abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151445902
Twijfelde tussen KW en WGR maar toch maar hier.

Ik woon in een nieuwbouwproject met op de binnenplaats een lap grond van zo'n 15 bij 10 meter. Op de tekeningen was dit gewoon stukje groen, boompje, bankje, niks mis mee.

Nu hebben de bakfietsbuurvrouwen weinig te doen en die lopen al maanden massaal te soppen om dit lapje om te toveren in een kinderspeelplaats extra-ordinaire. Ook hier kan ik mij nog best in vinden, de projectontwikkelaar ook en ze kregen een naar mijn idee meer dan behoorlijk potje mee van 5000 Euro.

Dit was echter nog niet genoeg voor de dametjes en ze gaan in de volgende VVE vergadering voorstellen om nog eens 10.000 euro extra op te hoesten door een eenmalige bijdrage van alle leden in onze VVE (zo'n 50 huishoudens, oftewel 200 euro handje contantje).

Behalve dat ik het belachelijk vind om 15000 euro aan een lap grond te spenderen waar ieder kind na 2 weken op is uitgekeken, ben ik bang dat het succesvol ophalen van 10000 euro een opmaat is naar het volgende projectje waar de moestuinmoedertjes aan zullen beginnen.

Vraag 1: KAN DIT ZOMAAR?!

Vraag 2: Wat als ik niet betaal?

Vraag 3: heeft iemand scheermesjes over om in de speeltuin te strooien?
pi_151445932
Lees de VVE statuten
pi_151445945
Is natuurlijk een WGR-topic...

Maar: uiteraard kan dat. Als de vergadering daarmee akkoord gaat. En als je niet betaalt, heb jij een probleem. Dat volgt immers uit de statuten.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_151445978
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 12:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Als het ter stemming wordt gebracht tijdens een vergadering van de VVE en men stemt voor; ja.
quote:
Krijg je een deurwaarder op je dak.

quote:
Als je gepakt & veroordeelt wilt worden, zeker doen.
pi_151446057
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2015 12:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Is natuurlijk een WGR-topic...

Maar: uiteraard kan dat. Als de vergadering daarmee akkoord gaat. En als je niet betaalt, heb jij een probleem. Dat volgt immers uit de statuten.
Wat is dit voor wereld :N :'(
pi_151446064
Over het algemeen geldt dat als er een rechtsgeldig besluit wordt genomen (x% opkomst en x% van de stemmen) dat ieder VvE lid verplicht is om zijn of haar deel op te hoesten.

Lees voor de zekerheid even de reglementen van jouw VvE na, daar staat exact beschreven hoe rechtsgeldige besluiten kunnen worden genomen en wat de consequenties van niet of te laat betalen zijn.
pi_151446156
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 12:55 schreef Timmy het volgende:
Over het algemeen geldt dat als er een rechtsgeldig besluit wordt genomen (x% opkomst en x% van de stemmen) dat ieder VvE lid verplicht is om zijn of haar deel op te hoesten.

Lees voor de zekerheid even de reglementen van jouw VvE na, daar staat exact beschreven hoe rechtsgeldige besluiten kunnen worden genomen en wat de consequenties van niet of te laat betalen zijn.
Kan ik het niet aanvechten vanwege de complete waanzin van het hele idee?

Ik weet bv dat ze gefraudeert hebben om bovenop de 15000 euro ook nog 10000 euro subsidie binnen te halen.
pi_151446296
Er staan geen notulen op de website :'(

Kon ik maar weer terug naar mn zolderkamer.
pi_151446331
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik weet bv dat ze gefraudeert hebben om bovenop de 15000 euro ook nog 10000 euro subsidie binnen te halen.
Tijdens de vergadering. Zij moeten tenslotte de meerderheid overtuigen om in te stemmen.

Is het trouwens niet zo dat er een vergadering tussen het indienen en het stemmen in moet zitten?

En ja, VvE is doorgaans kut. Ben ook blij als ik daar vanaf ben.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:09:51 #10
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151446472
Speeltoestellen, bestrating en groen is duur. Kennelijk kwamen ze erachter dat 5.000 euro lang niet genoeg is als je ambitieuze plannen hebt.

Besluiten worden in een vereniging genomen op de wijze die beschreven staat in de statuten. Iedereen heeft inspraak, maar als de meerderheid iets wil dan ben je hier in principe aan gebonden.

Maak een inschatting hoe de stemming is onder de leden. Als de meerderheid tegen is, is er weinig aan de hand. Het staat je vrij om een alternatief voorstel in te dienen dat op meer steun zou kunnen rekenen. Wanneer de voorzieningen niet door iedereen even waardevol worden ervaren, is het wellicht een optie om het bedrag te verdelen in een verplicht deel en een vrijwillig deel?
pi_151446478
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

maar waarom ga je dan niet naar die vergaderingen?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_151446520
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

Natuurlijk. Daarvoor heb je twee mogelijkheden:

1. Tijdens de ALV waar dit besluit op de agenda staat. Je hebt dan de mogelijkheid om je zegje te doen en je kan natuurlijk tegen stemmen.
2. Na het nemen van het besluit tijdens de ALV kan je altijd nog de juridische weg bewandelen. Echter wanneer er een rechtsgeldig besluit is genomen (dus x% opkomst en x% van de stemmen) dan geef ik je daar geen kans.

De grootste kans om dit voorstel van tafel te halen heb je door voldoende tegenstemmen te verzamelen. Neem contact op met anderen, of verzamel volmachten van mensen die toch niet gaan.

Zoek dus uit hoeveel mensen/stemrechten je nodig hebt om het voorstel van tafel te krijgen en ga kijken of er mensen jouw mening delen en/of ga op zoek naar mensen die niet bij de ALV aanwezig zijn en die hun volmacht aan jou willen geven.
pi_151446594
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef dedodo het volgende:

[..]

Tijdens de vergadering. Zij moeten tenslotte de meerderheid overtuigen om in te stemmen.

Is het trouwens niet zo dat er een vergadering tussen het indienen en het stemmen in moet zitten?

En ja, VvE is doorgaans kut. Ben ook blij als ik daar vanaf ben.
Dit zou wel fijn zijn. Dat geeft mij ook de tijd om te anti-lobbyen.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:15:10 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_151446652
Die vergadering is toch nog niet geweest? Dat lijkt nml. in de OP.
Dan zou ik daar naar toe gaan om goed onderbouwd te weerleggen waarom het een bizar idee is om 25k neer te leggen voor een hobby project van een paar buurtbewoners. En ik zou graag een presentatie van de dames zien wat ze voor dat geld willen doen en wie het onderhoud gaat verzorgen.
Wat dat wordt vaak vergeten bij die hobbykul.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:15:33 #15
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151446661
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

Welke website? Ik ken weinig VVE's met een website. Ben je niet in de war met de website van het project? Daar zullen die verslagen sowieso niet op staan :')

Als de verslagen niet worden toegestuurd naar alle leden is dit wel iets om aan te kaarten. Of wellicht zelfs uit te melken als je van mening bent dat de besluitvorming niet zorgvuldig is gegaan. Al zal dit wel meevallen, gezien het feit dat er nog over gestemd moet worden. Sowieso is het altijd beter dit soort vergaderingen zelf te bezoeken, zodat je precies weet wat er is besproken en ook zelf je zegje kunt doen. Dit is de makkelijkste en meest effectieve manier om invloed te hebben op wat er in de VVE gebeurt. De VVE is geen grote boze entiteit die beslissingen neemt in jouw nadeel, het is een vereniging die wordt gevormd door álle leden, dus ook door jou.
pi_151446770
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:09 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

maar waarom ga je dan niet naar die vergaderingen?
Ik dacht, dat loopt zn gangetje wel. Sommige mensen met weinig tijd halen veel lol uit dit soort dingetjes. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de gemiddelde vergadering loopt van half 8 tot half 12 ofzo terwijl er eigenlijk geen kut te bespreken valt. Ik heb daar helemaal geen tijd voor en bovenal helemaal geen zin in.

Nu ik zie dat het volledig uit de klauwen loopt zal ik me er ook in moeten gaan mengen ja.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:20:00 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_151446786
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:15 schreef Barrah het volgende:

[..]

Precies, ik snap die aversie ook niet tegen VVE´s.
Zijn ook meestal de mensen die nooit naar de vergaderingen gaan maar wel klagen over de besluiten.
Al begrijp ik VVE´s in de context van een woonwijk weer niet. In het geval van gezamelijk eigendom (flat gebouw, gezamelijk achterpleintje etc.) is het ideaal. Daarmee voorkom je dat iemand anders jouw eigendom om zeep helpt.

Ge-emmer in woonwijken waar ieder gewoon zijn eigen huis en tuin heeft over de kleur die de voordeur geschilderd moet zijn en welk printje de zonnewering mag hebben is zum kotzen.
pi_151446970
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:15 schreef Barrah het volgende:

[..]

Welke website? Ik ken weinig VVE's met een website. Ben je niet in de war met de website van het project? Daar zullen die verslagen sowieso niet op staan :')

Als de verslagen niet worden toegestuurd naar alle leden is dit wel iets om aan te kaarten. Of wellicht zelfs uit te melken als je van mening bent dat de besluitvorming niet zorgvuldig is gegaan. Al zal dit wel meevallen, gezien het feit dat er nog over gestemd moet worden. Sowieso is het altijd beter dit soort vergaderingen zelf te bezoeken, zodat je precies weet wat er is besproken en ook zelf je zegje kunt doen. Dit is de makkelijkste en meest effectieve manier om invloed te hebben op wat er in de VVE gebeurt. De VVE is geen grote boze entiteit die beslissingen neemt in jouw nadeel, het is een vereniging die wordt gevormd door álle leden, dus ook door jou.
Nee, het is ondergebracht bij een grote projectontwikkelaar die ook een deel van de organisatie doet. Dus er is een soort prikbord achtige website.
pi_151447152
Is er wel een 'echte' VVE? Compleet met bestuur en statuten?

Of is het iets dat volgt vanuit de projectontwikkelaar?
pi_151447207
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef bami_haar het volgende:

Volgens de website is er wel een bestuur. Ik kan geen statuten vinden.

Heb deze maar eens opgevraagd.
pi_151447209
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 12:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Twijfelde tussen KW en WGR maar toch maar hier.

Ik woon in een nieuwbouwproject met op de binnenplaats een lap grond van zo'n 15 bij 10 meter. Op de tekeningen was dit gewoon stukje groen, boompje, bankje, niks mis mee.

Nu hebben de bakfietsbuurvrouwen weinig te doen en die lopen al maanden massaal te soppen om dit lapje om te toveren in een kinderspeelplaats extra-ordinaire. Ook hier kan ik mij nog best in vinden, de projectontwikkelaar ook en ze kregen een naar mijn idee meer dan behoorlijk potje mee van 5000 Euro.

Dit was echter nog niet genoeg voor de dametjes en ze gaan in de volgende VVE vergadering voorstellen om nog eens 10.000 euro extra op te hoesten door een eenmalige bijdrage van alle leden in onze VVE (zo'n 50 huishoudens, oftewel 200 euro handje contantje).

Behalve dat ik het belachelijk vind om 15000 euro aan een lap grond te spenderen waar ieder kind na 2 weken op is uitgekeken, ben ik bang dat het succesvol ophalen van 10000 euro een opmaat is naar het volgende projectje waar de moestuinmoedertjes aan zullen beginnen.

Geniaal.

1. Het kan uiteraard. Waarom niet?
2. Dat ligt eraan of het door komt. Zo ja, dan moet je betalen. Als je niet betaald dan kan dat volgens mij verhaald worden.
3. Ja, maar die kun je zelf ook kopen bij de Kruidvat.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_151447241
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:33 schreef bami_haar het volgende:

Zal wel een VVE-beheerder zijn de eerste x jaar na oplevering.
pi_151447396
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik dacht, dat loopt zn gangetje wel. Sommige mensen met weinig tijd halen veel lol uit dit soort dingetjes. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de gemiddelde vergadering loopt van half 8 tot half 12 ofzo terwijl er eigenlijk geen kut te bespreken valt. Ik heb daar helemaal geen tijd voor en bovenal helemaal geen zin in.

Nu ik zie dat het volledig uit de klauwen loopt zal ik me er ook in moeten gaan mengen ja.
op dat soort vergaderingen word ook besloten of bijvoorbeeld de maandelijkse bijdrage omhoog gaat of zo
dus het is een beetje suf om je handen er van af te trekken
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_151447517
Waarom koop je dan ook een appartement, zonder te weten wat dat nu eigenlijk inhoudt? (en het feit dat dat appartement waar jij in zit, helemaal niet van jou is...)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_151447524
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:42 schreef rhubarbje het volgende:
op dat soort vergaderingen word ook besloten of bijvoorbeeld de maandelijkse bijdrage omhoog gaat of zo
dus het is een beetje suf om je handen er van af te trekken
Zeker omdat de eerste ALV's veel wordt besproken dat later grote gevolgen kan hebben. Zo worden tijdens de eerste ALV's de statuten, reglementen en eerste meerjarenonderhoudsbegroting wordt vastgesteld. Al die zaken hebben direct invloed op de maandelijkse vast lasten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')