FOK!forum / Creativiteit / Het Tutorial Topic
Samzzdinsdag 17 maart 2015 @ 19:21
42SQHVh.png

Het Tutorial topic - wat is het?

Eigenlijk heel simpel! In dit topic willen we tutorials/how-to's verzamelen, gemaakt door FOK!ers en dus ook te gebruiken door FOK!ers (en alles wat hier nog meer rondhangt).

Wat is een tutorial?

Ook heel simpel. Een tutorial is een uitleg over hoe je iets maakt, bijvoorbeeld een haakwerk. Hoe begin je het beste, waar moet je aan denken, wat is het idee achter een bepaalde techniek? Het liefst geïllustreerd met foto's/tekeningen om het allemaal net wat duidelijker te maken.

Waar moet het over gaan?

De tutorials mogen ieder (creatief) onderwerp hebben dat je kunt bedenken. Hoe maak ik een schilderij, hoe blend ik het mooiste in Photoshop, hoe brei ik een leuk patroontje in mijn shawl. Kortom, heb je iets leuks gemaakt/kun je iets tofs? Laat zien hoe je het doet, en plaats het hier!

Het is de bedoeling dat we uiteindelijk een prachtige lijst tutorials krijgen, deze worden allemaal met een linkje hieronder verzameld:

Tutorials:

Tekenen:
Schetsen
Kleurpotlood

Digital Arts:
Samael's speedpaint

Schilderen
Dry brush schilderen

Uiteraard is dit topic niet enkel om tutorials te verzamelen, maar óók om je resultaten behaald door de betreffende tutorial te posten en feedback te geven/krijgen op werk.

Het mooie is, alle tuts komen bij elkaar te staan, -klik- en je bent bij je gewenste tutorial. Mooier kan het niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Moira op 08-07-2015 12:04:59 (Even een bannertje gemaakt door LB toegevoegd O+) ]
Samzzdinsdag 17 maart 2015 @ 19:23
Schetsen

Iedereen die ook maar één tekenles heeft gehad, heeft wel gehoord over schetsen. Maar, wat is een schets nu precies? Eigenlijk is dat heel simpel: De schets is de basis van de tekening.

Waarom is een schets de basis?

Door te schetsen, leer je het onderwerp kennen, leer je de vorm te voelen en deze correct op papier te zetten. Veel mensen verwarren de schets met een line art. Het verschil komt in de loop van deze tutorial naar voren. Een schets is meer dan een paar losse lijntjes die de omlijning vormen (zoals met line art wel het geval is). Zoals hierboven al gezegd, is de schets de basis van de tekening, alle lijnen en vormen komen samen. Hulplijnen, lijnen die bepaalde plekken in je tekening verbinden, ook wordt in de schets diepte, licht- en schaduwwerking aangegeven. Doordat dit alles samenkomt, vormt een schets een geheel.

W0UwvZL.jpg

Schets vs. line art

bPiG0NK.jpg

In tegenstelling tot line art, is een schets een opzet van een zo goed als volledige tekening, waar een line art slechts bestaat uit omtrek en een paar lijnen om bepaalde structuren aan te geven.
Vooral voor een beginnend tekenaar is het nuttig veel te schetsen, hoewel je een line art snel neerzet, waardoor het minder tijd in beslag neemt, vormt het ook een moeilijkheidsgraad omdat in een line art, anders dan in een schets, niet aangegeven staat hoe alles met elkaar in verbinding staat. Een line art biedt weinig ruimte tot correctie, terwijl je in een schets makkelijker kleine (en grote) correcties toe kunt passen, bijvoorbeeld een hoek corrigeren, onderdelen verkorten of objecten weglaten. Tevens geeft een line art geen highlights en schaduwwerking aan.

Schetsen leert je inzicht in het tekenen van objecten te krijgen.

Voordelen van schetsen

Een groot voordeel van schetsen, is dat je tijdens het neerzetten van de lijnen optische foutjes in de foto die je gebruikt kunt corrigeren. Door een bepaalde hoek waaruit een foto genomen is, of doordat de lens het beeld wat vervormd, kan het zijn dat de verhoudingen niet helemaal meer kloppen. Naarmate je beter wordt in het schetsen, en daarmee het voelen van de verhoudingen, kun je deze foutjes makkelijker zelf corrigeren. Het kan namelijk zo zijn dat iets op een foto prima lijkt te kloppen, terwijl het er op een tekening wat vreemd uit ziet, of zelfs ronduit krom lijkt. Door te schetsen kun je deze 'foutjes' verhelpen, het 1 op 1 namaken van een foto is namelijk geen garantie voor een kloppende tekening.

Een schets opzetten

5NWCnaQ.jpg

Wanneer je begint met het schetsen van een onderwerp, kijk eerst goed naar hoe het onderwerp in elkaar zit. Veel objecten kun je onderverdelen in primaire vormen (cirkels, vierkanten, rechthoeken, e.d.), deze zet je vervolgens op papier, zet veel hulplijnen, lijnen die
aangeven waar bepaalde elementen moeten komen, een handig hulpmiddel is een kruis, daarmee verbind je bijvoorbeeld beide ogen met elkaar en kun je het midden van het gezicht aangeven. Hoewel gezichten nooit 100% symmetrisch zijn, bevat ieder gezicht een bepaalde verhouding (bijv bij een mens, hoogte van de oren ten opzichte van ogen, lengte van de neus ten opzichte van de oren), deze verhoudingen zijn met hulplijnen mooi aan te geven. Op die manier kun je met vormen en hulplijnen een eerste opzet voor je schets maken. Door meer lijnen toe te voegen (en wees niet bang lijnen te zetten!) en gebruik te maken van verschillende hardheden potloden, kun je je schets steeds
meer vorm geven en daarmee kloppend maken.
#ANONIEMdinsdag 17 maart 2015 @ 19:36
Goed topic, tvp.
Samzzdinsdag 17 maart 2015 @ 20:07
*O*!

Ik ben benieuwd waar FOK!ers mee komen :D. Zal zelf ook nog wat bedenken.
Moiradinsdag 17 maart 2015 @ 23:34
Even een beetje gespamd in verschillende topics :@
Zou leuk zijn als we 'usermade' tutorials binnenharken, maar mocht men goeie tuts op internet tegen zijn gekomen en die willen transformeren naar een post hier is dat uiteraard ook meer dan welkom!
Samaelwoensdag 18 maart 2015 @ 02:12
Denk niet echt dat mijn manier van Speedpainting aan te raden valt omdat ik de meeste basis tekenvaardigheden niet beheers en toepas. Je zou het bovendien meer kunnen vergelijken met schilderen dan tekenen.

(Dit stuk is tevens meer vanuit mijn eigen perspectief en niet echt een tutorial te noemen. Maar goed, wie weet help ik er iemand mee. :P)

Om het kort samen te vatten, wil ik in een relatief korte tijd een landschap of omgeving kunnen tekenen zonder het gebruik van foto's of andere voorbeelden.

Lineart, en schetsen laat ik achterwege omdat ik daar te ongeduldig voor ben. Bovendien heb ik vaak nog geen idee wat ik wil tekenen, dus heeft het uberhaupt niet zo veel nut.

Meestal begin ik met het aanbrengen van veelal donkere kleuren en werk ik toe naar het licht. Het canvas vul ik voornamelijk met strepen, blokken en verschillende figuren die in eerste instantie nog nergens specifiek op lijken. Dit is naar mijn mening het leukste onderdeel, omdat ik op dat moment alleen nog maar hoef te kijken wat ik erin herken.

Ik kwam toevallig op het idee om een cirkel te vervormen naar een doodshoofd en deze in het midden te plaatsen .
SPOILER
skull_cave_000.jpg
Op het doodshoofd na, zag ik er nog niet veel in, behalve een groot lieveheersbeestje aan de rechterkant. Dus besloot ik verder te gaan de omgeving

SPOILER
skull_cave_001.jpg
Het onderste witte gedeelte begon wel aardig te lijken op een soort van waterval of rivier dat richting het doodshoofd stroomde. Dit leek me een leuk idee om verder uit te werken, dus gaf ik het water wat meer detail. Het doodshoofd verplaatste ik via een layer wat meer omhoog en moest dan een soort van waarschuwing voorstellen voor "degene" die de grot eronder zouden betreden.

SPOILER
skull_cave_003.jpg
Halverwege de tekening besloot ik toch dat het stromende water iets teveel van het goede was, en paste ik het aan naar een modderige ondergrond. Voor de rest had ik er wel vrede mee en ging ik verder met de details om het af te ronden.

Met als resultaat:

SPOILER
skull_cave.jpg
Ik maakte voor deze tekening gebruik van de programma's Corel Painter en PaintTool SAI en deed er ongeveer 6 uur over.
Moirawoensdag 18 maart 2015 @ 04:05
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 02:12 schreef Samael het volgende:
Denk niet echt dat mijn manier van Speedpainting aan te raden valt omdat ik de meeste basis tekenvaardigheden niet beheers en toepas. Je zou het bovendien meer kunnen vergelijken met schilderen dan tekenen.

(Dit stuk is tevens meer vanuit mijn eigen perspectief en niet echt een tutorial te noemen. Maar goed, wie weet help ik er iemand mee. :P)
Ik vind 't leuk genoeg en de moeite waard om 'm gewoon in de OP erbij te zetten :7 Leuk gedaan!
Samzzwoensdag 18 maart 2015 @ 09:47
Speedpainten *O*.
Samzzdonderdag 19 maart 2015 @ 19:32
Kwizhxv.jpg8Az1jRn.jpgtb8XHsv.jpg

Schetsjes middels dezelfde methode als in de tut :).
Moiravrijdag 20 maart 2015 @ 12:45
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:32 schreef Samzz het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]

Schetsjes middels dezelfde methode als in de tut :).
Wel tof ook dat je idd nog die onderliggende vormen terugziet :Y
Samzzvrijdag 20 maart 2015 @ 14:24
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 12:45 schreef Moira. het volgende:

[..]

Wel tof ook dat je idd nog die onderliggende vormen terugziet :Y
Heb ik bewust gedaan, je kunt ze ook weggummen :). Ik vind bovenstaande toffer :P.
Moiravrijdag 20 maart 2015 @ 20:38
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 14:24 schreef Samzz het volgende:

[..]

Heb ik bewust gedaan, je kunt ze ook weggummen :). Ik vind bovenstaande toffer :P.
Snap ik ja :D Maar als je ze weg had gegumd konden wij je tutorial er niet meer in terug herkennen :7
Samzzzaterdag 21 maart 2015 @ 11:53
Daarom, en het geschetste staat tof als ze straks met z'n viertjes in m'n huis hangen :D.
Samzzzondag 22 maart 2015 @ 17:34
KifsVNZ.jpg

Last one :D.
Moirazondag 22 maart 2015 @ 18:18
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2015 17:34 schreef Samzz het volgende:
[ afbeelding ]

Last one :D.
Wel ff foto maken als ze hangen he! :D
Samzzzondag 22 maart 2015 @ 20:55
Zie Facebook :D. Morgen even een betere foto maken voor in CRE :).
Moirazondag 22 maart 2015 @ 21:50
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 20:55 schreef Samzz het volgende:
Zie Facebook :D. Morgen even een betere foto maken voor in CRE :).
Ik zag het ja :D Vet nice zo!
Samzzzondag 29 maart 2015 @ 15:24
Ik heb een kleine tutorial als toevoeging op het schetsen :). In deze tut laat ik zien hoe ik een tekening inkleur, of tenminste, hoe je het ook kunt doen, er zijn namelijk meerdere methoden. En dit zijn er twee van. Materiaal: Zwart fotokarton, Derwent Coloursoft kleurpotloden en regulier grijs tekenpotlood voor de line-art voor tekening 1. 180 gr. wit papier van de Action ( :+ ) en Derwent Coloursoft kleurpotloden. En natuurlijk de referentiefoto's.

Tekening 1:

Bucephala001.jpgBucephala002.jpg

In deze tut is een line-art de uitgangspositie. Uiteraard heb ik, voor ik tot deze line-art kwam, eerst geschetst (zie tutorial schetsen) om de verhoudingen goed op papier te krijgen (op de originele foto was de neus in verhouding te groot door vertekening in de hoofdhouding). Met de schets heb ik deze gecorrigeerd en zo deze line-art opgesteld.

De volgende stap is het grof aanzetten van de basiskleur. Het gaat hier om een donkerbruin veulen met veel kleurschakeringen in de vacht, deze heb ik met verschillende tinten bruin, zwart en wit ingevuld. Het oog heb ik wel alvast meer gedetailleerd ingetekend, ogen zijn het belangrijkste in een tekening, vind ik.

Bucephala003.jpgBucephala004.jpg

De volgende stap is het aanbrengen van meerdere lagen kleurpotlood om zo structuren aan te geven, highlights en lowlights aan te brengen en details in te tekenen. In de meer gedetailleerde delen zie je terug waar de basislaag licht is geweest of meer donker.

Meer lagen, details en ook kleur toevoegen is de laatste stap, tevens ook de afwerking. Vooral bij potlood is het heel eenvoudig veel kleur in je tekening te brengen en het er toch natuurlijk uit te laten zien. Voor deze (relatief oude) tekening heb ik vijf verschillende tinten bruin, zwart, wit, beige, grijs, rood, oranje, groen, blauw, paars en geel gebruikt. Derwent, een wat zachtere potloodsoort, mengt heel fijn en is heel geschikt voor het aanbrengen van meerdere lagen.

En het eindresultaat:

Bucephala006.jpg

Natuurlijk is dit slechts één manier. Voor beginnende kleurpotloodgebruikers denk ik dat deze methode het meest geschikt is omdat je in één oogopslag ziet hoe de kleuren in je tekening gaan zijn. Omdat je in lagen aan de gehele tekening werkt, is het makkelijker de kleuren te onthouden en gelijkmatig kleur en structuur toe te voegen.

Uiteraard kan je ook meteen in detail gaan werken.

Tekening 2:

Het onderstaande werk is volgens hetzelfde principe als het bovenstaande gemaakt (hoewel zonder schets en line-art en ook een paar jaar later), echter meteen in detail uitgewerkt. Op zich is dat ook een fijne manier van werken omdat je meteen ziet hoe het gehele werk eruit kan komen te zien. Het nadeel is dat eventuele fouten lastiger te corrigeren zijn omdat er meteen in detail wordt gewerkt en het papier dus meer verzadigd raakt (met potlood kun je niet oneindig lagen blijven maken).

9AbvsHy.jpgFIEtq4a.jpghkelS3B.jpg
BiqVKXD.jpg09b8xYx.jpgCOdm9FA.jpg

Tevens moet je goed opletten dat je dezelfde kleuren weer gebruikt omdat kleurverschil op de loer kan liggen, waardoor je uiteindelijke tekening een lappendekentje wordt. Omdat je meteen gedetailleerd werkt is dat lastiger bij te werken i.v.m. papierverzadiging. We willen namelijk wel dekkend tekenen.

qJkSGvY.jpg

Voor deze tekening heb ik vijf tinten bruin, beige, geel, oranje, rood, paars, roze, blauw, groen, paars, geel, wit, grijs en zwart gebruikt. In deze tekening is goed te zien hoe kleurpotlood te mengen is waardoor de kleuren vloeiend in elkaar overlopen. Dit is eenvoudig te bereiken door eerst een basislaag op te zetten en daaraan steeds een laag van een andere kleur/andere kleuren toe te voegen, net zo lang tot het gewenste verloop is gecreëerd.

Tip: Teken niet meteen dekkend, zet altijd eerst een lichte basislaag op van waaruit je verder werkt. Kleurpotlood is tot op zekere hoogte uit te gummen, dat wil zeggen, het is lichter te maken maar blijft altijd zichtbaar. Lichte kleuren uitgezonderd, die zijn beter te verwijderen en zo goed als onzichtbaar, mits licht aangezet!

Door eerst de basislaag te tekenen en van daaruit meerdere lagen op te bouwen, is de kans kleiner dat fouten niet meer hersteld kunnen worden, zo bouw je een dekkende tekening op.
VoornaamAchternaammaandag 6 april 2015 @ 23:09
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 02:12 schreef Samael het volgende:
Denk niet echt dat mijn manier van Speedpainting aan te raden valt omdat ik de meeste basis tekenvaardigheden niet beheers en toepas. Je zou het bovendien meer kunnen vergelijken met schilderen dan tekenen.

(Dit stuk is tevens meer vanuit mijn eigen perspectief en niet echt een tutorial te noemen. Maar goed, wie weet help ik er iemand mee. :P)

Om het kort samen te vatten, wil ik in een relatief korte tijd een landschap of omgeving kunnen tekenen zonder het gebruik van foto's of andere voorbeelden.

Lineart, en schetsen laat ik achterwege omdat ik daar te ongeduldig voor ben. Bovendien heb ik vaak nog geen idee wat ik wil tekenen, dus heeft het uberhaupt niet zo veel nut.

Meestal begin ik met het aanbrengen van veelal donkere kleuren en werk ik toe naar het licht. Het canvas vul ik voornamelijk met strepen, blokken en verschillende figuren die in eerste instantie nog nergens specifiek op lijken. Dit is naar mijn mening het leukste onderdeel, omdat ik op dat moment alleen nog maar hoef te kijken wat ik erin herken.

Ik kwam toevallig op het idee om een cirkel te vervormen naar een doodshoofd en deze in het midden te plaatsen .
SPOILER
Op het doodshoofd na, zag ik er nog niet veel in, behalve een groot lieveheersbeestje aan de rechterkant. Dus besloot ik verder te gaan de omgeving

SPOILER
Het onderste witte gedeelte begon wel aardig te lijken op een soort van waterval of rivier dat richting het doodshoofd stroomde. Dit leek me een leuk idee om verder uit te werken, dus gaf ik het water wat meer detail. Het doodshoofd verplaatste ik via een layer wat meer omhoog en moest dan een soort van waarschuwing voorstellen voor "degene" die de grot eronder zouden betreden.

SPOILER
Halverwege de tekening besloot ik toch dat het stromende water iets teveel van het goede was, en paste ik het aan naar een modderige ondergrond. Voor de rest had ik er wel vrede mee en ging ik verder met de details om het af te ronden.

Met als resultaat:

SPOILER
Ik maakte voor deze tekening gebruik van de programma's Corel Painter en PaintTool SAI en deed er ongeveer 6 uur over.
Ik heb een nieuwe wallpaper nu :)
JR-Style-93donderdag 21 mei 2015 @ 16:30
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 02:12 schreef Samael het volgende:
Denk niet echt dat mijn manier van Speedpainting aan te raden valt omdat ik de meeste basis tekenvaardigheden niet beheers en toepas. Je zou het bovendien meer kunnen vergelijken met schilderen dan tekenen.

(Dit stuk is tevens meer vanuit mijn eigen perspectief en niet echt een tutorial te noemen. Maar goed, wie weet help ik er iemand mee. :P)

Om het kort samen te vatten, wil ik in een relatief korte tijd een landschap of omgeving kunnen tekenen zonder het gebruik van foto's of andere voorbeelden.

Lineart, en schetsen laat ik achterwege omdat ik daar te ongeduldig voor ben. Bovendien heb ik vaak nog geen idee wat ik wil tekenen, dus heeft het uberhaupt niet zo veel nut.

Meestal begin ik met het aanbrengen van veelal donkere kleuren en werk ik toe naar het licht. Het canvas vul ik voornamelijk met strepen, blokken en verschillende figuren die in eerste instantie nog nergens specifiek op lijken. Dit is naar mijn mening het leukste onderdeel, omdat ik op dat moment alleen nog maar hoef te kijken wat ik erin herken.

Ik kwam toevallig op het idee om een cirkel te vervormen naar een doodshoofd en deze in het midden te plaatsen .
SPOILER
Op het doodshoofd na, zag ik er nog niet veel in, behalve een groot lieveheersbeestje aan de rechterkant. Dus besloot ik verder te gaan de omgeving

SPOILER
Het onderste witte gedeelte begon wel aardig te lijken op een soort van waterval of rivier dat richting het doodshoofd stroomde. Dit leek me een leuk idee om verder uit te werken, dus gaf ik het water wat meer detail. Het doodshoofd verplaatste ik via een layer wat meer omhoog en moest dan een soort van waarschuwing voorstellen voor "degene" die de grot eronder zouden betreden.

SPOILER
Halverwege de tekening besloot ik toch dat het stromende water iets teveel van het goede was, en paste ik het aan naar een modderige ondergrond. Voor de rest had ik er wel vrede mee en ging ik verder met de details om het af te ronden.

Met als resultaat:

SPOILER
Ik maakte voor deze tekening gebruik van de programma's Corel Painter en PaintTool SAI en deed er ongeveer 6 uur over.
Hoe maak jij die reflectie zo in het water? Ik vind water namelijk vrij complex en lastig om te tekenen
Samaeldonderdag 21 mei 2015 @ 16:47
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:30 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]

Hoe maak jij die reflectie zo in het water? Ik vind water namelijk vrij complex en lastig om te tekenen
Copy, paste, transform, en dan wat bewerken totdat je ermee tevreden bent.
Samzzvrijdag 5 juni 2015 @ 11:53
Een paar jaar geleden heb ik de dry brush painting techniek ontdekt. Feitelijk is dit niets meer of minder dan schilderen met een 'droge' kwast. Dus, wanneer het om verf op waterbasis gaat, schilderen zonder water, of wanneer het om verf op oliebasis gaat, schilderen zonder terpentine of verdunner.

Deze techniek is in midden 1980 geperfectioneerd onder straatschilders in Moskou. Schilders portretteerden daar voorbijgangers in een vrij korte tijdspanne. Eerst werden vooral grafiet, houtskool en pastels gebruikt, maar al snel werd duidelijk dat juist met droge kwasten (waar dus nog wel verf in zit) een erg snel maar uitstekende kwaliteit werk neergezet kon worden. Al snel werd de techniek zeer populair onder artiesten, niet enkel omdat het erg leuk is om te doen, maar ook fascinerend om te bekijken.

Het principe is vrij eenvoudig. Je zorgt dat je kwasten schoon en droog zijn. Dus voor je gaat schilderen zorg je dat je kwasten ontdaan zijn van zo veel mogelijk water dan wel terpentine of andere vloeibare verdunners. Wel moet er uiteraard verf op de kwast zitten, de droge kwast wordt ongeveer een halve cm tot een cm in de verf gedoopt alvorens ermee geschilderd gaat worden. Je kunt deze techniek op veel vlakken gebruiken, canvas, linnen, hout, 3d modellen en gewoon papier.

De intensiteit van de kleur kan worden gecontroleerd door de kwast net zo lang over papier te halen tot de gewenste intensiteit verkregen wordt.

drybrush.jpg
Bij iedere streek met de kwast neemt de intensiteit van de verf af. In feite ga je net zo lang door met streken maken tot de kwast zo goed als geen kleur meer afgeeft wanneer je lichtjes over het papier gaat. Daarna kun je beginnen met schilderen. Wanneer je juist een intensere kleur wenst, haal je je kwast minder vaak langs papier om zo meer kleur te behouden.

De kwast wordt vervolgens gebruikt om een onderwerp neer te zetten. Door de kwast in vegende bewegingen over het papier te halen, kun je relatief eenvoudig highlights en schaduwen aanbrengen en deze egaal in elkaar over laten lopen door de kwast al dan niet vaker over dezelfde plek te bewegen:


Zelf heb ik deze techniek regelmatig gebruikt, het leent zich uitstekend voor portretten. Met deze techniek kan een hele subtiele overgang van donker naar licht worden verkregen daar het zich uitstekend in lagen op laat bouwen. Highlights zijn eenvoudig aan te brengen door middel van een gum, mocht dat nodig zijn. Een voltooid zwart/wit dry brush werk vertoont gelijkenissen met een houtskool of grafietportret, echter wanneer deze naast elkaar worden gelegd, zijn verschillen zichtbaar.

Xaqgik5.jpg
Door verschillende soorten kwasten te gebruiken, is het eenvoudig bepaalde structuren aan te geven. De grote kwast gebruik ik voor de grote oppervlakken, met de ronde kwast heb ik de dreads aangestipt, met de platte kwast heb ik de schaduwen in de huid en de lederen hoed aangezet en met de kleine kwast de donkere details in de ogen, hoofddoek en kralen, bijvoorbeeld.

Zelf bouw ik mijn dry brush portretten in principe van licht naar donker op omdat het verf is en het zich niet geheel laat verwijderen. Ja, ik zei dat er gegumd kan worden, dit klopt ook tot op zekere hoogte. Een zwart vlak kan je met een gum grijs maken, een grijs vak kun je lichter grijs maken een vrij licht grijs vlak kun je zo goed als weer wit krijgen met een gum/kneedgum.

Door met je kwast te 'kleuren' alsof het potloden zijn, kun je een egaal vlak neerzetten. Door met je kwast 'lijntjes' te trekken, kun je bijvoorbeeld een vachtstructuur aangeven:

WLjSp27.jpg
In dit werk heb ik voor de vacht hele kleine 'lijntjes' getrokken. Met lichte druk op de kwast ontstaat een lichtere streep, omgekeerd krijg je met meer druk donkerdere lijnen. Op die manier kun je in een vacht structuur van botten/spieren aangeven. In de gezette lijnen kun je met een gum meer highlights aanbrengen wanneer dat gewenst is.

Of (baard)haren:

GandalfKlein_zpse27e53b1.jpg
Het lange haar wordt op dezelfde manier neergezet als de vacht, enkel zijn de streken met de kwast, logischerwijs, langer.

In dit stukje tekst heb ik enkel eigen werk als voorbeelden gebruikt, in de voorbeelden is enkel zwarte olieverf gebruikt. Deze techniek leent zich echter voor alle verfsoorten en kleuren. Ik ben nog een beginner voor wat betreft deze techniek en echt verbluffende werken en meer informatie zijn te vinden op de website van bijvoorbeeld meester dry brusher Igor Kazarin. Voor de luie FOK!er heb ik een aantal dry brush werken van google geplukt waaruit duidelijk blijkt wat voor zachte portretten met deze techniek neergezet kunnen worden:

IgorKazarin.jpg
portrait_in_technique_dry_brush.jpg
__________________________

Deze 'How to' heb ik geschreven vanuit hoe ik zelf deze techniek gebruik. Het is een techniek die makkelijk te leren is, lastiger te perfectioneren en iedereen zal er zijn of haar eigen methode in gaan vinden. Er is geen goed of fout, zolang de kwasten maar droog zijn :D.

Ter informatie, het werk van Marilyn Monroe in de OP is ook middels dry brush tot stand gekomen. Hieronder enkele stappen:

ok2Ys6y.jpg
Dit is hoe ik begin. Met een zeer droge kwast breng ik de eerste structuren aan.

bf40bCT.jpg
Vervolgens kan ik het niet laten in detail te gaan werken. Aangezien ik met mijn linker hand schilder, heb ik hier eerst de rechter kant van het portret ingevuld. Hoewel deze techniek zo goed als niet vlekt, neem ik geen risico.
35Qu4rT.jpg
Omdat ik de details vrij snel invul, gebruik ik de rest van het schilderij om het teveel aan verf dat op de kwast zit uit te smeren (zie de donkere delen naast en in het haar en in het gezicht).
35mW6jU.jpg
Met wederom een vrij droge kwast heb ik de blonde haren aangezet en ben ik met de uitwerking van de schaduwen in het gezicht begonnen (in dit geval van donker naar licht).
Bm40EwZ.jpg

En het eindresultaat. Je kunt goed zien dat dit mijn tweede poging was tot dry brushen, voornamelijk om dat de huid niet egaal glad is. Dat moet ik nog beter leren beheersen :).
Moiravrijdag 5 juni 2015 @ 12:31
Wauw _O_ Handig! Ga zeker eens gebruik maken van je tut :D