abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151015026
Hoi!

Ik zou eigenlijk een topic moeten openen voor het project waar ik mee bezig ben, maar dat komt misschien nog :9

Ik ben een jaren '60 hoekwoning grondig aan het verbouwen, en daarbij komt ook de vloer van de begane grond aan bod. Deze bestaat uit stampbeton (+/- 10 cm) in de hal en keuken, en hout in de woonkamer. Het huis staat op palen, in het zuiden des lands (zand voor zover ik weet). Ik heb de houten vloer open gemaakt, en kan hier de betonnen funderingstroken zien. Deze steken ook uit t.o.v. de muur (tenminste daar waar ik het kon zien).

Ik wil graag de houten vloer vervangen door beton, en meteen goed isoleren en vloerverwarming aanleggen. Daarvoor zie ik 3 opties:

1. Betonvloer op zand. Lastig want de bodem is nu afgesloten met een laagje beton (ongeveer 50 cm onder de balken van de houten vloer). Ik ben bang dat dit is gestort op de paalkoppen en daarom dus afdraagt op de fundering. Er komt dan een enorme laag beton bovenop, of ik moet dit gaan uitbreken.

2. Broodjesvloer met stalen liggers en een gestorte druklaag. De VBI lichtgewicht renovatievloer maar dan uitgevoerd in de 'klassieke' versie.

3. Lichtgewicht broodjesvloer met stalen liggers en lewisplaat. De VBI lichtgewicht renovatievloer uitgevoerd met lewisplaat op de stalen liggers en hierop lichtgewicht beton.

Een broodjesvloer heeft sowieso duidelijk mijn voorkeur vanwege de isolatiewaarde en de kruipruimte die behouden blijft. Ik heb een constructeur laten kijken naar het verhaal, maar deze ging m.i. iets te snel voorbij aan het gewicht van de vloer. Zonder berekeningen oid gaf hij aan dat het 'makkelijk kon'. Zelf heb ik de neiging naar de lichtgewicht optie, uit 'veiligheid'. Deze heeft een eigen gewicht van 105 - 115 kg / m2. De kamer is ongeveer 26 m2.

Kan iemand mij vertellen of ik hier nog een second opinion over moet opvragen bij een andere constructeur of dat het verhaal van de constructeur klopt en ik me niet druk moet maken? In dat geval, is een lichtgewicht uitvoering met lewisplaat zinvol of weggegooid geld?
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:37:03 #2
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_151016034
Is er informatie bekend over de paalfundering? Een funderingstekening/palenplan oid, en over de draagkracht van de grond (sondering in de directe omgeving). Met deze gegevens kan een constructeur vrij snel oordelen of het geoorloofd is om een betonvloer aan te brengen.

Een renovatievloer moet altijd wel in kunnen op een paalfundering, als er na 50 jaar nog geen tekenen van verzakking zijn is de fundering sterk genoeg.
Say what?
pi_151016307
Wat is het eigen gewicht van optie 2?
Heeft de constructeur gegevens over de fundering gezien?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:59:15 #4
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_151016807
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:45 schreef DroogDok het volgende:
VBI geeft voor de renovatievloer een eg van 177 kg/m2.

Het totale gewicht hangt van de afwerklaag af.
Say what?
  woensdag 25 maart 2015 @ 13:05:58 #5
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_151017011
Voor een combinatievloer met betonliggers geven ze 280-300 kg/m2 op (inclusief afwerklaag).
Say what?
pi_151018735
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:45 schreef DroogDok het volgende:
Heeft de constructeur gegevens over de fundering gezien?
Maar zeer beperkt, er is op de tekening wel te zien waar de palen zitten. Maar berekeningen, lengtes, etc. zijn hier niet op te zien. Ik beschik niet over sonderingen, wel over de originele tekeningen.

De vloer wordt uiteindelijk afgewerkt met een tegelvloer. Het plan is ook om de vloer in de keuken meteen ook te isoleren, dus te vervangen. Totaal betekent dat in geval van een combinatievloer 24 + 8 = 32m2. 32 * 300 = 9600 kg wat er op de fundering bijkomt. Ik ben bouwkundig niet voldoende onderlegd om te kunnen zeggen of dat significant is.

Het huis staat nog netjes recht, de buitengevels zijn scheurvrij. De binnenmuren echter niet. Hier is nog redelijk wat scheurvorming zichbaar. Met name in de zijwanden. De scheuren zijn ongeveer 1 mm breed en lijken 'oud'. Ze zitten met name in verticale richting. Dus ik kan ook niet beoordelen of de fundering goed is.

Gevoelsmatig lijkt een lichtgewicht uitvoering me een veilige keuze. In het andere geval destilleer ik uit de reacties dat ik dan toch een constructeur moet inschakelen, moet zorgen voor sonderingen, etc? De meerkosten van de lichtgewicht uitvoering vallen dan ook weer weg denk ik.
pi_151040045
Leuk, mijn huis is vergelijkbaar (heb je ook nog een deel in de keuken verdiept als kelder?) en heb ook al eens zitten denken hoe ik daar een betonvloer met vloerverwarming in zou kunnen krijgen.
Je zegt bij optie 1 dat je onder je houten balken een betonlaagje ziet waarvan je bang bent dat die op de palen rust. Dat lijkt me niet zo vanzelfsprekend.Je hebt het ook over funderingsstroken die uitsteken. Bedoel je daarmee dat de funderingsstrook breder is dan de dikte van de wand? Is volgens mij niet zo gebruikelijk als er gebouwd is op palen. Het is geen optie om de kruipruimte vol te gooien met zand en een nieuwe betonvloer tussen je wanden dus los van je fundering te storten?
Dit is het detail bij mij:
pi_151045641
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 13:59 schreef tux87 het volgende:
moet zorgen voor sonderingen, etc?
Lijkt me redelijk overkill voor een dergelijke situatie. Het lijkt me dat een constructeur dit prima zonder sonderingen kan bepalen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 26 maart 2015 @ 09:16:04 #9
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_151047206
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 07:07 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Lijkt me redelijk overkill voor een dergelijke situatie. Het lijkt me dat een constructeur dit prima zonder sonderingen kan bepalen.
:Y
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 23:01 schreef _mido het volgende:
Je hebt het ook over funderingsstroken die uitsteken. Bedoel je daarmee dat de funderingsstrook breder is dan de dikte van de wand? Is volgens mij niet zo gebruikelijk als er gebouwd is op palen.
Waarom is dat niet zo gebruikelijk?
Overigens, als je een paalfundering hebt, praat je meestal over betonbalken in plaats van stroken. Een strokenfundering wordt "op staal" gestort, een balkenfundering is meestal onderheid.
quote:
Het is geen optie om de kruipruimte vol te gooien met zand en een nieuwe betonvloer tussen je wanden dus los van je fundering te storten?
TS wil de kruipruimte handhaven.
quote:
Dit is het detail bij mij:
[ link | afbeelding ]
Volgens mij is dat een houten paalfundering, waarbij de houten paal, onder in je detail, dus volledig in het grondwater staat. Volgens mij las ik dat TS in het zuiden van het land woont, zijn daar wel houten paalfunderingen toegepast? Ik denk dus dat je detail totaal niet overeenkomt met TS zijn situatie.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:07 schreef tux87 het volgende:
1. Betonvloer op zand. Lastig want de bodem is nu afgesloten met een laagje beton (ongeveer 50 cm onder de balken van de houten vloer). Ik ben bang dat dit is gestort op de paalkoppen en daarom dus afdraagt op de fundering. Er komt dan een enorme laag beton bovenop, of ik moet dit gaan uitbreken.
Dat laagje beton zal de bodemafsluiting zijn en daar zullen echt geen paalkoppen onder zitten. Een onderheide vloer is wel iets anders.

Ik zou gewoon nog even een second opinion vragen wat de beste oplossing is trouwens.
Je argument om geen vloer op zand te nemen i.v.m. de isolatiewaarde snap ik niet. Een betonvloer op zand kan net zo goed geïsoleerd worden. Kom je vaak in de kruipruimte trouwens? Zo nee, waarom dan de kruipruimte behouden en niet voor de gemakkelijke oplossing gaan door een vloer op zand toe te passen.
pi_151077523
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 09:16 schreef ueberduitser het volgende:
Volgens mij is dat een houten paalfundering, waarbij de houten paal, onder in je detail, dus volledig in het grondwater staat. Volgens mij las ik dat TS in het zuiden van het land woont, zijn daar wel houten paalfunderingen toegepast? Ik denk dus dat je detail totaal niet overeenkomt met TS zijn situatie.
Ik heb de tekeningen even opgezocht:

De opbouw van de fundering:

Ik dacht hier te zien dat de werkvloer en bodemafsluiting doorloopt onder de funderingsbalken. Ik dacht daarom dat ik hier niet zomaar beton op kon storen. Wellicht kan ik de bodemafsluiting wel gewoon weghalen?

De funderingspalen:

Het zijn dus betonnen palen.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 09:16 schreef ueberduitser het volgende:
Je argument om geen vloer op zand te nemen i.v.m. de isolatiewaarde snap ik niet. Een betonvloer op zand kan net zo goed geïsoleerd worden. Kom je vaak in de kruipruimte trouwens? Zo nee, waarom dan de kruipruimte behouden en niet voor de gemakkelijke oplossing gaan door een vloer op zand toe te passen.
Hmm als het weghalen van de bodemafsluiting geen punt is, dan is het inderdaad het overwegen waard.

Bedankt iedereen voor de input, ik ga er eens verder over nadenken :)
pi_151079066
quote:
Waarom is dat niet zo gebruikelijk?
Overigens, als je een paalfundering hebt, praat je meestal over betonbalken in plaats van stroken. Een strokenfundering wordt "op staal" gestort, een balkenfundering is meestal onderheid.
Volgens mij geef je nu zelf antwoord op je eigen vraag?

quote:
TS wil de kruipruimte handhaven.
ah, overheen gelezen maar vraag me dan, net als jij, direct af waarom?

quote:
Nu je het zegt lijkt het op het detail inderdaad een houten paalfundering maar dat is het niet. Dit zijn gewoon betonnen palen, ook in het zuiden van het land dus ik dacht; wie weet lijkt dit er op de situatie van TS ;-).

@TS
quote:
Hmm als het weghalen van de bodemafsluiting geen punt is, dan is het inderdaad het overwegen waard.
Als je de bodemafsluiting weghaalt, de kruipruimte vult met zand en een betonvloer stort moet je er wel op letten dat die betonvloer ter plaatse van detail 3 niet alsnog óp je bestaande fundering gaat afdragen.
Extra tip: Ik weet niet of er bij jou toevallig ook nog bestaande gresbuizenriolering onder je vloer doorgaat maar die zou ik dan wel direct vervangen want daar kan je dan straks niet meer bij.
pi_151125846
Je kan ipv opvullen met zand, toch veel beter een 20 cm isolatiepakket aanbrengen en daarop de betonlaag + verwarming + zandcementafwerklaag aanbrengen? Scheelt veel gewicht en isolatie is verplicht bij renovatie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_151130351
Uit eigen ervaring raad ik de balkenbroodjes aan, werkt perfect snel te leggen.

De optie met lewis plaaten zou kunnen alleen zijn die platen groot en dus veel snijwerk.

De andere optie met eps isolatie zou ook goed kunnen.

Mijn advies en heb tijdje bij een bedrijf gewerkt dat zich bezig hield is, als je kruipruimte wilt neem balken broodjes s ook goedkoper als lewis en anders de onderste optie
niksnadanoppes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')