ik vind het heel knap dat iemand een automatische incasso op je rekening zet zonder jouw toestemming.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 12:41 schreef damnHoepla het volgende:
Goedemiddag,
Zonet kreeg ik bericht van de ING app dat er binnenkort 100 euro automatische incasso van mijn rekening wordt afgeschreven. Ik herkende die naam, het is iemand van marktplaats die voor 4 euro schoenen van me zou kopen en adres en alles gaf maar niks betaald heeft
Uiteraard heb ik op incasso weigeren gedrukt maar weet iemand wat ik verder kan doen? Is het strafbaar wat deze meneer gedaan heeft en kan ik hiervoor aangifte doen?
Ik heb ooit software gemaakt voor het automatisch incasseren. De test werkte perfect alleen hadden we vergeten machtigingen te regelen van de testpersonen met wie we een bedrag hadden afgesproken dat we mochten incasseren, toch werd alles "netjes' afgeschreven. Toen lag de verantwoordelijkheid bij de partij die ging incasseren om dat te regelen en ging de bank pas na klachten de mogelijkheid om te incasseren van dat bedrijf intrekken.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 12:43 schreef rboy14 het volgende:
[..]
ik vind het heel knap dat iemand een automatische incasso op je rekening zet zonder jouw toestemming.
goed idee ga Zo naar het ING kantoorquote:Op dinsdag 24 maart 2015 12:43 schreef Wespensteek het volgende:
Neem maar snel contact op met ING dan kunnen die een onderzoek starten.
Op dit moment bestaat een machtiging vaak nog uit een blaadje met een handtekening erop.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 12:43 schreef rboy14 het volgende:
[..]
ik vind het heel knap dat iemand een automatische incasso op je rekening zet zonder jouw toestemming.
Vergeet het rekeningnummer niet te blokkeren voor incasso en maak melding van een onterechte incasso.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 12:58 schreef damnHoepla het volgende:
[..]
goed idee ga Zo naar het ING kantoor
ja heb ik al gedaan in mijningquote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Vergeet het rekeningnummer niet te blokkeren voor incasso en maak melding van een onterechte incasso.
Mooi.quote:
Volgens mij niet hoor. Als ik de rekening van mijn credit-card betaal bijvoorbeeld kan ik dit gewoon doen door aan te vinken dat ik hun machtig om het bedrag van mijn rekening te incasserenquote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Op dit moment bestaat een machtiging vaak nog uit een blaadje met een handtekening erop.
Bedrijven krijgen een vergunning om via machtiging te mogen incasseren, alleen controleert niemand of die afschrijvingen wel terecht zijn.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:32 schreef gooddaddy het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor. Als ik de rekening van mijn credit-card betaal bijvoorbeeld kan ik dit gewoon doen door aan te vinken dat ik hun machtig om het bedrag van mijn rekening te incasseren
Laat maar. Ik las over het woordje "vaak" heen
Waarom zou je zoiets nutteloos doen?quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:01 schreef damnHoepla het volgende:
ING adviseert naar de politie te gaan, ik ga vanmiddag afspraak maken voor aangifte.
Omdat het poging tot diefstal is een ts wellicht kan voorkomen dat een volgend persoon het over het hoofd zit een bestolen wordt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom zou je zoiets nutteloos doen?
Omdat er niks gedaan wordt. Daarom doe ik zoiets nooit.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:14 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Omdat het poging tot diefstal is een ts wellicht kan voorkomen dat een volgend persoon het over het hoofd zit een bestolen wordt.
Waarom zou je het niet doen?
Dat is niet waar. Prioriteiten worden (mede) bepaald door data omtrent aantallen overtredingen. Gelukkig kun je voor veel zaken al digitaal aangifte doen, maakt de drempel voor burgers lager.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Omdat er niks gedaan wordt. Daarom doe ik zoiets nooit.
Dit is wel even iets anders dan een te goedkope iPhone kopen en vn te voren overmaken, hier word een incasso vergunning misbruikt, vind ik net een graadje erger.quote:Op woensdag 25 maart 2015 19:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Omdat er niks gedaan wordt. Daarom doe ik zoiets nooit.
* hottentot slaat zichzelf voor de kop.quote:
Shit he.quote:Op woensdag 25 maart 2015 20:04 schreef hottentot het volgende:
[..]
* hottentot slaat zichzelf voor de kop.
quote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:06 schreef thabrid het volgende:
Is natuurlijk wel een goede truck: Ik wil wat van je kopen, was is je bankrekeningnummer. En dan niets kopen en proberen een incasso te doen :-)
Gebeurde vroeger met bonnenetjes en bonnen van de pin automaat. Nummers verzamelen en maar een incasso doen van een paar tientjes.
Er wordt weer een hoop onzin verkondigd in WGR.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 19:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zo'n bedrijf kan gewoon willekeurig afschrijvingen verrichten.
Vertel, waar verkondig ik onzin?quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:40 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
[..]
Er wordt weer een hoop onzin verkondigd in WGR.
Het is alsof je zegt 'Je kunt gewoon willekeurig een winkel inlopen en wat spullen meenemen'. Het kan in theorie wel, maar in praktijk is het diefstal en zul je uiteindelijk gepakt worden. Of in geval van incasso geblokkeerd, onderzoek, stornering, et cetera.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vertel, waar verkondig ik onzin?
Of denk jij echt dat de bank controleert of jij een automatische incasso echt zelf hebt gemachtigd?
Maar daarom kan een bedrijf nog wel willekeurig automatische incasso's incasseren, in theorie en in de praktijk gebeurt het. Dat dit niet zonder gevolgen is, dat lijkt mij ook duidelijk. Men zal bij teveel klachten de vergunning verliezen en eventueel is er strafrechtelijke vervolging. En dit gebeurt ook al jaren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:58 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Het is alsof je zegt 'Je kunt gewoon willekeurig een winkel inlopen en wat spullen meenemen'. Het kan in theorie wel, maar in praktijk is het diefstal en zul je uiteindelijk gepakt worden. Of in geval van incasso geblokkeerd, onderzoek, stornering, et cetera.
Is een mogelijkheid.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:59 schreef Fer het volgende:
Is dat dus het scenario. Een moneymule, eerst langs de kvk sturen, dan een vergunning tot incasso laten aanvragen, random wat mensen via MP benaderen voor naam/rekeningnummer. Geld incasseren, van de rekening pinnen en wegwezen?
Via een katvanger ja? Daarbij is het risico te groot en het proces te omslachtig om een klein beetje geld te verdienen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar daarom kan een bedrijf nog wel willekeurig automatische incasso's incasseren, in theorie en in de praktijk gebeurt het. Dat dit niet zonder gevolgen is, dat lijkt mij ook duidelijk. Men zal bij teveel klachten de vergunning verliezen en eventueel is er strafrechtelijke vervolging. En dit gebeurt ook al jaren.
De manier waarop dit gebeurt verschilt, soms staat het bedrijf op naam van een katvanger of onwetende, soms is het een bonafide middenstander of stichting die af en toe een paar extra centen binnensleept, als de bedragen niet zo groot zijn dan merkt lang niet iedereen dat dit gebeurt. Of men twijfelt of men dit geld wel of niet zelf uitgegeven heeft. Als het geld tijdig is opgenomen van de rekening en men kan de uitvoerende niet traceren dan heb je toch weer gemakkelijk geld verdient.
Het is zelfs weer verplicht via het nieuwe systeem wat we hebbenquote:Op dinsdag 24 maart 2015 13:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Op dit moment bestaat een machtiging vaak nog uit een blaadje met een handtekening erop.
Ik wist dat ie ging komenquote:Op donderdag 26 maart 2015 10:39 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Via een katvanger ja? Daarbij is het risico te groot en het proces te omslachtig om een klein beetje geld te verdienen.
Maar als het zo vaak voorkomt, dan heb je vast wat nieuwsberichten waarmee je je verhaal kunt onderbouwen?
Geheel ""toevallig"" dat het die stukjesschrijver overkomtquote:Op donderdag 26 maart 2015 15:05 schreef thabrid het volgende:
[..]
Ik wist dat ie ging komen
http://www.telegraaf.nl/d(...)ok-_incasso_s__.html
Niet iedereen controleert regelmatig zijn afschriften, als je het bedrag niet te hoog maakt valt het niet op
NS heeft de machting voor de incasso trouwens netjes geregeld, gewoon via ideal.
Maar bij de meeste internet bedrijven is het een vinkje zetten en klaar, machting "afgegeven"
Dus je doet al die moeite via marktplaats en alles en dan heb je 100 euro verdiend? Met 99% kans dat de incasso wordt geweigerd of gestorneerd?quote:Op woensdag 25 maart 2015 22:59 schreef Fer het volgende:
Is dat dus het scenario. Een moneymule, eerst langs de kvk sturen, dan een vergunning tot incasso laten aanvragen, random wat mensen via MP benaderen voor naam/rekeningnummer. Geld incasseren, van de rekening pinnen en wegwezen?
Persoonlijk heb ik het al 2x meegemaakt. 1x is het mij ontgaan en werd ik erop gewezen door de Rabobank nadat hun van meerdere klanten klachten hadden ontvangen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:39 schreef JoPiDo het volgende:
Via een katvanger ja? Daarbij is het risico te groot en het proces te omslachtig om een klein beetje geld te verdienen.
Maar als het zo vaak voorkomt, dan heb je vast wat nieuwsberichten waarmee je je verhaal kunt onderbouwen?
Ik heb er nog nooit over gehoord, ook nooit iets over gelezen. Als het echt zo'n groot probleem zou zijn, zouden ze de procedures wel aanscherpen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:04 schreef eight het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik het al 2x meegemaakt. 1x is het mij ontgaan en werd ik erop gewezen door de Rabobank nadat hun van meerdere klanten klachten hadden ontvangen.
Beide keren is het wel gelijk in orde gemaakt en is het geld netjes teruggestort.
Je hoort het op verjaardagen de laatste tijd vaker dus er is zeker sprake van een toename aan onterechte incasso's.
Het feit dat het in mijn geval het geld 2x zonder ook maar enige discussie onmiddellijk werd teruggestort geeft mij aan dat het een bekend probleem is. Geen idee wat hier de omvang van is maar het was wel snel afgehandeld.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:07 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Ik heb er nog nooit over gehoord, ook nooit iets over gelezen. Als het echt zo'n groot probleem zou zijn, zouden ze de procedures wel aanscherpen.
Naïef en wereldvreemd ben je wel in deze.quote:Op donderdag 26 maart 2015 10:39 schreef JoPiDo het volgende:
Daarbij is het risico te groot en het proces te omslachtig om een klein beetje geld te verdienen.
Jij kent het niet, dus bestaat het niet.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:07 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Ik heb er nog nooit over gehoord, ook nooit iets over gelezen. Als het echt zo'n groot probleem zou zijn, zouden ze de procedures wel aanscherpen.
Ik heb het van logisch nadenken, met je katvangerquote:Op donderdag 26 maart 2015 18:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Jij kent het niet, dus bestaat het niet.
Een forum bericht van twee jaar oud en een krantenartikel waar het over incasso's bij bedrijven gaat?quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Naïef en wereldvreemd ben je wel in deze.
Verder:
http://www.volkskrant.nl/(...)che-incasso~a395710/
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=36&t=130679
En om aan te geven dat het al lang voorkomt.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)rkennen-banken.dhtml
Zoek zelf de rest maar op, en dan valt het je ook op dat het kleine niet afgeronde bedragen zijn waardoor de meeste mensen er als ze hun overzicht bekijken er zo aan voorbij gaan.
En voor storneren na onterechte afgeschreven incasso via niet afgegeven machtiging heb je 13 maanden de tijd.
1. Die 99% zuig jij uit je duim, ik ken geen officiële percentages maar schat in dat het veel minder is.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:30 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Ik heb het van logisch nadenken, met je katvangerik beschrijf het zelfs in dit topic, maar daar wordt handig omheen gereageerd.
Ga elders trollen of zo dom doen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:31 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Een forum bericht van twee jaar oud en een krantenartikel waar het over incasso's bij bedrijven gaat?
Goed verweer; inhoudelijk sterk, goed ingegaan op de verschillende tegenargumenten en propvol tegenvoorbeelden en bronnen die mijn ongelijk en vooral jouw gelijk ondersteunen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ga elders trollen of zo dom doen.
Jij komt helemaal niet met argumenten, noch ontkracht jij hier geplaatste links. Wel stel jij hier een perfect staaltje van maatschappelijke naïviteit ten toon.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:41 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Goed verweer; inhoudelijk sterk, goed ingegaan op de verschillende tegenargumenten en propvol tegenvoorbeelden en bronnen die mijn ongelijk en vooral jouw gelijk ondersteunen.
Vertel nog eens over die katvanger? Daar ben ik namelijk nog steeds benieuwd naar?
Het ene nieuwsbericht is acht jaar oud en dit stukje is twee jaar oud. Zo maar een gek ideetje van mij hoor, maar zouden de banken ondertussen de procedures wellicht hebben aangescherpt en de controlesystemen hebben verbeterd?quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:36 schreef hottentot het volgende:
Kijk zo gemakkelijk is het http://www.zoeterwoude.nl(...)e-incasso_15909.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |