Thxquote:Op donderdag 2 april 2015 17:20 schreef karr-1 het volgende:
Ik weet dat mijn broer er destijds veel aan gehad heeft. Het is echt wel iets meer dan een tip of een Excel sheet. Zo iemand neemt je hele administratie door, bekijkt wat er binnenkomt en wat er uit gaat en waar handig bezuinigd kan worden.
Ik ben erg benieuwdquote:Op donderdag 2 april 2015 17:31 schreef karr-1 het volgende:
Hij of zij kent ook vaak regelingen waar je zelf nog niet aan gedacht had.
Klopt. Ik heb er al een aantal naast elkaar gezet qua prijs.quote:Verder is het natuurlijk altijd goed om een objectief iemand te hebben die anders naar dingen kijkt dan jij doet.
Geen idee wat zo iemand kost, het zal per persoon verschillen.
Normaal gesproken leef ik niet boven m'n stand, want ik geef niet elke maand meer uit dan erin komt. Dat was eenmalig dus, maar daardoor loop ik zoals gezegd nu wel steeds achter de feiten aan.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:39 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Als je 32 uur werkt en toch rood staat dan leef je dus boven je stand.
Geloof me, alle meubels waren tweedehands/kringloop en ik heb alleen nog de dingen gekocht die essentieel waren, zoals een bed. De minder dringende dingen ben ik van plan om het komende half jaar beetje bij beetje bij elkaar te 'sparen'.quote:Had je niet gewoon beter na moeten denken voordat je verhuisde of minder dure meubels moeten kopen?
Alles wat opzegbaar is, is uiteraard opgezegdquote:Heb je nu alleen weinig aan natuurlijk. Alles wat weg kan als vaste lasten dumpen. (mobieltje, sportschool, magazines etc indien abo opzegbaar) tijdelijk maar even geen luxe, boodschappen max 25-30 euro p/w.
Mag ik vragen waarom je gaat verhuizen terwijl je nog geen fatsoenlijke baan hebt? Kan je niet beter eerst een baan vinden en daarna kijken of je daar in de buurt kan gaan wonenquote:Op donderdag 2 april 2015 17:18 schreef Roland010 het volgende:
Sinds 2 maanden ben ik afgestudeerd, en tot ik een passende baan heb gevonden (wat helaas misschien nog wel enkele maanden kan duren) werk ik bij een callcenter. Zoals mensen die daar ook werken wel weten: het salaris is gewoon kut. Al helemaal als je maar een contract voor 32 uur hebt en elke week maar moet hopen dat je extra kan werken...
Omdat ik o.a. voor m'n verhuizing redelijk wat kosten heb moeten maken (meubels, borg, huur maand vooruit) loop ik nu steeds achter de feiten aan qua financiën. Ik sta rood, heb enkele betalingsregelingen moeten treffen en blijf maar aan het 'schuiven' met rekeningen.
Nu zit ik er aan te denken om een budgetcoach (wel een goede en niet een of andere halve boef) in te schakelen om m'n financiën op orde te krijgen en op den duur niet steeds achter de feiten aan te moeten blijven lopen...
Ik vraag me echter af wat zo iemand precies kan doen? Een 'tip' als "niet elke dag koffie of een broodje op het station kopen" of een Excel-sheet maken met je inkomsten en uitgaven dat kan ik ook nog wel bedenken. Hebben mensen hier ervaring mee misschien? Ik wil eens eens een keer een maand een 'frisse start' maken en straks ook weer eens wat leuke dingen kunnen doen.
Je had niet kunnen voorzien dat je je studenten kamer uit "moest"? En vooruit kunnen sparen?quote:Op donderdag 2 april 2015 17:50 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Normaal gesproken leef ik niet boven m'n stand, want ik geef niet elke maand meer uit dan erin komt. Dat was eenmalig dus, maar daardoor loop ik zoals gezegd nu wel steeds achter de feiten aan.
M'n studentenkamer moest ik helaas uit, dus ik kon helaas niet anders dan verhuizen. Los van het feit m'n baan meer dan 40 km verderop was (nu 12).
[..]
Geloof me, alle meubels waren tweedehands/kringloop en ik heb alleen nog de dingen gekocht die essentieel waren, zoals een bed. De minder dringende dingen ben ik van plan om het komende half jaar beetje bij beetje bij elkaar te 'sparen'.
Maar zelfs dan geef je dus al zo 300 + een maand huur + een maand borg uit en zit je makkelijk over de 1000 euro. En als net-afgestudeerd iemand is dat nogal wat. Het was echter altijd nog beter dan maanden thuis gaan zitten en een gat op m'n CV krijgen.
[..]
Alles wat opzegbaar is, is uiteraard opgezegd
Ik woonde in een dorp in een gebied waar je nauwelijks kans op werk had. Ik wou niet een van die vele losers hier in de omgeving worden die al een half jaar thuis zat en af en toe een sollicitatiebrief schreef. Nu heb ik in elk geval een basis (ook nog eens tegen een zeer gunstige huurprijs) waar je tenminste nog callcenters in de buurt hebt en waar ook op langere termijn kans op echt werk is, om vanuit verder te bouwen. Bovendien wil ik me hier sowieso vestigen.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:50 schreef Skv het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom je gaat verhuizen terwijl je nog geen fatsoenlijke baan hebt? Kan je niet beter eerst een baan vinden en daarna kijken of je daar in de buurt kan gaan wonenDit lijkt me een beetje de verkeerde volgorde.
Misschien woonde hij ergens waar je alleen mag wonen zolang je student bent.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:50 schreef Skv het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom je gaat verhuizen terwijl je nog geen fatsoenlijke baan hebt? Kan je niet beter eerst een baan vinden en daarna kijken of je daar in de buurt kan gaan wonenDit lijkt me een beetje de verkeerde volgorde.
Ja, dat zal best, maar je kan je beter een halfjaar de tyfus solliciteren en dan een goede baan vinden met perspectief en dan daar naartoe verhuizen? Dan had je ook de kosten voor de verhuizing met nul rendement (namelijk nog steeds geen goed verdienende baan) niet gehad en was de nood voor de coach ook niet zo groot.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:58 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Ik woonde in een dorp in een gebied waar je nauwelijks kans op werk had. Ik wou niet een van die vele losers hier in de omgeving worden die al een half jaar thuis zat en af en toe een sollicitatiebrief schreef. Nu heb ik in elk geval een basis (ook nog eens tegen een zeer gunstige huurprijs) waar je tenminste nog callcenters in de buurt hebt en waar ook op langere termijn kans op echt werk is, om vanuit verder te bouwen. Bovendien wil ik me hier sowieso vestigen.
Dat was overigens helemaal de vraag nietFeit is dat ik nu m'n financiën (eenmalig) op orde wil krijgen, voordat het straks écht erg wordt. En wat een budgetcoach daarin voor mij kan betekenen wat ik zelf niet kan...
Je doet een beetje alsof je als student/starter tegenwoordig ook maar enige zekerheid hebt.quote:Op donderdag 2 april 2015 17:54 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Je had niet kunnen voorzien dat je je studenten kamer uit "moest"? En vooruit kunnen sparen?
Het gaat om dat rood staan (waar ik vanaf wil dus) én nog een aantal betalingsregelingen. Het is nu steeds aflossen en weer opnieuw in rood gaan staan. Want je moet ook je eten en huur betalen natuurlijk. Als ik daar eenmaal 'uit' ben, dan verwacht ik wel dat het op den duur goed komt.quote:Als je "slechts" 1000 euro rood staat en goed kan verklaren waardoor zou ik niet gaan voor een budgetcoach maar voor bezuinigen en extra inkomsten.
Alvast een schema gaan maken hoeveel je kan aflossen per maand zodat je binnen 6 maanden schuldenvrij bent. Als je tenminste van jezelf weet dat je jezelf daarop kan vertrouwen.
Nou als ik lees dat sparen betekend dat je nooit meer een biertje mag drinken schrik ik daar toch wel van. En je geeft dus nu aan dat het gaat om veel meer dan 1000 euro.quote:Op donderdag 2 april 2015 18:09 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Je doet een beetje alsof je als student/starter tegenwoordig ook maar enige zekerheid hebt.
En ja, misschien had ik in die jaren als student wel 5 jaar nooit een keer een biertje kunnen drinken in de kroeg en al die jaren die 30 euro p/m apart kunnen zetten, maar ik weet 100 % zeker dat ik dan nu of iets later zware spijt had gehad. Een klein beetje gezelligheid met vrienden/studiegenoten en een enigszins leuke studietijd is me ook wat waard. Het is niet dat ik elke week 3 keer in het café zat het geld over de balk te smijten, maar ik heb niet letterlijk elke cent 5 jaar lang opzij gezet.
[..]
Het gaat om dat rood staan (waar ik vanaf wil dus) én nog een aantal betalingsregelingen. Het is nu steeds aflossen en weer opnieuw in rood gaan staan. Want je moet ook je eten en huur betalen natuurlijk. Als ik daar eenmaal 'uit' ben, dan verwacht ik wel dat het op den duur goed komt.
Maar bedankt voor je reactie in elk gevalvolgens jou is zo'n budgetcoach dus z'n investering en tijd niet waard als ik het zo lees.
Dat is ook wat ik nog steeds doe. Vanuit een gebied waar tenminste een realistische kans op zo'n baan is. Plus het feit dat m'n kansen op een baan nu gewoon ook groter zijn dan als ik moest zeggen: "ik zit een half jaar thuis". Ik pak tenminste wat aan, en toon dat ik ondernemend genoeg ben.quote:Op donderdag 2 april 2015 18:00 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, dat zal best, maar je kan je beter een halfjaar de tyfus solliciteren en dan een goede baan vinden met perspectief en dan daar naartoe verhuizen?
Denk je dat 10 keer voor een sollicitatiegesprek met de trein 40 of zelfs meer k/m moeten reizen gratis is? En dan heb je misschien na die 10 keer nog niet eens een baan.quote:Dan had je ook de kosten voor de verhuizing met nul rendement (namelijk nog steeds geen goed verdienende baan) niet gehad en was de nood voor de coach ook niet zo groot.
Ik weet niet hoe jij je studententijd precies door bent gekomen dan? Geld van pa en ma gehad ofzo?quote:Op donderdag 2 april 2015 18:12 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Nou als ik lees dat sparen betekend dat je nooit meer een biertje mag drinken schrik ik daar toch wel van. En je geeft dus nu aan dat het gaat om veel meer dan 1000 euro.
Waarom denk je dat ik hier die vraag stel? Ik wil hier uitkomen nu het nog (relatief) eenvoudig kan.quote:Gauw hulp zoeken want hier ga je alleen niet uitkomen, je hebt jezelf te ver ingegraven.
Zaken als recht op huursubsidie heb ik uiteraard al helemaal uitgezocht, maar helaas maak ik daar geen aanspraak op omdat ik geen eigen voordeur heb. Staat natuurlijk wel weer tegenover dat ik geen hoge huur heb.quote:Op donderdag 2 april 2015 18:14 schreef Brammetjuh94 het volgende:
Krijg je sowieso geen huursubsidie? Kwijtschelding van de gemeentelijke heffingen?
Ik had een baan en spaargeld, daar kwam ik wel mee rond. Ging trouwens wel vaker bier wijn drinken, want ik ben nou eenmaal een gezellig persoon zuiperdquote:Op donderdag 2 april 2015 18:24 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij je studententijd precies door bent gekomen dan? Geld van pa en ma gehad ofzo?Ik heb al die tijd gewerkt en echt niet idioot veel uitgegeven of boven m'n stand geleefd. Toch hield ik echt geen 200 euro in de maand over ofzo. Een van de weinige dingen waar ik nog echt op kon besparen was dus die paar tientjes voor een biertje, vandaar dat ik daar over begon.
[..]
Waarom denk je dat ik hier die vraag stel? Ik wil hier uitkomen nu het nog (relatief) eenvoudig kan.
Je doet bijna een beetje alsof ik zo'n totaal onrealistisch figuur ben met 40.000 euro aan schuld zonder inkomen die zonder over de consequenties na te denken 2 kinderen heeft genomen en z'n auto niet weg wil doen. Ik neem geen kinderen of auto tot ik het me kan veroorloven en denk echt wel na over m'n beslissingen. Ik vind eerlijk gezegd dat je nogal een vervelend toontje aanslaat zo.
Al gedaanquote:Op donderdag 2 april 2015 18:17 schreef Bucketlist het volgende:
Ik zou het eerst zelf proberen;zet gewoon op papier wat je schulden zijn (inclusief betaalregelingen).
Dat hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe snel ik een fatsoenlijke baan vind (of desnoods nog promotie maak bij m'n huidige baan, 1 of 2 stappen hogerop daar is al zo 200-300 p/m erbij ten opzichte van nu, als het een functie voor 40 uur is zelfs nog meer natuurlijk). Maar eigenlijk wil ik dat niet af gaan wachten en gewoon nu actie ondernemen. Ik kan beter een 'worst case'-scenario aanhouden bij m'n planning, want dan is alle 'extra' alleen maar puur extra dus.quote:Daar tegenover je inkomsten/uitgaven. Hoe snel kan je de schulden inlopen? Lukt dat makkelijk binnen een jaar? Dan geen budgetcoach nemen.
Eens. Lukte het met je huidige salaris en inkomsten/uitgaven om het binnen een jaar af te lossen?quote:Op donderdag 2 april 2015 18:36 schreef Roland010 het volgende:
Dat hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe snel ik een fatsoenlijke baan vind (of desnoods nog promotie maak bij m'n huidige baan, 1 of 2 stappen hogerop daar is al zo 200-300 p/m erbij ten opzichte van nu, als het een functie voor 40 uur is zelfs nog meer natuurlijk). Maar eigenlijk wil ik dat niet af gaan wachten en gewoon nu actie ondernemen. Ik kan beter een 'worst case'-scenario aanhouden bij m'n planning, want dan is alle 'extra' alleen maar puur extra dus.
Juist, daarom dus niet éérst verhuizen maar éérst solliciteren. Toen ik mijn eerste baan vond, was dat 200 km verderop. En de nieuwe werkgever had een verhuiskostenregeling waardoor de verhuizing zelf en een deel van de inboedel niks kostte. Dat scheelt je al de kosten van je verhuizing. In welke regio zoek je overigens?quote:Op donderdag 2 april 2015 18:15 schreef Roland010 het volgende:
[..]
Dat is ook wat ik nog steeds doe. Vanuit een gebied waar tenminste een realistische kans op zo'n baan is. Plus het feit dat m'n kansen op een baan nu gewoon ook groter zijn dan als ik moest zeggen: "ik zit een half jaar thuis". Ik pak tenminste wat aan, en toon dat ik ondernemend genoeg ben.
[..]
Denk je dat 10 keer voor een sollicitatiegesprek met de trein 40 of zelfs meer k/m moeten reizen gratis is? En dan heb je misschien na die 10 keer nog niet eens een baan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |