25-50 g margarine
1/2 theelepel suiker
1 theelepel chilipoeder
3 tomaten, in plakjes
zout en peper

Kook de aardappels, in hun geheel, tot ze zacht zijn (ongeveer 30 minuten). Haal ze uit het water en laat ze een beetje afkoelen. Snij ze dan in plakken van een halve cm breed.

Smelt de margarine en bak de aardappelplakken mooi bruin in ongeveer 5 minuten. Voeg de chilipoeder, zout, peper en suiker toe en mix goed. Voeg nu de tomaten toe en laat nog 5 minuutjes zachtjes bakken.

Serveer heet, eventeel met wat geraspte kaas erop.

Echt een heel simpel recept, maar het zoete van de aardappelen, fris-zure van de tomaat, pittige van de chili en eventueel zoute van de kaas maken het echt een aanrader!

zondag 10 november 2002 @ 12:35:07 #15
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_6722805
En nog maar een receptje, uit een boek met 'slanke' recepten. Het commentaar van de schrijfster: "You won't miss Mc-You-Know-Who's fries a bit once you make this delicious alternative".

Snelle, zoete, gebakken aardappelen (bijgerecht voor 4 tot 6 personen)

2 medium zoete aardappels, geschild
olijfolie
grof zout en grof gemalen zwarte peper
2 eetlepels grofgehakte peterselie
1 teen knoflook, fijngehakt
1 theelepel versgeraspte citroenschil

Verwarm de oven voor op 200 graden C. Snij de aardappels in plakken (pakweg ½ cm dik). Vet een bakplaat in met (weinig) olijfolie.

Leg de plakken op de bakplaat (niet op elkaar). Keer ze vervolgens een keer om (ja, nog voor het bakken; je wilt dat beide kanten een laagje olie hebben). Bestrooi met zout en peper naar smaak. Bak tot ze goudbruin zijn, totaal zon 25 minuten. Keer ze halverwege en bestrooi die kant ook met zout en peper.

Terwijl de aardappels in de oven garen, mix in een kom: peterselie, knoflook, citroenschil en nog een klein beetje zout en peper.

Nu even snel werken: breng de aardappels over naar een grote kom. Voeg de peterseliemix toe. Meng goed maar voorzichtig, en leg dan de aardappelplakken weer terug op de bakplaat. Bak voor nog 2 minuten, om het hete uit de knoflook te halen.

pi_6722903
Ziet er heerlijk uit! Dat gaan we proberen!

Nogmaals zeer bedankt Gaoxing!

zondag 10 november 2002 @ 13:13:52 #17
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_6723122
De tweede heb ik zelf nog niet geprobeerd Nausicaa (het is kennelijk geen zoete-aardappel-seizoen hier).

Het is nu bedtijd, maar ergens komende week komen er nog wel een paar recepten.

dinsdag 1 maart 2005 @ 23:10:05 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25321345
Klint idd erg lekker!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25321424
Van Life naar CUL.

Martijn, ouwe topickickerd!

Recepten met lekkere yams graag!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 3 maart 2005 @ 15:04:01 #20
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_25347373
Op verzoek van Oblivion hier ook nog een keer:

* copy - paste*

Thaise curry

nodig voor 8 pers:
400 gr zoete aardappel
700 ml kokosmelk
85 gr basilicum
250 ml kippenbouillon
6-8 eetl. thaise rode currypasta
3 eetl suiker
4 eetl vissaus
16 kippendijen zonder bot en zonder vel, in 2en gesneden.
250 gr kerstomaatjes

Doe de kokosmelk, bouillion, currypasta, suiker en de vissaus in een grote pan en breng aan de kook, ong. 2 minuten. Draai het vuur laag, voeg de kip en de zoete aardappel toe en laat 15 minuten zachtjes koken. Voeg de tomaatjes toe en kook nog 10 minuten.
Draai het vuur uit, en met deksel op de pan even 5 minuutjes laten staan.
Basilicum erdoor scheppen.
Serveren met een frisse salade en witte rijst.

Ik heb het zaterdag zelf voor het eerst gemaakt en dat was erg lekker. Ik heb alleen de basilicum weggelaten want die zag er niet uit bij de Appie en ik heb er 2 rode pepertjes in gedaan. Ik had er nog knoflook in willen doen, maar die was op : ( dat lijkt me ook wel lekker.
Ik heb nu dus in een heeeel klein beetje wokolie eerst de rode pepertjes een beetje aangefruit om de smaak los te maken en toen de bouillon en de kokosmelk enz. toegevoegd.

Verder heb ik de salade laten zitten want voor z'n 3en was het toch al genoeg en ik heb pandan rijst gekookt in een beetje tuinkruidenbouillon en later in een beetje olie opgebakken.

Qua kip had m'n schoonmoeder al kipblokjes gehaald want ze wou kip tandoori maken van knorr
Dus in plaats van de kippendijen heb ik die blokjes gebruikt (500 gr ongeveer) en dat smaakte ook prima. Kip wel later toegevoegd dan in het recept staat, tegelijk met de tomaatjes.
Er was toen we uitgegeten waren alleen wat currysaus over, (de kip was eruit gezocht) maar daar maak ik nog wel eens soep van. Garnaaltjes erin ofzo en smullen maar op zondagmiddag.

[ Bericht 2% gewijzigd door zeeuwse op 03-03-2005 15:07:14 (mijn smilies, wat doe je?) ]
So Long and Thanks for All the Fish
  zondag 6 maart 2005 @ 11:50:39 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25393734
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 23:13 schreef Oblivion het volgende:
Van Life naar CUL.

Martijn, ouwe topickickerd!

Recepten met lekkere yams graag!
Sorry maar de recepten klonken zo lekker

Waar kun je Yams kopen? De lokale toko?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31688500
quote:
Op zondag 6 maart 2005 11:50 schreef Martijn_77 het volgende:

Sorry maar de recepten klonken zo lekker

Waar kun je Yams kopen? De lokale toko?
En dankzij de nieuwe search weer een kickje.
Ik zie ze dus steeds liggen (gewoon bij de supermarkt hier) en wil er graag iets mee maken, het recept uit de oven lijkt me erg lekker om mee te beginnen.
Hier nog wat meer over deze Zoete aardappelen :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoete_aardappel

of :
quote:
Ingrediėnten:

600 gram riblappen
3 uien
2 tomaten
50 gram rode currypasta
3 cm verse gemberwortel
2 teentjes knoflook
ca. 750 gram zoete aardappels
een paar cm. van een blok santen

Bereiding:

Snijd het rundvlees in stukjes. Smeer deze in met de currypasta en laat een tijdje intrekken.
Pel ondertussen de uien en de knoflook.
Snijd de uien in dikke ringen en de tomaten in grote stukken.
Schil en rasp de gemberwortel.
Schil de zoete aardappels en snijd ze in dobbelstenen.
Verhit wat olie in een braadpan en bak de stukken vlees rondom aan. Voeg de uien toe en laat ze even meebakken.
Giet kokend water bij het vlees zodanig dat het net onder staat. Doe de tomaat erbij en breng het geheel aan de kook.
Laat het vlees met de deksel op de pan ca. 2 1/2 uur stoven. Voeg dan de stukken zoete aardappels toe en laat het nog een 1/2 uur pruttelen. Af en toe doorroeren.
Voeg 5 minuten voor het eind van de kooktijd de santen toe. Controleer voor het opdienen of de stukken aardappels gaar zijn.
pi_31692403
quote:
KRUIDIGE STOOFPOT VAN ZOETE AARDAPPELEN

Ik heb de authentieke smaak van dit Tunesische gerecht wat milder gemaakt zodat de combinatie van citroensap, honing, kaneel en chilipeper de smaak van de zoete aardappelen subtiel aanvult. Vergroot de hoeveelheden als u van een wat pittiger gerecht houdt.

4 eetlepels citroensap
3 - 4 theelepels heldere honing
1 theelepel kaneel
¾ theelepel chilipoeder of naar smaak
2 eetlepels olijfolie
750 g zoete aardappelen, in blokjes van 1 cm
1 ui, fijngehakt
2 tenen knoflook, fijngehakt
4 eetlepels water
zout

Meng 1 eetlepel citroensap met alle honing, kaneel en chilipoeder. Houd het mengsel apart.
Verhit de olie in een grote koekepan met dikke bodem en bak de zoete aardappelen 10 minuten; roer af en toe. Voeg ui, knoflook, zout, resterend citroensap en water toe en laat de uien in ca. 5 minuten wat kleur krijgen; roer af en toe. Voeg het honingmengsel toe, bak nog 2 minuten al roerend en dien het gerecht op.
Variant : Tunesische gekruide wortelen - Kook 1 kg jonge worteltjes in plakjes gedurende 3 minuten. Fruit 1 fijngehakte ui en 2 tenen knoflook in olijfolie. Voeg de wortelen, 1 dl groente- of kippebouillon, 1 theelepel heldere honing, 1 theelepel harissa, 1 theelepel komijn, 1 theelepel koriander en zout en peper toe. Bak het geheel nog 10 - 12 minuten. Roer er fijngehakte peterselie door en dien warm of koud op.
Voor 4 personen.

land : Tunesiė
quote:
4 grote zoete aardappels, 80 gr. boter, 2 el creme fraiche, 2 teentjes knoflook, 1 tl cognac of brandy, 1/2 tl geraspte citroenschil,1 el verse gehakte groene kruiden(bijv. peterselie, dille en bieslook), zeezout en versgemalen peper, extra:aluminiumfolie.

Voorbereiding
Verwarm de oven voor op 220?c. Boen de aardappelen schoon onder stromend water.

Bereidingswijze
Leg de aardappelen, verpakt in aluminiumfolie, ca 45 minuten in de oven. Roer in een kom boter, creme fraiche, knoflook, cognac, citroenschil en kruiden door elkaar. Breng op smaak met zeezout en peper. Maak een inkeping in de gepofte aardappels en schep hierin wat knoflookboter
quote:
Stamppot zoete aardappelen met seitan en gebakken banaan
Aantal personen: 4
Ingrediėnten
1 kg zoete aardappelen
3 dl melk
Zout
1/4 theelepel koriander
1 pot seitan
4 rijpe bakbananen
Zonnebloemolie

Bereiding:
Schil de zoete aardappelen, maak er blokjes van, kook ze in een bodem water met zout gaar en laat ze droogstomen
Breng de melk aan de kook met een snufje zout en de koriander
Prak de aardappelen fijn en meng er de kokendhete melk door tot een gladde puree is ontstaan
Roer de fijngesneden seitan door de stamppot
Pel de bananen, snijd ze in plakjes
Bak ze in hete olie snel aan beide kanten bruin
Garneer er de stamppot mee

[ Bericht 13% gewijzigd door Blues op 26-10-2005 01:53:07 ]
pi_31694477
Heerlijk!!!

Een simpel maar ow zo lekker gerecht:

Nodig:
Zoete aardappels (ongeveer 2 per persoon),
1 takje rozemarijn,
2 takjes tijm,
1 teentje knoflook,
1 dl. olijfolie,
1 eetlepel grof zeezout,
peper.

Was de aardappels en snij ze in stukken (niet schillen).
Hak de verse kruiden en pers de knoflook (kan ook met kruiden uit een potje) en meng dit alles met olijfolie en het zeezout. Doe de aardappels in een vuurvaste schaal en zet het in de oven, ongeveer 30 minuten! De oven is voorverwarmd op 180 graden!
pi_31708634
Die aard. heb ik dus bijna een uur! in de oven gehad, en ze bleven hard.
Of is dat normaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')