quote:
Op dinsdag 10 december 2002 22:19 schreef Moonah het volgende:[..]
Nah, moet je je nu extra zorgen maken omdat je in dit topic eea herkent?
Zoals ik het lees klinkt het niet extreem. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen last hebt van jezelf.
Borderline komt vnl bij vrouwen voor. Bovendien 'scoor' je niet op enkele essentiele symptomen, dus ik zou niet te snel een stempel op jezelf zetten.
Wolkje
quote:Ik zet mijzelf gelukkig ook die stempel niet op
Op dinsdag 10 december 2002 22:19 schreef Moonah het volgende:[..]
Nah, moet je je nu extra zorgen maken omdat je in dit topic eea herkent?
Zoals ik het lees klinkt het niet extreem. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen last hebt van jezelf.
Borderline komt vnl bij vrouwen voor. Bovendien 'scoor' je niet op enkele essentiele symptomen, dus ik zou niet te snel een stempel op jezelf zetten.
Een vraagje, waarom komt Borderline vaak bij vrouwen voor?
quote:Precies hetzelfde hier. Twee bekenden hebben mij zelfs wel eens gezegd dat ze dachten dat ik borderline had. Maar de psych (en die kan het weten
Op dinsdag 10 december 2002 22:26 schreef Wolkje het volgende:
Ik herken mezelf ook op vrij veel punten, maar niet genoeg,
en exteem genoeg om van mezelf te denken dat ik misschien
Borderline heb, denk dat het bij mij 'gewoon' depressiviteit met enorme
stemingswisselingen is, met alle gevolgen, die ook zijn te herkennen
in Borderline.. vooralsnog denk ik dus absoluut niet dat ik 'Borderliner' ben.Wolkje
quote:Waarschijnlijk omdat vrouwen vaker slachtoffer worden van dingen als geweld
Op dinsdag 10 december 2002 22:49 schreef Trance4Ever het volgende:[..]
Wolkje
[Dit bericht is gewijzigd door Wolkje op 10-12-2002 23:03]
quote:Bij mannen komt borderline niet zo vaak voor. Als zij problemen hebben richten zij zich meer 'naar buiten'. Bv 'de antisociale persoonlijkheidsstoornis' schijnt een soort mannelijke equivalent van borderline te zijn.
Op dinsdag 10 december 2002 22:49 schreef Trance4Ever het volgende:
quote:Ja, dat heb ik inderdaad ook,
Op dinsdag 10 december 2002 22:54 schreef Fogerty het volgende:[..]
Maar ik voel me wel betrokken bij de mensen met borderline die hier posten, omdat ik toch wel veel herken.
Wolkje
quote:Ik heb inderdaad ook een vriendin met borderline in een kliniek zitten
Op dinsdag 10 december 2002 23:00 schreef Wolkje het volgende:
Ja, dat heb ik inderdaad ook,
plus dat mijn beste vriendin Borderline heeft,
quote:Er gaan de laatste paar jaren, met name hier in Amerika, stemmen op dat Borderline even vaak voorkomt bij mannen als bij vrouwen. Omdat bij mannen de frustratie inderdaad meer naar buiten gericht wordt, ligt het meer voor de hand dat mannen in de gevangenis terecht komen, zoals wolkje al zegt. Daar, achter slot en grendel en onder zwaar toezicht, wordt de diagnose natuurlijk niet gesteld.
Op dinsdag 10 december 2002 22:49 schreef Trance4Ever het volgende:[..]
Er zijn nog steeds psychologen en -therapeuten die beweren dat Borderline per definitie een ziektebeeld is dat alleen bij vrouwen voorkomt/kan voorkomen, maar die sterven rap uit!
Overigens is het een misvatting dat vrouwen op jonge leeftijd veel vaker worden misbruikt dan mannen. De percentages mishandelde mannen en vrouwen ontlopen elkaar niet veel. Door "maatschappelijke" redenen durven mannen er alleen veel vaker niet voor uit te komen ooit mishandeld te zijn. Triest maar waar.
quote:Gelukkig maar dat die uitsterven aangezien mijn vriend borderline heeft
Op vrijdag 13 december 2002 01:50 schreef vincent20166 het volgende:
Er zijn nog steeds psychologen en -therapeuten die beweren dat Borderline per definitie een ziektebeeld is dat alleen bij vrouwen voorkomt/kan voorkomen, maar die sterven rap uit!
quote:Zoals je het hier schrijft, denk ik persoonlijk van niet eigenlijk.
Op donderdag 19 december 2002 07:53 schreef Tiga het volgende:
Hallo,
Eigenlijk even een vraagje, omdat ik op de sites even niet alles kan vinden.
Een vriend van me zag gisteren een documontaire over Borderline en schrok toen hij het zag: hij kon heel veel dingen die hij zag en hoorde op zichzelf betrekken. Vooral dat hij dingen zwart-wit zit, vol enthousiasme ergens aan begint, maar dan er opeens mee kapt (net als onze relatie: opeens kapte hij ermee, zonder duidelijke reden), hij heeft in het verleden heel wat mee gemaakt en is dus ook niet heel stabiel. Hij heeft ook erg last van stemmingswisselingen en depressiviteit. Hij is ook al bang voor relatief kleine dingen die nog ver weg liggen, maar leeft dan toch ook weer per dag of per week.
Hij denkt zelf dat zijn gedrag misschien door Borderline verklaart kan worden. Kan hij gelijk hebben? Natuurlijk een beetje stom om deze vraag hier zo te stellen, maar ik wilde het ook even kwijt. Ik wil hem zo graag begrijpen, maar zijn gedrag valt soms echt niet te begrijpen. Ik wil hem helpen..
Wolkje
quote:Het was meer denk hij dat hij dat dacht omdat in de documentaire (die net herhaald is en ik ook ff gekeken heb) dat die persoon in kwestie (annet, waar je ook een link naar hebt gegeven) ook niet aan de op een site staande symptomen 'voldoet' zeg maar. En die vriend van me is ook niet echt suicedaal, in die zin dat hij het lef er niet voor heeft, maar er wel aan denkt. Hmm, nou ja. ik kan begrijpen dat hij het denkt vanuit wat hij gisteren gezien heeft. Ik zal hem eens doorverwijzen naar wat sites. Thanx anyway Wolkje
Op donderdag 19 december 2002 11:11 schreef Wolkje het volgende:[..]
Zoals je het hier schrijft, denk ik persoonlijk van niet eigenlijk.
Doet hij ook aan automutilatie? Borderline is echt een ernstige stoornis,
die het leven echt erg kan beinvloeden..
Ik vind het hier persoonlijk, te zachtjes staan, om echt aan Borderline
te denken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel vervelend voor jullie.
Bovenstaande dingen kunnen namelijk volgens mij ook een gevolg van
depressiviteit zijn.
Desalniettemin is het misschien wel een idee, om wat over Borderline te
lezen ofzo, omdat er enige overeenkomsten zijn..Wolkje
quote:Lief bedoeld maar is het niet beter om diagnoses uit te laten voeren door mensen die daarvoor zijn opgeleid, ipv onze eigen ervaringen er in mee te nemen?
Op donderdag 19 december 2002 11:11 schreef Wolkje het volgende:[..]
Zoals je het hier schrijft, denk ik persoonlijk van niet eigenlijk.
Doet hij ook aan automutilatie? Borderline is echt een ernstige stoornis,
die het leven echt erg kan beinvloeden..
Ik vind het hier persoonlijk, te zachtjes staan, om echt aan Borderline
te denken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel vervelend voor jullie.
Bovenstaande dingen kunnen namelijk volgens mij ook een gevolg van
depressiviteit zijn.
Desalniettemin is het misschien wel een idee, om wat over Borderline te
lezen ofzo, omdat er enige overeenkomsten zijn..Wolkje
Liefs DE
quote:Daar heb je ook wel weer gelijk in natuurlijk. Maar toch; iemands eigen ervaringen kunnen soms ook veel zeggen. Toch?
Op donderdag 19 december 2002 12:33 schreef DarkElf het volgende:[..]
Lief bedoeld maar is het niet beter om diagnoses uit te laten voeren door mensen die daarvoor zijn opgeleid, ipv onze eigen ervaringen er in mee te nemen?
Liefs DE
quote:Kan maar vergeet niet dat er van elke stoornis heel veel verschillende vormen zijn en daarom vind ik het dus niet raadzaam zelf over mogelijke diagnoses te gaan praten.
Op donderdag 19 december 2002 12:34 schreef Tiga het volgende:[..]
Daar heb je ook wel weer gelijk in natuurlijk. Maar toch; iemands eigen ervaringen kunnen soms ook veel zeggen. Toch?
Praat met professionals, zij hebben ervoor geleerd en kunnen mensen tegelijkertijd opvangen, lijkt mij een beter plan.
Liefs DE
Twee weken terug kreeg ook ik een mailtje van Gezondheidsplein of ik mee wilde werken aan een item over borderline, waarschijnlijk hebben ze gewoon alle sites op internet die over borderline gaan afgezocht en mensen er tussen uit gepikt. Ik wou dit niet, wil niet op tv, niet voor mezelf maar ook niet voor m'n ouders.
Nou heb ik de uitzending van deze week niet gezien maar wel die van vorige week en ik moet zeggen dat ik er niet rouwig over was dat ik nee gezegd heb. Ze jagen die items er echt door heen zonder echt duidelijk te zijn, vind ik. Ff snel vertellen hoe iemands leven is gegaan en hoe het nu is en klaar......tenminste dat was vorige week, weet niet of het nu weer zo was?
Weet ook niet waarom ik dit schrijf wou het gewoon even zeggen.
quote:Daar heb je ook helemaal gelijk in. Dat vind ik dus ook dat die vriend me moet doen. Hij kwam er zelf mee. Toen zei ik hem dus dat als hij dat vermoeden heeft, hij moet uitzoeken of dat vermoeden bevestigd wordt of ontkracht en dat hij dat niet zelf kan dan. Oftewel, daar een professional voor moet zoeken. Maar ik wilde de vraag toch even stellen hier. Waarschijnlijk omdat ik het ook even kwijt wilde.
Op donderdag 19 december 2002 12:35 schreef DarkElf het volgende:[..]
Kan maar vergeet niet dat er van elke stoornis heel veel verschillende vormen zijn en daarom vind ik het dus niet raadzaam zelf over mogelijke diagnoses te gaan praten.
Praat met professionals, zij hebben ervoor geleerd en kunnen mensen tegelijkertijd opvangen, lijkt mij een beter plan.
Liefs DE
quote:Als hij prof. hulp nodig heeft is het makkelijk als het wordt uitgezocht.
Op donderdag 19 december 2002 16:10 schreef Tiga het volgende:[..]
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Dat vind ik dus ook dat die vriend me moet doen. Hij kwam er zelf mee. Toen zei ik hem dus dat als hij dat vermoeden heeft, hij moet uitzoeken of dat vermoeden bevestigd wordt of ontkracht en dat hij dat niet zelf kan dan. Oftewel, daar een professional voor moet zoeken. Maar ik wilde de vraag toch even stellen hier. Waarschijnlijk omdat ik het ook even kwijt wilde.
Overigens, als hij geen hulp nodig heeft lijkt het me sterk dat er sprake zou zijn van borderline.
quote:Ik was inderdaad vergeten erbij te zetten,
Op donderdag 19 december 2002 12:35 schreef DarkElf het volgende:[..]
Kan maar vergeet niet dat er van elke stoornis heel veel verschillende vormen zijn en daarom vind ik het dus niet raadzaam zelf over mogelijke diagnoses te gaan praten.
Liefs DE
Sorry,
Wolkje
quote:Weet je daar erger ik me soms ook zo aan hoe de media met Borderline omgaat, het geeft een heel vertekend beeld .
Op donderdag 19 december 2002 12:48 schreef Luchtbel het volgende:
Hmmmm even over die documentaires van Gezondheidsplein.Twee weken terug kreeg ook ik een mailtje van Gezondheidsplein of ik mee wilde werken aan een item over borderline, waarschijnlijk hebben ze gewoon alle sites op internet die over borderline gaan afgezocht en mensen er tussen uit gepikt. Ik wou dit niet, wil niet op tv, niet voor mezelf maar ook niet voor m'n ouders.
Nou heb ik de uitzending van deze week niet gezien maar wel die van vorige week en ik moet zeggen dat ik er niet rouwig over was dat ik nee gezegd heb. Ze jagen die items er echt door heen zonder echt duidelijk te zijn, vind ik. Ff snel vertellen hoe iemands leven is gegaan en hoe het nu is en klaar......tenminste dat was vorige week, weet niet of het nu weer zo was?
Weet ook niet waarom ik dit schrijf wou het gewoon even zeggen.
quote:Dat bedoel ik dus. Bij Gezondheidsplein jagen ze alle onderwerpen er zo snel doorheen overigens dat ze nergens diep op in kunnen gaan. Ik bedoel ze maken alles zo doorsnee, terwijl borderline van alles is behalve doorsnee. Zo jammer vind ik.....het zou prettig zijn als er echte aandacht voor kwam.
Op vrijdag 20 december 2002 20:42 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:[..]
Weet je daar erger ik me soms ook zo aan hoe de media met Borderline omgaat, het geeft een heel vertekend beeld .
quote:Ik vond het ook erg overdreven hoe Reza deed; sommige dingen kwamen bij mn ex wel herkenbaar voor, maar nooit zo extreem.
Op zondag 22 december 2002 14:31 schreef SEMTEX het volgende:
Sommige borderliners vinden 'Ik ook van jou' ook zo'n representatief beeld van een borderliner, maar ik vind Reza in die film een te hysterisch type, en dus NIET representatief voor een borderliner. Mensen krijgen een verkeerd beeld van borderliners nav van die film, wat niet wegneemt dat het een mooie film is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |