abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 november 2002 @ 23:29:33 #1
25847 LQ_Jones
Too bad for television
pi_6687552
Na jarenlange ervaring in het metalcircuit (veel muziek geluisterd, bestudeerd, in veel bands gespeeld etc.) te hebben opgedaan, is mij het volgende opgevallen. Heavy Metal en satanisme en/of atheisme hebben vaak een relatie. 90% van de bands gebruiken deze dingen als gimmick en puur om de "niet-metal" bevolking te choqueren en de muziek "underground" te houden. Maar er zijn ook bands die serieus hun geloofsovertuiging lopen te propageren (bijv. Dark Funeral, Darkthrone, Deicide etc.). Soms irriteert het mij dat deze bands hun geloofsovertuiging over een jonge beinvloedbare menigte uitstorten zonder op de consequenties te letten, net zoals het mij irriteert als iemand zijn geloof komt verkopen aan de voordeur. Maar ik las een paar maanden geleden uit interesse een uitgave van de wachttoren (al een oude) waarin tot een soort kruistocht tegen heavy metal werd opgeroepen. Er zouden orgieen worden gehouden op elk concert en er zouden demonen in heavy metal cd''s zitten die eruit kropen en in je oor gingen fluisteren enzo. Dit vond ik dus ook weer veeeeeeeeeeel te ver gaan Mij gaat het vooral om de muziek en ik luister zelf ook naar bands met een "twijfelachtig" verleden zoals King Diamond (jaja, hij is erelid van de church of satan van Anton Lavey), bovengenoemd Dark Funeral etc. Maar hoe ziet de FOK!'er deze verhoudingen?
Dat heeft een hele hoop gevolgen, bijvoorbeeld dat goed en slecht niet bestaan.
  donderdag 7 november 2002 @ 23:43:59 #2
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_6687898
quote:
Op donderdag 7 november 2002 23:29 schreef LQ_Jones het volgende:
Mij gaat het vooral om de muziek en ik luister zelf ook naar bands met een "twijfelachtig" verleden zoals King Diamond (jaja, hij is erelid van de church of satan van Anton Lavey), bovengenoemd Dark Funeral etc.
Ach, de Church of Satan heeft weinig te maken met het zgn. 'Gothische satanisme', dat door de media op alle vormen van satanisme wordt toegepast. Heb je de Satanic Bible van LaVey wel eens gelezen? Daaruit komt wel naar voren dat 'zijn' satanisme eerder een filosofie, een levensovertuiging is dan een religie ter ere van de christelijke duivel. En wat betreft King Diamond en Mercyful Fate: zij zijn Laveyaanse satanisten die gothisch satanisme als imago en onderwerp voor teksten gebruiken. Vaak zit er een onderliggende gedachte achter die teksten waarbij de satanische elementen puur symbolisch bedoeld zijn.

Wat betreft Darkthrone heb je wel gelijk, maar onthoud wel dat Fenriz en consorten zich tegenwoordig wel realiseren dat ze in het verleden onnozel bezig waren: immers, om satan te aanbidden moet je in eerste plaats in de bijbel geloven, wat lijnrecht staat op de antichristelijke overtuiging van dezelfde lieden.

Ik ben het wel met je eens dat het aanzetten van jongeren tot geweld, grave desecration en kerkjebranden erg kortzichtig is en erg gevaarlijk. Maar dit is gelukkig iets van het verleden. In begin jaren '90 waren het natuurlijk de leden van black metal bands zelf die het (verkeerde) voorbeeld gaven (oa Samoth van Emperor en Varg Vikernes), maar met uitzondering van Vikernes, die nog steeds meest onfrisse gedachten heeft, hebben haast alle leden van de oude Noorse black metal bands toegegeven dat hun manier van handelen niet een effectieve manier was om van het christendom af te komen. Dat is algemeen bekend en als jongeren dat lezen zijn ze denk ik eerder geneigd om deze boegbeelden van de black metal scene te geloven dan wat een net opkomend bandje loopt rond te schreeuwen om maar aandacht te krijgen. Ik denk dat door de opkomst van de informatiecultuur en met name het internet nooit meer zo zal worden als begin jaren '90.

donderdag 7 november 2002 @ 23:45:23 #3
34079 dantes_inferno86
ik heb altijd gelijk
pi_6687930
dat zijn van die groeperingen die tegen alles zijn en die gewoon nummers achterstevoren draaien om te kijken of er niet een boodschap achter zit.ik vind het gewoon zielig.
Last night I saw a man walkin' toward a club in Harlem
He had a black case in his hands
Went through the back door and pulled out his gold companion
He closed his eyes and played all night like a self-taught spiritual man
pi_6688027
het is maar net wat voor metal je luistert ,. persoonlijk liggen dream theater, nightwish en helloween me nogal
maar als je het satanistisch wil,. dan hoef je meestal niet ver te kijken nee ,. en die gasten van de wachttoren zijn een stelletje verknipte bij elkaar met hun stomme krantje,. die zijn compleet wereldvreemd
pi_6688066
ze proberen mensen bang te maken omdat het hun grip op de 'schapen' verminderd en ze zo hun macht over iemand kunnen kwijt raken.
Free people own guns! Slaves do not!
  vrijdag 8 november 2002 @ 00:09:56 #6
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_6688442
Je belicht hier nu maar één kant, iets wat de Wachttoren (dat is pas een dubieus blad) ook doet. Zijn zij vergeten dat er ook genoeg bands zijn met een Christelijke inslag? En ook heel veel bands met een zeer positieve inslag? Er zijn idd groepen die serieus hun Satanische geloof willen verkondigen. Dat mag, want je hoeft dat niet over te nemen. Geldt voor alles. Ik luister ook graag naar Deliverance en Stryper, maar heb ik mij gelijk laten dopen? Zeker niet. Als ik Rage Against The Machine luister ga ik ook niet meteen CPN stemmen. Metalis geen muzieksoort die de jongsten onder ons als doel neemt. De doelgroep is veel ouder. Van deze mensen mag wel verwacht worden dat zij dingen niet meer klakkeloos aannemen. Ik acht dan ook niet de groepen, maar de mensen zelf verantwoordelijk voor wat zij zogenaamd in opdracht van de muziek uitvoeren.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  vrijdag 8 november 2002 @ 00:30:04 #7
25847 LQ_Jones
Too bad for television
pi_6688834
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 00:09 schreef Witchfynder het volgende:
Je belicht hier nu maar één kant, iets wat de Wachttoren (dat is pas een dubieus blad) ook doet. Zijn zij vergeten dat er ook genoeg bands zijn met een Christelijke inslag? En ook heel veel bands met een zeer positieve inslag? Er zijn idd groepen die serieus hun Satanische geloof willen verkondigen. Dat mag, want je hoeft dat niet over te nemen. Geldt voor alles. Ik luister ook graag naar Deliverance en Stryper, maar heb ik mij gelijk laten dopen? Zeker niet. Als ik Rage Against The Machine luister ga ik ook niet meteen CPN stemmen. Metalis geen muzieksoort die de jongsten onder ons als doel neemt. De doelgroep is veel ouder. Van deze mensen mag wel verwacht worden dat zij dingen niet meer klakkeloos aannemen. Ik acht dan ook niet de groepen, maar de mensen zelf verantwoordelijk voor wat zij zogenaamd in opdracht van de muziek uitvoeren.
Ben ik met je eens. Ik liep toen ik 16 was ook met haar tot aan mijn onderrug, omgekeerde kruizen en pentagrammen om mijn nek en schopte ook overal tegenaan. Op een gegeven moment zie je in dat het allemaal flauwekul is... Ik speel nog steeds in een extreme death-metal band met idem teksten, maar ik weet, net zoals de rest van de bandleden dat we dat gewoon doen om de muziek meer te doen laten knallen van agressie
Dat heeft een hele hoop gevolgen, bijvoorbeeld dat goed en slecht niet bestaan.
pi_6689292
Ik heb nooit al die Hail-Satan-omgekeerde-kruizen ongein begrepen... Jah, ook ik had vroeger zo'n gietijzeren CoF-hangertje uit de Large, maar dat was gewoon omdat ik de band cool vond... (dekt zich nu al voor alle puristen met Noorse rammelpotten-voorkeur, die dadelijk in de aanval gaan.. )
D'r waren dus idd van die anti-reli gasten die "overtuigd satanist" waren en een hekel hadden aan "het geloof". Dacht bij mezelf "ja lamlul, wat doe je zelf dan?"
Ook verhalen gehoord van de wat labieleren (tsja, je bent kwetsbaar als puber he) die allemaal rare dingen gingen zien en uithalen toen ze teveel naar dat soort 'negatieve' muziek hadden geluisterd...
En ik zat vrolijk met Dissection op volume 10 stripverhaaltjes te tekenen, tsja. Werd d'r niet bepaald satanistischer van. Hou gewoon van herrie!
pi_6691472
in de vooral black/death metal scene zijn er veel invloeden van het satanisme jah maar jah het gaat om de muziek he! je heb ook van die bands die het stoer schijnen te vinden om satanist te zijn zo van wij geloven in satan maar uhh god bestaat niet... (zie cradle of filth) dit pulp blackmetal bandje is een beetje triest en met hun nog meer! maar als je de oude garde heb zit je goed! zoals Marduk en Mayhem en Burzum enzo!
Wii nr: 6970 8782 3230 1449
  vrijdag 8 november 2002 @ 09:45:55 #10
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_6691602
Ik durf te stellen dat 90% van de bands er eigenlijk antichristelijke/ atheistische denkbeelden op nahoudt, in plaats van echt christelijk satanisme. Zelfs leden van de infameuze circle begin jaren 90, zeggen nu dat dat vooral een tegenwerping tegen het christendom was, meer dan aanbidding van de duivel. Daarom is de circle ook uiteengevallen, 1.) het was een bende langharig tuig 2.) er zat geen lijn in de overtuigingen van de leden.

Het is moeilijk bands te vinden die echt christelijk satanisme aan hangen. Ik weet dat Jon Nodveidt (dissection) tot die stroming behoord maar Dissection zelf heeft nooit echt diepe teksten geschreven daarover.

Verder, de wachttoren is niet serieus te nemen, een splintergroepje. Hun kruistocht zal net zoveel uit kunnen halen als een dode vlieg.

I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
pi_6691647
quote:
Op donderdag 7 november 2002 23:29 schreef LQ_Jones het volgende:
Na jarenlange ervaring in het metalcircuit (veel muziek geluisterd, bestudeerd, in veel bands gespeeld etc.) te hebben opgedaan, is mij het volgende opgevallen. Heavy Metal en satanisme en/of atheisme hebben vaak een relatie. 90% van de bands gebruiken deze dingen als gimmick en puur om de "niet-metal" bevolking te choqueren en de muziek "underground" te houden. Maar er zijn ook bands die serieus hun geloofsovertuiging lopen te propageren (bijv. Dark Funeral, Darkthrone, Deicide etc.). Soms irriteert het mij dat deze bands hun geloofsovertuiging over een jonge beinvloedbare menigte uitstorten zonder op de consequenties te letten, net zoals het mij irriteert als iemand zijn geloof komt verkopen aan de voordeur. Maar ik las een paar maanden geleden uit interesse een uitgave van de wachttoren (al een oude) waarin tot een soort kruistocht tegen heavy metal werd opgeroepen. Er zouden orgieen worden gehouden op elk concert en er zouden demonen in heavy metal cd''s zitten die eruit kropen en in je oor gingen fluisteren enzo. Dit vond ik dus ook weer veeeeeeeeeeel te ver gaan Mij gaat het vooral om de muziek en ik luister zelf ook naar bands met een "twijfelachtig" verleden zoals King Diamond (jaja, hij is erelid van de church of satan van Anton Lavey), bovengenoemd Dark Funeral etc. Maar hoe ziet de FOK!'er deze verhoudingen?
Ik weet dat er vroeger bij mij op school ook van die satansfreaks waren. Ik zie het meer als een puberale fase, beetje shokeren enzo. Mij heeft het nooit geintresseerd ook al hou ik van metal.

Maar de Wachttoren heeft een hekel aan alles wat anders is dan christelijk, tis gewoon een sekte.

pi_6698656
NIET ALLES OVER EEN KAM SCHEREN JONGENS ANDERS BEN JE NET ALS DIE WACHTORENGASTJES

DE WACHTORENGASTJES ZIJN JEHOVA'S DAT IS EEN STROMING IN HET CHRISTENDOM WAAR EEN DWALING IN IS GEKOMEN.
Ik zelf ben gitarist christelijk en luister ook metal, ok ik kijk uit wat ik luister, maar hou toch ook wel van een beetje raggen op mijn gitaar
Tja en om echt technische snelle solodingen te leren moet ik toch wel bij de metalbands wezen. Het wil niet zeggen dat ik alles luister hooor.
volgende bands luister ik een beetje: Metallica solo van fade to black, Creed, Sonata Artica en heb een paar nummertjes van CHildren of Bodom op mijn comp staan

Als je het maar niet teveel luistert en het voor de techniek doet is mijn motto.

quote:
Op vrijdag 8 november 2002 09:51 schreef DimeBag het volgende:

[..]

Ik weet dat er vroeger bij mij op school ook van die satansfreaks waren. Ik zie het meer als een puberale fase, beetje shokeren enzo. Mij heeft het nooit geintresseerd ook al hou ik van metal.

Maar de Wachttoren heeft een hekel aan alles wat anders is dan christelijk, tis gewoon een sekte.

HET LEVEN IS TE KORT OM NIET ELK MOMENT TEN VOLLE TE BENUTTEN
  vrijdag 8 november 2002 @ 16:10:19 #13
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_6699668
Bek houden christenhond

Maar serieus, waar word er gegenraliseerd dan? We diepen juist het hele verhaal uit,....

En verder Wachttoren is gewoon een suffe groep misleidde mensen

pi_6699818
Het feit dat de wachttoren en alles wat christelijk is sektarisch is zo werd er net gesproken.
Tss en wil je grof doen met je Christenhondgedoe beetje respect he?
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 16:10 schreef Thomasumo het volgende:
Bek houden christenhond

Maar serieus, waar word er gegenraliseerd dan? We diepen juist het hele verhaal uit,....

En verder Wachttoren is gewoon een suffe groep misleidde mensen

vrijdag 8 november 2002 @ 16:17:21 #15
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_6699881
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 15:32 schreef harmonichunk het volgende:
NIET ALLES OVER EEN KAM SCHEREN JONGENS ANDERS BEN JE NET ALS DIE WACHTORENGASTJES
Dat doen we toch ook niet, mafketel?
quote:
Als je het maar niet teveel luistert en het voor de techniek doet is mijn motto.
Uhm, jaaaaaja. Hoezo zou je het niet teveel luisteren? Als je het leuk vindt dan mag je er toch zoveel naar luisteren als je wilt? Als je het voor de techniek doet.. jeetje, zeg dan gewoon dat je de muziek top vindt, maar de teksten je niet zo aanspreken.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  vrijdag 8 november 2002 @ 16:20:58 #16
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_6699978
zie de smiley VOEL de smiley En er staat ook nog onder maar nu serieus.

Je moet uberhaupt leren lezen, want alleen wachttoren word als sekte benoemd. Overigens zou ik maar eens een dikke huid creeren als je je als christen met extreme metal bezig wil gaan houden, er zijn erg veel metalheads die niet zo vredelievend tegenover jou en je gedachtegoed zullen staan.

Overigens, stryper sucks arse!

pi_6700114
Ik heb het ook niet over extreme metal jij moet ook leren lezen

is metallica, children of bodom (ok hen soms wel) en Creed extreme metal nee. Er wordt weinig en amper in gegrunted.
Ok sorry ik heb verkeerd gelezen maar ik weet dat er mensen zijn die zo denken.
Wat vinden die metalheads niet leuk dan?

quote:
Op vrijdag 8 november 2002 16:20 schreef Thomasumo het volgende:
zie de smiley VOEL de smiley En er staat ook nog onder maar nu serieus.

Je moet uberhaupt leren lezen, want alleen wachttoren word als sekte benoemd. Overigens zou ik maar eens een dikke huid creeren als je je als christen met extreme metal bezig wil gaan houden, er zijn erg veel metalheads die niet zo vredelievend tegenover jou en je gedachtegoed zullen staan.

Overigens, stryper sucks arse!

pi_6700286
Ach, IMO is het bij de meeste een gimmick, of in ieder geval niet zo extreem als ze het doen voorkomen, maar ik weet niet of iemand hier toevallig Lords of Chaos gezien/gelezen heeft (vast wel), en dan wordt toch ook weer duidelijk dat er best een aantal zieke gasten rondrennen in die scene.
  vrijdag 8 november 2002 @ 16:44:33 #19
34079 dantes_inferno86
ik heb altijd gelijk
pi_6700483
is metallica, children of bodom (ok hen soms wel) en Creed extreme metal nee

creed is zowiezo geen metal

vrijdag 8 november 2002 @ 16:50:58 #20
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_6700616
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 16:44 schreef dantes_inferno86 het volgende:
is metallica, children of bodom (ok hen soms wel) en Creed extreme metal nee

creed is zowiezo geen metal

He voor een christen is COB net zo extreem als je oma vragen om een blowjob!!

Ik bedoelde alleen te zeggen, dat hij zich een beetje in het verkeerde topic mengt, als hij vind dat je geen slecht woord mag spreken of het gristendom. Ga bij het gemiddelde deathmetal concert maar eens op het podium staan en roep door de mic. Ik ben christen! geloof me die pit overleef je niet

pi_6700718
volgens kafka is alle blackmetal racistisch
quote:
Wie denkt dat het slechts gaat om smakeloze podiumacts, heeft het mis. Black Metal is een miljoenenindustrie en diverse bands dringen af en toe door tot de bakken in de gewone platen zaak Er zijn vanuit de Black Metalscene diverse contacten met serieuzere extreemrechtse bewegingen en organisaties. Muziek wordt daarbij als middel gebruikt om politieke propaganda te verspreiden.
http://kafka.antifa.net/blackmetal.htm

[Dit bericht is gewijzigd door Wisp op 08-11-2002 16:56]

[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
  vrijdag 8 november 2002 @ 16:55:41 #22
34079 dantes_inferno86
ik heb altijd gelijk
pi_6700719
quote:
Op vrijdag 8 november 2002 16:50 schreef Thomasumo het volgende:

[..]

He voor een christen is COB net zo extreem als je oma vragen om een blowjob!!

Ik bedoelde alleen te zeggen, dat hij zich een beetje in het verkeerde topic mengt, als hij vind dat je geen slecht woord mag spreken of het gristendom. Ga bij het gemiddelde deathmetal concert maar eens op het podium staan en roep door de mic. Ik ben christen! geloof me die pit overleef je niet

mischien overleeft hij het wel maar echt gemakkelijk zal hij het niet hebben dan.
pi_6700893
ik vind trouwens die ghetto-rap een stuk gevaarlijker dan metal, als je ziet wat voor agressief gedrag dat veroorzaakt, daar is metal nix bij
[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
  vrijdag 8 november 2002 @ 18:04:24 #24
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6701858
Ik denk dat over het algemeen weinig metal luisteraars echt waarde hechten aan teksten. Over beinvloeden zou ik dus niet echt praten.
quote:
over een jonge beinvloedbare menigte
Volgens mij hechten die over het algemeen ook niet zoveel waarde aan de teksten, hoewel ik wel 2 mensen via ken die helaas zelfmoord hebben gepleegd. Ze luisterden echter niet naar satanistische blackmetal bands maar bands als Slipknot en Mudvayne (waar ook een topic over is).

Ik denk dat "BEINVLOEDBARE jonge menigte" een beetje overdreven is. Volgens mij valt het allemaal wel mee. Slechts enkele metalbands hebben echt iets met Satanisme te maken, het gros gebruikt zulke extreme teksten volgens mij gewoon ter entertainment of omdat het gewoon bij de stijl van de muziek past.

Dus om nou een hele kruistocht tegen metal te houden vind ik gewoon kortzichtig.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 08-11-2002 18:11]

pi_6702698
Mwah, ik heb het niet zozeer op death/black metal. Ik heb liever goed verstaanbare teksten ipv onverstaanbaar grunten. (Al maak ik voor de huidige line-up van Arch Enemy een uitzondering... een vrouw die ZO kan grunten...whow... )
Maar ook niet-death metal bands hebben soms wat "zware" teksten. Het nummer Dante's Inferno van Iced Earth bijvoorbeeld... het gaat dan wel over de 9 lagen van de hel, maar muziekaal zit het gewoon zo goed in elkaar, het is gewoon prachtig om naar te luisteren.

De Wachttoren.... ken ik eerlijk gezegd niet, maar Jehovagetuigen wel.. en ach, tegenwoordig zijn die wel wat veranderd. 'k heb er een x een praatje mee gehouden. Ze dringen nix op ofzow. Ze bieden het aan, en respecteren jouw mening. Het "voet-tussen-de-deur" gedoe komt volgens mij niet echt meer voor.
Maar die kruistocht tegen metal... mja, een beetje sneu idd...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')