abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151351104
Is het tegenwoordig mogelijk om een hypotheek af te sluiten waar je niet in verblijft (want garagebox), maar ook niet aangrenzend is aan je eigen woning.

Wij hebben op het moment een hypotheek op onze woning. Kan ik een 2e hypotheek afsluiten op een garagebox die we willen kopen? Kwa inkomen kunnen we het betalen, dat is het probleem niet.

De garagebox zullen we eventueel te huur aanbieden of zelf gebruiken als opslagplaats.

Met de huidige rentes kost een garagebox je bruto (dus eigenlijk netto, want geen HRA) maar ~100 euro per maand.
pi_151351142
edit: donder ajb op

[ Bericht 95% gewijzigd door Five_Horizons op 04-04-2015 09:29:21 ]
  zaterdag 4 april 2015 @ 10:25:24 #3
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_151352771
Een hypotheek afsluiten op een (niet aan het huis gebouwde) garagebox is inderdaad mogelijk al komt het niet vaak voor.
De keuze voor een hypothecaire lening is meestal vanwege de lagere rente die de geldverstrekker dan rekent. Bij 'kleine' bedragen weegt de winst van deze lagere rente niet op tegen de extra kosten die gemaakt worden bij een hypothecaire lening. Vaak is het uiteindelijk goedkoper een persoonlijke lening of doorlopend krediet te gebruiken voor de aankoop van een garagebox.

Plus dat bij het ophogen van de bestaande hypotheek er (waarschijnlijk) voor zorgt dat je in een hoger rentetarief gaat vallen omdat je weer dichter bij de 100% onderpand waarde komt.

Heb je geen spaargeld dat je kan gebruiken hiervoor?
pi_151352802
Hoever staat die garagebox van de woning, eigenlijk?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zaterdag 4 april 2015 @ 11:55:50 #5
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_151354080
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 april 2015 10:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoever staat die garagebox van de woning, eigenlijk?
Wat doet dat er toe?
klerkje
pi_151354113
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 11:55 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Wat doet dat er toe?
Five wil hem onder de woning laten vallen.
pi_151354115
U schrijft dat de garagebox niet aangrenzend is aan de eigen woning. Dat zou betekenen dat de garagebox valt in Box 3 - overige onroerende zaken. De rente over (dit deel van) de hypotheek is niet aftrekbaar. Lees hier
  zaterdag 4 april 2015 @ 12:00:22 #8
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_151354151
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2015 11:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Five wil hem onder de woning laten vallen.
Waarom? Garage gaat ws verhuurd worden. Indien HRA een issue is (bij eigen gebruik dus) wordt echt niet snel aangenomen dat een garage bij de woning hoort. Eigenlijk maak je alleen kans als de garage daadwerkelijk aangrenzend is. Been there done that x 5

Vandaar dus mijn vraag. :)
klerkje
  zaterdag 4 april 2015 @ 13:51:27 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_151356464
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2015 11:58 schreef belfis het volgende:
U schrijft dat de garagebox niet aangrenzend is aan de eigen woning. Dat zou betekenen dat de garagebox valt in Box 3 - overige onroerende zaken. De rente over (dit deel van) de hypotheek is niet aftrekbaar. Lees hier
Dat had ie zelf ook al bedacht (zie laatste zin) en heeft weinig met de vraag te maken. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 4 april 2015 @ 13:53:55 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_151356521
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 03:45 schreef xaban06 het volgende:
Is het tegenwoordig mogelijk om een hypotheek af te sluiten waar je niet in verblijft (want garagebox), maar ook niet aangrenzend is aan je eigen woning.

Wij hebben op het moment een hypotheek op onze woning. Kan ik een 2e hypotheek afsluiten op een garagebox die we willen kopen? Kwa inkomen kunnen we het betalen, dat is het probleem niet.

De garagebox zullen we eventueel te huur aanbieden of zelf gebruiken als opslagplaats.

Met de huidige rentes kost een garagebox je bruto (dus eigenlijk netto, want geen HRA) maar ~100 euro per maand.
De enige die een antwoord op je vraag kan geven, is de geldverstrekker. Daarbij zal het van belang zijn of je voldoende zekerheid (lees: waarde woning) kunt verstrekken en het volgens de rekenregels betaalbaar is.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_151357577
In de tijd dat ik mijn garagebox kocht is mij een persoonlijke lening geadviseerd,die heb ik ook genomen en dat is prima bevallen al waren dat wel andere tijden (Guldenstijdperk).

Een garage kopen is trouwens wel het behoud van de wagen (minder roest) en het voordeel is als het vriest dat je ';s morgens niet hoeft te krabben,ik zeg zeker doen als Bruin het kan trekken.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_151358389
Ik begrijp dus, alhoewel het niet vaak voorkomt, het wel mogelijk is. Dus even met de geldverstrekker om de tafel zitten,

Persoonlijke lening is niet mogelijk, vanwege de hoge maandelijkse lasten (want kortere looptijd en drie dubbele hogere rente).

Spaargeld is ook geen optie, want dat willen we niet hiervoor gebruiken.

Een hypotheek is aantrekkelijk vanwege de lange looptijd en lage rente. Dit zouden we in ons portemonnee niet voelen. Maar ik had geen rekening gehouden met notaris kosten etc. Eventueel dat stukje wel zelf betalen.
pi_151358428
@Five_Horizons: Geen idee. We hebben nog geen specifieke garagebox op het oog. Kan binnen een straal van 1km zijn, maar ook 10km verder op.
pi_151364577
Natuurlijk voel je het wel in je portemonnee.
pi_151365164
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 14:39 schreef geevee het volgende:
In de tijd dat ik mijn garagebox kocht is mij een persoonlijke lening geadviseerd,die heb ik ook genomen en dat is prima bevallen al waren dat wel andere tijden (Guldenstijdperk).

Een garage kopen is trouwens wel het behoud van de wagen (minder roest) en het voordeel is als het vriest dat je ';s morgens niet hoeft te krabben,ik zeg zeker doen als Bruin het kan trekken.
maar als je daarvoor een km of meer moet lopen/fietsen...
pi_151371892
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 19:03 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

maar als je daarvoor een km of meer moet lopen/fietsen...
Dan heb je in ieder geval al een beetje lichaamsbeweging gehad, in mijn geval is het iets van een 50 meter en valt dus mee!
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_151381701
Ik denk dat het voor een verstrekker ook uitmaakt waar je 'm voor gebruikt.

Je zegt mogelijk verhuren. Vaak mag dat al niet zonder toestemming van een geldverstrekker. Maar goed, dat is een kwestie van informeren.

Maar als je dat ding niet kan (of wil) financieren uit eigen vermogen denk ik niet dat verhuren rendabel is. Een gemiddelde garagebox levert zo'n 100 eur/mnd op. Die huur wordt volgens mij ook als inkomen gezien, dus netto houd je er minder aan over.
En er komen nog kosten bij voor onderhoud enz (moet je ook nog gemeenteheffingen betalen op een garagebox eigenlijk?)
  zondag 5 april 2015 @ 11:32:09 #18
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_151382272
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 11:03 schreef DJSmiley het volgende:

Je zegt mogelijk verhuren. Vaak mag dat al niet zonder toestemming van een geldverstrekker. Maar goed, dat is een kwestie van informeren.

Maar als je dat ding niet kan (of wil) financieren uit eigen vermogen denk ik niet dat verhuren rendabel is. Een gemiddelde garagebox levert zo'n 100 eur/mnd op. Die huur wordt volgens mij ook als inkomen gezien, dus netto houd je er minder aan over.
En er komen nog kosten bij voor onderhoud enz (moet je ook nog gemeenteheffingen betalen op een garagebox eigenlijk?)
Vroeger (10 jaar geleden ofzo) werd (in mijn regio althans) de ozbe niet opgelegd wanneer de WOZ lager was dan bedrag x (15/20 k geloof ik) Veel eenvoudige garageboxen vielen daar wel onder. Tegenwoordig gaan ze veelal mee op gelijke wijze als een woning. Maar per saldo is dat geen enorm bedrag natuurlijk.
klerkje
pi_151388722
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 11:03 schreef DJSmiley het volgende:

Als de garagebox in Box 3 valt (waarschijnlijk) zijn de verhuuropbrengsten vrij.
pi_151410873
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 11:55 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Wat doet dat er toe?
Ik had gemist dat 'ie verhuurd zou worden. Maar de garage hoeft niet aangrenzend te zijn. 'Gemakkelijk bereikbaar' is best een ruim begrip. Tien meter van de woning is bijvoorbeeld nog steeds in orde....

In dit geval niet relevant, ook al omdat de garage wel een km ver kan staan (buiten de verhuur).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 6 april 2015 @ 10:12:30 #21
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_151411568
quote:
14s.gif Op maandag 6 april 2015 08:41 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik had gemist dat 'ie verhuurd zou worden. Maar de garage hoeft niet aangrenzend te zijn. 'Gemakkelijk bereikbaar' is best een ruim begrip. Tien meter van de woning is bijvoorbeeld nog steeds in orde....

In dit geval niet relevant, ook al omdat de garage wel een km ver kan staan (buiten de verhuur).
Duidelijk :)
10 meter kan mogelijk, maar 50 meter is al problematisch heb ik gemerkt. Terwijl hordes mensen in het verleden huizen hebben gekocht met een garage op een nabij gelegen pleintje (duidelijk de opzet van een straat of wijk om dat zo te doen) en daar gewoon HRA voor kunnen claimen. En nu is het ineens een probleem, idioot.

Maar goed, ik dwaal af.
klerkje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')