quote:het hoeft niet.. automutilatie kan ook door andere oorzaken komen. Veel borderliners doen het idd maar dat komt door hun zwakke persoonlijkheid.. ( ik weet er alles van
Op woensdag 24 september 2003 17:07 schreef Anton88 het volgende:
Iemand die aan automutilatie doet, hoe groot is de kans dat die de borderline heeft?
ik verander de laatste tijd heel snel van stemming, het ene moment ben ik heel vrolijk het volgende moment heel chagarijnig zonder een reden.
Als ik dan chagarijnig ben dan doe ik heel stom en raar. Ik heb het wel door. Maar ik ga er gewoon mee door.
Iemand een idee waar ik last van heb?
quote:Ik zou zeggen ga eens langs een arts als het iets is waar je last van hebt. Die kan je beter helpen dan een stel fokkers hier lijkt me
Op woensdag 24 september 2003 22:19 schreef SHERMAN het volgende:
eigenlijk een beetje off-topic maar ik vraag het toch hier,ik verander de laatste tijd heel snel van stemming, het ene moment ben ik heel vrolijk het volgende moment heel chagarijnig zonder een reden.
Als ik dan chagarijnig ben dan doe ik heel stom en raar. Ik heb het wel door. Maar ik ga er gewoon mee door.Iemand een idee waar ik last van heb?
quote:geen borderlinepersoonlijkheidsstoornis iig
eigenlijk een beetje off-topic maar ik vraag het toch hier,ik verander de laatste tijd heel snel van stemming, het ene moment ben ik heel vrolijk het volgende moment heel chagarijnig zonder een reden.
Als ik dan chagarijnig ben dan doe ik heel stom en raar. Ik heb het wel door. Maar ik ga er gewoon mee door.Iemand een idee waar ik last van heb?
quote:en wat wel?
Op woensdag 24 september 2003 22:22 schreef SEMTEX het volgende:[..]
geen borderlinepersoonlijkheidsstoornis iig
quote:Dat kunnen we je hier niet vertellen, we doen niet aan diagnoses stellen, zoals DE al zei, ga naar je huisarts vertel over je klachten, die kan je veel beter op weg helpen dan wij...
Op woensdag 24 september 2003 22:24 schreef SHERMAN het volgende:[..]
en wat wel?
quote:Dat slaat natuurlijk nergens op
Op woensdag 24 september 2003 21:43 schreef krengetje het volgende:[..]
het hoeft niet.. automutilatie kan ook door andere oorzaken komen. Veel borderliners doen het idd maar dat komt door hun zwakke persoonlijkheid.. ( ik weet er alles van
)
quote:dit slaat op alles
Op donderdag 25 september 2003 04:41 schreef DuchessX het volgende:[..]
Dat slaat natuurlijk nergens op
quote:ja.
quote:borderline is in eerste instantie voornamelijk een termpje, waar je niet overdereven waarde aan moet hechten:
Op woensdag 24 september 2003 17:07 schreef Anton88 het volgende:
Iemand die aan automutilatie doet, hoe groot is de kans dat die de borderline heeft?
BPD is nogal een beetje 'van-alles-wat', het is wel degelijk een erkenning van de problemen van de 'patient', maar het is verkeerd om te gaan 'streven' naar een Borderline-diagnose.
Automutilatie an sich kent veel verschillende vormen:
- vanuit ontevredenheid met zijn eigen lichaam/zichzelf.
- door een falende omgang met de eigen emoties
- uit schuldgevoel
- als aandachtsvraag
Sommige mensen zullen hiermee ook openlijk te koop lopen, anderen zullen juist extra moeite doen dit voor anderen te verstoppen.
Het beste is gewoon op basis van de automutilatie met een (vertrouwens-)arts te praten en te komen tot een behandelwijze die dit onder controle kan brengen:
De 'diagnose', het 'termpje-waaronder-je-valt' zal ter zijner tijd dan ook bij de behandeling ter sprake komen en is vaak een middel van communicatie met anderen (een soort van inschatting van op welke basis je tics/neuroses voor kunnen komen, wat een auslöser kan zijn).
Voor velen is de 'diagnose' an sich een soort van erkenning, en een steun bij het zelf inzicht krijgen in zijn eigen ziekte, maar bedenk goed dat door iets een naam te geven, het nog niet betekent dat je het gelijk controleren kan.
quote:stemmingswisselingen
quote:Nee mensen met borderline hebben geen zwakke persoonlijkheid
Op donderdag 25 september 2003 09:08 schreef krengetje het volgende:[..]
dit slaat op alles
quote:Mwah, niemand kan met droge ogen beweren dat een borderliner stevig in zijn schoenen staat, lijkt mij. Je kunt vallen over dat woordje 'zwak', en liever 'labiel' gebruiken, maar het lijkt me niet iets om erg moeilijk over te doen
Op donderdag 25 september 2003 10:04 schreef Ravenous het volgende:
Nee mensen met borderline hebben geen zwakke persoonlijkheidecht verkeerde woordkeuze...
quote:Absoluut niet mee eens. Hoe kom je erbij dat een borderliner een zwakke persoonlijkheid heeft?
Op donderdag 25 september 2003 09:08 schreef krengetje het volgende:[..]
dit slaat op alles
Ik ken er zat including myself die echt absoluut geen zwakke persoonlijkheid hebben
quote:Hallo, ik heb geen borderline hoor
Op donderdag 25 september 2003 11:14 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Jullie voelen je in elk geval bijzonder snel aangesproken, wat ik persoonlijk niet direct een teken noem van een sterke persoonlijkheid
quote:Dan heb je daar een hele andere kijk op als ik , wat ik hier meer heb is dat de hele groep borderliners op een hoop gegooid worden en dat kan helemaal niet , er zijn zoveel gradaties , en verschillende uitingen van Borderline. Eigenlijk vooral veel vooroordelen en ik vind niet dat die terecht zijn , juist omdat ik persoonlijk weet wat het is en hoe je er mee omgaat van mezelf. Eerlijk gezegd vind ik het ook makkelijk om te borderline zus en zo terwijl je het niet meegemaakt of weet wat het is , juist alleen maar op het uiterlijke geheel afgaat. Meer van oh die heeft borderline dus die is zo , dat gaat gewoon niet op.
Op donderdag 25 september 2003 11:14 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Jullie voelen je in elk geval bijzonder snel aangesproken, wat ik persoonlijk niet direct een teken noem van een sterke persoonlijkheid
quote:Ik denk dat je wel gelijk hebt, hoor. Borderliners zijn ook gauwer van slag door iets, kunnen niet zo goed tegen stress of stressvolle omstandigheden. Ze zijn gauwer over de zeik. Ws omdat ze nooit een goede manier hebben geleerd tijdens hun opvoeding om met die omstandigheden om te gaan. Ze uiten die onvrede dan in iets negatiefs zoals drank/drugsmisbruik, snijden of iets anders negatief, omdat ze geen andere positieve manier kennen. Ik vind 'labiel' alleen een nogal negatief label. Ik heb zelf ook geen sterke persoonlijkheid en dat vind ik oprecht jammer.
Op donderdag 25 september 2003 10:54 schreef Henk_Glimlach het volgende:[..]
Mwah, niemand kan met droge ogen beweren dat een borderliner stevig in zijn schoenen staat, lijkt mij. Je kunt vallen over dat woordje 'zwak', en liever 'labiel' gebruiken, maar het lijkt me niet iets om erg moeilijk over te doen
quote:en dat bedoelde ik.. daarom heb ik ook het woord 'zwak' gebruikt in plaats van 'labiel' 'Labiel' klinkt meteen zo ernstig en in sommige gevallen overdreven. Ik dacht ook altijd dat ik een sterke persoonlijkheid had. Ik verdrong altijd alles en ik stelde me hard op. Maar van binnen was ik helemaal kapot aan het gaan.. Ik heb al van meerdere mensen die borderline hebben zo'n soortgelijke situatie gehoord en zeg nou zelf.. al je problemen verdringen koste wat kost is nou echt geen kenmerk van een sterke persoonlijkheid...
Op donderdag 25 september 2003 12:09 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Ik denk dat je wel gelijk hebt, hoor. Borderliners zijn ook gauwer van slag door iets, kunnen niet zo goed tegen stress of stressvolle omstandigheden. Ze zijn gauwer over de zeik. Ws omdat ze nooit een goede manier hebben geleerd tijdens hun opvoeding om met die omstandigheden om te gaan. Ze uiten die onvrede dan in iets negatiefs zoals drank/drugsmisbruik, snijden of iets anders negatief, omdat ze geen andere positieve manier kennen. Ik vind 'labiel' alleen een nogal negatief label. Ik heb zelf ook geen sterke persoonlijkheid en dat vind ik oprecht jammer.
quote:
Op donderdag 25 september 2003 11:38 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Ja, maar pas op. Een overheersende, dominante persoonlijkheid is niet hetzelfde als een sterke persoonlijkheid. Althans, dat vind ik. Een sterke persoonlijkheid ontwikkel je als je een stabiele omgeving opgroeit, daardoor een gezond gevoel van eigenwaarde ontwikkelt en in staat bent fatsoenlijke relaties aan te gaan zonder daarbij jezelf en/of de ander kapot te maken. Dat zijn voor mij tekenen van een sterke persoonlijkheid. En die vind je over het algemeen niet bij mensen met borderline, eerder het tegenovergestelde! En dan zal het best zo zijn dat elke afzonderlijke persoon met borderline zijn sterke kanten heeft, zoals een groot doorzettingsvermogen, of zulke dingen. Maar iedereen heeft zijn sterke kanten, dat betekent niet meteen dat je ook een sterk, stevig, stabiel karakter hebt in het algemeen. Het lijkt mij dat borderliners dat juist in het algemeen niet hebben. Ik ken er genoeg van zeer nabij om dat te mogen zeggen
quote:Die falende omgang met eigen emoties, wat is daar aan te doen. Laat ik het zo zeggen, wie kan je leren goed met eigen emoties om te gaan, alleen een psycholoog of ook een minder professioneel iemand?
Op donderdag 25 september 2003 09:28 schreef RM-rf het volgende:[..]
Automutilatie an sich kent veel verschillende vormen:
- vanuit ontevredenheid met zijn eigen lichaam/zichzelf.
- door een falende omgang met de eigen emoties
- uit schuldgevoel
- als aandachtsvraag
Het is georganiseerd o.a. vanuit RIAGG Noord-Limburg in samenwerking met anderen. Het is van 19:30-21:30 in het auditorium van het ziekenhuis in Venlo.
Even aanmelden bij RIAGG Noord-Limburg: 077-3550222 afd. Preventie
Hoe gaan jullie ermee om als partner?
edit: En wat is jullie gevoel erbij en hoe ga je daarmee om?
[Dit bericht is gewijzigd door Anton88 op 25-09-2003 19:05]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |