abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151453041
Hi!

Ik heb een tijdje geleden 2 Lack planken van Ikea aan de muur gehangen. Dat is zo'n zwevende plank. Helaas is deze al een keer van de muur gevallen en ik kan er weinig boeken op zetten. Nu leek het mij een goed idee om er een aantal consoles (of plankdragers) onder te plaatsen voor meer stevigheid. Ik ben alleen een a-technische student met ouders die geen tijd hebben om mij te helpen. Zou het helpen als ik er consoles onder zet, maar deze niet aan de plank vastmaak? Er zitten immers geen gaten in de plank waar ik de consoles aan vast kan maken. En heeft iemand nog andere tips of dingen waar ik op moet letten?
pi_151453200
Luchthaken?
  dinsdag 7 april 2015 @ 17:19:07 #3
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151453844
Hoe heb je de Lack-plank bevestigd? Om wat voor muur gaat het? Zo lang je er niet op gaat dansen hoeft zo'n plank echt niet naar beneden te vallen.
pi_151454023
De plank is bevestigd zoals het volgens de aanwijzingen van ikea moest. Muur is van beton, maar het is wel een oud huis. Ik had er waarschijnlijk teveel gewicht op staan. Maar kan er nu vrijwel niks op kwijt. Ze hangen ook een beetje scheef naar beneden. Dus versteviging is wel nodig.
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 19:15:10 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151457811
Hoe is hij nu bevestigd? Wat voor schroeven/pluggen. Als je in een oud studentenhuis zit, zitten er waarschijnlijk heel wast lagen verf en gips op de muren, misschien niet diep genoeg vastgemaakt?

Als je een stevige betonnen muur hebt, met wat lange pluggen (bv Fischer SX8 - lang) en geschikte schroeven 5x70 kun je heel wat gewicht op kwijt.

Of is dit metalen frame van pisbakkenstaal?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151472582
Dat frame is niet zo sterk. Maar normaal gezien echt wel sterk genoeg om daar een rij boeken op te zetten.

Ik vermoed idd dat je geen goede of te korte pluggen en schroeven hebt gebruikt.
pi_151474587
5 tot 15 kg op zo'n plank afhankelijk van de bevestiging.. Had je er niet gewoon te veel op staan?

En een plank met hoeksteunen er onder zonder dat ze vast zitten in de muur heeft weinig nut.
pi_151477999
Er heeft inderdaad teveel gewicht op gestaan denk ik. Pluggen en schroeven ook van de ikea gebruikt, niks mis mee lijkt me. Maar de planken hangen nu wel echt scheef, dus moet wat aan gebeuren, en beetje zonde als ze niet of amper gebruikt worden. Kan de ruimte in mijn kamer wel gebruiken. Ga aanstaande vrijdag wel wat proberen met steunen :+
  woensdag 8 april 2015 @ 11:42:16 #9
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151478412
Volgens mij staat in de handleiding dat je bevestigingsmateriaal moet gebruiken dat past bij het type muur, en dat je bij twijfel een vakman moet raadplegen. Dat de pluggen en schroeven bij de IKEA vandaan komen is geen garantie voor succes.

Ik vermoed dat je gaten te groot waren voor je pluggen, of dat de schroeven te klein waren voor de plug of het frame.
  woensdag 8 april 2015 @ 11:45:10 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_151478482
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:23 schreef computeraapje het volgende:
Er heeft inderdaad teveel gewicht op gestaan denk ik. Pluggen en schroeven ook van de ikea gebruikt, niks mis mee lijkt me. Maar de planken hangen nu wel echt scheef, dus moet wat aan gebeuren, en beetje zonde als ze niet of amper gebruikt worden. Kan de ruimte in mijn kamer wel gebruiken. Ga aanstaande vrijdag wel wat proberen met steunen :+
Ikea levert toch geen pluggen en schroeven voor muurmontage bij de lackplank?
Sowieso is montage spul wat meegeleverd wordt doorgaans van miserabele kwaliteit.
Als je dan ook nog eens rommel uit dit doosje gebruikt hebt:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00169249/
Snap ik dat de boel van de muur komt zetten.

Wat mensen hier al zeggen, eerst ff zwaardere pluggen en schroeven gebruiken.
Als je er vervolgens nog een plank houder onder schroeft hoeft die niet perse aan de plank vast te zitten, als ie maar steunt.

Maar gezien je begin "een a-technische student"... Zal je die wellicht ook met te licht materiaal vast zetten. En dan helpt het niet.

Oh, en Ikea meld dit er al bij:
Maximale belasting 5-15 kg afhankelijk van het soort muur en de bevestiging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')