abonnement Unibet Coolblue
pi_150735509
In papers (bijvoorbeeld: 'zijn strengere kapitaaleisen kostbaar') lees ik dat banken meer eigen vermogen moeten houden in verhouding tot het vreemd vermogen. Voor elke euro die ik dus op de bank leg, mag een bank dus minder geld vertrekken aan bijvoorbeeld leningen. Dit gaat van 2% naar 7%.

Mijn geld die ik op de bank leg, is vreemd vermogen voor de bank en eigen vermogen voor mij en geld die ik van de bank leen voor een hypotheek is voor mij vreemd vermogen en voor de bank eigen vermogen. In het oude geval mag de bank dus voor elke 2 euro die ik op de bank heb staan, voor 100 euro aan leningen verstrekken. Zij hebben dan een vreemd vermogen van 2 euro en eigen vermogen van 100 euro. Volgens de nieuwe regels mag de bank pas 100 euro uitlenen als ik pas 7 euro op de bank heb staan. Dit is dus een verhoging van het vreemd vermogen, terwijl het eigen vermogen hetzelfde blijft.

Ik snap hier eventjes helemaal niks meer van. Kan iemand uitleggen wat ik verkeerd denk?
FC Barcelona 5-0 Real Madrid
pi_150736935
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 14:48 schreef Barcaman10 het volgende:
In papers (bijvoorbeeld: 'zijn strengere kapitaaleisen kostbaar') lees ik dat banken meer eigen vermogen moeten houden in verhouding tot het vreemd vermogen. Voor elke euro die ik dus op de bank leg, mag een bank dus minder geld vertrekken aan bijvoorbeeld leningen. Dit gaat van 2% naar 7%.

Mijn geld die ik op de bank leg, is vreemd vermogen voor de bank en eigen vermogen voor mij en geld die ik van de bank leen voor een hypotheek is voor mij vreemd vermogen en voor de bank eigen vermogen. In het oude geval mag de bank dus voor elke 2 euro die ik op de bank heb staan, voor 100 euro aan leningen verstrekken. Zij hebben dan een vreemd vermogen van 2 euro en eigen vermogen van 100 euro. Volgens de nieuwe regels mag de bank pas 100 euro uitlenen als ik pas 7 euro op de bank heb staan. Dit is dus een verhoging van het vreemd vermogen, terwijl het eigen vermogen hetzelfde blijft.

Ik snap hier eventjes helemaal niks meer van. Kan iemand uitleggen wat ik verkeerd denk?

Eventjes doorgestreept wat niet klopt.
Je maakt geen verschil tussen activa en passiva.
Een lening van de bank voor jou is voor de bank een bezitting aan de activa kant. Ze hadden eerst kas en nu een lening. Aan de passiva kant verandert er niks.
Hetzelfde voor jou. Als je geld opstalt bij een bank is dat voor de bank vreemd vermogen. Voor jou verandert er alleen iets aan de activa kant - van kas naar spaarrekening (bijvoorbeeld). Je eigen vermogen blijft gelijk.

Die 7% gaat om kapitaal vereisten. Eigen vermogen is voor de bank wat de aandelhouders erin hebben gestopt en ingehouden winst (heel simpel gezegd). De kapitaal moet minimaal 7% zijn van de risicogewogen bezittingen (aan de activa kant).
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_150743025
eigen vermogen is het verschil tussen bezit en verplichtingen.

Een bank hoeft als die geld uitleent niet dat geld in kas te hebben. Alleen een gedeelte, wat wordt bepaald door het risico van de lening.
Sommige mensen hier geloven het niet, en ik ga niet meer in discussie hierover, maar als een bank geld uitleent dan maakt de bank dat en zet het bij de verplichtingen en bezit.
Bezit is de lening en verplichtingen is het vernietigen als het wordt afbetaald.

Als er dus niet meer wordt terug betaald dan moet de bank het geld zelf vernietigen uit eigen vermogen. Daarom moet er ook een bepaald percentage aan eigen vermogen tegenover staan en de hoop dat niet teveel mensen in default gaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')