abonnement Unibet Coolblue
pi_151542427
Ik koop dan ook geen Fleur de Sel voor de mineralen, maar voor het mondgevoel om gerechtjes af te maken, lekker op brood etc.Ik vraag me af of de meeste mensen zout kopen voor de mineralen.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  vrijdag 10 april 2015 @ 10:52:54 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151542717
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 10:43 schreef habitue het volgende:
Ik koop dan ook geen Fleur de Sel voor de mineralen, maar voor het mondgevoel om gerechtjes af te maken, lekker op brood etc.Ik vraag me af of de meeste mensen zout kopen voor de mineralen.
Meeste mensen kopen die kleurzoutjes etc omdat ze daar door de marketing toe worden overgehaald. Antroposofen kopen Himalaya zout, Wannebe culi's met te veel geld zwart Hawaï zout.
Anderen kopen piramidezout omdat het er mooi uit ziet en leuk knispert (Hand op steek)
Als je het oplost in water smaakt het allemaal hetzelfde
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 10 april 2015 @ 11:21:30 #103
221912 minilot
Nancy boy
pi_151543636
Dit 'zwarte' zout smaakt wel anders:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kala_Namak

Naar eieren of asafoetida. Heel zwavelig. Beetje een acquired taste, maar ik vind het wel wat hebben :9
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 10 april 2015 @ 11:24:56 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151543734
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 11:21 schreef minilot het volgende:
Dit 'zwarte' zout smaakt wel anders:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kala_Namak

Naar eieren of asafoetida. Heel zwavelig. Beetje een acquired taste, maar ik vind het wel wat hebben :9
Waterstofsulfide zie ik, dat is idd een acquired taste
Het is ook nogal bewerkt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 10 april 2015 @ 11:35:34 #105
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_151544055
Het staat ook gewoon leuk, dat zwarte zout:





En zo duur was het nou ook weer niet.
  vrijdag 10 april 2015 @ 11:40:24 #106
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_151544186
Ik koop Maldon zout maar dan wel de kopie made in Spain. Dat vind ik wel heel relaxed op m'n steaks. Is dat hetzelfde als piramidezout? Verder altijd grof zeezout voor in de molen en fijn zout is de ene keer zeezout en de andere keer niet (/care).

Dat roze zout gebruikte mijn moeder lang geleden om te beeldhouwen. Geen idee of dat uit Pakistan kwam.
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 10 april 2015 @ 12:04:03 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151544854
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 11:40 schreef Bramito het volgende:
Ik koop Maldon zout maar dan wel de kopie made in Spain. Dat vind ik wel heel relaxed op m'n steaks. Is dat hetzelfde als piramidezout? .
yep
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_151544950
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Asperges altijd zo vers mogelijk eten, ze bewaren slecht. Haal ze zelf bij de boer of op een boerenmarkt. Waren ze wel geschild voor je ze invroor?
yupz geschild. Kon ze er voor die prijs niet laten liggen :@
Mocht het niks zijn dan maak ik er wel soep van ;)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  vrijdag 10 april 2015 @ 17:04:13 #109
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_151554109
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 08:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik kook ze en serveer ze met wat citroenboter. Je kan ze ook in een gratin verwerken
Zou een eigen gemaakte kruidenboter ook lekker zijn? Die heb ik nog staan

Anders is een citroenboter natuurlijk ook zo gemaakt :)
  vrijdag 10 april 2015 @ 17:16:15 #110
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_151554385
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2015 17:04 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Zou een eigen gemaakte kruidenboter ook lekker zijn? Die heb ik nog staan

Anders is een citroenboter natuurlijk ook zo gemaakt :)
Lijkt mij helemaal lekker!
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 10 april 2015 @ 17:24:43 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151554591
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2015 17:04 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Zou een eigen gemaakte kruidenboter ook lekker zijn? Die heb ik nog staan

Anders is een citroenboter natuurlijk ook zo gemaakt :)
Dat kan, maar het ietwat scherpe bittere ervan harmonieert mooi met het licht rinse van de citroen. Vind de smaak altijd ergens tussen asperge en radijs, erg lekkere groente en kost geen drol
Meiraapverhaal van oom piet
quote:
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 16:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Toen ik nog studeerde werkte ik in de keuken. Komt bediening in de keuken wil je ff naar tafel 5, daar is wat. Laffe honden in de bediening konden moelijke klanten nooit aan.
Ik loop de zaak in, helemaal vol met vaste klanten, behalve tafel 5, een boos kijkende meneer, type volkskrantlezer.
Ik loop op hem af, en vraag wat er mis is, hij wijst op een schaaltje, en zegt die aardappels, ik wil nog zeggen, dat zijn... en hij valt me in de reden en geeft me een 5 minuten durende monoloog waar hij uitlegt dat alles perfect is, mooi en fijn, behalve die aardappels, die zijn glazig, zurig, bitter, en vettig, heel erg vies, bah hoe kan dat, een schande, sowiso onzin dat als je gebakken aardappels, en friet, ook nog zulke smerige aardappels er bijzet, bla bla bla
hij kakelde de maar door, en ik stond daar, werd afgezeken tot op het bot voor al mijn vaste klanten.
Na 5 minuten was hij stil.
Ik vraag, bent u klaar?
JAAA
leg me dit maar eens uit.
De hele zaak was muisstil geweest tijdens deze monoloog, en alle vaste klanten zaten geboeit te luisteren en wisten wel wat kwam..


Ik zeg tegen hem, dat zijn geen aardappels, dat zijn meiraapjes in citroenboter, dat zijn uw warme groenten, maar u kunt best boontjes krijgen als u dat niet lust.

Bulderend gelach steeg op van alle tafels, en de man sputterde nog wat, van, nee, dat is niet nodig.

Nooit meer terug gezien in de zaak trouwens, die klant...

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 10 april 2015 @ 18:27:46 #112
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_151556067
Goed verhaal piet! >:)

Ik kook ze en serveer ze met beide :)
  vrijdag 10 april 2015 @ 19:26:42 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151557900
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2015 18:27 schreef Zo-is-dat het volgende:
Goed verhaal piet! >:)

Ik kook ze en serveer ze met beide :)
en hoe waren ze?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 10 april 2015 @ 19:29:09 #114
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_151557979
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2015 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

en hoe waren ze?
Te groot ;) de kleinste was het lekkerste de grote wat vezelig en die had ik ook moeten schillen. Wel wat geleerd, klein maar fijn, zeker niet vies maar de structuur van sommige stukken deed afbreuk aan de rest
pi_151569852
ik eet veel kipfilet als lunch
gewoon met rijst / pasta en wat groenten.

nu moet ik zeggen dat kipfilet wel erg moeilijk eten is. hij is vaak te droog.

deze week kocht ik "kip filet a la minute" van de Lidl.
simpel gezegd een kipfilet door midden gesneden en gemarineerd in een soort paprika / olie dressing.
wat mij opviel is dat deze helemaal niet droog wordt en lekker sappig blijft, zelfs bij iets te lang bakken.

mijn vraag is hoe komt dit en kan ik dit ook bereiken met gewone kipfilet? ik bedoel dan voornamelijk hoe ik zo'n dressing krijg dat de kip niet droog wordt, niet technieken om een gewone kipfilet sappig te houden.
  zaterdag 11 april 2015 @ 06:23:32 #116
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_151570017
Ik betwijfel of dat aan de marinade ligt.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_151570127
Je kan 'm pekelen, of wat ook helpt is 24 uur marineren in karnemelk.
  zaterdag 11 april 2015 @ 07:49:13 #118
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_151570171
Is dat die gemarineerde filet uit de vriezer? De celstructuur daarvan is helemaal kapot door de (diep ingetrokken) marinade, waaronder zuur en zout, denk ik.

Inderdaad bijna niet droog te krijgen, als je het lekker vindt, prima, ikzelf vind het teveel bewerkt waarbij het onduidelijkheid is hoe het precies gedaan wordt en met wat, want dat hoeft er niet op te staan.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_151570331
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 03:43 schreef fespo het volgende:
ik eet veel kipfilet als lunch
gewoon met rijst / pasta en wat groenten.

nu moet ik zeggen dat kipfilet wel erg moeilijk eten is. hij is vaak te droog.

deze week kocht ik "kip filet a la minute" van de Lidl.
simpel gezegd een kipfilet door midden gesneden en gemarineerd in een soort paprika / olie dressing.
wat mij opviel is dat deze helemaal niet droog wordt en lekker sappig blijft, zelfs bij iets te lang bakken.

mijn vraag is hoe komt dit en kan ik dit ook bereiken met gewone kipfilet? ik bedoel dan voornamelijk hoe ik zo'n dressing krijg dat de kip niet droog wordt, niet technieken om een gewone kipfilet sappig te houden.
Lastig om dit zelf exact te bereiken. Marineren met zuur, olie en smaak componenten is wat we zelf kunnen. Doe je dat goed, en gaar je de kip niet te sterk heb je een heel lekker stukje vlees. Heeft ook mijn voorkeur.

Echter in de industrie gebruiken ze fosfaten in marinades, die helpen het eiwit om meer vocht vast te houden. Vaak gecombineerd met verdikkingsmiddelen die nog meer vocht fixeren en ook zorgen voor wat zachtheid.

Soms (met die diepvriesproducten gebeurt het bijna altijd, verse producten sons) wordt het vlees getumbled. In de marinade wordt het vlees in een vacuumvat gedaan en gemengd. Door de beweging wordt het vlees malser en door vacuüm neemt het meer water en smaak op dan normaal.

Bbq liefhebbers injecteren soms hun vlees.... Dit gebeurt in fabrieken ongetwijfeld. Die vacuüm verpakte beenhammen zijn een voorbeeld van producten waar vocht is ingebracht (hoe weet ik niet, maar ik denk injectie).
Whatever...
  zaterdag 11 april 2015 @ 08:26:17 #120
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_151570342
Als je het zacht en mals wilt kun je yoghurt of kiwi in je marinade gebruiken. Vooral kiwi. En nee, het gaat dan niet naar kiwi smaken. Gebruik bij voorkeur een overrijpe kiwi, tegen verrotten aan.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_151570361
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 08:26 schreef Isegrim het volgende:
Als je het zacht en mals wilt kun je yoghurt of kiwi in je marinade gebruiken. Vooral kiwi. En nee, het gaat dan niet naar kiwi smaken. Gebruik bij voorkeur een overrijpe kiwi, tegen verrotten aan.
Dat werkt, maar niet te lang Marineren... Ik heb ooit eens kip te lang vooraf gemarineerd met ananas... Die was veranderd in een soort van Tsja... Het viel uit elkaar.

Kiwi, papaya en ananas bevatten enzymen die eiwitten afbreken.

Ik vind gepekeld of lang gemarineerd vlees lekkerder
Whatever...
  zaterdag 11 april 2015 @ 08:47:13 #122
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_151570464
Niet te lang inderdaad, dan wordt het prut. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 11 april 2015 @ 08:48:45 #123
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_151570474
Body farm chicken, voor de tandenlozen ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 11 april 2015 @ 08:50:37 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151570487
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 03:43 schreef fespo het volgende:
ik eet veel kipfilet als lunch
gewoon met rijst / pasta en wat groenten.

nu moet ik zeggen dat kipfilet wel erg moeilijk eten is. hij is vaak te droog.

deze week kocht ik "kip filet a la minute" van de Lidl.
simpel gezegd een kipfilet door midden gesneden en gemarineerd in een soort paprika / olie dressing.
wat mij opviel is dat deze helemaal niet droog wordt en lekker sappig blijft, zelfs bij iets te lang bakken.

mijn vraag is hoe komt dit en kan ik dit ook bereiken met gewone kipfilet? ik bedoel dan voornamelijk hoe ik zo'n dressing krijg dat de kip niet droog wordt, niet technieken om een gewone kipfilet sappig te houden.
Ga eens naar de Aldi en koop dijfilet, dat is veel sappiger vlees. Verder marineren met een zuur (citroen, azijn, wijn) zorgt voor het afbreken van bindweefsel.
Een marinade van wat citroensap, vissaus, knoflook en gember gebruik ik voor kip. Marinade doet er ongeveer 36 uur over om 1 cm in vlees in te dringen en dan moet hij zijn malsende werk nog doen. Vandaar dat je kippenplakken bij de Lidl zo dun uitgesneden waren.

Hier wat meer technische achtergronden
https://chem.kuleuven.be/leraren/documenten/koken-en-chemie.pdf
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 11 april 2015 @ 08:51:45 #125
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_151570501
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 08:48 schreef Molo het volgende:
Body farm chicken, voor de tandenlozen ^O^
Ugh, nu moet ik voortaan bij gemarineerde kip denken aan van die lijkensoep. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')