abonnement Unibet Coolblue
pi_151744504
Fuck, ik dacht mooi aan een CCTV (Pentax)-lens te komen (8 mm F 1.0!) blijkt-ie een enorm vignette te geven met mijn GH4 + adapter, echt een soort cirkel. Zowel in foto/1080p/4K mode.

Zijn er nog wat eisen aan de adapter? Want dit is het beeld wat men er dus kan uithalen.

url
pi_151744833
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:43 schreef Drommelsch85 het volgende:
Fuck, ik dacht mooi aan een CCTV (Pentax)-lens te komen (8 mm F 1.0!) blijkt-ie een enorm vignette te geven met mijn GH4 + adapter, echt een soort cirkel. Zowel in foto/1080p/4K mode.

Zijn er nog wat eisen aan de adapter? Want dit is het beeld wat men er dus kan uithalen.

Is dat niet een heel klein lensje (in diameter)? Als de beeldcirkel fysiek kleiner is dan je sensor, krijg je vignetting. Heeft niets met de adapter te maken, kan ook niet worden opgelost.
pi_151745159
Denk dat croppen de beste oplossing is.
  donderdag 16 april 2015 @ 16:15:33 #129
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151745348
Ja, op de GH2 kon je daar nog enigszins mee weg komen met de EX-TELE mode. Heb zelf de beruchte 25, 35 en 50mm CCTV eBay/Chinashop lenzen. Met 8mm wordt dat natuurlijk sowieso al weer lastiger. Dat is hetzelfde als een M43 lens op een fullframe willen gooien. Bij M43 kun je de C-mount lenzen in ieder geval wel mounten met een adapter, maar ja, die lensjes kan ik niet echt serieus nemen. Zijn een beetje specialty lenzen die grappige effectjes kunnen geven, LOMO-like. Maar daar houdt het voor mij op.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_151745893
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

Is dat niet een heel klein lensje (in diameter)? Als de beeldcirkel fysiek kleiner is dan je sensor, krijg je vignetting. Heeft niets met de adapter te maken, kan ook niet worden opgelost.
OK helder, denk dat dit inderdaad het antwoord is..
url
  donderdag 16 april 2015 @ 17:13:25 #131
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_151746964
--
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  Redactie Frontpage donderdag 16 april 2015 @ 18:31:17 #132
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_151748824
Laatste rumour is dat de 5d4 geen 4k krijgt
  donderdag 16 april 2015 @ 20:12:57 #133
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151752156
quote:
Ah. Jij heb ze nu ook? Of is het van de zaak ofzo? Metric of Imperial?
Zijn wel hele aardige objectieven. :Y Op naar de 12 en 85mm!
En dan plannen ze nog eentje wijder en een hele anamorphic-lijn (dan weer niet aan mij besteed).
Hopelijk komt Panasonic nog met een opvolger van de GX7. Dan heb je ze gestabiliseerd ook nog! :D
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 18:31 schreef SunChaser het volgende:
Laatste rumour is dat de 5d4 geen 4k krijgt
Told ya... :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 17 april 2015 @ 08:33:55 #134
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_151764566
van de zaak, maar ik wil ze heel graag hebben. Dit zijn metrische. ga ze vandaag effe bekijken (was er gister niet). Die 12mm en komende wide angle wil ik wel heel graag hebben. Die anamorphic ... tja.. rond de 5000 is nog steeds veel geld. Niet voor een anamorphic, maar toch :).
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  vrijdag 17 april 2015 @ 10:13:21 #135
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_151766555
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 15:43 schreef Drommelsch85 het volgende:
Fuck, ik dacht mooi aan een CCTV (Pentax)-lens te komen (8 mm F 1.0!) blijkt-ie een enorm vignette te geven met mijn GH4 + adapter, echt een soort cirkel. Zowel in foto/1080p/4K mode.

Zijn er nog wat eisen aan de adapter? Want dit is het beeld wat men er dus kan uithalen.

Het heeft wel wat ...
  vrijdag 17 april 2015 @ 13:50:40 #136
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151772356
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 08:33 schreef ebeaydojraes het volgende:
van de zaak, maar ik wil ze heel graag hebben. Dit zijn metrische. ga ze vandaag effe bekijken (was er gister niet). Die 12mm en komende wide angle wil ik wel heel graag hebben. Die anamorphic ... tja.. rond de 5000 is nog steeds veel geld. Niet voor een anamorphic, maar toch :).
Ja. Cool! :D
Anamorphic is idd wel een beetje jammer. Heb je een mooie cineset, had het met een toegewijde adapter in een klap een mooi anamorphic set gewezen, maar nee... :'( . Ryan is denk ik te bang de 'resolves 4K' te moeten opgeven en dat mensen er geen bal van snappen met dat dubbelop focussen en diopters enzo en dan ontevreden zijn met het resultaat of het proces, maar zelf schuld zijn. Mja, weet niet. Panasonic heeft met die nieuwe firmware dan natuurlijk wel weer een grotere vinger in de pap op anamorphic gebied. Maar dezelfde lui die pro anamorphic schieten die hebben ook wel het budget om een serieuzere camera en lenzen te huren. Dus ik weet niet zo goed waar dat dan zou passen, want de meeste GH4-gebruikers zijn toch eerder prosumers/indies ofzo en waar de Veydra's nog geprijsd zijn als je VSDLR Samyang/Rokinon/Walimex, SLR Magic HyperPrime CINE of Voigtländer zo'n beetje, is 5000 USD voor een enkele brandpuntsafstand lens wel heel iets anders meteen. Maar misschien voor de rentalhouses, dat kan ik me dan nog voorstellen. :Y

Maar nu is het zo dat de meesten al aankloten met vintage anamorphics. Nu gaat dat met clampen geloof ik niet veel worden... ik ben benieuwd of je de SLR Magic anamorphots 1.33x/2x met step-down ringen zou kunnen gebruiken. Ze zeggen zelf dat de lensthread van de lens maximaal 50mm mag zijn. Maar goed, je hebt het hier over 77mm cinehousing, de optische elementen halen dat niet hoor. En anders misschien denken richting een Letus Anamorphx Pro adapter... of wat mij nog wel aanspreekt is een LOMO 2x set. Sowieso wel een fan van de square front anamorphics. Alleen de Panasonic LA7200 'smeared' je beeld zo. Al die dingen zijn trouwens tweedehands nog onwijs duur. Daarom was het tof geweest als Veydra gewoon een doordachte adapter op de markt zou brengen. Letus' concept, met een SLR Magic prijs en dan in eerste instantie voor optimaal gebruik met de Veydra lensset en dan natuurlijk echter ook bruikbaar voor andere lenzen. Mja. We kunnen niet alles hebben.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_151772787
Dubbel focussen :? Ik begrijp dat een anamorph een grotere beeldhoek platdrukt zodat het op een kleiner beeldje past, maar waar heb je dan de dubbele focus voor nodig?
  vrijdag 17 april 2015 @ 14:16:55 #138
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151773346
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 14:02 schreef DonJames het volgende:
Dubbel focussen :? Ik begrijp dat een anamorph een grotere beeldhoek platdrukt zodat het op een kleiner beeldje past, maar waar heb je dan de dubbele focus voor nodig?
Omdat je je taking lens focust op het beeld wat de anamorphic adapter afgeeft. Maar als je die focust verandert, verandert ook het afgegeven beeldveld. Dus je zit continu dubbelop te focussen. Zo is dat nu eenmaal met een anamophic adapter en een 'taking lens', zoals wat ik nu heb (Kalart Victorscope 2x op een Zenit HELIOS 44M-4 58mm f/2:

En dan heb je nog diopters voor close focus, want dat begint bij zo'n lens als hierboven bij een meter of twee.
Ook helaas de reden dat ik vrijwel nooit zo schiet. -O- 't Is niet heel praktisch. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_151773478
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 14:16 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Omdat je je taking lens focust op het beeld wat de anamorphic adapter afgeeft. Maar als je die focust verandert, verandert ook het afgegeven beeldveld. Dus je zit continu dubbelop te focussen. Zo is dat nu eenmaal met een anamophic adapter en een 'taking lens', zoals wat ik nu heb (Kalart Victorscope 2x op een Zenit HELIOS 44M-4 58mm f/2:
[ afbeelding ]
En dan heb je nog diopters voor close focus, want dat begint bij zo'n lens als hierboven bij een meter of twee.
Ook helaas de reden dat ik vrijwel nooit zo schiet. -O- 't Is niet heel praktisch. :P
Ah helder, het is een adapter ^O^
  zaterdag 18 april 2015 @ 00:42:09 #140
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151793015
Lol, ik zo dat videootje eens aankijken...
... oh, best geinig denk ik, zo met die plastic sunshade.
Laat 'ie die prijs vallen! :o _O- Wattefuck jongen.
Echt lef. Waar de fuck halen al die bedrijven het toch vandaan dat zoiets zoveel moet kosten?
Als je kijkt naar de raw source material, is dat spul toch drie keer niks waard man?
Echt, ik moet echt eens even met een fabriek daar in China praten en m'n eigen geartoko opzetten.

Over affordable gear gesproken. Ratrig zou een tijd gelee al 'vandaag of morgen' m'n spulletje opsturen. Nog niet gebeurd... :'( - Also also. Begin volgende week bij ze de deur uit. :P * shiznuts crosses fingers

[ Bericht 5% gewijzigd door shiz op 18-04-2015 15:30:53 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_151804810
Vanmorgen deze jongen op mogen halen *O*
Eigenlijk beetje buiten budget, maar verdien het dit jaar wel weer terug :Y

Nu nog alles uitvinden hoe de knopjes werken. c_/

Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
  zaterdag 18 april 2015 @ 18:31:52 #142
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151804931
OH NO HE DIDN'T! Oh YES he did! DaMN!!1! B-) :D
Sweet bro. Dat wordt een cursusje LOG-grading. :P
Had 'em laatst ook in m'n winkelwagentje zitten met -10% erop, maar durfde het toch niet zo goed te doen...
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zaterdag 18 april 2015 @ 18:52:33 #143
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_151805451
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 13:50 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Ja. Cool! :D
Anamorphic is idd wel een beetje jammer. Heb je een mooie cineset, had het met een toegewijde adapter in een klap een mooi anamorphic set gewezen, maar nee... :'( . Ryan is denk ik te bang de 'resolves 4K' te moeten opgeven en dat mensen er geen bal van snappen met dat dubbelop focussen en diopters enzo en dan ontevreden zijn met het resultaat of het proces, maar zelf schuld zijn. Mja, weet niet. Panasonic heeft met die nieuwe firmware dan natuurlijk wel weer een grotere vinger in de pap op anamorphic gebied. Maar dezelfde lui die pro anamorphic schieten die hebben ook wel het budget om een serieuzere camera en lenzen te huren. Dus ik weet niet zo goed waar dat dan zou passen, want de meeste GH4-gebruikers zijn toch eerder prosumers/indies ofzo en waar de Veydra's nog geprijsd zijn als je VSDLR Samyang/Rokinon/Walimex, SLR Magic HyperPrime CINE of Voigtländer zo'n beetje, is 5000 USD voor een enkele brandpuntsafstand lens wel heel iets anders meteen. Maar misschien voor de rentalhouses, dat kan ik me dan nog voorstellen. :Y

Maar nu is het zo dat de meesten al aankloten met vintage anamorphics. Nu gaat dat met clampen geloof ik niet veel worden... ik ben benieuwd of je de SLR Magic anamorphots 1.33x/2x met step-down ringen zou kunnen gebruiken. Ze zeggen zelf dat de lensthread van de lens maximaal 50mm mag zijn. Maar goed, je hebt het hier over 77mm cinehousing, de optische elementen halen dat niet hoor. En anders misschien denken richting een Letus Anamorphx Pro adapter... of wat mij nog wel aanspreekt is een LOMO 2x set. Sowieso wel een fan van de square front anamorphics. Alleen de Panasonic LA7200 'smeared' je beeld zo. Al die dingen zijn trouwens tweedehands nog onwijs duur. Daarom was het tof geweest als Veydra gewoon een doordachte adapter op de markt zou brengen. Letus' concept, met een SLR Magic prijs en dan in eerste instantie voor optimaal gebruik met de Veydra lensset en dan natuurlijk echter ook bruikbaar voor andere lenzen. Mja. We kunnen niet alles hebben.
Tsja. Ik wil hem wel voor mijn GH4 hebben (die wide angle dan en misschien wel de set), maar vergeet niet, dat de JVC LS300, de BlackMagics en dergelijke ook een MFT mount hebben. Daar gaan ze ook op :). En als dan het verschil is, koop ik een EF variant en dan Zeiss CP lenzen moeten kopen, of koop je de MFT variant en zet er dan voor de prijs van 1 lens een hele set op ... tja :)
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_151806322
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 april 2015 18:31 schreef shiznuts het volgende:
OH NO HE DIDN'T! Oh YES he did! DaMN!!1! B-) :D
Sweet bro. Dat wordt een cursusje LOG-grading. :P
Had 'em laatst ook in m'n winkelwagentje zitten met -10% erop, maar durfde het toch niet zo goed te doen...
Zag 'm overal voor ¤2359 Deze was bij Smits Arnhem gisteren ¤1999 :D Hij staat nu weer op 2359 zie ik :Y)
Dus dat heeft me wel overgehaald om 'm te halen.

Wordt totaal nog geen wegwijs van het menu, maar dat komt vast.
Mijn Tokina 11-16 leek het niet te doen, maar net nog een keer geprobeerd en ook deze pakt hij (stond ook al 'compatible' op de metabones site)

En tja, al die profielen en welke settings het beste zijn, moet ik allemaal uitzoeken, alsmede de focuspeak...nog steeds niet gevonden, dus straks toch maar eens googlen.
Al met al heel blij ermee. Hopen dat hij zijn geld wel waar maakt het komende bruiloftsseizoen.
De extra batterijen zijn ook al onderweg. c_/
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
  zondag 19 april 2015 @ 11:51:35 #145
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151820199
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 18:52 schreef ebeaydojraes het volgende:

[..]

Tsja. Ik wil hem wel voor mijn GH4 hebben (die wide angle dan en misschien wel de set), maar vergeet niet, dat de JVC LS300, de BlackMagics en dergelijke ook een MFT mount hebben. Daar gaan ze ook op :). En als dan het verschil is, koop ik een EF variant en dan Zeiss CP lenzen moeten kopen, of koop je de MFT variant en zet er dan voor de prijs van 1 lens een hele set op ... tja :)
Klopt, dat is inderdaad wel erg vet. :9~ Die nieuwe Micro Cinema Camera ook en dan met cinema primes en die Video Assist. :D _O_ Of idd een keer zo'n LS300 of URSA Mini huren. Of gewoon op een Panasonic of Olympus mikken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 19:28 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

Zag 'm overal voor ¤2359 Deze was bij Smits Arnhem gisteren ¤1999 :D Hij staat nu weer op 2359 zie ik :Y)
Dus dat heeft me wel overgehaald om 'm te halen.

Wordt totaal nog geen wegwijs van het menu, maar dat komt vast.
Mijn Tokina 11-16 leek het niet te doen, maar net nog een keer geprobeerd en ook deze pakt hij (stond ook al 'compatible' op de metabones site)

En tja, al die profielen en welke settings het beste zijn, moet ik allemaal uitzoeken, alsmede de focuspeak...nog steeds niet gevonden, dus straks toch maar eens googlen.
Al met al heel blij ermee. Hopen dat hij zijn geld wel waar maakt het komende bruiloftsseizoen.
De extra batterijen zijn ook al onderweg. c_/
Da's nog pittig die prijzen daar dan normaalgesproken. Was dat dan met een lens of een Metabones erbij ofzo in een set? Want hier gaat 'ie standaard eigenlijk voor 1999 weg. En die kon ik dus laatst bij Universal.at met -10% krijgen. Was 'ie nog maar 1799. Trouwens vandaag ook alles -10% daar, maar op de een of andere manier komt 'ie in m'n mandje niet zoals met Pasen op die 1800 EUR uit (schijnbaar werd ff 200 EUR korting geven ze wat te gortig en zijn ze daar achtergekomen - ach so, nvm, ik zie het al, alleen voor 'mode & wonen' dit keer).

Maar goed... het was close, maar ik kon me beheersen en had toen toch maar niet op 'aanschaffen die handel!' geklikt. Want alleen met een adapter werken en full manual werken, kweenie, zou dan wel wat native glas willen hebben, maar ja, ik heb eigenlijk al leuk glas, dus ga je investeren in nieuwe native lenzen die je dan alleen op die camera gaat gebruiken ook. Als je van Canon afkomt heb je het natuurlijk wat makkelijker met een active Metabones e-adapter. Maar als je voornamelijk M43, vintage en Nikon-mount glas hebt, daar ga je dan.

De lowlight is natuurlijk wel through the roof en S-LOG moet fantastisch zijn om te hebben, maar ja, er zitten voor mij meer haken en ogen dan echt voordelen aan. Blijf ik liever bij Panasonic en consorten. Eventueel kan ik me nog een fullframe Nikon D750 ofzo voorstellen. Ook vanwege hybrid: video én foto's en ik heb toch wat Nikon glas (en nu dan de APS-C D5300, maar fullframe zou toch wel kek zijn).
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 19 april 2015 @ 16:07:58 #146
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151827614
Zie nu bij MediaMarkt trouwens de Sony A5100 voorbijkomen met kitlensje voor 444,-. Is volgens mij ook wel een grappig ding en deed geloof ik XAVC S? Humm...

En wat vinden jullie van de Videodevices PIX-E serie? www.bhphotovideo.com/expl(...)4k-monitorsrecorders Lijken me ook wel erg nice en toch niet zo duur als de Shogun/Odyssee Q7+. De Q7+ is trouwens wel baasch, maar ja, doekoe. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!fotograaf zondag 19 april 2015 @ 16:46:48 #147
151126 angel008
pi_151829120
dus.. die mini knaagt erg aan mn geweten... maar de totaalprijs maakt het weer een zware investering...

gh4's weg mini 4,6k terug maar dan moet er nog een v-mount accu komen shoulderpad cfast.... zit je al zo op 6/7k gulp...

iemand die hem wilt huren als ik hem heb :+

edit : duh...

[ Bericht 4% gewijzigd door angel008 op 19-04-2015 17:05:23 ]
  zondag 19 april 2015 @ 16:54:14 #148
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151829400
Micro? URSA Mini? :Y
Beetje de vraag hoe die het doet in lowlight en of dat een dealbreaker zou zijn.
Verder zou het wel een mooie all-in-one zijn, maar dan moet je er eerst ook alles voor halen inderdaad. :P
Je kunt 'em natuurlijk zelf huren voor die keren dat je huidig spul niet volstaat.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!fotograaf zondag 19 april 2015 @ 17:06:07 #149
151126 angel008
pi_151829870
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 16:54 schreef shiznuts het volgende:
Micro? URSA Mini? :Y
Beetje de vraag hoe die het doet in lowlight en of dat een dealbreaker zou zijn.
Verder zou het wel een mooie all-in-one zijn, maar dan moet je er eerst ook alles voor halen inderdaad. :P
Je kunt 'em natuurlijk zelf huren voor die keren dat je huidig spul niet volstaat.
mini inderdaad..

de micro knaagt als vervanging van de gopro die we nu af en toe gebruiken voor festivals bij de stages.. maar ook dat kreng is weer een investering van heb je me jou daar...

als ik die mini nog enigsinds kan verhuren dan is de pijn wat minder :+

(mocht iemand nog een macbook pro 15'' 2009 en/of 2010 willen overkopen die heb ik bij deze ook nog tekoop staan :))

[ Bericht 7% gewijzigd door angel008 op 19-04-2015 17:35:38 ]
  zondag 19 april 2015 @ 19:37:16 #150
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_151835083
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 11:51 schreef shiznuts het volgende:

Da's nog pittig die prijzen daar dan normaalgesproken. Was dat dan met een lens of een Metabones erbij ofzo in een set? Want hier gaat 'ie standaard eigenlijk voor 1999 weg. En die kon ik dus laatst bij Universal.at met -10% krijgen. Was 'ie nog maar 1799. Trouwens vandaag ook alles -10% daar, maar op de een of andere manier komt 'ie in m'n mandje niet zoals met Pasen op die 1800 EUR uit (schijnbaar werd ff 200 EUR korting geven ze wat te gortig en zijn ze daar achtergekomen - ach so, nvm, ik zie het al, alleen voor 'mode & wonen' dit keer).
Ik hou het liever bij een winkel waar ik het of makkelijk en kosteloos terug kan sturen als er iets mee is, of ik koop het in winkel in de buurt. Dus dit soort dingen haal ik liever gewoon in NL

quote:
De lowlight is natuurlijk wel through the roof en S-LOG moet fantastisch zijn om te hebben, maar ja, er zitten voor mij meer haken en ogen dan echt voordelen aan. Blijf ik liever bij Panasonic en consorten. Eventueel kan ik me nog een fullframe Nikon D750 ofzo voorstellen. Ook vanwege hybrid: video én foto's en ik heb toch wat Nikon glas (en nu dan de APS-C D5300, maar fullframe zou toch wel kek zijn).
Nou S-log2 is natuurlijk alleen beschikbaar bij een minimale ISO van 3200. Cine4 is ook een goede optie. Sterker nog Philip Bloom gebruikt de S-Log eigenlijk niet.
Ik heb wel een Variable ND filter, maar nooit echt gebruikt, dus even testen hoeverre ik hiermee kwaliteit verlies...
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')