Hier is het vanaf groep 3 ook gewoon in tweetallen naast elkaar, ook met plusgroep, middengroep en extra-instructiegroep. En ik geef zelf heel graag les volgens de oude stempel (klassikale instructie enzo, weinig groepswerk), en ik denk dat het vooral heel erg belangrijk is dat een docent zichzelf is als hij/ zij lesgeeft. De een doet meer groepswerk, de ander is een goede verteller, ieder zijn ding. Als het vak maar met passie gegeven wordt. Maar ik begrijp dat dat op het basisonderwijs niet/ minder aan de orde is. Maar toch, ik wil toch even gezegd hebben dat de klassieke vorm van lesgeven toch ook hele waardevolle kanten heeft. Het is een tijd veel vrijer geweest, geworden, maar daar komt men juist heel erg op terug nu. Er vallen echt hiaten in bijvoorbeeld het automatiseren en dat gebeurt op de basisscholen al.quote:Op maandag 30 maart 2015 09:55 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Op zijn school toetsen ze de kleuters niet, maar op aanraden van de psychologe is vorig jaar toch de kleutertoets Cito-toets bij hem afgenomen. Hij scoorde toen een A op taal en een B op rekenen, maar daarbij moet wel vermeld worden dat hij er totaal geen zin in had. Omdat hij dus zo faalangstig is en alles uit de weg gaat. Dat was toen nog erger. Hij zat onder de tafel, probeerde ze af te leiden door heel veel te kletsen, zag van alles om zich heen om maar niet bezig te hoeven zijn met de opdrachtjes. Ze (eerst de RT-er en toen de IB-er) hebben er drie dagen over gedaan om hem de toets af te nemen
[..]
N zit wel op zo'n school momenteel: de kinderen zitten vanaf groep 3 in rijtjes van twee. Ze hebben wel zo'n systeem van plusgroep, middengroep, instructiegroep. Maar ik vermoed dat N dan qua stof wel mee kan doen met de plus- of middengroep, maar qua hulp, door zijn faalangstige gedrag, mee zou moeten doen met de instructiegroep. Dat is zo suf aan dat systeem: de plusgroep is voor kinderen die voorlopen, maar ook zelfstandig en zeker van zichzelf zijn. Maar dat is op de meeste scholen zo geregeld, volgens mij.
Dat groep 2/3 chaotisch is bedoel ik voor N. Hij zit dan nog steeds bij jonge kinderen die veel aanraken, door elkaar heen lopen en waarin groep 3 aparte instructie krijgt en zich dan wel moet concentreren daarop. Tenminste, zo zie ik het voor me.
Pinquit, volgens mij lijken ze wel op elkaar, ja
Haha, herkenbaar!quote:Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Dat inderdaad
Ik vond het ook vreselijk weet ik nog wel
nou zoveel onderhandelingsruimte krijgt hij nou ook weer niet in. Maar we zijn wel tot een compromis gekomen: 20.45u. (en dan wel om 21.00 erin liggen).quote:Op maandag 30 maart 2015 20:19 schreef Nijna het volgende:
Moet je op die leeftijd ook niet de meeste voorstellen van je ouders "achterlijk" vinden? .
Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe laat ik ging op die leeftijd, ik vind 22.00u wel laat, zeker als je ook aan zijn gedrag merkt dat eerder handiger is... En van 20.30 naar 22.00u is ook nogal een stap.
Tot hoe laat mogen zijn vrienden dan opblijven?
Die van mij zijn nog niet op die leeftijd, ik heb geen idee. Heeft hij nog een ander voorstel als jullie aangeven 22.00u te laat te vinden? En is het een optie om te onderhandelen en ergens in het midden uit te komen (hopelijk)?
Ff wat geknipt.quote:Op maandag 30 maart 2015 20:23 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Als juf kan ik wel zeggen dat het erg moeilijk is om te differentiëren. Als je, zoals ik vaak, 30 lln voor je neus hebt zitten, dan is er gewoonweg geen tijd en ruimte voor. Ik probeer ze in elk geval allemaal serieus te nemen. Maar dat soort dingen zijn in de praktijk toch vaak wat lastiger/ ingewikkelder dan voor een buitenstaander of ouder misschien lijkt.
Had ik ook idd Heel klassikaal onderwijs idd precies wat jij omschrijft, maar er was ook zeker ruimte voor extra's. We hadden bij ons een aantal van die bakken staan met van die kleine info-boekjes over 1 onderwerp, van deze:quote:Op dinsdag 31 maart 2015 08:01 schreef mefke79 het volgende:
Over die onderwijsvernieuwingen was laatst ook een documentaire bij de VPRO: http://tegenlicht.vpro.nl(...)er-aan-de-macht.html
Ik vond het vooral mooi om te zien dat dit dus op allerlei niveau's speelt, niet alleen bij de VWO's in de rijkere delen van Nederland.
Zelf zou ik als kind veel liever in het huidige onderwijs gezeten hebben. Ik weet nog dat je dan met de hele klas een boek moest lezen, ieder om de beurt een stukje. Ik las veel sneller dan de gemiddelde leerling en was dus bladzijdes verder. Handig als je dan de beurt kreeg en je dus niet wist waar we waren.
Van de andere kant, ons rekenboek had extra 'leuke' taken aan het einde van elke paar hoofdstukken. Als je al je taken af had en bewezen had dat je het snapte, dan mocht je die extra taken maken. Dat rekenwerk was zo af, dus ik heb me tijden vermaakt met een groepje buiten de klas en die extra taken. Plattegronden op schaal maken enzo. Eigenlijk deed de leerkracht toen dus al aan extra aanbod, zonder dat dit vast lag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |