abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 3 april 2015 @ 21:45:27 #1
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_151342945



De nasdaq staat weer op de niveau's van eind 2000. Op zoek naar rendement rollen investeerders over elkaar heen om allerhande startup's te financieren, ook buiten de aandelenmarkt om, crowdfunding bv.

Een voorbeeld:
Snapchat is nu gewaardeerd op ongeveer 15 miljard dollar met een omzet van ongeveer 0 euro tot een paar miljoen dollar. De gebruikers zijn vooral 13 tot 25 jarige zonder veel geld. Het aandeel gebruikers boven de 18 loopt al terug. Lijkt me toch vrij kansloos.



Deze bubble lijkt me een kandidaat om de komende tijd zonder enige reden te barsten en een ouderwetse paniekreactie op de beurs te creëren. Omdat investeerders en speculanten de jaren 2000 nog wel in het geheugen hebben is het slechts de vraag hoelang de muziek deze keer blijft spelen.

Ook zullen veel mensen hun hele investering kwijt zijn. Aan wie ga je je investering in een crowdfundingcampagne verkopen?

Natuurlijk blijven er straks een paar mooie bedrijven overeind, de Googles en Apples van de jaren 2000, maar wie zullen dat zijn?

Valt het barsten van deze bubble samen met een recessie in de US, of is de één de oorzaak van de ander. Gooit de FED deze keer olie op het vuur door toch de rente te (blijven) verhogen?

Of valt het allemaal wel mee?
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  vrijdag 3 april 2015 @ 21:48:00 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151343040
Tov 2000 valt het wel mee. Toen hadden bedrijven dezelfde marketcap, maar maakten ze geen cent winst. Nu maken de meeste NASDAQ bedrijven wel behoorlijk wat winst. Qua K/W verhouding is het nu heel anders. Ook is de rente nu lager.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 3 april 2015 @ 22:43:23 #3
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_151345315
Even wat statistiekjes op een rij, een vergelijking met de tech sector nu vs de tech sector in 2000:


http://www.yardeni.com/Pub/mktbriefsppesecind.pdf

De tech sector had in 2000 Fwd P/e's van 35-50, dat is een earnings yield van 3-2% terwijl je toen een 10 yr bond kon kopen met een rente van 6%. Tegenwoordig hebben we P/E's in die sector van 13-17, een earnings yield van 7.5-5.8%, terwijl bond yields op 1.9% staan.

Dividend yields in 2000 op de nasdaq waren verwaarloosbaar en nu kun je een divdend yield krijgen van 1.39% https://www.google.com/fi(...)geVYGsG4fFwAP3u4HoBw op een tracker.

Je hebt natuurlijk altijd bedrijven die overgewaardeerd raken, tegenwoordig zie je maffe waarderingen in social media, 2 jaar terug waren 3d printers een hype terwijl financials en industrials weer goedkoop waren, nu zijn consumer staples wat aan de dure kant maar zijn er weer mogelijkheden in de energie sector als je weet hoe je die bedrijven moet waarderen.

We zitten echter nog lang niet in de 2000 bubble waar Microsoft @ PE 53, Coca-Cola @ PE37, General Electric @ PE 40 en walmart @ PE 38 verhandeld worden, om maar wat grote namen te noemen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_151351859
In de biotech is echt een bubbel. De gemiddelde P/E is 50 voor deze bedrijven.
pi_151351888
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2015 22:43 schreef monkyyy het volgende:
Even wat statistiekjes op een rij, een vergelijking met de tech sector nu vs de tech sector in 2000:

[ afbeelding ] maar zijn er weer mogelijkheden in de energie sector als je weet hoe je die bedrijven moet waarderen.
Oh, vertel eens hoe je dat moet :)
so long and thanks for all the fish
  zaterdag 4 april 2015 @ 15:14:43 #6
437333 ffz
MoneyMachine
pi_151358419
Het gaat erom hoeveel gebruikers ze hebben en dat is belangrijk. Als ze veel jongeren hebben, dan is dat voor bepaalde bedrijven een goede doelgroep om die te bereiken door geld te geven aan snapchat in ruil voor diensten.

Het kan ook zo zijn dat in de toekomst heel veel volwassenen gebruik gaat maken van snapchat en misschien nog meer gebruikers...Ik denk dat de investeerders hopen dat snapchat in de toekomst veel gebruikers gaat trekken en misschien met extra diensten gaat komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')