Voordat ik dit topic opende, heb ik veel op dit onderwerp afgezocht. Ook op dit forum.
De onderwerpen waarop ik stuitte, hebben betrekking op puppies, die moeilijk alleen zijn en gaan blaffen. Dat speelt allemaal niet.

.
De hond waar het hier om gaat, is een Eurausier. Hij is inmiddels 8 a 9 jaar oud.
Zo'n een dus:
![eurasier_champ_by_humanix4711-d6trtrb.jpg]()
Van de gezinsleden, werkt m'n moeder niet. Ze is vrijwel de gehele dag thuis. Het is een vrij groot huis. Ze gaat van ene kamer naar andere kamer, haalt iets uit andere kamer.
Daar kan de hond in kwestie moeilijk mee omgaan. De hond volgt m'n moeder al jaren van ene kamer naar andere kamer. Als ze naar een andere kamer gaat om iets te halen, dan springt de hond op uit z'n ruststand en rent met m'n moeder mee, naar de andere kamer. Meestal blijft-ie ook lekker liggen, terwijl m'n moeder de deur openhoudt voor hem.
Dan doet ze de deur dan dicht vanwege de verwarming. Dan gaat-ie binnen 5min alsnog zitten ijsberen voor de gesloten deur, en hijgen. Helemaal onrustig, stressen. Afvragen waar z'n baasje blijft.
Ook als ze binnen enkele minuten weer terugkomt, blijft-ie dit gedrag jaren vertonen. Hij stresst zichzelf helemaal kapot. Het is altijd vrij onzekere hond geweest.
Dit doet-ie ook als ik met hem in dezelfde kamer zit of een ander gezinslid, terwijl hij ons als z'n baasjes beschouwt. Zelfs wanneer ik de deur dan voor 'm open om naar de moeder te gaan, blijft-ie dit gedrag nog steeds vertonen.
Als-ie met m'n moeder mee naar de andere kamer loopt, gaat-ie in de andere kamer weer liggen. Vervolgens herhaalt dit ritueel zich weer. Van de topics en de oplossingen waarop ik gestuit ben, hebben ze vooral betrekking op vrij jonge honden of op het blaffen. Dit speelt allemaal niet.
Tevens is dit probleem de laatste tijd alleen maar erger geworden. Hij gaat steeds onrustiger worden, stresst in toenemende mate zichzelf kapot, hijgen en al.

.
Dus ik vraag mij af hoe ik hem kan leren accepteren, dat-ie ook best keer zonder de moeder (het baasje dus) in een kamer kan blijven?
[ Bericht 5% gewijzigd door Robuustheid op 18-03-2015 17:54:52 ]