abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151488202
quote:
Barbarijse zeerovers

Het verkrijgen van 'christenslaven' uit West-Europa was vooral het domein van de zogenaamde 'Barbarijse zeerovers', die opereerden vanuit bases in Noord-Afrika, in de autonome provincies van het Ottomaanse Rijk met de hoofdsteden Algiers, Tunis en Tripoli, en ook vanuit het onafhankelijke Marokko, met name Salé aan de Atlantische kust.

Sinds de 16e eeuw was de Europese scheepvaart in de Middellandse Zee sterk toegenomen en deze vormde het doelwit van de Barbarijse zeerovers. De bemanningen van de veroverde schepen werden als slaven aan land gebracht en verhandeld. Daarnaast werden vanuit Noord-Afrika voortdurend strooptochten ondernomen op de kusten van de christelijke gebieden in het noorden van de Middellandse Zee en zelfs ver daarbuiten. Hele dorpen, gelegen van Sicilië tot op IJsland zijn vanaf de 16e tot de 19e eeuw in de Noord-Afrikaanse slavernij terechtgekomen. In enkele van die plaatsen worden jaarlijks nog steeds herdenkingen gehouden naar aanleiding van deze voorvallen.

Hoewel de Barbarijse slaven in de slavernijdiscussie nogal onderbelicht zijn gebleven, ging het bepaald niet om een marginaal verschijnsel. De historicus Robert C. Davis schat hun aantal door de eeuwen heen op 1 à 1,25 miljoen.[35] Deze cijfers hebben uitsluitend betrekking op de gebieden rond Algiers, Tunis en Tripoli. Daarbij moeten de cijfers voor Marokko en Egypte nog worden opgeteld.[36] Hierbij moet worden opgemerkt dat naast de Barbarijse slaven, elders in de islamitische wereld nog grotere aantallen christenen tot slaaf werden gemaakt. Zo zou het Ottomaanse Rijk, volgens de gerenommeerde Turkse historicus Halil Inalcik, tussen 1450 en 1700 zo’n 2,5 miljoen Poolse, Russische en Oekraïense slaven via de Krim hebben geïmporteerd.[37]
pi_151488217
Gaan die ook even lappen aan ons, ik slaap nog steeds slecht. ;(
  woensdag 8 april 2015 @ 17:22:42 #83
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_151488258
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:19 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ik zie de vergoeding wel tegemoet.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_151488380
quote:
14s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik zie de vergoeding wel tegemoet.
Ja ik ben er ook niet zo mee bezig, het is altijd makkelijk om anderen de schuld te geven of excuses te vinden om zelf er niet iets van te maken.
  woensdag 8 april 2015 @ 17:33:39 #85
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_151488491
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:28 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ja ik ben er ook niet zo mee bezig, het is altijd makkelijk om anderen de schuld te geven of excuses te vinden om zelf er niet iets van te maken.
Dat is dan ook het hele eiereneten. Iemand die nu het slavernijverleden van zijn voorouders aangrijpt om zijn eigen falende leven te verklaren verdient een trap onder zijn reet.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_151488516
En jullie stammen ook af van die slaven, of zijn de slachtoffers van verscheidene vormen van islamitische slavernij gewoon in hun eigen samenlevingen opgegaan, omdat ze die vrouwen in hun harem opnamen?

Terwijl de nakomelingen van zwarte slaven (ook gemixte) een gesegregeerd bestaan leefden en in hun positionering op de sociaal-maatschappelijke ladder zwaar benadeeld werden tot vele generaties nadat de slavernij zelf was afgeschaft?

Maar dat is niet relevant, zolang je maar kan zeggen "hullie deden het ook". :')
pi_151490418
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:10 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat is nogal een beschuldiging,. mij aan te rekenen dat ik me denigrerend over 'de slachtoffers' uit zou laten.

"denigrerend" is jouw term. Niet de mijne... ik schreef 'generaliserend'
Ik snap niet waarom je zo defensief reageert.
Ik neem aan dat jij wel weet wie de miljoenen slaven zijn van de transatlantische slavernij
pi_151493837
quote:
18s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:34 schreef TorroFernandes het volgende:
En jullie stammen ook af van die slaven, of zijn de slachtoffers van verscheidene vormen van islamitische slavernij gewoon in hun eigen samenlevingen opgegaan, omdat ze die vrouwen in hun harem opnamen?

Terwijl de nakomelingen van zwarte slaven (ook gemixte) een gesegregeerd bestaan leefden en in hun positionering op de sociaal-maatschappelijke ladder zwaar benadeeld werden tot vele generaties nadat de slavernij zelf was afgeschaft?

Maar dat is niet relevant, zolang je maar kan zeggen "hullie deden het ook". :')
Dat zeg jij.

Maar dan moeten we dus nu ook vrouwen een vergoeding gaan betalen omdat ze vroeger geen stemrecht etc. hadden?
pi_151494301
Ik ben een slaaf van het kapitalistische systeem. Waar kan ik schadevergoeding krijgen?
pi_151494351
quote:
2s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:29 schreef Nemephis het volgende:
Ik ben een slaaf van het kapitalistische systeem. Waar kan ik schadevergoeding krijgen?
Heb je een blanke buurman?
pi_151494545
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:16 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dat zeg jij.

Maar dan moeten we dus nu ook vrouwen een vergoeding gaan betalen omdat ze vroeger geen stemrecht etc. hadden?
Dit heeft natuurlijk een minder effect op de generaties die erna komen, omdat iedereen van zowel mannen als vrouwen afstamt. Neemt niet weg dat ik geen problemen heb met het rechttrekken van de oneerlijke maatschappelijke situatie waarin vrouwen zich in zekere mate nog steeds begeven.
pi_151494722
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:36 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Dit heeft natuurlijk een minder effect op de generaties die erna komen, omdat iedereen van zowel mannen als vrouwen afstamt. Neemt niet weg dat ik geen problemen heb met het rechttrekken van de oneerlijke maatschappelijke situatie waarin vrouwen zich in zekere mate nog steeds begeven.
Daar is men ook al lange tijd mee bezig.

Rechttrekken van oneerlijke situaties? Dus mensen die hard gewerkt hebben voor hun positie hebben dat dus voor niks gedaan omdat de anderen het nu toegeworpen moeten krijgen?
pi_151494913
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:30 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Heb je een blanke buurman?
Ja hoezo?

brb even de huisneger tot de orde roepen ~O>
pi_151494949
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:39 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Daar is men ook al lange tijd mee bezig.

Rechttrekken van oneerlijke situaties? Dus mensen die hard gewerkt hebben voor hun positie hebben dat dus voor niks gedaan omdat de anderen het nu toegeworpen moeten krijgen?
Niemand krijgt iets toegeworpen. Het is nog steeds de crème de la crème, van groepen die voorheen veel minder kansen hadden, die zich omhoogwerkt. Maar wanneer nieuwe groepen bevoordeeld worden, wordt er heel verontwaardigd gedaan over dat ze het toegeworpen zouden hebben gekregen, terwijl even vergeten wordt hoe lang diezelfde groepen juist benadeeld zijn ten opzichte van de huidige dominante groep. Wanhopige pogingen om de status quo niet te veranderen die worden vermomd als een vergevorderd gevoel voor onrecht.
pi_151615727
Nee,

Anders kunnen wij ook wel de royalties voor rapmuziek krijgen. Door ons hebben ze wat om over te zingen.

Dat soort groepen moet eens stoppen met in het verleden leven
" mijn voorouders waren 150 jaar geleden slaaf en daarom heb ik nu een rotleven"

" een man met een snorretje heeft ons 70 jaar geleden op kamp gestuurd en we moesten de heenreis zelf betalen"

Zelfs als je ze 10.000 miljard geeft moeten ze wat om te zeuren houden.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_151616226
quote:
Zelfs als je ze 10.000 miljard geeft moeten ze wat om te zeuren houden.
Ik denk dat dit ook wel een van de voornaamste problemen is aangaande deze kwestie. Een theoretische compensatie of herstelbetaling zal uiteindelijk ook het einde van de problematiek moeten inzetten. Ofwel, de schuld is betaald naar gewenst niveau, het is nu verleden tijd. Echter, ik denk niet dat zoiets ooit gaat gebeuren maar dat er altijd een situatie blijft waarin men erop teruggrijpt, meer wil, de compensatie verkwanselt enzovoorts. Idem met de Holocaust mijns inziens; we kunnen er nog steeds - aldus sommigen - tot in den treuren excuses en herstelbetalingen voor aanbieden maar er dient ook een einde te zijn. Het moet niet verworden tot een last welke men nooit meer van zich afkrijgt puur omdat mensen welke er niet meer op een directe manier door lijden toch van willen profiteren; al dan niet om de eigen verantwoordelijkheden af te schuiven. Immers, het is niet je eigen schuld dat je geen goede scholing hebt gehad; nee, dat komt door het slavernijverleden dat nog steeds doorspeelt.

Daarbij is het probleem ook dat dergelijke groeperingen vaak enorm gecentreerd zijn op de Amerikaanse geschiedenis. Als ze spreken over slavernij dan gaat het louter over hetgeen er gebeurde in de koloniën of staten en niet zozeer over een gebruik dat duizenden jaren oud is en door vrijwel elk volk, ongeacht of we nu spreken over Ottomanen, Joden of Chinezen, op grote schaal gepraktiseerd is. Daarbij is het behoorlijk egoïstisch ook, gezien dezelfde mensen klagen over het slavernijverleden van 'hun voorouders' maar ondertussen wel kleding kopen welke en masse geproduceerd wordt in bijvoorbeeld Bangladesh via moderne slavenarbeid (al dan niet door kinderen) en daar totaal geen interesse in lijken te hebben. Het is puur eigenbelang met weinig (tot geen) historisch besef zonder einde.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_151626010
quote:
18s.gif Op woensdag 8 april 2015 17:34 schreef TorroFernandes het volgende:

Stamt iedereen in Nederland dan af van slavenhouders (en is het dus ok om hen de rekening te sturen)?
  zondag 12 april 2015 @ 21:34:35 #98
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_151626703
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 21:22 schreef Tocadisco het volgende:
Stamt iedereen in Nederland dan af van slavenhouders (en is het dus ok om hen de rekening te sturen)?
Sterker nog: waarom zou de huidige generatie dat moeten betalen? Want over 100 jaar is er vast wel opnieuw een jankgroep die voor hetzelfde betaald wil worden.
censuur :O
pi_151626734
Ik ben niemand als slaaf genomen dus ik hoef voor niemand te betalen. Lijkt mij redelijk eenvoudig :).
pi_151634824
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 20:31 schreef polderturk het volgende:
In Noord Amerika is de volledige Indiaanse bevolking uitgeroeid. Derhalve dient Noord Amerika teruggegeven te worden aan de Indianen. 100 miljoen Zwarte Afrikanen zijn 200 jaar lang als slaaf te werk gesteld en verhandeld. Miljoenen zijn hierbij vermoord en verkracht. Stel je bent een Afrikaan 100.000 dollar per jaar verschuldigd voor vrijheidsberoving, moord en verkrachting. Dan moet het westen 100.000 x 100 miljoen Afrikanen x 200 jaar = 2000 biljoen dollar als compensatie betalen. De VS en Europa mogen dan 150 jaar lang de helft van hun economie aan zwarte Afrikanen schenken.

Je kan wel zeggen "het is lang geleden" en de huidige nakomelingen van slaven en slavendrijvers hebben er niets mee te maken. Echter, rijke westerlingen hebben de vermogens geerfd die verdiend zijn met slavenhandel en het laten werken van slaven. Al dit geerfde vermogen behoort toe aan de nakomelingen van de slaven.

Compensatie voor het inpikken van Australie en Nieuw Zeeland heb ik nog niet genoemd. Ook de genocide van Congolezen door Belgen heb ik niet genoemd.

Erkennen en excuses zijn niet voldoende. Als je een bank beroofd en vervolgens sorry zegt, dan mag je het geroofde geld ook niet houden. Dan moet het geld geretourneerd worden.
Goede vraag! Lastig antwoord!
De hele geschiedenis is een patroon van verhuizingen, veroveringen, moorden en verkrachtingen.
Waar leggen we de grens?
Op welk moment was de plaatsing van mensen(groepen) de juiste?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')