abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151268525
In het topic van Cat22 (LIF / Donatie bij leven #3 Nu gaat het echt gebeuren) is discussie over het wel of niet doneren van een nier bij leven.

Laten we het topic van Cat22 laten voor haar ervaringen en hier verder discussiëren.

Hier vind je alvast een heleboel betrouwbare info: https://www.radboudumc.nl(...)e/Pages/default.aspx
pi_151268697
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2015 17:02 schreef Geralt het volgende:

[..]

Precies. Knettergek komt meer in de buurt, maar als je dat zegt omdat je dat vind dan word je finaal afgefakkeld hier. :')

Ik mag hopen dat ze die tweede niet ooit zelf nog eens nodig gaat hebben die er dan dus niet meer is en ineens spijt om de hoek komt kijken. En ja dat gaat gebeuren ookal wordt dat nu glashard ontkent.
Als je een nierziekte krijgt, tast dat altijd beide nieren aan. Eén nier van jezelf als reserve houden voor als er één kapot gaat heeft dus geen zin. Daarnaast wordt je uitgebreid getest op alle risicofacturen voor nierziektes. De kans dat je er later één krijgt is maar heel erg klein. In het zeldzame geval dat je een ongeval krijgt waarbij je overgebleven nier beschadigt of je krijgt toch een nierziekte, dan krijg je zoveel punten voor de wachtlijst dat je direct bovenaan staat.

quote:
4s.gif Op woensdag 1 april 2015 17:17 schreef Geralt het volgende:

[..]

En waar waren mijn reacties die van weinig respect jegens TS bleken?

En nogmaals, als jij 8 reacties nodeloos doorzeiken noemt prima, moet je fijn zelf weten. Een aantal van die reacties waren slechts succeswensen richting TS en verduidelijkingen van mijn mening en waarom ik die heb, omdat anderen mij woorden in de mond legde die ik niet gezegd had.

Ja dat is echt nodeloos doorzeiken.

Godsklere zeg, als je het allemaal zo fantastisch vind laat je je toch zelf ook even opereren? Hebben andere mensen ook nog wat aan, want dat geziek en gezeik van je tegen alles en iedereen wat het idee niet geheel slim noemt daar heeft werkelijk niemand wat aan. Beter zou je constructief een discussie voeren en anderen met respect behandelen. Lijkt me mooi. Jou ook? Met je donder toch op. Donder zelf op :')
Ik heb m'n eerste onderzoeken gehad en als ik goedgekeurd wordt, ga ik inderdaad een nier doneren. Overigens kan ik me wel 100 redenen bedenken waarom mensen het niet doen en ik zal daar ook niemand op veroordelen. Zo'n keuze is heel persoonlijk.
pi_151268713
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 17:40 schreef angelfish het volgende:
Als je een nierziekte krijgt, tast dat altijd beide nieren aan. Eén nier van jezelf als reserve houden voor als er één kapot gaat heeft dus geen zin.
Er zijn ook ziektes die slechts 1 nier aan tasten. En dan zit je mooi met de gebakken peren als je die andere weg hebt laten halen.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_151268800
Zoals gezegd, je wordt uitgebreid gescreend op alle risicofactoren en de kans dat je zo'n ziekte krijgt is nihil. Mocht je toch zoiets overkomen dan sta je bovenaan de wachtlijst. Eigenlijk heb je zelfs voordeel ten opzichte van iemand met 2 nieren die ziek wordt omdat je niet op de wachtlijst hoeft.

[ Bericht 6% gewijzigd door angelfish op 01-04-2015 17:52:47 ]
pi_151268808
Ik vind het een ultieme manier om aan te geven dat je geeft om mensen, niet enkel mensen die je na aan het hart zitten maar gewoon geven om mensen die iets mankeren waar jij iets aan kunt doen.
Ik vind Cat haar beslissing dan ook onwijs mooi, dapper en het is haar keuze dus niets dan respect, wat anderen er ook van denken, ze heeft er lang en helder over nagedacht en dat mag een hele zooi kuddo's hebben. Er zijn bijzonder weinig mensen die dit aandurven en wat ook Cat's aanleiding is geweest om zoiets prachtigs te doen voor een totale vreemde, ik heb diep, heel erg diep respect voor haar. ^O^
Waar het stinkt is het warm.
pi_151270268
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2015 17:41 schreef Geralt het volgende:

[..]

Er zijn ook ziektes die slechts 1 nier aan tasten. En dan zit je mooi met de gebakken peren als je die andere weg hebt laten halen.
Zoals, en hoe groot is de kans daarop?
  woensdag 1 april 2015 @ 19:45:05 #7
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_151272940
meestal gaan je beide nieren er wel aan omdat ookal is 1 nier slecht, de andere moet dan alles op zich nemen en gaat daardoor ook op achteruit.

ik vind het geweldig dat er mensen zijn die zo doneren aan vreemden.
zoals ik al in het topic van cat22 zei, doordat et op het moment zoveel levende donoren zijn is de wachtlijst voor een nieuwe nier omlaag gegaan. nu moet je ongeveer 3 a 4 jaar wachten in plaats van 4 a 5 jaar. dit scheelt toch enorm!

Ik wacht zelf op een nieuwe nier, ik dialyseer nu 3 keer in de week. en ik ben super blij dat er zulke mensen zijn <3
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_151273844
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 19:45 schreef LPFAN het volgende:
meestal gaan je beide nieren er wel aan omdat ookal is 1 nier slecht, de andere moet dan alles op zich nemen en gaat daardoor ook op achteruit.

ik vind het geweldig dat er mensen zijn die zo doneren aan vreemden.
zoals ik al in het topic van cat22 zei, doordat et op het moment zoveel levende donoren zijn is de wachtlijst voor een nieuwe nier omlaag gegaan. nu moet je ongeveer 3 a 4 jaar wachten in plaats van 4 a 5 jaar. dit scheelt toch enorm!

Ik wacht zelf op een nieuwe nier, ik dialyseer nu 3 keer in de week. en ik ben super blij dat er zulke mensen zijn <3
Ik hoop voor jou dat er veel meer mensen zijn zoals Cat Ik wil wel maar mij willen ze niet meer hebben, want te oud en zo dus ongeschikt (bij leven{ dan :') )
Waar het stinkt is het warm.
  woensdag 1 april 2015 @ 20:35:46 #9
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_151274864
als ze voor jou nog maar goed zijn ;) das het belangrijkst! en gelukkig zijn er wel zulke mensen ja! vind het heel knap hoor, het is niet niks wat je weggeeft.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_151275567
Ik heb zelf expres niet gereageerd in het andere topic omdat ik niet wist of men daarop zat te wachten. Zelf doe ik het namelijk ook niet. Ik ben orgaandonor, bloeddonor, maar een nier afstaan... Natuurlijk, als mijn broertje er eentje nodig zou hebben en ik zou een match zijn, zou ik er niet eens over nadenken. Maar voor een vreemde, nee. Snijden in gezond vlees staat me al tegen, tel daarbij de mogelijke complicaties van een operatie op (want het is best een zware operatie) en het feit dat ik gevoelsmatig niet over het stuk heen kom dat je er niet voor niets twee hebt.
Your opinion of me is none of my business.
pi_151276513
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 20:52 schreef Sarasi het volgende:
Ik heb zelf expres niet gereageerd in het andere topic omdat ik niet wist of men daarop zat te wachten. Zelf doe ik het namelijk ook niet. Ik ben orgaandonor, bloeddonor, maar een nier afstaan... Natuurlijk, als mijn broertje er eentje nodig zou hebben en ik zou een match zijn, zou ik er niet eens over nadenken. Maar voor een vreemde, nee. Snijden in gezond vlees staat me al tegen, tel daarbij de mogelijke complicaties van een operatie op (want het is best een zware operatie) en het feit dat ik gevoelsmatig niet over het stuk heen kom dat je er niet voor niets twee hebt.
Dit. Al zou ik een domino- operatie wel overwegen (familie van a doneert aan B en andersom, of in uitgebreidere varianten)
  Licht Ontvlambaar woensdag 1 april 2015 @ 21:20:38 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_151276778
Ik sluit me min of meer aan bij de bovenstaande twee posts. Indien mijn dochter of andere familie het nodig zou hebben, dan zou ik directe donatie of eventueel driehoek overwegen. Maar nu zomaar aan een vreemde zou ik niet overwegen.

Ik ben overigens donor bij overlijden, bloeddonor en overweeg stamceldonor te worden.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_151276804
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 21:20 schreef Sjeen het volgende:
overweeg stamceldonor te worden.
Wat is de overweging?
  Licht Ontvlambaar woensdag 1 april 2015 @ 21:22:20 #14
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_151276839
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 21:21 schreef computergirl het volgende:

[..]

Wat is de overweging?
ik vind het 'eng'...
pi_151276948
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 21:22 schreef Sjeen het volgende:

[..]

ik vind het 'eng'...
Afname gaat tegenwoordig via bloed en geen operatie, weet je dat? Of vind je het eng dat je van te voren medicijnen krijgt om die celaanmaak bij jou te stimuleren?
Ik ben wel zelf aangemeld als stamceldonor. Ik ben over twee ejaar te oud en de kans dat iemand me nodig heeft is eigenlijk nihil. Maar als de oproep ko t is er iemand wel levensbedreigend ziek.
pi_151277367
Het idee dat je die groeifactoren krijgt vind ik best eng voor stamceldonatie.
pi_151277693
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 21:37 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ja, datis het ook wel.
Maar bij stamceldonatie is iemand erger/acuter ziek dan bij nierdonatie. Er is geen machine die tijdelijk het werk van stamcellen over kan nemen.
pi_151278808
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 21:20 schreef Sjeen het volgende:
Ik sluit me min of meer aan bij de bovenstaande twee posts. Indien mijn dochter of andere familie het nodig zou hebben, dan zou ik directe donatie of eventueel driehoek overwegen. Maar nu zomaar aan een vreemde zou ik niet overwegen.

Ik ben overigens donor bij overlijden, bloeddonor en overweeg stamceldonor te worden.
Ik sta er ook zo in; voor een kind/broer/zus/moeder zou ik het wel doen. Maar ik denk dat als je kindloos bent het toch al een een ander verhaal is...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_151278989
quote:
7s.gif Op woensdag 1 april 2015 17:31 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat heb ik ook nergens gezegd. Het idee heb ik knettergek genoemd. En dat vind ik het nog steeds. Maargoed, ik reageer al niet meer hier. :)
Neuh, je zegt dat het knettergek is wat ze doet :s) Toch nét iets anders imho ;)

Wat is er mis met gewoon alleen zeggen dat JIJ het niet zou doen? Zonder een waardeoordeel aan persoon of actie te hangen?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  Licht Ontvlambaar woensdag 1 april 2015 @ 22:43:52 #20
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_151280099
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 21:37 schreef MevrouwPuff het volgende:
ja, dat...

Wanneer ben je te oud om je aan te melden?
pi_151282385
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 22:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

ja, dat...

Vroeg ik me ook af. Ik kwam dit topic en het andere topic vanavond tegen en bijzonder veel respect dat mensen dit willen doen.
pi_151284631
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 22:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

ja, dat...

Ze willen het lieftst zo jong mogelijke donors hebben, begin 20 is voor beide partijen ideaal.
Ik zie net dat ik nog 1 jaar extra heb

https://www.wordstamceldonor.nl

quote:
Kan ik stamceldonor worden?
Ben je gezond en tussen de 18 en 51 jaar? Dan kun je je aanmelden als stamceldonor bij Europdonor, de Nederlandse stamceldonorbank. Dat zou fantastisch zijn! Je geeft hiermee een ernstig zieke patiënt een kans op leven.

Hoe?
Je kunt stamcellen geven via het bloed of via een beenmergpunctie. Steeds vaker geven donoren stamcellen via hun bloed (ongeveer 70%).

Hoe vaak?
Als stamceldonor roepen we je misschien één keer in je leven op om stamcellen te geven. Van de circa 44000 ingeschreven stamceldonoren in Nederland, geven er 50 per jaar ook daadwerkelijk stamcellen.

Waarom?
Steeds vaker zijn stamcellen voor transplantatie nodig. Ondanks miljoenen stamceldonoren wereldwijd is het nog steeds niet mogelijk om voor elke patiënt op tijd een passende donor te vinden.

Voor wie?
Voor mensen met een bloedziekte (meestal leukemie) of een ziekte van het afweersysteem is een transplantatie van stamcellen van een gezonde donor van levensbelang.

[ Bericht 16% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 02-04-2015 07:45:53 ]
pi_151291971
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2015 06:36 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ze willen het lieftst zo jong mogelijke donors hebben, begin 20 is voor beide partijen ideaal.
Ik zie net dat ik nog 1 jaar extra heb

https://www.wordstamceldonor.nl

[..]

Zo jong mogelijk is tof, maar meestal zijn ze al lang blij dát er een donor is. Die typeringen luisteren zo nauw, dat er ook veel mensen zijn voor wie helemaal geen donor gevonden wordt. Bijvoorbeeld mensen met een Aziatische achtergrond hebben hier enorme moeite mee. Heel schrijnend.
pi_151292630
TT kan aangepast worden, naar wat precies?
pi_151293174
Stamceldonatie en nierdonatie bij leven - discussie- en vragentopic?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')