abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 december 2002 @ 22:35:00 #126
38354 pinkeltje0912
visit kaspersfunpage.com
pi_7130861
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 22:28 schreef thoth het volgende:

[..]

Niets. Je kan even niets doen. Het is inderdaad zwaar om zo´n reactie te krijgen als je alleen maar wilt helpen maar het is meer een signaal dat ze alleen met zichzelf bezig is. Meent ze wat ze gezegd heeft? Op het moment dat ze het zei wel degelijk, vergis je daar niet in maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk niets met jou persoonlijk te maken maar met haar en de situatie waarin ze zich op dit moment bevindt en hoe ze zich voelt.

Het is echt moeilijk om dat "zomaar" te accepteren maar misschien is dat het beste wat je kunt doen. Laat haar even uitstormen maar trek het je niet teveel persoonlijk aan.

Nee...ik kan nix doen...en dat is het ergste...kon ik het maar. En ik trek het me niet echt erg aan hoor. Ben alleen altijd bang de vriendschap met haar te verliezen (wat nergens voor nodig is btw), en dit is zo moment. En tuurlijk moet ik het accepteren hoe zij hier mee om wil gaan...maar dat is moeilijk...hoop dat ik morgen gewoon met haar kan over praten...en ff goed praten. Dan is alles weer koek en ei hoor.

Thanks

Lekker hoor zo een spijker in je neus......moet je ook maar is proberen :)
pi_7135982
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 14:18 schreef Fogerty het volgende:
Nouja, de borderline-kenmerken kun je in dit topic lezen, en daar zul je er dan wel een aantal van hebben (allemaal hoeft niet, natuurlijk)
Ik gok dat ze met die dissociatieve stoornissen dit bedoelen:
Dissociatie - wat is dat?
Hartelijk dank voor het linkje

Ben weer helemaal bij en een zwart gat qua herinneringen is weer opgevuld.

pi_7145901
quote:
Op dinsdag 3 december 2002 22:35 schreef pinkeltje0912 het volgende:

[..]

Nee...ik kan nix doen...en dat is het ergste...kon ik het maar. En ik trek het me niet echt erg aan hoor. Ben alleen altijd bang de vriendschap met haar te verliezen (wat nergens voor nodig is btw), en dit is zo moment. En tuurlijk moet ik het accepteren hoe zij hier mee om wil gaan...maar dat is moeilijk...hoop dat ik morgen gewoon met haar kan over praten...en ff goed praten. Dan is alles weer koek en ei hoor.

Thanks

Vraagje ben je onbewust niet inderdaad te veel bezig de psychiater uit te hangen ?
Ik herken het zelf namelijk ook en heb het ook gedaan onder het mom van ik wil je alleen maar helpen .
Als er wat is dan verteld ze het wel maar wanneer zij er aan toe , juist voor iemand met borderline is het belangrijk dat zij haar grenzen aan gaat geven , en voor de omgeving belangrijk haar ook die ruimte te gunnen .
We are the weirdo's mr - The Craft
pi_7145972
Barsine ik kan voor mezelf wel zeggen hoe ik het voel als ik dissocieer misschien dat dat ook een beeld geeft .
Voor mij voelt het op dat moment alsof in een soort film zit , waar iedereen aan meedoet behalve mezelf . Alles gaat me voorbij, iedereen gaat verder behalve ik .
Het is een waas waar je inzit en bent dan ook gevoelloos , bij mij is het krassen ook ontstaan in dissociatie momenten .
pi_7148441
Kleine aanvulling op addicted ,
..of je praat over jezelf, totaal gevoelloos, alsof je het over iemand anders hebt, zonder emoties. Ik kan het verhaal over mijn verleden
droog vertellen, zonder daarbij enige emotie te tonen.
Als iets teveel pijn doet, sluit je je gevoel af, zodat je de pijn niet voelt,
met als gevolg dat je helemaal niks meer voelt.
Voor anderen kan dit heel raar overkomen overigens, geloof ik..

Ik heb overigens nog een informatief stuk tekst gevonden over borderline,
als ik binnenkort een keer tijd ervoor heb, ga ik het overtypen

Wolkje

woensdag 4 december 2002 @ 21:02:37 #131
11682 Moonah
Jolie femme
pi_7148530
quote:
Op woensdag 4 december 2002 20:56 schreef Wolkje het volgende:
..of je praat over jezelf, totaal gevoelloos, alsof je het over iemand anders hebt, zonder emoties. Ik kan het verhaal over mijn verleden
Dat is depersonalisatie, als ik het goed heb. Is net ff wat anders .
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_7148556
quote:
Op woensdag 4 december 2002 21:02 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat is depersonalisatie, als ik het goed heb. Is net ff wat anders .

O ja? Wist ik niet..
Wat is precies het verschil?

Wolkje

woensdag 4 december 2002 @ 21:07:12 #133
11682 Moonah
Jolie femme
pi_7148609
quote:
Op woensdag 4 december 2002 21:04 schreef Wolkje het volgende:

[..]

O ja? Wist ik niet..
Wat is precies het verschil?

Wolkje

Ik dacht dat dissociatie net wat verder gaat, qua fysieke beleving. Maar precies weet ik het niet .
pi_7205093
Ik weet niet of ik dit hier mag posten of dat er een nieuw topic over geopend moet worden......post het dus eerst maar hier.

Eeen goede vriend van mij heeft een Ex-vriendin met Borderline....Vorige week zouden we uit eten....maar hij moest het afzeggen omdat zijn EX voor de deur stond met zelfmoordneigingen.
Etentje verzet naar gisterenavond.......weer hetzelfde verhaal.......ze stond bij hem voor de deur met haar kids..........en wil zelfmoord plegen....etentje gaat dus niet door.

Naar haar hulpverlening wil ze niet meer.
Ik ben nu boos geworden op mijn vriend ......maar hij is zo bang dat ze het echt doet.....
Het is natuurlijk lief van hem dat hij zich om haar bekommert......maar zijn leven wordt erdoor belemmert.....hij cijfert zichzelf weg.....en ik zie dat hij erzelf aan onderdoor gaat.

Hoe moet ik hier mee omgaan.......wil hem ook niet laten barsten.....maar dit ga ik niet trekken.

zondag 8 december 2002 @ 11:44:22 #135
11682 Moonah
Jolie femme
pi_7205587
quote:
Op zondag 8 december 2002 10:36 schreef cos-micV het volgende:
Ik ben nu boos geworden op mijn vriend ......maar hij is zo bang dat ze het echt doet.....
Mensen met borderline kunnen over het algemeen erg goed manipuleren. Dat blijkt ook uit dit voorbeeld.

Als ze niet meer naar de hulpverlening wil is dat haar keuze, maar zo te horen heeft ze het hard nodig. Nu leunt ze op haar ex, meer dan goed is. Jullie mogen best je grenzen stellen hoor, je hoeft je niet verantwoordelijk te voelen voor haar (hij ook niet!).

Die ex zal moeten leren dat niet de hele wereld zijn leven kan aanpassen aan het hare. Ze zal zelf haar eigen keuzes moeten maken die goed voor haar zijn.

pi_7206752
quote:
Op woensdag 4 december 2002 18:25 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Barsine ik kan voor mezelf wel zeggen hoe ik het voel als ik dissocieer misschien dat dat ook een beeld geeft .
Voor mij voelt het op dat moment alsof in een soort film zit , waar iedereen aan meedoet behalve mezelf . Alles gaat me voorbij, iedereen gaat verder behalve ik .
Het is een waas waar je inzit en bent dan ook gevoelloos , bij mij is het krassen ook ontstaan in dissociatie momenten .
Tnx, jellybeantje, maar ik weet het maar al te goed, wist alleen de termen niet meer te herkennen
Ik moet van huisarts veranderen en heb ongeveer een maand geleden ofzo mijn medisch dossier opgehaald die ik naar mijn nieuwe arts moet brengen, maar 't ligt nog steeds hier en ik zit er steeds
in te lezen wat er allemaal over me staat, gewoon om eng van te worden terwijl ik het allemaal
echt wel weet hoor.

Ik vind het allemaal zo klote wat erin staat dat ik er over denk om dingen weg te gooien ofzo. Ja, ik weet dat ik dat niet moet doen, maar ik wil helemaal niet naar een nieuwe huisarts met al deze shit komen. Op dit moment heb ik dus eigenlijk niet eens een arts.
Heb zelf ook 6 jaar therapie gehad en dacht dat ik over dat hele borderline gedoe allang heen was, maar lijkt de laatste tijd wel weer erg terug te komen. (ben bijna 35 nu)
Wist helemaal niet dat dat kon eigenlijk, nou ja, ik maak er weer een vaag verhaal van, maar blijkbaar is het iets waar je nooit helemaal vanaf komt

pi_7206815
quote:
Op zondag 8 december 2002 10:36 schreef cos-micV het volgende:
Ik weet niet of ik dit hier mag posten of dat er een nieuw topic over geopend moet worden......post het dus eerst maar hier.

Eeen goede vriend van mij heeft een Ex-vriendin met Borderline....Vorige week zouden we uit eten....maar hij moest het afzeggen omdat zijn EX voor de deur stond met zelfmoordneigingen.
Etentje verzet naar gisterenavond.......weer hetzelfde verhaal.......ze stond bij hem voor de deur met haar kids..........en wil zelfmoord plegen....etentje gaat dus niet door.

Het is natuurlijk lief van hem dat hij zich om haar bekommert......maar zijn leven wordt erdoor belemmert.....hij cijfert zichzelf weg.....en ik zie dat hij erzelf aan onderdoor gaat.

Hoe moet ik hier mee omgaan.......wil hem ook niet laten barsten.....maar dit ga ik niet trekken.

Cos-micV heeft een eigen topic hierover aangemaakt,
dus ik denk dat ze het wel prettig vindt, als ze daar de reacties krijgt.

Linkje: Vriend,maar zijn ex heeft borderline.... ..

Cos-micV, nogmaals succes,
en ik heb ook in jouw topic gereageerd..

Wolkje

pi_7207130
Edit: zie volgende post
pi_7207223
quote:
Op zondag 8 december 2002 13:19 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Cos-micV heeft een eigen topic hierover aangemaakt,
dus ik denk dat ze het wel prettig vindt, als ze daar de reacties krijgt.

Linkje: Vriend,maar zijn ex heeft borderline.... ..

Cos-micV, nogmaals succes,
en ik heb ook in jouw topic gereageerd..

Wolkje

Dank je voor de verwijzing....en voor je reaktie....
pi_7208207
Omdat ik de openingspost niet meer kan wijzigen, hier nog een,
wel zakelijke, toevoeging, uit de folder 'Borderline, als het evenwicht zoek is'.

Verschijnselen van Borderline

Borderline kenmerkt zich door instabiliteit en veel abrubte veranderingen in gevoelens,
stemmingen, relaties, zelfbeeld en gedrag.

- Impulsiviteit
Iemand met Borderline kan zich hals over kop in een nieuwe relatie storten
of na het lezen van een vacature plotseling van baan verwisselen, zonder goed
na te denken over de gevolgen van zo'n beslissing. Geen maat kunnen houden
hoort bij die impulsiviteit. Dat kan tot uiting komen in smijten met geld,
overmatig drugs of alcohol gebruik, eetstoornissen en snel wisselende
seksuele contacten. Ook woede uitbarstingen kunnen daarbij horen.

- Stemmingswisselingen
Borderline kenmerkt zich door snelle stemmingsveranderingen. De stemming
kan, voor de omgeving door iets pietluttigs, gemakkelijk omslaan van somberheid
in angst in gespannen opwinding of andersom. Iemand met borderline lijkt
overgevoelig te reageren op gebeurtenissen en uitspraken. Een ogenschijnlijk
onschuldige opmerking, kan tot een woede-uitbarsting of verdriet leiden,
korte tijd laten gevolgd door een vrolijke bui, alsof er niks gebeurd is.

- Zwart-wit denken
Bij Borderline wordt de wereld opgedeeld in uitersten: zwart en wit, goed of
slecht, mooi of lelijk, alles of niets. Er bestaan geen grijstinten. Iemand is of
fantastisch leuk of onuitstaanbaar, en de mening over een persoon kan in
korte tijd, compleet omslaan.

- Extreme angst om verlaten te worden
Mensen met een Borderline persoonlijkheidsstoornis hebben een grote behoefte
aan intieme relaties, maar zijn daar tegelijkertijd bang voor. Ze zijn extreem
bang, om in de steek gelaten te worden. Ze stellen mensen daarom voortdurend
op de proef, zo testen ze als het ware of en wanneer iemand hun in de steek laat.
Op zich neutrale uitspraken en acties worden al snel opgeval als een persoonlijke
afwijzing. (Dit is moeilijk voor de omgeving, met name voor de partner, ik heb dit zelf heel erg.
Mijn vriend maakte ook gister de opmerking: ik dacht vroeger, dat ik je kon helpen, door je te
steunen, maar de laatste tijd, denk ik dat ik je meer verdriet doe, dat dat ik je kan helpen.
Dit omdat ik zo bang ben, om in de steek gelaten kan worden, en om de kleinste dingen al
denk, dat hij niet meer van me houdt, me niet lief vindt etc., ook kan ik rustig 10 keer op een dag
vragen: je houdt toch wel van me, je vindt me toch wel lief? Om het vervolgens nog niet te kunnen
geloven. Hierdoor is het voor hem soms moeilijk, om dingen te zeggen, terwijl je,
ook in mijn ogen, in een relatie eigenlijk alles zou moeten kunnen zeggen.)
Mensen met Borderline leggen vaak makkelijk contacten, maar hun verwachtingen
zijn zo hooggespannen, dat niemand eraan kan beantwoorden. Alleen zijn vinden
ze vaak erg moeilijk, en kan hun in grote paniek brengen. Ze eisen daarom iemands
aandacht volledig op. Loodrecht hierop staan de bindingsangst, maar dat hoort bij elkaar,
bindingsangst en verlatingsangst. De relaties van Borderliners zijn vaak kort en heftig.

- Opzettelijke zelfverwonding (automutilatie)
Veel mensen met Borderline krassen zichzelf met scherpe voorwerpen,
of branden zich met een sigaret, ook gedachten over of pogingen tot
zelfdoding komen veel voor. Ongeveer tien procent van de mensen met
Borderline maakt uiteindelijk een eind aan zijn/haar leven.

- Identiteitsproblemen
Mensen met Borderline hebben meestal weinig zelfvertrouwen en een negatief
zelfbeeld, ze zijn buitengewoon gevoelig voor opmerkingen die ze als
kritiek ervaren.
Ze twijfelen constant over wat ze zullen aanpakken, en wat ze met hun leven willen.

- Dissociatieve verschijnselen
Mensen met Borderline kunnen momenten van vervreemding hebben, het
gevoel er niet echt te zijn, (zoals addicted_to_jellybeans ergens hierboven
ook uitlegde) of een sterk en beangstigend gevoel van innerlijke leegte.
Soms welen ze even echt niet wat ze gedaan hebben, of hoe ze ergens
terecht zijn gekomen.

- Psychotische verschijnselen
Soms krijgen mensen met Borderline last van psychotische verschijnselen,
zoals in de war zijn, of achterdochtig, en stemmen horen. Deze verschijnselen
kunnen enkele uren of dagen duren.

TIPS VOOR HET OMGAAN MET EEN BORDERLINER:
(Misschien heeft de vriend van Cos-micV hier iets aan)

* Vat de uitingen van de BL-er en zijn actie´s niet persoonlijk op:

Hij/zij heeft geen hekel aan jou, maar heeft moeite met zichzelf.

* Probeer begrip te hebben voor heftige emoties:

Er kunnen uitbarstingen van wat voor emotie dan ook voorkomen. Schrik daar niet van.

* Ontwikkel een plan om onveilig gedrag het hoofd te kunnen bieden en voer dit zonodig uit:

De BL-er kan een gevaar worden voor zichzelf. Wees daar op voorbereid en handel daar naar indien nodig, en mogelijk.

* Luister goed en vraag door:

Durf verder te vragen, laat je niet afschepen met; "ja goed hoor"

* Toon medeleven, maar geen medelijden:

De BL-er is niet zielig, maar kan wel hulp nodig hebben.
Durf dit aan te bieden.

* Probeer afstand te houden, maar niet teveel:

Hou afstand als het voor jou te moeilijk wordt, maar laat het niet overkomen als afwijzen.

* Houd je beloftes:

Een BL-er heeft behoefte aan stabiliteit probeer dit te bieden door zelf stabiel te zijn in het houden van beloftes.

* De BL-er bevestigen en prijzen:

Blijf wijzen op de dingen die WEL goed gaan.
Opbouwende reactie´s zijn heel belangrijk.
De BL-er zoekt naar bevestiging!

* Maak een onderscheid tussen hulp bieden en redden:

Je bent geen therapeut, je kunt de BL-er niet genezen.
Laat dit aan de professionals over.

* Leer gevoelige zaken herkennen en bereid je daar op voor:

Weet dat sommige onderwerpen gevoelig liggen. Als je hier dus toch over moet beginnen, wees dan op een emotionele reactie voorbereid.

* Duidelijke grenzen stellen. Kijk samen naar een oplossing voordat de grens bereikt is:

Schiet de BL-er door in "verkeerd" gedrag, probeer daar dan afspraken over te maken voordat het te laat is.

* Laat je eigen leven doorgaan, zorg voor genoeg ontspanning:

Als je zelf geen rust neemt, kun je er zelf aan onderdoor gaan. Pas dus goed op je eigen grenzen!

* Bied een alternatief:

Als het ongelegen komt vraag dan of je bijv. met een half uurtje terug kunt bellen.

* Blijf volhouden:

De BL-er heeft de neiging om de mensen waar hij/zij van houdt van zich weg te duwen. Prik daar doorheen en schrik er niet van weg.

* Bewaar je geduld:

Als de BL-er onredelijk reageert, toch proberen geduldig te blijven. Er komt een moment dat hij/zij dit inziet!

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Wolkje

pi_7209710
quote:
Op woensdag 4 december 2002 20:56 schreef Wolkje het volgende:
Kleine aanvulling op addicted ,
Als iets teveel pijn doet, sluit je je gevoel af, zodat je de pijn niet voelt,
met als gevolg dat je helemaal niks meer voelt.
Voor anderen kan dit heel raar overkomen overigens, geloof ik..

Ik heb overigens nog een informatief stuk tekst gevonden over borderline,
als ik binnenkort een keer tijd ervoor heb, ga ik het overtypen

Wolkje

Ik doe dissociatie , maar ook wat jij beschrijft doe ik ook , maar ik merk nu wel nu het verleden boven is gekomen ik dingen meer ervaar .
Het klinkt heel gek maar het is net alsof ik mijn emoties opnieuw moet ervaren .
pi_7212734
Bedankt voor de omschrijving, fijn dat je die hebt willen over tikken
Das een veel duidelijker verhaal dan ik er zelf zou kunnen vertellen, dus ik heb er veel aan.
  zondag 8 december 2002 @ 19:56:06 #143
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_7212844
En er valt na goede therapie heel goed mee te leven, moest ik even kwijt. It's so worth fighting for!
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_7212929
Semtex je had trouwens gelijk , over betreft na de therapie , dan begint de therapie pas echt . Kom nu ook dingen tegen waarvan ik denk daar gaan we eens hard aan werken , eerst zat je in een "veilige omgeving"en nu is het weer een stukje hard aan het werk met nieuwe contacten en ervaringen .
pi_7212936
quote:
Op zondag 8 december 2002 19:49 schreef Barsine het volgende:
Bedankt voor de omschrijving, fijn dat je die hebt willen over tikken
Das een veel duidelijker verhaal dan ik er zelf zou kunnen vertellen, dus ik heb er veel aan.
Gelukkig maar
Heb ik in ieder geval niet voor niks een uur zitten typen

Wolkje

pi_7213446
Wolkje.....Dank je wel voor de Tips.....
pi_7213479
quote:
Op zondag 8 december 2002 20:24 schreef cos-micV het volgende:
Wolkje.....Dank je wel voor de Tips.....
Geen dank

Wolkje

pi_7220181
quote:
Op zondag 8 december 2002 19:56 schreef SEMTEX het volgende:
En er valt na goede therapie heel goed mee te leven, moest ik even kwijt. It's so worth fighting for!
Klopt helemaal! Het is meer dan de moeite waard zelfs en maakt het leven zoveel aangenamer

Maar het kan soms dus véle jaren later, in periodes van langdurige stress weer wat
terugkomen merk ik helaas op. Wat wel weer fijn is is dat je dan nu de dingen wat beter
herkent en veel gemakkelijker sorry zegt dan voorheen tegen diegene tegen wie je bijv. uitvaart

pi_7256126
Ik heb dit topic even snel doorgelezen, en veel van deze verschijnselen heb ik ook. Ik zit de laaste paar maanden niet echt lekker in mijn vel en ben ook zwaar onzeker over van alles en nog wat
quote:
Verschijnselen van Borderline

- Impulsiviteit
Iemand met Borderline kan zich hals over kop in een nieuwe relatie storten
of na het lezen van een vacature plotseling van baan verwisselen, zonder goed
na te denken over de gevolgen van zo'n beslissing. Geen maat kunnen houden
hoort bij die impulsiviteit. Dat kan tot uiting komen in smijten met geld,
overmatig drugs of alcohol gebruik, eetstoornissen en snel wisselende
seksuele contacten. Ook woede uitbarstingen kunnen daarbij horen.

Hier heb ik erg veel last van de laaste tijd. Ik ben de laaste tijd erg onzeker over mijn toekomst, opleidign etc. Ik moet over een paar maanden al kiezen voor een opleiding, en heb geen idee wat ik moet doen. De ene keer wil ik dit, maar als ik dan een klein tegenslagje heb wil ik weer wat anders. Ik maak meestal beslissingen zonder er eerst echt over na te denken. Spontane woede uitbarstingen om niets heb ik ook. Ik heb vaak van die buien waarin iemand maar iets verkeerds hoeft te zeggen om mij super kwaad te krijgen. Vaak ben ik dan boos om niks
quote:
- Stemmingswisselingen
Borderline kenmerkt zich door snelle stemmingsveranderingen. De stemming
kan, voor de omgeving door iets pietluttigs, gemakkelijk omslaan van somberheid
in angst in gespannen opwinding of andersom. Iemand met borderline lijkt
overgevoelig te reageren op gebeurtenissen en uitspraken. Een ogenschijnlijk
onschuldige opmerking, kan tot een woede-uitbarsting of verdriet leiden,
korte tijd laten gevolgd door een vrolijke bui, alsof er niks gebeurd is.
Komt ook heel bekend voor. De ene dag ben ik echt super vrolijk, en de andere dag voel ik me super klote, vaak dan ook om niets. Ook kan mijn stemming heel snel veranderen als iemand critiek tegen mij heeft. Het zijn vaak onschuldige grapjes, die mij uit mn slof doen schieten. Mijn ouders zijden ook al dat ik soms een beetje overreageer op sommige dingen.
quote:
- Zwart-wit denken
Bij Borderline wordt de wereld opgedeeld in uitersten: zwart en wit, goed of
slecht, mooi of lelijk, alles of niets. Er bestaan geen grijstinten. Iemand is of
fantastisch leuk of onuitstaanbaar, en de mening over een persoon kan in
korte tijd, compleet omslaan.
Hier leef ik al jaren lang mee, het zit gewoon in mij ofzo. Als iets tegenzit wil ik niets meer te maken hebben met dat gene. Dat van die grijstinten snap ik wel goed. Er is voor mij, zeg maar geen 'middle of de road' Het is altijd Ja of Nee en Goed of slecht.
quote:
- Extreme angst om verlaten te worden
Mensen met een Borderline persoonlijkheidsstoornis hebben een grote behoefte
aan intieme relaties, maar zijn daar tegelijkertijd bang voor. Ze zijn extreem
bang, om in de steek gelaten te worden. Ze stellen mensen daarom voortdurend
op de proef, zo testen ze als het ware of en wanneer iemand hun in de steek laat.
Op zich neutrale uitspraken en acties worden al snel opgeval als een persoonlijke
afwijzing. (Dit is moeilijk voor de omgeving, met name voor de partner, ik heb dit zelf heel erg.
Mijn vriend maakte ook gister de opmerking: ik dacht vroeger, dat ik je kon helpen, door je te
steunen, maar de laatste tijd, denk ik dat ik je meer verdriet doe, dat dat ik je kan helpen.
Dit omdat ik zo bang ben, om in de steek gelaten kan worden, en om de kleinste dingen al
denk, dat hij niet meer van me houdt, me niet lief vindt etc., ook kan ik rustig 10 keer op een dag
vragen: je houdt toch wel van me, je vindt me toch wel lief? Om het vervolgens nog niet te kunnen
geloven. Hierdoor is het voor hem soms moeilijk, om dingen te zeggen, terwijl je,
ook in mijn ogen, in een relatie eigenlijk alles zou moeten kunnen zeggen.)
Mensen met Borderline leggen vaak makkelijk contacten, maar hun verwachtingen
zijn zo hooggespannen, dat niemand eraan kan beantwoorden. Alleen zijn vinden
ze vaak erg moeilijk, en kan hun in grote paniek brengen. Ze eisen daarom iemands
aandacht volledig op. Loodrecht hierop staan de bindingsangst, maar dat hoort bij elkaar,
bindingsangst en verlatingsangst. De relaties van Borderliners zijn vaak kort en heftig.
Die verlatingsachts heb ik niet zo zeer, maar die bindingsangst weer wel heel erg. Ik heb voortdurend het gevoel dat mensen mij niet mogen en/of belazeren (Is vroeger veel gebeurd). Als ik een vreemde tegen kom is het vaak zo van "Die moet mij niet, die vind mij stom/lekijk etc". Ik vertrouw mensen dan ook zelden (Zelfs mijn ouders/leraren) Ik stel veel mensen op de proef en hou ze op een afstand. Dit is echt irri met vrienden maken
quote:
- Opzettelijke zelfverwonding (automutilatie)
Veel mensen met Borderline krassen zichzelf met scherpe voorwerpen,
of branden zich met een sigaret, ook gedachten over of pogingen tot
zelfdoding komen veel voor. Ongeveer tien procent van de mensen met
Borderline maakt uiteindelijk een eind aan zijn/haar leven.
Doe ik niet aan, ik kan niet tegen lichaamlijke pijn
quote:
- Identiteitsproblemen
Mensen met Borderline hebben meestal weinig zelfvertrouwen en een negatief
zelfbeeld, ze zijn buitengewoon gevoelig voor opmerkingen die ze als
kritiek ervaren.
Ze twijfelen constant over wat ze zullen aanpakken, en wat ze met hun leven willen.
Kwa school/werk heb ik zat zelfvertrouwen, het gaat allemaal toch meestal goed. het zijn alleen die beslissingen die ik moeilijk vind. Op dit moment weet ik totaal neits van wat ik in mijn leven wil gaan doen, beslissingen maken zijn dan erg moeilijk. In het sociale vak heb ik een zelfvertrouwen van beneden de 0. Zoals ik boven al zij, denk ik dat mensen mij niet moeten.

Een slecht zelfbeeld heb ik ook. Vooral over mijn uiterlijk. Ik vind mijzelf lelijk en waardeloos, en sta daarom s'ochtends uren voor de spielen om bijv. mijn haar te doen of iets anders stoms. Uiteindelijk is het toch nooit goed. Wat ik ook doe, het is nooit goed. Niemand zegt ooit dat ik lelijk ben, het is alleen ikzelf die dat zegt

quote:
- Dissociatieve verschijnselen
Mensen met Borderline kunnen momenten van vervreemding hebben, het
gevoel er niet echt te zijn, (zoals addicted_to_jellybeans ergens hierboven
ook uitlegde) of een sterk en beangstigend gevoel van innerlijke leegte.
Soms welen ze even echt niet wat ze gedaan hebben, of hoe ze ergens
terecht zijn gekomen.
Nou hier heb ik geen last van
quote:
- Psychotische verschijnselen
Soms krijgen mensen met Borderline last van psychotische verschijnselen,
zoals in de war zijn, of achterdochtig, en stemmen horen. Deze verschijnselen
kunnen enkele uren of dagen duren.
Ik weet niet echt wat hier bedoeld wordt maar achterdochtig ben ik zeker.

Ik dacht eerst dat deze zaken heelk normaal waren, maar nu ik dit lees begin ik me zorgen te maken Ik heb deze kenmerken altijd wel gehad, helaas is het de laaste tijd wel veel ergen geworden. Ik wil er heel graag van af maar erover praten durf ik eerlijk gezegd niet

Beetje nutteloze post dit, maar ik moest het ff kwijt....

* Trance4Ever feels like a rock has been liftend from his heart

Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
  dinsdag 10 december 2002 @ 22:19:33 #150
11682 Moonah
Jolie femme
pi_7256682
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 21:56 schreef Trance4Ever het volgende:
Ik dacht eerst dat deze zaken heelk normaal waren, maar nu ik dit lees begin ik me zorgen te maken Ik heb deze kenmerken altijd wel gehad, helaas is het de laaste tijd wel veel ergen geworden. Ik wil er heel graag van af maar erover praten durf ik eerlijk gezegd niet

Beetje nutteloze post dit, maar ik moest het ff kwijt....

* Trance4Ever feels like a rock has been liftend from his heart

Nah, moet je je nu extra zorgen maken omdat je in dit topic eea herkent?
Zoals ik het lees klinkt het niet extreem. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen last hebt van jezelf .

Borderline komt vnl bij vrouwen voor. Bovendien 'scoor' je niet op enkele essentiele symptomen, dus ik zou niet te snel een stempel op jezelf zetten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')