abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150978646
Ja, ik weet het, dit is het zoveelste RAL 9010 topic :@

Ik was voornemens om mijn muren gewoon in RAL 9010 te verven en het plafond in "stralend wit" (Flexa geeft daarbij geen RAL nummer). Lekker standaard, dus het zal wel goed zijn.

Het eerste kleine kamertje is klaar (om uit te proberen) en het verschil tussen het plafond en de muren valt me toch wel erg op. Dit wordt vast versterkt doordat ik er nu sowieso op let en er verder nog niets in de kamer staat, maar de muren (RAL 9010) ogen toch wat minder "fris" dan ik verwacht had.

Is het wellicht beter om de andere muren in RAL 9016 te verven i.p.v. 9010? Het contrast met het plafond wordt dan iets minder groot, waardoor het geheel wellicht wat frisser oogt. Al wordt het dan misschien wel een soort tandartsenpraktijk...

Dit zette mij aan het denken. Waarom gaat het gros eigenlijk voor RAL 9010 op te muren? Wat zijn daar de gedachten achter? Want misschien zie ik wel iets over het hoofd, waardoor ik eigenlijk helemaal voor RAL 9016 zou moeten gaan.

Om wat verder een idee te geven. Er ligt deze vloer in ik ben voornemens om in de woonkamer een mix tussen witte en "houten" meubelen te gebruiken en grijzige bank. Wellicht een donkere tafel of kast om het geheel wat te breken.
pi_150978792
Waarom gebruik je niet gewoon de zelfde verf voor muren en plafond?
pi_150978904
Komt dat niet door de lichtinval of door een oude verflaag die door de nieuwe heen komt? Witter dan 9010 wordt het niet.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 24 maart 2015 @ 12:13:36 #4
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_150979592
RAL9010 is beslist geen wit hoor :W

Alles spierwit wordt ook een sfeerloos hok.
Ik heb in huis ook het meeste 9010 in combinatie met witte plafonds. Als ik mijn gezichtsveld focus op één bepaald punt is het inderdaad best een flinke overgang. Maar als alles eenmaal is ingericht doet het juist heel neutraal en warm aan (voor zover je daarvan bij wittinten kunt spreken). Zoals je er nu naar kijkt zul je dat straks niet meer doen.

Ik heb zelf nooit 9016 overwogen, dat zou best een goed alternatief kunnen zijn, maar ik ben dik tevreden met de keus voor 9010. Ik sluit niet uit dat er ooit nog een ander kleurtje overheen gaat, maar tot die tijd is 9010 een veilige en prima keuze.
pi_150979873
RAL9010 is gewoon een wat warmere tint 'wit', vandaar dat mensen er voor kiezen. Het is niet écht wit, anders oogt je huis als een operatiekamer.
pi_150981172
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 11:54 schreef Tja..1986 het volgende:
Waarom gebruik je niet gewoon de zelfde verf voor muren en plafond?
Omdat ik denk dat het dan lijkt alsof je plafond veel donkerder is dan de muren, door het grote verschil in lichtval.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 12:13 schreef Barrah het volgende:
RAL9010 is beslist geen wit hoor :W

Alles spierwit wordt ook een sfeerloos hok.
Ik heb in huis ook het meeste 9010 in combinatie met witte plafonds. Als ik mijn gezichtsveld focus op één bepaald punt is het inderdaad best een flinke overgang. Maar als alles eenmaal is ingericht doet het juist heel neutraal en warm aan (voor zover je daarvan bij wittinten kunt spreken). Zoals je er nu naar kijkt zul je dat straks niet meer doen.

Ik heb zelf nooit 9016 overwogen, dat zou best een goed alternatief kunnen zijn, maar ik ben dik tevreden met de keus voor 9010. Ik sluit niet uit dat er ooit nog een ander kleurtje overheen gaat, maar tot die tijd is 9010 een veilige en prima keuze.
Dank voor je reacties! ^O^ Wat dat betreft is het inderdaad sowieso lastig oordelen nu.

Een vriend van mij heeft bij de een Gamma kleur laten maken, wit met een heel klein beetje grijs. Het oogt echt als net wit. Dit in combinatie met een stralend wit plafond. Ik zal eens bij de Gamma gaan kijken hoe die kleur zich verhoudt tot 9010 en 9016.

En daarna ben ik er klaar mee ;) Zoals gezegd, als het eenmaal ingericht is kijk je er toch weer anders naar. Maar ik kan nu nog "makkelijk" mijn keuze bepalen.
pi_150982225
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 12:54 schreef Lebberding het volgende:

[..]

Omdat ik denk dat het dan lijkt alsof je plafond veel donkerder is dan de muren, door het grote verschil in lichtval.
Okee. Heb daar totaal geen last van (of erg in).
pi_150982831
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 13:21 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Okee. Heb daar totaal geen last van (of erg in).
Ik omschrijf het ook wat te dramatisch. Het hangt ook helemaal af van hoe het licht valt.

Ook zou een lichter plafond de indruk van een hoger plafond wekken.
pi_151167555
Toen ik laatst aan het sausen was, schrok ik ook van de kleur van 9010. M'n huis was gestuced, dus alle muren spierwit. RAL9010 leek wel rokersgeel. :P

Eenmaal ingericht zie je daar helemaal niets meer van. Icm met meubels en een gekleurde (grijs-groene) muur ziet het er juist heel warm uit. Ik zou nu absoluut niet witter willen hebben.
pi_151184236
Dat heb ik ook steeds als ik met 9010 aan de slag ga :') Maar het zet je echt op een dwaalspoor, want als het eenmaal klaar is ziet het er juist netjes uit.

Ik heb nu ook veel betere plafondverf (Montana Top 8) dan dat Flexa Powerdek. Deze verf is iets minder wit dan het "stralend wit" van Flexa, dus ik ga nu zeker voor RAL 9010 op de muren. Wel van Sikkens, want die bouwmarkt verf raak ik met geen vinger meer aan... :X
pi_151184661
Aangezien alles na verloop van tijd toch vergeelt, heb ik overal 9016... ziet er prima uit...
pi_151186489
Ik ben altijd fan van 'gelukzalig' (0302-g44y) van Histor op de muren. Maar dan gemengd in een kwaliteitslatex. Het is witter dan 9010 maar niet kil of steriel zoals 9016 kan zijn, zeker als de ruimte al wat kil oogt door lichtinval.

Op houtwerk heb ik wel graag 9010, iets romiger/geliger.

Hier zie je 'm tussen de andere kleuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')