abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151394782
Ik ben op zoek naar advies/bevestiging met betrekking tot het verminderen van contactgeluid tussen 1e verdieping en BG.

Op iedere verdieping zijn houten balken i.c.m. houten vloerdelen geplaatst. Op deze houten vloerdelen hebben we op de 1e verdieping laminaat gelegd met de bekende groene platen als ondervloer. Bij het lopen op de 1e verdieping geeft dit nogal een dreunend geluid naar de BG.

De oplossing die ik heb gevonden na zoeken op internet is het leggen van een zwevende vloer op de 1e verdieping. Hiervoor wil ik Fermacell 2E32 vloerplaten leggen (deze) met daaroverheen de groene platen en vervolgens de laminaatvloer.
Om de ondergrond nog steviger te maken wil ik MDF platen (9mm) op de houten vloerdelen leggen, met daaroverheen de zwevende vloer.

Opbouw wordt dan: balken, houten vloerdelen, MDF 9mm, Fermacell E32 vloerplaten, groene platen als ondervloer en dan de laminaatvloer. (Ik ben bewust van de extra hoogte die ik hiermee creëer, dat is niet zo'n probleem.)

Nu de vraag: heeft iemand ervaring met deze opbouw en de dempende werking van zo'n constructie? Of zijn er betere alternatieven die ervoor zorgen dat het contactgeluid minder wordt?

Er is overigens onder de balkenlaag isolatie geplaatst tussen balken en gipsplafond. Het plafond wil ik liever laten zoals het is aangezien deze gestuced is
pi_151394983
Waar heb je mee geisoleerd?
pi_151395085
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 18:55 schreef Puala het volgende:
Waar heb je mee geisoleerd?
Steenwol, geloof 7,5cm.
pi_151395582
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 18:59 schreef Erik het volgende:

[..]

Steenwol, geloof 7,5cm.
Dat is wel weinig :@ ik heb 14 cm en ben het geluid voor 99% kwijt ondanks een flink krakende vloer boven.
pi_151395660
Mdf platen hebben totaal geen nut, neem dan gewoon underlayment.
Waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Evetueel de vloerdelen geheel verwijderen en vervangen door underlayment.
pi_151397017
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2015 19:18 schreef Puala het volgende:

[..]

Dat is wel weinig :@ ik heb 14 cm en ben het geluid voor 99% kwijt ondanks een flink krakende vloer boven.
Het is echt een flink gebonk wat je hoort als je zonder schoenen boven loopt, kan me niet voorstellen dat 7,5cm extra isolatie dit verhelpt...

quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 19:21 schreef klipper het volgende:
Mdf platen hebben totaal geen nut, neem dan gewoon underlayment.
Waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Evetueel de vloerdelen geheel verwijderen en vervangen door underlayment.
Underlayment krijg ik niet goedkoper dan MDF gevonden. En waarom de vloerdelen verwijderen en niet het underlayment over de vloerdelen? Wat is daarvan het voordeel?
pi_151415879
Je plafond inspuiten met vlokken. Dan heb je ook veel geluid kwijt
pi_151416524
Mdf biedt totaal geen stevigheid, zeker niet in de dikte die je nu kiest.
Underlayment biedt juist wel veel stevigheid.
De vloerdelen veroorzaken voor het grootste deel het geluid ( tenminste als die gewoon planken aan elkaar zijn)
Met alleen underlayment verbindt je de balken goed aan elkaar tot een stevig geheel.
Wel minimaal 18 of 22 nemen.
pi_151428895
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 13:42 schreef hans1985 het volgende:
Je plafond inspuiten met vlokken. Dan heb je ook veel geluid kwijt
Ook contactgeluid wat door lopen ontstaat? Of alleen geluid van bijvoorbeeld tv of praten?

quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2015 14:08 schreef klipper het volgende:
Mdf biedt totaal geen stevigheid, zeker niet in de dikte die je nu kiest.
Underlayment biedt juist wel veel stevigheid.
De vloerdelen veroorzaken voor het grootste deel het geluid ( tenminste als die gewoon planken aan elkaar zijn)
Met alleen underlayment verbindt je de balken goed aan elkaar tot een stevig geheel.
Wel minimaal 18 of 22 nemen.
Goeie tip, dank je. Ben ik alleen nog benieuwd naar de goedkopere prijs van underlayment, dat kan ik nergens vinden...
  maandag 6 april 2015 @ 20:30:57 #10
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_151429129
Als ik het opnieuw zou doen gingen alle vloerdelen eruit en kwam er 18-22 dik underlayment in.

Geen kraak, piep, ongelijk gezeik meer zoals nu.

Tussen de vloer balken hier ligt 150 glaswol. Isoleert enorm.
Laat die handjes wapperen!
pi_151429232
Ben wel benieuwd wat het uitbreken van de vloerdelen doet met het gestucte plafond wat onder deze balken hangt.. Met veel beleid de vloerdelen eraf trekken met een breekijzer of gaat dat scheuren in stucwerk geven?
pi_151429355
quote:
14s.gif Op zondag 5 april 2015 20:06 schreef Erik het volgende:

[..]

Het is echt een flink gebonk wat je hoort als je zonder schoenen boven loopt, kan me niet voorstellen dat 7,5cm extra isolatie dit verhelpt...

[..]

Underlayment krijg ik niet goedkoper dan MDF gevonden. En waarom de vloerdelen verwijderen en niet het underlayment over de vloerdelen? Wat is daarvan het voordeel?

Euhm7,5 cm doet veel hoor? En 9 mm mdf, het klinkt allemaal alsof je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten. Doe het goed of doe het niet is mij geleerd met een koophuis. Als je de vloer boven los haalt kan de isolatie er toch onder? En 9 mm zou ik 18 van maken. Kost je 30¤ voor een plaat van 2,44 x 1,22 Netjes met kliksysteem. En dan heb je een goede basis. Als je je laminaat dan op die gouden folie legt die 10 db dempt dan ben je er.
pi_151429883
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 20:36 schreef Puala het volgende:

[..]

Euhm7,5 cm doet veel hoor? En 9 mm mdf, het klinkt allemaal alsof je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten. Doe het goed of doe het niet is mij geleerd met een koophuis. Als je de vloer boven los haalt kan de isolatie er toch onder? En 9 mm zou ik 18 van maken. Kost je 30¤ voor een plaat van 2,44 x 1,22 Netjes met kliksysteem. En dan heb je een goede basis. Als je je laminaat dan op die gouden folie legt die 10 db dempt dan ben je er.
Het is niet zo dat ik zo min mogelijk uit wil geven, maar als ik bevestigd werd in mijn idee om met 9mm MDF + Fermacell platen aan de gang te gaan, ga ik niet meer uitgeven dan nodig. Ik heb het topic juist geopend om te laten schieten op mijn plan. Is maar goed ook, want MDF blijkt geen verstandige keus blijkt dus ga ik voor underlayment. Het moet inderdaad goed, maar de pot met geld is ook hier, net als bij jou, niet oneindig.

Qua ondervloer kan ik de groene platen wel hergebruiken. Als de boel toch open ligt gaat er inderdaad nog wat isolatie bij, vlokken lijkt me dan het handigst qua verwerking.
@Hans, heb je een tip qua vlokken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Erik op 06-04-2015 21:08:13 (Typo) ]
pi_151448953
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2015 20:49 schreef Erik het volgende:

[..]

Het is niet zo dat ik zo min mogelijk uit wil geven, maar als ik bevestigd werd in mijn idee om met 9mm MDF + Fermacell platen aan de gang te gaan, ga ik niet meer uitgeven dan nodig. Ik heb het topic juist geopend om te laten schieten op mijn plan. Is maar goed ook, want MDF blijkt geen verstandige keus blijkt dus ga ik voor underlayment. Het moet inderdaad goed, maar de pot met geld is ook hier, net als bij jou, niet oneindig.

Qua ondervloer kan ik de groene platen wel hergebruiken. Als de boel toch open ligt gaat er inderdaad nog wat isolatie bij, vlokken lijkt me dan het handigst qua verwerking.
@Hans, heb je een tip qua vlokken?
http://www.easy-geluidsisolatie.nl/easycell-vlokkenisolatie.html

Kun je zelf dus eenvoudig doen
pi_151450374
Gebonk (contactgeluid) moet je zoveel mogelijk aanpakken op de vloer.
Dus niet eronder. Isolatie zoals vlokken en steenwol werken goed tegen geluid zoals TV, praten enz. maar niet tegen contactgeluid.

Je wilt een combinatie van massa (hoe meer massa hoe minder trilling er doorgegeven wordt) en zo min mogelijk contact (zwevende vloer).

Uit ervaring met mijn eigen plafond kan ik melden dat de hoeveelheid "bonk" die je hoort valt en staat met een goede (zwevende) vloer erboven.
pi_151460260
quote:
Bedankt voor de link, ga ik eens achteraan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 15:31 schreef R2R het volgende:
Gebonk (contactgeluid) moet je zoveel mogelijk aanpakken op de vloer.
Dus niet eronder. Isolatie zoals vlokken en steenwol werken goed tegen geluid zoals TV, praten enz. maar niet tegen contactgeluid.

Je wilt een combinatie van massa (hoe meer massa hoe minder trilling er doorgegeven wordt) en zo min mogelijk contact (zwevende vloer).

Uit ervaring met mijn eigen plafond kan ik melden dat de hoeveelheid "bonk" die je hoort valt en staat met een goede (zwevende) vloer erboven.
Dit had ik inderdaad ook begrepen, daarom was ik uitgekomen bij de Fermacell zwevende vloer. Combinatie van underlayment met de Fermacell vloer lijkt dus verstandig.

Kun je aangeven hoe jij het hebt aangepakt, met welke materialen?
pi_151485564
Ik heb ook Fermacell platen gelegd. Die hebben veel massa en worden zwevend gelegd. Daarnaast heb ik aan de onderkant nog 15 cm steenwol, maar dat helpt veel minder is mijn ervaring.
  woensdag 8 april 2015 @ 18:23:22 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_151489622
Ik zou het underlayment (of het MDF, wat je maar kiest) niet direct op de houten vloerdelen leggen. Als je er al zo'n harde laag tussen doet dan tussen die laag en de draagvloer ook iets isolerends.

Van boven naar beneden dan:
Laminaat
Groene platen
MDF/Underlayment
Fermacell
Houten draagvloer

De sleutel is dat je daar mee steeds afwisselend de trilling uit dempt door schok absorptie (de zachte lagen) en traagheid (zware delen)
pi_151553704
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2015 20:03 schreef Erik het volgende:

Kun je aangeven hoe jij het hebt aangepakt, met welke materialen?
Nee, boven wonen mijn buren :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')