abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 maart 2015 @ 21:48:01 #1
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_151206043
Een vriend van me is de slimste persoon die ik ken. Staat makkelijk een acht gemiddeld, uitstekende kennis van de wereld om hem heen, oog voor detail, etc. Nu zitten we in de oriėntatiefase voor welke vervolgopleiding we gaan doen op de universiteit, en merk ik bij hem dat hij de optie om niet te gaan studeren serieus overweegt.

Redenen hiervoor noemt hij gebrek aan interesse en niet genoeg motivatie. Luiheid voeg ik zelf maar toe. Nu is hij gezegend als hij niet wil studeren, maar de vriend in me wil voorkomen dat hij daarvoor kiest zonder goed op de hoogte te zijn.

Hij meent succesvol te kunnen zijn zonder vervolgopleiding, maar op de vraag wat hij dan na z'n vwo wil doen zegt hij geen idee. Hij gelooft t allemaal wel.

Hoe kan ik hem overtuigen de juiste beslissing te maken, of hem in ieder geval goed te informeren? Hij lijkt zich niet helemaal te realiseren wat de waarde is van een WO/HBO-papiertje.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_151206199
Ik zou er niks mee doen en het hem zelf laten weten.

Tuurlijk is het niet slim, maar wat wil je? Hem dwingen om te gaan studeren terwijl hij niet eens weet wat die wil studeren en hij er niet helemaal achter staat?

Maak je maar druk om je eigen toekomst ipv die van een ander. ;)
  maandag 30 maart 2015 @ 21:52:22 #3
430066 Robuust-koekje
altijd al robuust geweest.
pi_151206262
Laat hem eens een paar topics van haan33, braddie of mapima lezen.
Dan zal hij gegarandeerd gaan studeren :D

Wijs hem vooral op de nadelen als je niet gaat studeren.
robuuster dan de gemiddelde Nederlander, maar toch zachter dan een beschuitje.
  maandag 30 maart 2015 @ 21:54:53 #4
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_151206399
anders komt ie er na een jaartje niksdoen wel achter
...alleen als ie ijs- en ijskoud is
pi_151206511
quote:
11s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:48 schreef Faux. het volgende:

Hoe kan ik hem overtuigen de juiste beslissing te maken
Dus jij wil voor hem beslissen wat de juiste keuze is.
Juistem.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_151206667
Misschien denk hij anders na een jaartje solliciteren en werken?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  maandag 30 maart 2015 @ 22:00:12 #7
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_151206673
studeren red je niet met slimheid alleen. Motivatie en dicipline is zeker nodig, sowieso universitair.

Jouw vriend ziet dat zelf al in waarschijnlijk. Hij komt er later wel achter wat een doodszonde het is om met een bepaald intellect niet minaal HBO te doen.
daar ben ik ook nu pas achtergekomen. Op mijn 24ste. na jaren klooien. en een mbo niv 4 |:(

maar ik had 4 jaar terug echt mezelf niet kunnen brengen tot het voltooien van een HBO. puur op dicipline en motivatie. Of luiheid zoals jij het noemt.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  maandag 30 maart 2015 @ 22:00:29 #8
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_151206693
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:57 schreef Insomnia_ het volgende:

[..]

Dus jij wil voor hem beslissen wat de juiste keuze is.
Juistem.
Ik hoopte dat de zin 'Hij heeft mn zegen om...' genoeg was om dit soort reacties te voorkomen, maar als dit t enige is dat je uit de OP kan opmaken, be my guest _O-
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_151207112
quote:
9s.gif Op maandag 30 maart 2015 22:00 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ik hoopte dat de zin 'Hij heeft mn zegen om...' genoeg was om dit soort reacties te voorkomen, maar als dit t enige is dat je uit de OP kan opmaken, be my guest _O-
Dan snap ik sowieso niet waar je je mee bemoeid.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
  Manager PR/Moderator maandag 30 maart 2015 @ 22:22:08 #10
269689 crew  Viv
pi_151207609
Gebrek aan interesse en niet genoeg motivatie lijken mij prima argumenten om er (nu) niet aan te beginnen. Daarbij is de waarde van een hbo/wo-papiertje ook niet meer wat het geweest is.
  maandag 30 maart 2015 @ 22:29:00 #11
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_151207877
quote:
11s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:48 schreef Faux. het volgende:
Een vriend van me is de slimste persoon die ik ken. Staat makkelijk een acht gemiddeld, uitstekende kennis van de wereld om hem heen, oog voor detail, etc. Nu zitten we in de oriėntatiefase voor welke vervolgopleiding we gaan doen op de universiteit, en merk ik bij hem dat hij de optie om niet te gaan studeren serieus overweegt.

Redenen hiervoor noemt hij gebrek aan interesse en niet genoeg motivatie. Luiheid voeg ik zelf maar toe. Nu is hij gezegend als hij niet wil studeren, maar de vriend in me wil voorkomen dat hij daarvoor kiest zonder goed op de hoogte te zijn.

Hij meent succesvol te kunnen zijn zonder vervolgopleiding, maar op de vraag wat hij dan na z'n vwo wil doen zegt hij geen idee. Hij gelooft t allemaal wel.

Hoe kan ik hem overtuigen de juiste beslissing te maken, of hem in ieder geval goed te informeren? Hij lijkt zich niet helemaal te realiseren wat de waarde is van een WO/HBO-papiertje.
Ik geef jouw vriend helemaal gelijk. Op veel fronten is succes makkelijker te bereiken met een paar jaar hard werken dan een paar jaar op de uni ongemotiveerd rondlopen. Veel van de rijkste mensen ter wereld hebben bijvoorbeeld geen diploma van uni of hogeschool.

En ook op andere gebieden (kunst, ..., etc. ) hoef je helemaal niet op de uni rondgelopen te hebben om succes te hebben.

Studeren kan later altijd nog.

Ps. denk dat sowieso veel te veel mensen op de uni zitten. Er zijn bijvoorbeeld in de techniek op mbo niveau veel meer mensen nodig, dan nog een MSc psychologie.
  maandag 30 maart 2015 @ 22:48:37 #12
131278 moemoe
#teampanda
pi_151208634
Als ik jouw topics over je vrienden zo volg, mogen ze van geluk spreken met een vriend als jij.
  maandag 30 maart 2015 @ 22:52:30 #13
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_151208798
Ik reageer morgen op iedereen individueel, typen op mobiel is zo kut :+

quote:
17s.gif Op maandag 30 maart 2015 22:48 schreef moemoe het volgende:
Als ik jouw topics over je vrienden zo volg, mogen ze van geluk spreken met een vriend als jij.
Dit doet me echt zoveel goed O+
pi_151208888
quote:
Redenen hiervoor noemt hij gebrek aan interesse en niet genoeg motivatie.
Dat lijkt mij een uitermate goede reden om nog niet te gaan studeren. Als je geen interesse hebt in een bepaald vakgebied hebt en ook geen motivatie kun je beter iets anders gaan. Er is niks mis mee om op een later moment te gaan studeren.

quote:
Hij lijkt zich niet helemaal te realiseren wat de waarde is van een WO/HBO-papiertje.
Zat mensen die succesvol zijn zonder dat papiertje. :)
pi_151213443
Waarom heeft iedereen daar toch altijd zo haast mee, studeren kan toch ook op latere leeftijd?
ADHD-C
  donderdag 2 april 2015 @ 11:34:15 #16
433565 JagerJanssen
Schoap an't drieten
pi_151288850
Het is dat iedereen het doet voor het geld maar anders zou er geen hond studeren. Gadverdamme wat een geneuzel op zo'n opleiding. Nog altijd spijt dat ik destijds ben gaan studeren en niet gelijk aan het werk ben gegaan.
Ik wil niet opscheppen maar ik doe het toch maar even.
  zondag 5 april 2015 @ 15:22:52 #17
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_151388752
Beter even niet studeren dan 4 studies beginnen.

Na 1,5 jaar ben ik ook gestopt bij mijn eerste opleiding, maar daarna had ik echt geen idee dus ben ik geen werken. En uiteindelijk op mijn 23e weer begonnen met een nieuwe hbo-opleiding en ik merk dat ik nu veel meer motivatie heb dan de andere mensen in mijn klas, mede door mijn leeftijd.
吴 曼 迪
pi_151438342
Ik denk dat het er vanaf hangt wat nou echt zijn reden is om niet te gaan studeren. Is hij bijvoorbeeld een beetje depressief? Blowt hij elke dag en is hij gewoon lui geworden? Het kan ook zo zijn dat hij zegt dat hij niet wilt studeren om een beetje stoer te doen, maar vervolgens braaf z'n opleiding afrondt en een vrouw en 2 kinderen krijgt. ;) Ik roep ook heel vaak dat ik maar gewoon een surfwinkel in australiė opzet en de hele dag beetje ga chillen, maar ondertussen zit ik ook aan de studie.
pi_151447597
Vwo gedaan en nu 16 jaar later overweeg ik alsnog een studie op te pakken.

Met vwo is het voor een twintig jarige goed mogelijke een leuke baanbte vinden, maar grote kans dat je je na een paar jaar gaat vervelen.

Maar ik snap het wel, wist toen ook niet wat ik gaan doen later. Daar ben ik pas vrij zeker van, wat ik leuk vind en goed in ben.

Anders een het salaristopic laten zien. Mijn ouders hebben geen hoge opleiding en modaal inkomen. Het idee dat je met wat carričre maken en de juiste papieren 5000+ kan binnenharken kwam toen nooit in mij op.
.
pi_151448206
Heel slim van hem. Ik begon 15 jaar terug aan een studie omdat dat zo hoorde na het VWO. Haalde ook alles binnen 4 jaar. En toen was ik te bleu boor een echte baan en sloeg de twijfel toe.
  dinsdag 7 april 2015 @ 20:24:01 #21
384016 N0rah
Move on, bitch
pi_151461327
Ik denk dat het belangrijkste voor jouw vriend is om na te gaan wat hij zelf uit het leven wil halen. Waarom wil hij eigenlijk niet studeren? Geen motivatie is geen reden, dat zou slechts een andere formulering van het 'probleem' zijn.

Zo had ik te snel de beslissing genomen om te gaan studeren. Onder druk van omgeving, voornamelijk ouders, had ik een overhaastige beslissing genomen terwijl ik niet volledig achter mijn keuze stond. Gevolg: onafgemaakte studie, 1 jaar weggegooid. Daarna heb ik een jaar 'niets gedaan' en was ik er van overtuigd nooit meer te gaan studeren, omdat het in mijn ogen geen toegevoegde waarde had. Nu, enkele jaren verder, zit ik in de eindfase van mijn bachelor. Dat jaartje niks doen heeft mij veel opgeleverd en ik heb veel kunnen nadenken over wat ik wil doen.

Kortom, push je vriend niet in een richting, maar laat hem zelf die keuze maken. Het enige wat je kunt doen is hem te prikkelen om er over na te denken. Dat hoeft niet meteen, maar kan ook in een paar jaar tijd. In de tussentijd is het aan te raden om activiteiten te ondernemen die hem in aanraking laten komen met zichzelf (hoe zweverig dit ook moge klinken), bijvoorbeeld door te reizen. Geen betere manier om jezelf te (her)ontdekken door nieuwe plekken te zien en nieuwe mensen te ontmoeten.
  dinsdag 7 april 2015 @ 20:33:49 #22
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_151461810
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 22:29 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik geef jouw vriend helemaal gelijk. Op veel fronten is succes makkelijker te bereiken met een paar jaar hard werken dan een paar jaar op de uni ongemotiveerd rondlopen. Veel van de rijkste mensen ter wereld hebben bijvoorbeeld geen diploma van uni of hogeschool.

En ook op andere gebieden (kunst, ..., etc. ) hoef je helemaal niet op de uni rondgelopen te hebben om succes te hebben.

Voor het gemak vergeet je maar even dat ze vrijwel allemaal wel begonnen waren maar door het snelle succes van hun startup nooit afgestudeerd zijn? En dat ze hun zakenpartners ook allemaal op de universiteit hebben ontmoet?

Maar nee joh, je hebt helemaal gelijk. Gewoon pallets gaan sorteren. Doet totaal geen afbreuk aan je kansen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')