abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 9 september 2015 @ 18:32:06 #276
296917 Abby79
Being myself!
pi_155953498
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:25 schreef Quarant het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de groei van het hoofdhaar bij transgenders? Zijn FtM's minder vatbaar voor inhammen en een kale kruin? En is bij MfF's erfelijke kaalheid onafwendbaar?
Volgens mij is testosteron de directe veroorzaker, en valt bij het wegvallen daarvan de mate van kaalheid ook terug, in ieder geval bij MtF's.

Ikzelf had behoorlijke inhammen en een redelijk duidelijke kale plek op mijn achterhoofd. Als ik mensen nu vertel dat dat zo was geloven ze me niet ;). De inhammen zijn er nog (deels), maar de kale plek op het achterhoofd is verdwenen. Dus onafwendbaar is het niet. Maar resultaten verschillen uiteraard per persoon.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
  woensdag 9 september 2015 @ 19:57:36 #277
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_155956007
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 18:25 schreef Quarant het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de groei van het hoofdhaar bij transgenders? Zijn FtM's minder vatbaar voor inhammen en een kale kruin? En is bij MfF's erfelijke kaalheid onafwendbaar?
FtMs hebben meer kans op kaalheid, omdat het gen voor mannelijke kaalheid op de X-chromosoom ligt en daar hebben we er nu eenmaal twee van.

Zodra een MtF geen testosteron meer in haar lichaam heeft, zal het met die kaalheid verder ook wel meevallen, maar tot die tijd blijft het risico gelijk.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_156321600
Over een maand staat dé operatie in de planning en ik ben benieuwd maar ook al best gespannen en nerveus aan het worden, het komt nu wel dichtbij en er gaat daarlijk echt iets veranderen. Dat zinkt nu wel langzaam in

Als het goed is wordt ik volgende week gebeld met informatie en instructies door VU maar ik zal vast nog wel wat vragen hebben.

Vroeg me af of er hier iemand het al achter de rug heeft en evt wat tips en ervaringen als voorbereiding heeft

PS: Best eng :9 :@
pi_156329511
quote:
3s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:37 schreef Vivie het volgende:
Over een maand staat dé operatie in de planning en ik ben benieuwd maar ook al best gespannen en nerveus aan het worden, het komt nu wel dichtbij en er gaat daarlijk echt iets veranderen. Dat zinkt nu wel langzaam in

Als het goed is wordt ik volgende week gebeld met informatie en instructies door VU maar ik zal vast nog wel wat vragen hebben.

Vroeg me af of er hier iemand het al achter de rug heeft en evt wat tips en ervaringen als voorbereiding heeft

PS: Best eng :9 :@
Belangrijkste tip (en beste advies dat ik ooit kreeg): Blijf ademhalen!

Je krijgt als het goed is nog een pakket met informatie over de operatie en nazorg. Maar tips uit mijn ervaring:
- Neem een paar nachthemden mee (of vraag je bezoek ze tussen door te wassen, dat deed mijn mams voor me. O+ ) Met die waterdichte matrassen wil je graag dagelijks iets schoons aan. Pyjama's met broeken zijn de eerste dagen minder practisch ivm catheter en drains.
- Een jogginbroek - een ruim zittende- voor de tweede helft van je verblijf is wel handig. Dat je wat rond kan wandelen.
- Zorg voor entertainment in de vorm van boeken/e-reader/muziek/tablet (de wifi doet het prima).
- Zorg dat je vooraf het nodige in huis hebt aan maandverband (de allergoedkoopste dikke absorberende en grote steriele gaascompressen. Die laatste kan je via je huisarts regelen, dan valt het onder je zorgverzekering. Van die absorberende (incontinentie) matten zijn ook handig, dat scheelde mij (nou ja, mams) een hoop beddengoed wassen.
- Zorg voor een flinke fles glijmiddel op waterbasis, neem er een met pompje voor het gemak en hygiene. Vermijd siliconenglijmiddel, dat glijdt geweldig, maar dat blijft het ook doen de rest van dag.
- Regel een zitring voor de eerste weken, dat je ook rechtop kunt zitten om te eten.
- Oordopjes! Vergeet geen oordopjes: zo'n ziekenhuis is rumoerig 's nachts, of je kamergenoten zijn het wel.

Dat is zo wat er het eerste te binnenschiet.
pi_156330478
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 19:29 schreef Fixers het volgende:

[..]

Belangrijkste tip (en beste advies dat ik ooit kreeg): Blijf ademhalen!

Je krijgt als het goed is nog een pakket met informatie over de operatie en nazorg. Maar tips uit mijn ervaring:
- Neem een paar nachthemden mee (of vraag je bezoek ze tussen door te wassen, dat deed mijn mams voor me. O+ ) Met die waterdichte matrassen wil je graag dagelijks iets schoons aan. Pyjama's met broeken zijn de eerste dagen minder practisch ivm catheter en drains.
- Een jogginbroek - een ruim zittende- voor de tweede helft van je verblijf is wel handig. Dat je wat rond kan wandelen.
- Zorg voor entertainment in de vorm van boeken/e-reader/muziek/tablet (de wifi doet het prima).
- Zorg dat je vooraf het nodige in huis hebt aan maandverband (de allergoedkoopste dikke absorberende en grote steriele gaascompressen. Die laatste kan je via je huisarts regelen, dan valt het onder je zorgverzekering. Van die absorberende (incontinentie) matten zijn ook handig, dat scheelde mij (nou ja, mams) een hoop beddengoed wassen.
- Zorg voor een flinke fles glijmiddel op waterbasis, neem er een met pompje voor het gemak en hygiene. Vermijd siliconenglijmiddel, dat glijdt geweldig, maar dat blijft het ook doen de rest van dag.
- Regel een zitring voor de eerste weken, dat je ook rechtop kunt zitten om te eten.
- Oordopjes! Vergeet geen oordopjes: zo'n ziekenhuis is rumoerig 's nachts, of je kamergenoten zijn het wel.

Dat is zo wat er het eerste te binnenschiet.
Bedankt Fixers! Ik ga het allemaal even opschrijven en wat shoppen komende week :)

*ademt in en uit*
pi_156330671
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 19:55 schreef Vivie het volgende:

[..]

Bedankt Fixers! Ik ga het allemaal even opschrijven en wat shoppen komende week :)

*ademt in en uit*
Oh, de medische hulpmiddeltjes (grote gaascompressen, absorberende matten) zou je in principe zelfs via de doktersassistent van je huisarts kunnen regelen. Gewoon even bellen met de praktijk.
  donderdag 24 september 2015 @ 00:10:47 #282
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_156339618
Slippers/sloffen niet vergeten. Van die dingen die je aan kunt doen zonder je handen te gebruiken (ik had wel sloffen bij me maar ik moest bukken om ze aan te trekken, dat was niet zo handig :')).

Sterkte vast! Wanneer is het precies?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_156339734
Dol op slippers/sloffen, must buy new ones!

Precies een maand vanaf nu ;)
pi_156342440
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 00:10 schreef wonderer het volgende:
Slippers/sloffen niet vergeten. Van die dingen die je aan kunt doen zonder je handen te gebruiken (ik had wel sloffen bij me maar ik moest bukken om ze aan te trekken, dat was niet zo handig :')).

Sterkte vast! Wanneer is het precies?
Goeie! Toen ik naar huis mocht, heeft mijn moeder me mijn schoenen aan moeten trekken. Pas een werk later lukte me het voor het eerst weer zelf. Trots dat ik was joh, heb dat ook heel blij aan mijn moeder laten zien. "Kijk ik heb helemaal zelf mijn schoenen aan gedaan en veters gestrikt!!:D" :')

Op mijn blog heb ik ook het nodige geschreven over de nasleep. Als je dat leest: laat je niet teveel leiden door mijn gezeur over pijn. Ik was daar een beetje een buitenbeentje in, dat is zeker niet de standaard. Op mijn Blog begint het in maart vorig jaar.
pi_156344583
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 06:26 schreef Fixers het volgende:

[..]

Goeie! Toen ik naar huis mocht, heeft mijn moeder me mijn schoenen aan moeten trekken. Pas een werk later lukte me het voor het eerst weer zelf. Trots dat ik was joh, heb dat ook heel blij aan mijn moeder laten zien. "Kijk ik heb helemaal zelf mijn schoenen aan gedaan en veters gestrikt!!:D" :')

Op mijn blog heb ik ook het nodige geschreven over de nasleep. Als je dat leest: laat je niet teveel leiden door mijn gezeur over pijn. Ik was daar een beetje een buitenbeentje in, dat is zeker niet de standaard. Op mijn Blog begint het in maart vorig jaar.
Hahaha :D

Ik ga nog op je blog kijken, ben benieuwd
pi_156398405
Vorige week gesprek gehad met een psycholoog en uitgelegd wat er allemaal speelt en hoe ik mij voel. Was fijn om een keer alles te vertellen aan iemand wat ik nog nooit gedaan had, behalve dan aan de dokter die mij doorverwees. Wat de psych mij heeft laten inzien is dat ik zelf al behoorlijk zeker van mijn zaak ben, dat ik mij een vrouw voel en ook graag verdere stappen wil laten zetten. Maar dat ik mij vooral laat tegenhouden door de wereld om mij heen en hoe mensen over mij denken/zullen denken.
Nu heeft hij voorgesteld dat ik het eerst eens aan mijn ouders ga vertellen, wat ik ook graag wil doen, maar het vooral moeilijk vind. Wil dit graag face-2-face doen, maar dat trek ik echt niet op het moment. Vind dat veels te eng ;s.
Dus op het idee te komen om een brief te schrijven en het op die manier te vertellen.
Hebben mensen ervaringen met deze manier van vertellen aan je ouders? Hoe begin je daaraan? Ik zat zelf te denken om maar gelijk met de deur in huis te vallen en daarna uit te leggen hoe ik me precies voel en gevoeld heb al die jaren.
Mijn ouders zijn wel heel erg open, dus ik denk dat ze wel vrij acceptabel zullen zijn. En het enigzins ook wel verwachten want ik heb al een best arsenaal aan kleding :P
Ik weet niet precies waarom maar vind het doodeng :/

Als je aangemeld word bij het VU, hoe gaat het dan allemaal in zijn werk verder?
Ik weet dat je een aantal gesprekken krijgt. Dan kijken ze of je wel op de juiste plek bent toch? Maar wat daarna? En wat kan ik van zo'n gesprek verwachten?
Let's make better mistakes tomorrow!
Life is short, heels shouldn't be!
pi_156455088
Dit is hem geworden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toelichting op
quote:
Jullie weten vast al wel een beetje wat dat inhoud i.v.m. kwak
Kwak is onze haan en hij heeft nogal wat vrouwelijke trekjes. Zo stuurt hij nog weleens de kippen van de eieren af, zodat hij er zelf op kan gaan liggen :P

Vond het moeilijk dit te schrijven en heb het ook wel een stuk of 20keer opnieuw gedaan.
Heb het redelijk beknopt gehouden en precies verteld wat ik wilde vertellen en dat is dat hun weten hoe ik mij voel en dat ik verdere stappen wil ondernemen.
Volgende week ga ik het aan mijn ouders geven en ben benieuwd hoe ze reageren.

Bedankt voor het lezen en laat alsjeblieft weten wat je ervan vind
Let's make better mistakes tomorrow!
Life is short, heels shouldn't be!
pi_156455457
Je grammatica en zins opbouw is verschrikkelijk, maar als je mijn kind was geweest was ik enorm trots op je geweest :*
pi_156475489
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 19:39 schreef Poesopstokje het volgende:
Je grammatica en zins opbouw is verschrikkelijk, maar als je mijn kind was geweest was ik enorm trots op je geweest :*
Dankjewel!

Tja.. nederlands is nooit mijn beste vak geweest :/
Ik dacht dat ik qua grammatica toch nog wel redelijk uit de voeten kon
Let's make better mistakes tomorrow!
Life is short, heels shouldn't be!
  dinsdag 29 september 2015 @ 17:44:21 #290
296917 Abby79
Being myself!
pi_156476794
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 16:39 schreef IDontEvenKnow het volgende:
Tja.. nederlands is nooit mijn beste vak geweest :/
Ik dacht dat ik qua grammatica toch nog wel redelijk uit de voeten kon
Het is volgens mij een prima brief. Inderdaad wel wat grammatica en stijlfouten maar goed leesbaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_156496260
Hoi.
Ik had een vrij lang verhaal getypt maar was er niet tevreden over.
Het is ook een beetje lastig uit te leggen of zo. Het punt is: ik voel me androgyn. Geen man, geen vrouw en heb heel veel moeite met mijn lichaam, voornamelijk mijn borsten. Het voelt alsof ze er niet horen, alsof ze niet van mij zijn.
Zijn er hier meer mensen die daar last van hebben?

Ik was een paar jaar geleden al aan het rondkijken voor binders, maar durfde het toch nooit te kopen. Ik heb ontzettende pech want heb grote borsten. En ben bang dat een binder niet genoeg gaat helpen. Iemand die hier ervaring mee heeft? Nu wil ik er toch een kopen.

[ Bericht 38% gewijzigd door kuolema op 30-09-2015 13:35:25 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
  woensdag 30 september 2015 @ 22:40:32 #292
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_156510804
Een binder gaat niet goed genoeg helpen. Maar het is wel beter dan niks.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_156569058
@IDontEvenKnow Ik was al out naar wat kenissen en vrienden en hoe vaker je het verteld hoe minder beladen het wordt. Ik vertel het gewoon als er een aanleiding toe is. Als het over relaties gaat ofzo. Dan is het niet zo beladen.
Als je komt met "ik moet wat vertellen" schrikken mensen zich te pletter op niks af, want feitelijk ben je gewoon wie je bent en moet gender niet echt uitmaken.

Maar mijn ouders heb ik het ook niet verteld. Mijn vader begrijpt het denk ik sowieso niet, en mijn moeder is een vreselijke dramequeen die het dan zo weet te draaien dat zij zielig is en me schuldgevoel probeert op te dringen.
En daarom heb ik onlangs het eerst een zus verteld waar ik veel en goed contact mee heb, en gezegd dat ze het wel door kon vertellen als mijn moeder weer eens zou hinten dat ik lesbisch ben. Ze denkt dat alle single vrouwen die niet achter de mannen aan zitten lesbisch zijn en spreekt dat ook met enige regelmaat uit.
Zo kreeg in elk geval mijn zus de lading. Mijn moeder heeft het er verder niet over gehad met mij.

Ik ben 54, mijn ouders 91 (vader in november 92)....
Wacht nooit zo lang, zou ik zeggen tegen iedereen die er mee zit.
Het zijn je ouders en als je ergens mee zit, zelfs al weet je het zelf nog niet zeker, zou je daarover moeten kunnen praten, en als het zo vanuit een "het zou kunnen dat" komt, groeien ze er ook in mee, kunnen ze er aan wennen.
Zelfs als het niet goed verloopt is er altijd wel iemand die je op kan vangen en kun je je leven in elk geval verder leven zoals je wilt en niet zoals het maar moet, zoals bij mij het geval was en is.
Ik kon en kan er toevallig mee omgaan, maar er zijn genoeg mensen die zwaar in de knoop komen omdat ze zich niet kunenn uiten zoals ze willen omdat ze niet kunnen zijn wie ze echt zijn.
En alleen omdat je angst hebt om het te vertellen, terwijl de reacties over het algemeen niet eens zo heftig of negatief zijn.

Mijn zus zei over het outen in het algemeen:"Degene die er het meest mee zit en zichzelf daarmee onnodig straft, is de trangender persoon zelf. Het moet je niet kunnen schelen wat een ander vindt. Het is jouw leven, jij moet dat invullen."
pi_156618644
Het klopt idd dat het makkelijker gaat om erover te praten. In het begin kon ik het niet eens uit mijn keel krijgen, en dat was dan 'pratend' in mijn hoofd. De allereerste keer dat ik er hardop, in real life, over sprak was met de dokter. Koste behoorlijk wat moeite om te zeggen hoe ik me voelde en wat er aan de hand was. Toen ik een afspraak had bij de psycholoog en hij vroeg wat er gaande was, ging het al stukken makkelijker. Om het erover te hebben op mijn werk..... dat zie ik nog niet echt zitten. Eerst maar eens de reactie van mijn ouders zien.

Vind het rot voor je om te horen dat je het je ouders niet (kan) vertellen. Of in ieder geval het erover kan hebben. Gelukkig heb je een lieve zus waarbij je het wel kwijt kan. Hopelijk kan je snel een gesprek met je moeder hebben hierover.
Let's make better mistakes tomorrow!
Life is short, heels shouldn't be!
pi_156635940
Nou, ik vind het eerlijk gezegd beter dat het niet besproken wordt met mijn moeder. Het is op zich wel bespreekbaar, ze heeft verder geen problemen met transgender personen op zich. Dus het is ook weer niet zo dat er een elephant in the room is, om het maar zo te zeggen. Maar ik heb gewoon geen zin in drama. Het is gewoon een sekreet. Daar zit ik ook nog eens maanden van het jaar mee opgezadeld omdat ze "zo lekker bij kan komen in Portugal".

Wat je werk betreft, dat komt vanzelf wel een keer als je in transitie gaat, denk ik zo? Hoe hebben anderen dat gedaan?
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 11:02:10 #296
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_156636038
Ik werkte niet tijdens mijn transitie dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik zou alleen wel wachten tot er echt iets gaat gebeuren met uit de kast komen. Het is makkelijker als mensen echt iets zien gebeuren in plaats van alleen een mededeling. Dan vergeten ze het, nemen ze je niet serieus etc.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 15:13:42 #297
296917 Abby79
Being myself!
pi_156641280
Ik heb het destijds verteld na enkele gesprekken bij de psycholoog. Ging eigenlijk verbazingwekkend makkelijk, ze waren eigenlijk alleen maar blij dat ze me niet kwijt zouden raken (wat natuurlijk vaak het geval is bij een 'ik moet iets vertellen'-gesprek ;)).

En enkele weken later een 'oefenochtend' gedaan op een dag dat ik 's middags een afspraak bij de psych had. Ze waren uiteraard vergeten dat ik die dag als vrouw naar kantoor zou komen, maar het ging bij mij toen helemaal prima. Zelfs zo goed dat ik daarna nooit meer als man naar m'n werk ben geweest :P.
Well, desire contradicts fear. These days most people have replaced almost all their emotions with fear.
When everyone has dreams but only a few realize them, then... it makes cowards of the rest of us.
pi_156668402
Tjaa het hele werk verhaal is nogal lastig.
Ik denk dat ik het best wel zou durven vertellen als ik wat verder ben en er wat meer duidelijkheid is.
Denk ook niet dat het een heel groot verschil is voor mij persoonlijk om als vrouw naar het werk te komen.
Ik werk namelijk bij defensie en het tenue voor mannen en vrouwen is eigenlijk hetzelfde, behalve je nette tenue. Dus eigenlijk alleen mijn gezicht zou echt opvallen.

De brief afgelopen maandag bij mijn ouders achter gelaten.
Was de hele dag nerveus en misselijk en zenuwachtig.. totdat ik op mijn kamertje zat en ik een berichtje kreeg van mijn moeder:
'Ten 1e houden we ook zielsveel van jou! Wij wisten het allebei al diep in ons hart.. ik eerder dan papa, maar je zit al een tijdje niet goed in je vel. We begrijpen dat dit moeilijk is om er over te praten terwijl je in je hart weet dat wij voor jullie open staan. Verstandig van je dat je info hebt ingewonnen. We praten er dit weekend wel over en ik wil best met je mee naar het VU als je afspraken hebt. Denk niet aan andere mensen, jijzelf bent het belangrijkste. Een hele dikke kus en maak je geen zorgen, het komt allemaal wel goed! p.s.: Ik kijk al tijden naar tlc die een programma hebben over transgenders. We houden van je xxxxxxxxxxxx'

Het 1e gevoel was opluchting en als snel gevolgd door verdriet.
Ik kon het verdriet in het begin niet goed plaatsen, maar ik denk dat het alle druk en stress van afgelopen tijd zijn geweest. Dat ik het EINDELIJK verteld heb. En dat ik mij schuldig voel ten opzichte van mijzelf.. was ik er maar eerder mee gekomen.

Gelijk gebeld en bedankt voor deze geweldige reactie en dat ik ook van hun hou!
Verder het er weinig over gehad, dat komt vrijdag wel!

Hoe zijn de MtF's om gegaan met hun stem? Ik heb een redelijk aanwezige stem en wil al graag gaan beginnen mijn vrouwelijke stem te vinden.
Let's make better mistakes tomorrow!
Life is short, heels shouldn't be!
pi_156668682
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 15:45 schreef IDontEvenKnow het volgende:
Tjaa het hele werk verhaal is nogal lastig.
Ik denk dat ik het best wel zou durven vertellen als ik wat verder ben en er wat meer duidelijkheid is.
Denk ook niet dat het een heel groot verschil is voor mij persoonlijk om als vrouw naar het werk te komen.
Ik werk namelijk bij defensie en het tenue voor mannen en vrouwen is eigenlijk hetzelfde, behalve je nette tenue. Dus eigenlijk alleen mijn gezicht zou echt opvallen.

De brief afgelopen maandag bij mijn ouders achter gelaten.
Was de hele dag nerveus en misselijk en zenuwachtig.. totdat ik op mijn kamertje zat en ik een berichtje kreeg van mijn moeder:
'Ten 1e houden we ook zielsveel van jou! Wij wisten het allebei al diep in ons hart.. ik eerder dan papa, maar je zit al een tijdje niet goed in je vel. We begrijpen dat dit moeilijk is om er over te praten terwijl je in je hart weet dat wij voor jullie open staan. Verstandig van je dat je info hebt ingewonnen. We praten er dit weekend wel over en ik wil best met je mee naar het VU als je afspraken hebt. Denk niet aan andere mensen, jijzelf bent het belangrijkste. Een hele dikke kus en maak je geen zorgen, het komt allemaal wel goed! p.s.: Ik kijk al tijden naar tlc die een programma hebben over transgenders. We houden van je xxxxxxxxxxxx'

Het 1e gevoel was opluchting en als snel gevolgd door verdriet.
Ik kon het verdriet in het begin niet goed plaatsen, maar ik denk dat het alle druk en stress van afgelopen tijd zijn geweest. Dat ik het EINDELIJK verteld heb. En dat ik mij schuldig voel ten opzichte van mijzelf.. was ik er maar eerder mee gekomen.

Gelijk gebeld en bedankt voor deze geweldige reactie en dat ik ook van hun hou!
Verder het er weinig over gehad, dat komt vrijdag wel!

Hoe zijn de MtF's om gegaan met hun stem? Ik heb een redelijk aanwezige stem en wil al graag gaan beginnen mijn vrouwelijke stem te vinden.
Voor de stem is een logopediste die ervaring heeft met transvrouwen wel belangrijk. Iemand waar je elke week of elke 2 weken een sessie hebt met oefeningen, huiswerk meekrijgt en je om de paar maanden een evaluatie testje doet

Zelf had ik al een vrij neutrale stem en pakte ik het makkelijk op dus ik heb er korter over gedaan
omdat ik meer alleen de puntjes op de i nog moet zetten. Van December 2014 tot afgelopen Juli, en er zat op een gegeven moment 4 weken tussen. Dus als je van jezelf al een wat meer mannelijkere stem heb zul je harder en langer er aan moeten werken denk ik. Het is niet bepaald leuk en makkelijk maar je kunt er wel wat aan veranderen :)

Ik ben zelf via de KNO van de VU doorverwezen naar de logopediste die ik op het oog had
  donderdag 8 oktober 2015 @ 16:00:55 #300
399061 kuolema
vermaledijd
pi_156691141
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:40 schreef wonderer het volgende:
Een binder gaat niet goed genoeg helpen. Maar het is wel beter dan niks.
Ik heb er zojuist een besteld bij Underworks :o
Why are you wearing that stupid man suit?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')