abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150657149
Hallo,

Ik probeer een simpele ventilatierooster in een gipsen plafond te plaatsen. Het lijkt erop dat de ventilatieroosters van de bouwmarkten hier niet geschikt voor zijn.

Huidige aansluiting:
De afzuiging gaat via een flexibele buis naar een elektrische ventilator en vandaar uit naar een galv buis door het dak naar buiten. Het plafond van de badkamer is een gipsplaat daarboven zit ruimte en daarna een houten plaat. In de houten plaat zit een gat en in de gipsplaat ook. De flexibele buis gaat daar doorheen en wordt met een slangenklem op de ventilatierooster bevestigd. Het rooster heeft 3 verende uitsteeksels zeg maar, die volgens mij bedoeld zijn om te klemmen in een buis.

Nu het probleem, de ventilatierooster kan nergens vastgemaakt worden omdat de gipsplaat te dun is. De verende uitsteeksels steken ver boven de gipsplaat uit. Hoe kan ik het rooster nu zodanig bevestigen dat deze strak tegen het gipsen plafond komt te zitten en blijft zitten?

PS. ik heb wel 2 foto's gemaakt maar weet niet hoe ik deze moet plaatsen op dit forum. Het zijn JPG bestanden (4 Mb, maar ik kan ze kleiner maken). Bij het icoontje om een afbeelding toe te voegen wordt gevraagd om een URL, maar ik heb geen URL maar wel een bestand.
pi_150657216
Ik denk dat je het gat te groot hebt gemaakt, of het ventiel te klein hebt gekocht.
Wat is de diameter van de slang en van het gat?
pi_150657347
Als je foto's wilt plaatsen moet je ze eerst op het internet zetten. Dan krijg je en URL. Dit kun je bijvoorbeeld bij http://nl.tinypic.com/ doen.

Als je ventiel op de buis past, dan heb je het goede ventiel (en buis). Maar je zit meer met de bevestiging van het geheel.

Normaliter zit er een vaste "stugge" buis vast in het plafond/muur waar het ventiel met de vereende uitsteeksels word ingeklemd. Het ventiel hangt dus in de buis, en de buis zit ingegoten/vastgezet.

Aangezien jij een flexibele buis hebt zul je wat creatiever moeten zijn om het ventiel vast te krijgen.
Je kunt het bijvoorbeeld aan de gipsplaat vastlijmen, of het gat wat opvullen zodat de boel op zijn plaats klemt.
pi_150657444
Hoi,

Bedankt voor je snelle reactie.

Het gat in de gipsplaat is zo groot dan de flexibele slang + slangenklem er net doorheen kan, dit is ook de enige manier waarop ik de slang kan klemmen. Via de bovenplaat (hout) kan ik er niet bij. Het rooster past prima en sluit wel af. Het rooster heeft een diameter van 100 mm en het gat is ca. 110 en de buitenkant van het rooster is 125 denk ik. Als ik de flexibele buis op zolder omhoog trek dan zit het rooster goed, maar om nou 24 uur per dag de boel vast te houden gaat wel wat ver.
pi_150657644
Dit zijn de foto's.

pi_150657657
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 11:42 schreef KEES01NED het volgende:
Als ik de flexibele buis op zolder omhoog trek dan zit het rooster goed, maar om nou 24 uur per dag de boel vast te houden gaat wel wat ver.
Als je aan de andere kant van de flexibele buis kunt komen is het makkelijk, als je daar de buis kan vastzetten met een slangklem of iets eromheen zodat ie omhoog blijft (touwtje, tape) dan lijkt het me opgelost.

Iets anders ga je niet echt vinden denk ik, omdat die flexibele slangen/ventilatie niet echt voor dit soort oplossingen bedoelt zijn.
pi_150658549
Lijm 2 stukken hout (cm of 3 dik) met een halve buisuitsparing bovenop je plafond zodat je wat body hebt om te purren of kitten. Dan afdekplaat plaatsen en ff laten drogen.
pi_150658917
Hoi Nixxor en Oled...

Klopt ik zat ook al in die richting te denken, maar begrijp alleen niet waarom er niets voor is. Een gipsen plafond is toch geen zeldzaamheid? Hebben jullie een idee waarom?

Ik had nog een ander idee (of liever gezegd mijn vrouw) en dat is ik bevestig een galv. buis om het rooster (hoogte zodat deze boven de plaat uitsteekt) en maak een constructie om de bovenkant op één of ander manier te bevestigen (rusten) op de houten plaat.

Ik denk dat ik wel stof genoeg heb om iets te verzinnen, hartstikke bedankt voor jullie reactie.

Groet Kees
  zondag 15 maart 2015 @ 12:40:49 #9
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_150658967
Die ventielen zijn niet bedoelt om te klemmen in een flex-buis. Normaliter leg je een spiralobuis aan en daar klemt het ventiel goed in.
Share your talent, move the world.
pi_150672636
cvboer,

Dat klinkt logisch.

Ik heb inmiddels een Verlengde schuifverbinding 100mm voor spirobuis besteld (5 euro). Die is 250 mm hoog (niet flexibel) en past op het ventilatierooster (roosterpijp klemt erin). Nog 2 stukken hout (of vochtbestendig materiaal) met uitsparing zoals Ole... beschrijft. Dat zou het moeten zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie, hier kan ik wel iets mee. Zou zo zonde zijn als er standaard iets voor is, zoals een veersysteem van spotjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')