abonnement Unibet Coolblue
pi_150836949
Zijn er momenteel degelijke obligaties die een goeie rente opbrengen? De beste die ik via Fortis zie zijn in vreemde munt (NOK, AUSD) en zitten tussen 2 max 3% en daar gaat dus nog 25% voorheffing af en de transactiekost.

Met degelijk bedoel ik uiteraard dat diegene de obligatie uitschrijft niet failliet gaat (of gewaarborgd is door de staat).

Zie ik het goed als je beetje veilig obligaties wil kopen in betrouwbare munt 3% max haalbare rente is?
pi_150839037
Nu? Nee. Die zijn er niet. De Duitse 7j Bund zit al op een negatieve yield. Als je bedenkt dat de factoren die de rendement van een obligatie bepalen bestaan uit (o.a.): risko vrije rentevoet (nu negatief tot 7j), een liquidity risk premium en een credit risk premium, begrijp je dat om 3% te renderen je risico moet lopen ter waarde van meer dan 3%. Is het dan nog degelijk?
Wat wel positief is, is dat je met de huidige inflatie een lagere nominale rendement nodig hebt om je reele doelstellingen te bereiken.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 maart 2015 @ 09:27:54 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150839212
Currencies bewegen met vele procenten paar jaar. Op een Australische 10-jaar staatsobligatie krijg je momenteel 2,35%. Dat is minder dan 1% procent meer dan op een Nederlandse spaarrekening maar je currency risk is een veelvoud daarvan (er vanuit gaande dat jouw uitgaven vooral in euro zijn). Als het je om de hogere rente te doen is dan vind ik dat zelf een slechte afweging.

Erg aantrekkelijk op dit moment is een spaarrekening (mits onder de ¤100k). Je krijgt relatief veel rente (ca 1,5%) terwijl een 10-jarige staatsobligatie momenteel 0,27% doet. Dus 1,2% boven de 10-jaar staats op vrij opneembaar geld, dat komt niet vaak voor. En kwa veiligheid is het vergelijkbaar. Met een spaarrekening ben je eigenlijk spekkoper imo want je kunt relatief hoge veilige yields halen die voor grote partijen niet beschikbaar zijn.

Wil je een hogere yield halen dan moet je meer risico gaan lopen, zo simpel is dat. Maar je kunt bijvoorbeeld 10% in hoog renderend spul stoppen zoals een Rabobank Certificaat (5,7%) of HYG (5,8% - die laatste is in US$ dus wel currency risk) en 90% op een spaarrekening (~1,5%) of deposito (~2,3%) voor een gemiddelde yield van 1,9% - 2,6%. Hou er dan wel rekening mee dat het riskante deel van je portefeuille gewoon naar nul kan gaan als het tegenzit, maar als je dat beperkt tot bijvoorbeeld 10% dan is dat risico wellicht acceptabel voor jou.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 20 maart 2015 @ 16:51:58 #4
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_150853211
Ik denk dat je op zoek bent naar junk bond fondsen. Voorbeelden zijn JNK, BLV en PCY (allemaal US $). Die kan je gewoon via je broker kopen. Even rond googlen en je vindt wel meer van dat soort fondsen in verschillende valuta als je niet de $ wil.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_150875261
Je kan naar Cyprus gaan. Daar krijg je 3.5% als je je geld 1 jaar vast zet. Bijv. Hellenic bank. Banken zijn geherkapitaliseerd daar, dus hoop risico is nu wel weg. Hellenic is ook een van de weinigen daar waar de spaarders niets hoefden in te leveren.
pi_150882781
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 04:51 schreef jjaap1 het volgende:
Je kan naar Cyprus gaan. Daar krijg je 3.5% als je je geld 1 jaar vast zet. Bijv. Hellenic bank. Banken zijn geherkapitaliseerd daar, dus hoop risico is nu wel weg. Hellenic is ook een van de weinigen daar waar de spaarders niets hoefden in te leveren.
Tja ,maar of jij een magere 3,5% genoeg vind voor het risico is natuurlijk een tweede vraag.

Ik zou eerst jezelf goed inlezen over de producten die mogelijk zijn voordat je je geld in een of andere junkbond stopt en het nooit meer terug ziet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')