abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 2 mei 2015 @ 14:27:01 #126
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_152207371
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Chemische rommel?
Strijkvrij is volgens mij dat er alle garens bij het weven zeer strak gedraaid zijn en uit meer dan één draad bestaan, ipv losjes en slechts 1 draad, dat is duurder maar leveren een betere, zwaardere kwaliteit stof op die niet of veel minder kreukt.
Het heet plying
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Plying

De draad waarmee gewoven wordt ziet er dan uit zoals een scheepskabel.
Mja dat een draad getwijnd (Nederlands woord voor plying) is betekent niet direct dat het ook strijkvrij is. In de meeste gevallen bereik je dat door een finish aan de stof te geven die daar voor zorgt.
吴 曼 迪
  zaterdag 2 mei 2015 @ 15:26:47 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152208716
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 14:27 schreef megamandy het volgende:

[..]

Mja dat een draad getwijnd (Nederlands woord voor plying) is betekent niet direct dat het ook strijkvrij is. In de meeste gevallen bereik je dat door een finish aan de stof te geven die daar voor zorgt.
Wat voor een finish?
Ik dacht dat het aan de twijning en de manier van weven lag.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 2 mei 2015 @ 16:08:38 #128
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_152209571
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Chemische rommel?
Strijkvrij is volgens mij dat er alle garens bij het weven zeer strak gedraaid zijn en uit meer dan één draad bestaan, ipv losjes en slechts 1 draad, dat is duurder maar leveren een betere, zwaardere kwaliteit stof op die niet of veel minder kreukt.
Het heet plying
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Plying

De draad waarmee gewoven wordt ziet er dan uit zoals een scheepskabel.
Er is een zogenaamde "easy care" finish, een soort kunsthars bij de een, weer een ander goedje bij de ander.
Er is weinig over bekend, dus ik ben wel benieuwd wat ze er allemaal mee uitspoken in plaats van alleen op een bepaalde manier weven.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 2 mei 2015 @ 16:10:48 #129
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_152209618
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat voor een finish?
Ik dacht dat het aan de twijning en de manier van weven lag.
Een soort van hars wordt er gebruikt, hierdoor krijgen natuurlijke grondstoffen eigenschappen van synthetische grondstoffen.
吴 曼 迪
  zaterdag 2 mei 2015 @ 16:11:16 #130
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_152209632
Chemische rommel in je beddengoed? :D Stijfsel misschien? Is gewoon zetmeel.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 2 mei 2015 @ 16:13:18 #131
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_152209682
Of bestaat er soms ook 'strijkvrij' beddengoed?

(Wie strijkt er nou beddengoed, al dan niet strijkvrij? :') )
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator zaterdag 2 mei 2015 @ 16:18:58 #132
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_152209824
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:13 schreef Isegrim het volgende:
Of bestaat er soms ook 'strijkvrij' beddengoed?

(Wie strijkt er nou beddengoed, al dan niet strijkvrij? :') )
Daar heb ik het over, het is vaak beddengoed (hoeslakens, dekbedovertrek). Ik heb fabrikanten gebeld en die zeggen dat er een finish of coating op zit (die je "er wel weer uitwast"). Het is iets chemisch, ik heb van 1 fabrikant gehoord dat het kunsthars is, anderen "weten het niet".
Het gaat trouwens veelal om de goedkopere varianten. Een verkoper die ik sprak had het over landen als India waar ze zich geen ene reet van welke norm dan ook aantrekken, het spul megagoedkoop produceren en dat komt hier dan vol bende op de markt.

Maargoed, dat is een verkoper die zijn eigen, Europees geproduceerde producten aan de man wil brengen, of niet?

Daarom leek het mij wel een Keuringsdienstonderzoekje waard.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:13 schreef Isegrim het volgende:
Of bestaat er soms ook 'strijkvrij' beddengoed?

(Wie strijkt er nou beddengoed, al dan niet strijkvrij? :') )
Ook die vraag heb ik gesteld, ik zei al: buiten mij en mijn vriendin komt er doorgaans niemand anders op de slaapkamer, dus waarom zou je het willen strijken.
"gemak voor de huisvrouw" heb ik ook gehoord.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 2 mei 2015 @ 16:23:03 #133
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_152209969
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:18 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Daar heb ik het over, het is vaak beddengoed (hoeslakens, dekbedovertrek). Ik heb fabrikanten gebeld en die zeggen dat er een finish of coating op zit (die je "er wel weer uitwast"). Het is iets chemisch, ik heb van 1 fabrikant gehoord dat het kunsthars is, anderen "weten het niet".
Ja het is een resin (hars) finish. Heb dit alleen nog nooit bij beddengoed gezien :')
吴 曼 迪
  Moderator zaterdag 2 mei 2015 @ 16:24:42 #134
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_152210024
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:23 schreef megamandy het volgende:

[..]

Ja het is een resin (hars) finish. Heb dit alleen nog nooit bij beddengoed gezien :')
https://cottoncounts.nl/hoeslaken-gstaad

Voorbeeld. Anti-wrinkle laagje? Wat?
Ponds voor je beddengoed?
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 2 mei 2015 @ 16:26:03 #135
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_152210062
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:18 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Daar heb ik het over, het is vaak beddengoed (hoeslakens, dekbedovertrek). Ik heb fabrikanten gebeld en die zeggen dat er een finish of coating op zit (die je "er wel weer uitwast"). Het is iets chemisch, ik heb van 1 fabrikant gehoord dat het kunsthars is, anderen "weten het niet".
Het gaat trouwens veelal om de goedkopere varianten. Een verkoper die ik sprak had het over landen als India waar ze zich geen ene reet van welke norm dan ook aantrekken, het spul megagoedkoop produceren en dat komt hier dan vol bende op de markt.

Maargoed, dat is een verkoper die zijn eigen, Europees geproduceerde producten aan de man wil brengen, of niet?


Daarom leek het mij wel een Keuringsdienstonderzoekje waard.

[..]

Ook die vraag heb ik gesteld, ik zei al: buiten mij en mijn vriendin komt er doorgaans niemand anders op de slaapkamer, dus waarom zou je het willen strijken.
"gemak voor de huisvrouw" heb ik ook gehoord.
Nee dit klopt wel. In India en China en de meeste landen eromheen zijn genoeg rivieren bijvoorbeeld blauw van de indigo of wat voor een kleur op dat moment in de mode is.

In de EU zijn er tegenwoordig wel genoeg richtlijnen maar veel productie gebeurd nog steeds in Azië en zoals je ook bij de docu van De slag om de klerenwereld ziet is er niet veel controle in die landen.
Er is een hele lijst met verboden stoffen maar soms worden die alsnog gebruikt onder de noemer "zo goedkoop mogelijk".
吴 曼 迪
pi_152210266
Leuk onderwerp, maar als je het niet zelf op internet kan vinden zullen ze er vast niets mee doen... Is een beetje de kant die de KvW op gaat: uitzoeken op internet hoe iets zit en er dan een paar leuke reisjes bij verzinnen. Ze komen niet meer echt met iets nieuws of schokkends heb ik het idee.
pi_152214126
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat voor een finish?
Ik dacht dat het aan de twijning en de manier van weven lag.
Ik ben allergisch voor synthetische stoffen en bij 100% katoenen materialen is het altijd afwachten of het niet synthetisch nabewerkt is. Bijvoorbeeld strijkvrije sokken (wie strijkt er sokken?!). Maar strijkvrije katoenen blouses kan ik niet dragen, die blijken telkens een ongewenste nabehandeling gekregen te hebben.

Omgekeerd heb ik wat katoenen dekbedovertrekken die niet gestreken hoeven te worden, gewoon even spannen en ze zijn netjes. In dit geval zal het gaan om wat jij zegt, kwestie van goed materiaal.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:11 schreef Isegrim het volgende:
Chemische rommel in je beddengoed? :D Stijfsel misschien? Is gewoon zetmeel.
Nee, zetmeel is er bij de eerste wasbeurt uit verdwenen. Daarom moet je nieuwe stoffen altijd voordat je gaat naaien eerst heet wassen, deed ik op 60º. . Je hebt dan het eventuele stijfsel eruit, de eerste krimp heb je achter de rug en je ziet of het tegen de wasmachine kan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:13 schreef Isegrim het volgende:
Of bestaat er soms ook 'strijkvrij' beddengoed?

(Wie strijkt er nou beddengoed, al dan niet strijkvrij? :') )
Mijn 100% katoenen laken krijgen aan de zijkanten altijd harmonicavouwen. Als je daar niets aan doet, krijg je steeds meer vouwen en worden de lakens steeds smaller (ik doe een bovenlaken onder het dekbed). Bovendien veranderen die vouwlijnen in perforatielijnen. Dit betekent, dat voor mij de die vier randen gestreken moeten worden.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 19:24:25 #138
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_152214188
Ik gebruik alleen hoeslakens. Geen last van. Gewone lakens lijken me maar onhandig.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_152214442
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:24 schreef Isegrim het volgende:
Ik gebruik alleen hoeslakens. Geen last van. Gewone lakens lijken me maar onhandig.
Gewone lakens zijn goedkoper en zoveel handiger in de was.
  zaterdag 2 mei 2015 @ 19:36:28 #140
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_152214560
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:32 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Gewone lakens zijn goedkoper en zoveel handiger in de was.
Goedkoper? Dan ga jij zeker naar andere winkels dan ik...

Maar die dingen raken onder je matras los en dan kun je zes keer per week je bed gaan opmaken en als ik érgens een hekel aan heb is het dat. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_152214709
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 19:36 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Goedkoper? Dan ga jij zeker naar andere winkels dan ik...

Maar die dingen raken onder je matras los en dan kun je zes keer per week je bed gaan opmaken en als ik érgens een hekel aan heb is het dat. :P
Was wel lang geleden, dat ik ze kocht. Nu zou het deze worden: http://www.wehkamp.nl/Zoe(...)6&Blocks=0&View=Grid voor ¤ 23.

Bij Ikea kan je waarschijnlijk wel een groot dekbed voor net onder de ¤ 20 kopen. Of je moet die akelige halfsynthetische nemen, die zijn echt goedkoop, maar van het type goedkoop is duurkoop.
pi_152215981
Net de laatste uitzending gekeken. Hiervoor kijk ik KvW _O_ Topshow :Y
mag het weten
  woensdag 6 mei 2015 @ 21:38:22 #143
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_152347150
Morgen:
Nooit gedacht dat een grafsteen nog een schaduwzijde hebben kan. De Keuringsdienst ontvangt een verontrustende brief. Bij de productie van grafstenen zou kinderarbeid betrokken zijn, of wij dit nader zouden willen onderzoeken. Tot uw dienst mevrouw. In twee afleveringen doet de Keuringsdienst diepgravend onderzoek naar wereldhandel in de dood. Materie om stil van te worden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 8 mei 2015 @ 13:52:07 #144
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_152402480
Interessant eerste deel wel. En de kinderarbeid is bekend, maar wordt ontkent.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_152408868
Ben benieuwd naar volgende week.
pi_152411872
Volgens mij is dat in vrij veel productiewerk wat in China/India/Bangladesh enz vaak heel veel schimmig in werkomstandigheden en kinderarbeid. Dat zie je ook in veel programma's over de kledingindustrie in die landen. Nu ook weer met de graniet.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 20:42:21 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152413479
Kinderarbeid top tien


In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 14 mei 2015 @ 17:41:23 #148
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_152596280
Vanavond dus deel 2 over de grafstenen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 14 mei 2015 @ 20:56:32 #149
2651 svann
night-hawk
pi_152602108
Er zijn Indiase inspecteurs geëxecuteerd, zei de Duitse klokkenluider...

Hoe hebben dit gefilmd dan?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 19 mei 2015 @ 12:34:06 #150
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_152744650
a.s Donderdag:
Massaal overgewaaid uit het Midden Oosten, en toch populair! Granaatappels. Helaas doe je er gerust een kwartier over om de pitjes los te peuteren. Super dat de super daar een oplossing voor heeft. Kant en klare granaatappelpitjes. Gemak dient de mens, en de Keuringsdienst zoekt uit hoe gemak dat doet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')