Oeps, die muur van het zinloze halletje die ik graag wilde verwijderen is toch een draagmuur. Gelukkig heb ik eerst de plafonds gesloopt voordat ik aan de muur begon, zodoende zag ik vandaag de situatie voordat ik mijn huis op spel zette.
Voorwaar toch een tegenvaller. Volgens de bouwtekeningen (althans mijn interpretatie daarvan) had niet deze muur maar de andere muur van het halletje de draagmuur moeten zijn. Die blijft sowieso staan. Die andere muur is sowieso draagmuur voor de meeste balken, en het gaat maar om laagbouw (op deze balken ligt alleen een plat dak), maar toch zal ik nu gebruik moeten maken van een boogspant dus dat zal wel wat kosten.
Plots kan ik het ook niet meer zelf, maar ik zal een aannemer moeten bellen.
Bovenop die teleurstelling: terwijl ik google op"draagmuur verwijderen" lees ik dat ik een omgevingsvergunning nodig heb. Kost plots 600 euro voor bureaucratische shit. Bovendien geeft je de gemeente zo een aanleiding om de woz-waarde niet meer marktconform te verhogen.
Iemand een idee welke risico's ik loop zonder die omgevingsvergunning?
En voor mijn nachtrust in de tijd dat ik nog geen offertes binnen heb: Kan iemand met een ervaren natte vinger een ruwe schatting maken over wat voor bedragen je het hebt als je zo' n aannemer 4 meter muur laat verwijderen?