abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 15 maart 2015 @ 20:26:13 #176
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_150674866
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 20:18 schreef gynaika het volgende:
Er wordt dus ook nog gemist:

T-shirt Kris
T-shirt Lisanne
Korte broek Lisanne
en 2 keer ondergoed
  zondag 15 maart 2015 @ 20:26:42 #177
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_150674892
en drie sokken
pi_150675598
De twee T-shirts, de korte broek van Lisanne en de drie sokken horen dan ook in de lijst als niet gevonden.
  zondag 15 maart 2015 @ 20:53:46 #179
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_150676414
En de armbandjes van L
Wie dit leest is gek
  zondag 15 maart 2015 @ 21:04:15 #180
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_150677060
54. Waarom zouden de skeletten compleet verwoest zijn, terwijl goedkope en fragiele zonnenbrillen onbeschadigd zijn gebleven?

Dit is ook weer zo'n bijzondere vraag.
Zover ik weet zitten de botten van een skelet nooit aan elkaar vast maar worden ze door bindwefsel en spieren bij elkaar gehouden. Roofdieren en overstromingen verspreiden de losse botten.
Zonnebrillen daarentegen zitten met schroeven in elkaar en zaten verpakt in een tas.
Hoe goekoper, hoe meer plastic en daarmee onverwoestbaarder.

Het is m.i. dus te verwachten dat het gevonden patroon optreedt. Het zou wonderbaarlijker zijn als het andersom was.
Wie dit leest is gek
pi_150677797
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 20:08 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
De Gerubriceerde Lijst Van Mysteries, Relevante Vragen en Mogelijke Antwoorden:

Rubrieken A. t/m F. zijn zoveel mogelijk chronologisch.

Rubriek G. bevat vragen die ik nergens anders kwijt kan.

Ik heb antwoorden bedacht voor vragen in de rubriek "H. Onderzoek". Voor betere antwoorden / verklaringen / hypothesen houd ik me aanbevolen. De vragen in deze rubriek overlappen voor een groot deel met de eerdere vragen en zal ik daarmee t.z.t. samenvoegen.

Als iemand betere verklaringen heeft, of het niet eens is met de huidige volgorde van verklaringen (aflopend van meest waarschijnlijk naar minst waarschijnlijk) - dan hoor ik dat graag!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hou hiervan! (maar dat wisten jullie al). Ook nog van meest naar minst waarschijnlijk jammie! Daar zal juist wel de meeste discussie over gaan bestaan vrees ik. Is ook niet erg. Ik ga er nog eens rustig naar kijken maar mijn respect heb je. _O_
  zondag 15 maart 2015 @ 21:30:03 #182
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_150678294
D. K & L tussen 1 april 14:00 en 11 april

Van dat ravijn waaruit je niet meer weg kunt, waren/zijn niet veel mensen op de hoogte. Hoe kan dat?

Locals, indianen en toeristen verplaatsen zich over de paden en paddocks, gaan niet lukraak de bushbush in. De rivier wordt gevolgd waar dat mogelijk is. Met de beschreven watervallen kan de rivier niet gevolgd worden waardoor de exacte locatie onbekend is bij vrijwel iedereen.

• Dat ravijn is een goedbewaard geheim in Boquete.

• Dat ravijn bestaat helemaal niet, maar is een verzinsel.

Ik heb een beetje moeite met deze:
K&L verplaatsten zich ook over de paden, en hebben op de heenweg gezien waar de paden steiler en gevaarlijker werden. Pad is eeuwenoud, gevaarlijke stukken zijn bekend, koeien lopen er ook.
edit: er is geen reden aan te nemen dat K&L wel lukraak de bushbush in liepen.

[ Bericht 4% gewijzigd door ootjekatootje op 15-03-2015 21:37:16 ]
pi_150679609
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 21:30 schreef ootjekatootje het volgende:
D. K & L tussen 1 april 14:00 en 11 april

Van dat ravijn waaruit je niet meer weg kunt, waren/zijn niet veel mensen op de hoogte. Hoe kan dat?

Locals, indianen en toeristen verplaatsen zich over de paden en paddocks, gaan niet lukraak de bushbush in. De rivier wordt gevolgd waar dat mogelijk is. Met de beschreven watervallen kan de rivier niet gevolgd worden waardoor de exacte locatie onbekend is bij vrijwel iedereen.

• Dat ravijn is een goedbewaard geheim in Boquete.

• Dat ravijn bestaat helemaal niet, maar is een verzinsel.

Ik heb een beetje moeite met deze:
K&L verplaatsten zich ook over de paden, en hebben op de heenweg gezien waar de paden steiler en gevaarlijker werden. Pad is eeuwenoud, gevaarlijke stukken zijn bekend, koeien lopen er ook.
edit: er is geen reden aan te nemen dat K&L wel lukraak de bushbush in liepen.
Nee staat er ook niet. Er staat dat locals niet lukraak de bushbush ingaan om te onderbouwen dat ze geen weet hebben van dit soort ravijnen. Dat K&L vervolgens er wel in zijn geraakt wordt niet gekoppeld aan lukraak'heid'. Staat er zelfs helemaal niet. K&L kunnen er best ingevallen zijn (is ook niet lukraak). M.a.w. je leest denk ik iets wat er niet staat.
  zondag 15 maart 2015 @ 22:06:18 #184
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_150679973
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 21:58 schreef lekarO het volgende:

[..]

Nee staat er ook niet. Er staat dat locals niet lukraak de bushbush ingaan om te onderbouwen dat ze geen weet hebben van dit soort ravijnen. Dat K&L vervolgens er wel in zijn geraakt wordt niet gekoppeld aan lukraak'heid'. Staat er zelfs helemaal niet. K&L kunnen er best ingevallen zijn (is ook niet lukraak). M.a.w. je leest denk ik iets wat er niet staat.
Ik lees wel goed en weet wat ik bedoel, dat jij het niet snapt is wat anders. Met die belerende houding is de discussie snel gesloten.
pi_150684644
Kloothommel, held, wat een werk! _O_

Ik heb de hele lijst doorgenomen met Miss Escobar (altijd meegeleefd met deze zaak) en ze had een goed punt;

Waarom het regelmatige belpatroon: Kris en Lisanne hadden rond 10:xx en rond 13:xx (en mogelijk rond 16:xx) een alarm staan om hun ouders en vriendje te contacteren; het was 7 uur later in Nederland, dus 17:xx (na de werkdag), om 20:xx (na het avondeten) en 23:xx (voor het slapengaan). Dat alarm stond nog in hun telefoon en na de eerste dag hebben ze dat niet uitgezet.

Ik vroeg; "zie je ruimte voor een misdrijf" maar zij gelooft daar ABSOLUUT niet in (zo zeker). Dat, vrouw, latina en bekend met de criminaliteit in Latijns-Amerika zijnde.

Net als maar compleet los van mij gelooft ze ook niet dat de rugzak daar is terechtgekomen door het transport door de rivier en denkt dus dat ie daar expres is achtergelaten (buiten bereik van de rivier) door Lisanne.

Er zitten nog enkele dubbele vragen tussen, met name die laatste aan het eind (met de nummers).
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150685709
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 21:58 schreef lekarO het volgende:

[..]

Nee staat er ook niet. Er staat dat locals niet lukraak de bushbush ingaan om te onderbouwen dat ze geen weet hebben van dit soort ravijnen. Dat K&L vervolgens er wel in zijn geraakt wordt niet gekoppeld aan lukraak'heid'. Staat er zelfs helemaal niet. K&L kunnen er best ingevallen zijn (is ook niet lukraak). M.a.w. je leest denk ik iets wat er niet staat.
Eens. Het lijkt me ook onmogelijk om alle afgronden in detail te kennen. Sowieso, in de bergen heb je altijd afgronden (zei ook Miss Escobar).
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_150686188
Een screenshot van een Iphone4 maak je door de home-button en de power-button tegelijkertijd in te drukken.


Inbreken in een IPhone4 zonder pincode doe je ook door de home-button en power-button tegelijkertijd in te drukken (en zogenaamd naar 112 te bellen)

http://www.dailymotion.co(...)and-works_videogames
pi_150686603
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 01:52 schreef jackie12 het volgende:
Een screenshot van een Iphone4 maak je door de home-button en de power-button tegelijkertijd in te drukken.


Inbreken in een IPhone4 zonder pincode doe je ook door de home-button en power-button tegelijkertijd in te drukken (en zogenaamd naar 112 te bellen)

http://www.dailymotion.co(...)and-works_videogames
Zijn dat deze stappen?
http://ios.wonderhowto.c(...)ng-ios-6-1-0142518/
pi_150687466
quote:
17s.gif Op maandag 16 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
Kloothommel, held, wat een werk! _O_

Ik heb de hele lijst doorgenomen met Miss Escobar (altijd meegeleefd met deze zaak) en ze had een goed punt;

Waarom het regelmatige belpatroon: Kris en Lisanne hadden rond 10:xx en rond 13:xx (en mogelijk rond 16:xx) een alarm staan om hun ouders en vriendje te contacteren; het was 7 uur later in Nederland, dus 17:xx (na de werkdag), om 20:xx (na het avondeten) en 23:xx (voor het slapengaan). Dat alarm stond nog in hun telefoon en na de eerste dag hebben ze dat niet uitgezet.

Ik vroeg; "zie je ruimte voor een misdrijf" maar zij gelooft daar ABSOLUUT niet in (zo zeker). Dat, vrouw, latina en bekend met de criminaliteit in Latijns-Amerika zijnde.

Net als maar compleet los van mij gelooft ze ook niet dat de rugzak daar is terechtgekomen door het transport door de rivier en denkt dus dat ie daar expres is achtergelaten (buiten bereik van de rivier) door Lisanne.

Er zitten nog enkele dubbele vragen tussen, met name die laatste aan het eind (met de nummers).
Ze zouden dan ook met de eerste noodoproepen 16:39 en 16:51 gewacht hebben tot een gunstig tijdstip voor het thuisfront, namelijk 7 uur later voor het slapen gaan in Nederland.
  maandag 16 maart 2015 @ 08:46:25 #190
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_150687542
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 08:40 schreef gynaika het volgende:

[..]

Ze zouden dan ook met de eerste noodoproepen 16:39 en 16:51 gewacht hebben tot een gunstig tijdstip voor het thuisfront, namelijk 7 uur later voor het slapen gaan in Nederland.
Een dag later belde E de ouders van Lisanne uit bed, rond dezelfde tijd..
pi_150687625
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 08:46 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Een dag later belde E de ouders van Lisanne uit bed, rond dezelfde tijd..
Klopt, maar als je in moeilijkheden zit lijkt het mij dat je dan contact zoekt op het moment dat er iets niet goed gaat en dat niet uitstelt. Hebben zij wel gewacht dan kan het dus zijn dat ze al eerder in de problemen zaten.
  maandag 16 maart 2015 @ 08:54:15 #192
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_150687663
quote:
14s.gif Op maandag 16 maart 2015 00:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Eens. Het lijkt me ook onmogelijk om alle afgronden in detail te kennen. Sowieso, in de bergen heb je altijd afgronden (zei ook Miss Escobar).
Ze hoeven niet alle afgronden in dat gebied te kennen:
wel langs een pad waar je toeristen en koeien langs laat lopen
een stuk van 3 kilometer

edit:
waarom zouden K&L gevallen/uitgegleden zijn tussen q1 en de Mirador?
Ik kan er niet bij dat ze daar zomaar vallen en in een afgrond verdwijnen. Pad is daar duidelijk en goed te beklimmen.

Waarom van het pad afgaan of langs de rand lopen?

[ Bericht 8% gewijzigd door ootjekatootje op 16-03-2015 09:17:22 ]
pi_150689318
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 01:26 schreef Perico het volgende:
Ik neig er toch zelf naar om je aanname te delen dat ze enkel met die telefoons gebruik maakten van Wifi en er verder niets mee konden of deden, vanwege kostenbesparing.
Dat is het meest voor de hand liggend. Als je langere tijd in het buitenland bent, is bellen met een Nederlandse SIM zo duur, dat alleen mensen voor wie geld geen rol speelt dat doen. Wie toch graag wil bellen en gebeld worden (of dat moet, werkafspraken e.d.) kan een plaatselijke SIM aanschaffen, en wie echt zuinig wil doen belt helemaal niet.

Ik heb nog wat zitten grasduinen in camera-temperaturen (de temperatuur hier was me te onaangenaam). Zelfs experimenten gedaan (wat ik eerder schreef was niet experimenteel, maar met foto's in bekende omstandigheden gemaakt). Wat blijkt is, dat temperaturen al snel een stuk hoger worden dan de omgevingstemperatuur. Wat en waar precies gemeten wordt, daar waat ik me niet aan, want daar komen zelfs deze lui niet uit:

http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=9673.0

( Ja Perico, je hebt altijd baas boven baas: deze lui zetten hun camera op de kachel, omdat een forumgenoot daarom vraagt. Doorbladeren daarzo, dan zie je een voorbeeld waarbij het op puur passieve warmte nog heel aardig klopt. Bijna puur dan, anders heb je geen foto's)

Maar ik vermoed wel dat het op een plek is waarvan de temperatuur er op aan komt, een gevoelig onderdeel dus (of meerdere). Dat het alleen voor de fabrikant en servicemonteurs is, kan haast niet, want dan kunnen ze het beter wegschrijven in een stukje van het geheugen. Het is dus voor de (veeleisende) fotograaf, want die heeft de foto's.

Bij mijn proefjes is het niet voorgekomen dat de buitentemperatuur hoger was dan die in de Exif. De paar keer dat ik het op eerdere foto's wel zag, zal de camera dus wel korter in die warme omgeving geweest zijn dan ik dacht. Vaker mee naar buiten gelopen of zo.

Twee relevante verschillen die ik zo kan noemen, tussen mijn EOS en die Powershot:

• afmetingen en daarmee vasthouden van de warmte.
• zoeker versus live view. Bij een Powershot werkt de foto-sensor full-time zodra je begint te fotograferen. Bij een spiegelreflex per gemaakte foto alleen, en nog heel kort ook.

Andere verschillen kunnen zowel de ene als de andere kant op wijzen: ik draag denk ik meer lichaamswarmte over op een DSLR dan op een kleine point&shoot. Niet dat het veel uitmaakt, de bottom line is, dat je er weinig aan hebt. Behalve dan als er een foto is met een erg lage temperatuur, dan hebben ze het koud gehad. En bij meerdere achterelkaar van een graad of 20 wellicht ook

EDIT: O, en ik kwam ook nog een Exiftool-beschrijving tegen, (of Jhead, dat weet ik niet meer) waarin stond hoe je 10 kB per foto (ja, werkelijk) kon besparen met 1 commando voor een hele map: de thumbnails verwijderen. Andere redenen zijn bekend: er zijn genante fouten gemaakt met bijv. een uitsnede en in de thumbnail dezelfde persoon topless, op een site waar miljoenen mensen op kijken. En ook geprobeerd wat er dan overblijft. Wel, de thumbnail-data zijn er dan nog, daar staat keurig in dat de lengte 0 bytes is. Maar er zijn kennelijk lui die het wat minder elegant aanpakken, en alles wat met thumbnails te maken heeft eruit gooien.

[ Bericht 3% gewijzigd door JustinCase op 16-03-2015 10:51:11 ]
pi_150690231
quote:
17s.gif Op maandag 16 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
Kloothommel, held, wat een werk! _O_

Ik heb de hele lijst doorgenomen met Miss Escobar (altijd meegeleefd met deze zaak) en ze had een goed punt;

Waarom het regelmatige belpatroon: Kris en Lisanne hadden rond 10:xx en rond 13:xx (en mogelijk rond 16:xx) een alarm staan om hun ouders en vriendje te contacteren; het was 7 uur later in Nederland, dus 17:xx (na de werkdag), om 20:xx (na het avondeten) en 23:xx (voor het slapengaan). Dat alarm stond nog in hun telefoon en na de eerste dag hebben ze dat niet uitgezet.

Ik vroeg; "zie je ruimte voor een misdrijf" maar zij gelooft daar ABSOLUUT niet in (zo zeker). Dat, vrouw, latina en bekend met de criminaliteit in Latijns-Amerika zijnde.

Net als maar compleet los van mij gelooft ze ook niet dat de rugzak daar is terechtgekomen door het transport door de rivier en denkt dus dat ie daar expres is achtergelaten (buiten bereik van de rivier) door Lisanne.

Er zitten nog enkele dubbele vragen tussen, met name die laatste aan het eind (met de nummers).
Ik wed ongezien, dat de vraag "How were they chemically treated" er vrolijk tussen is blijven staan. Maar dit terzijde.
Die beltijden... hoe zit het eigenlijk met de TACHTIG!! van Umberto T. ? Die leek me aardig close met vader K., compleet met tutoyeren. Of zou dat zijn professionele kwaliteit zijn, zo over te komen?

[ Bericht 0% gewijzigd door JustinCase op 16-03-2015 11:15:36 ]
pi_150690513
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 01:52 schreef jackie12 het volgende:
Een screenshot van een Iphone4 maak je door de home-button en de power-button tegelijkertijd in te drukken.


Inbreken in een IPhone4 zonder pincode doe je ook door de home-button en power-button tegelijkertijd in te drukken (en zogenaamd naar 112 te bellen)

http://www.dailymotion.co(...)and-works_videogames
Heb je dat ook geprobeerd? Sinds mensenheugenis blijven trucs die allang niet meer werken, circuleren in de digitale wereld (en daarbuiten). Dat was al met de zelfbouw filmnet kastjes, waarvan schema's op BBS'en stonden (niemand had nog internet), om gratis betaal-TV te kijken. Die werden jaaaren later nog enthousiast gepost toen er allang een ander soort codering was.

Maar dat detail, noodnummer bellen, zette me wel aan het denken. Alleen als ze er dus in gekomen zijn, waarom dan niet wat betere fake-tijden erin gezet? En, als echt zo bekend is dat dat er noodnummers voor gebeld moeten worden, waarom die oproepen dan laten staan? Dan gaat iedereen meteen denken dat het is om de PIN te omzeilen. Zelfs een halve zool die het van YT heeft, snapt dat 'ie niet de enige is die de truc kent. De screenshots zijn tenslotte ook verwijderd op 1 na.
Of het omzeilen lukte niet, en toen hebben ze maar een keer of wat vaker 911 en 112 gebeld, omdat het anders zo op zou vallen: een screenshot en een noodnummer. Daarom ben ik best benieuwd of het nog steeds kan. Maar ik heb geen iPhone. Als het niet lukt, is er ook een probleem met deze verklaring, want dan wordt het manipuleren een stuk moeilijker vol te houden.
pi_150691279
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 08:54 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ze hoeven niet alle afgronden in dat gebied te kennen:
wel langs een pad waar je toeristen en koeien langs laat lopen
een stuk van 3 kilometer

edit:
waarom zouden K&L gevallen/uitgegleden zijn tussen q1 en de Mirador?
Ik kan er niet bij dat ze daar zomaar vallen en in een afgrond verdwijnen. Pad is daar duidelijk en goed te beklimmen.

Waarom van het pad afgaan of langs de rand lopen?
Het kan er bij mij ook niet in dat zij tussen Q1 en de Mirador zo’n val hebben gemaakt. Het is een gedeelte dat vaak belopen wordt. En dat hen dat beiden dan overkomt?
pi_150692470
quote:
17s.gif Op maandag 16 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
Waarom het regelmatige belpatroon: Kris en Lisanne hadden rond 10:xx en rond 13:xx (en mogelijk rond 16:xx) een alarm staan om hun ouders en vriendje te contacteren; het was 7 uur later in Nederland, dus 17:xx (na de werkdag), om 20:xx (na het avondeten) en 23:xx (voor het slapengaan). Dat alarm stond nog in hun telefoon en na de eerste dag hebben ze dat niet uitgezet.
Een belpatroon naar het thuisfront staat toch los van een belpatroon naar 112 of 911?
De beltijden komen logisch over voor het bellen naar NL, maar in werkelijkheid staan ze helemaal los van NL als je het alarmnr belt. Hoe verklaren we dat?
pi_150692616
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:21 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Een belpatroon naar het thuisfront staat toch los van een belpatroon naar 112 of 911?
De beltijden komen logisch over voor het bellen naar NL, maar in werkelijkheid staan ze helemaal los van NL als je het alarmnr belt. Hoe verklaren we dat?
Zou het kunnen dat K een foto van L wilde maken en hiervoor even een stapje te ver na achteren deed en daarbij de afgrond in gleed? Dat daarna L het noodnummer heeft gebeld en daarna geprobeerd om via een omweg bij K te komen?
pi_150692659
quote:
17s.gif Op maandag 16 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
Kloothommel, held, wat een werk! _O_

Ik heb de hele lijst doorgenomen met Miss Escobar (altijd meegeleefd met deze zaak) en ze had een goed punt;

Waarom het regelmatige belpatroon: Kris en Lisanne hadden rond 10:xx en rond 13:xx (en mogelijk rond 16:xx) een alarm staan om hun ouders en vriendje te contacteren; het was 7 uur later in Nederland, dus 17:xx (na de werkdag), om 20:xx (na het avondeten) en 23:xx (voor het slapengaan). Dat alarm stond nog in hun telefoon en na de eerste dag hebben ze dat niet uitgezet.

Ik vroeg; "zie je ruimte voor een misdrijf" maar zij gelooft daar ABSOLUUT niet in (zo zeker). Dat, vrouw, latina en bekend met de criminaliteit in Latijns-Amerika zijnde.

Net als maar compleet los van mij gelooft ze ook niet dat de rugzak daar is terechtgekomen door het transport door de rivier en denkt dus dat ie daar expres is achtergelaten (buiten bereik van de rivier) door Lisanne.

Er zitten nog enkele dubbele vragen tussen, met name die laatste aan het eind (met de nummers).
Interessant en goed werk. Echter, kunnen we het alarm-instel-verhaal niet meteen laten varen? Als je telefoon uitstaat gaat deze helemaal niet af. Kan dus niet. Bij de regelmaat van de tijden heb je twee vragen:

- Waarom deze tijden in deze regelmaat?
- Hoe hebben ze deze regelmaat kunnen aanhouden?

De laatste vraag vind ik 'makkelijker' te beantwoorden. Het kan alleen door dragen van horloge of wat ik ook hoorde: stand van de zon in ravijn of op een andere plek (maar dan zou je de tijden niet zo mooi verwachten met het thuisfront of het moet toeval zijn).

De vraag WAAROM deze tijden zijn aangehouden blijft best een interessant punt waar voor mijn gevoel nog minder bevredigende antwoorden op zijn dan bij andere punten.
  maandag 16 maart 2015 @ 12:34:41 #200
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_150692857
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 10:23 schreef JustinCase het volgende:
Ik heb nog wat zitten grasduinen in camera-temperaturen
[.....]
( Ja Perico, je hebt altijd baas boven baas: deze lui zetten hun camera op de kachel, omdat een forumgenoot daarom vraagt. )
Ik weet dat ik geen eindbaas ben, of pretendeer het niet te zijn. :)

quote:
Andere verschillen kunnen zowel de ene als de andere kant op wijzen: ik draag denk ik meer lichaamswarmte over op een DSLR dan op een kleine point&shoot. Niet dat het veel uitmaakt, de bottom line is, dat je er weinig aan hebt. Behalve dan als er een foto is met een erg lage temperatuur, dan hebben ze het koud gehad. En bij meerdere achterelkaar van een graad of 20 wellicht ook
Ik wist al vanaf het begin dat je er niet veel aan hebt, ook omdat de verschillen miniem zijn, tussen 22 C. en 25 C.

Niettemin heeft Geruisloos puik werk geleverd met zijn routekaart te plotten op basis van deze EXIF temperaturen en heb ik ook zelf nog zo'n kaartje gemaakt, op een goede hoogtelijnenkaart, onder het mom van "baat het niet, schaadt het niet".

Omgevingsfactoren, lichaamswarmte en duur van gebruik werken allemaal een beetje door in die temperatuurregistratie, die er vooral is om oververhitting van het apparaat te voorkomen.

Foto's 495 tot en met 504 zijn genomen binnen een tijdsspanne van zes minuten, maar dan levert toch foto 505, veertien minuten later genomen, de hoogst gemeten temperatuur van de ons bekende foto's op (25 C.)

De nachtfoto's geven 24 C. weer, waarbij het verblijf van de camera in de rugzak en het intensieve gebruik toen hun weerslag hebben (veertig foto's binnen tien minuten). Maar je hebt gelijk, heel veel heb je er niet aan. Al kun je er wel uit afleiden, dat het ook weer niet stervenskoud was.

quote:
EDIT: O, en ik kwam ook nog een Exiftool-beschrijving tegen, (of Jhead, dat weet ik niet meer) waarin stond hoe je 10 kB per foto (ja, werkelijk) kon besparen met 1 commando voor een hele map: de thumbnails verwijderen. Andere redenen zijn bekend: er zijn genante fouten gemaakt met bijv. een uitsnede en in de thumbnail dezelfde persoon topless, op een site waar miljoenen mensen op kijken. En ook geprobeerd wat er dan overblijft. Wel, de thumbnail-data zijn er dan nog, daar staat keurig in dat de lengte 0 bytes is. Maar er zijn kennelijk lui die het wat minder elegant aanpakken, en alles wat met thumbnails te maken heeft eruit gooien.
Ja, dat kan allemaal plausibel zijn, waarbij je er dan vanuit gaat dat de leverancier van de ons bekende foto verkleiningen dit deed ter met het oog op plaatsing op Panamese media sites.

Maar ik heb enkel steeds op zaken gewezen die niet standaard zijn. En het ontbreken van Thumbnail digitalen, twee maal vier stuks, in de metadata, is niet standaard. Ze komen doorgaans wel voor.

Het opvallende is daarbij, dat 200 andere datavelden van het origineel wel lijken te zijn meegeleverd.
Feitelijk maakt ook dat allemaal niet uit.

We weten, dat er een station tussen heeft gezeten, dat in Windows de foto's verkleind heeft en de EXIF volgorde door elkaar heeft gehusseld.
Foto's 493, 505, 507, 542 en 550 bevatten zelf het EXIF en XMP metadataveld van Adobe:
Microsoft Windows Photo Viewer 6.1.7600.16385.

Na een proef met fotobewerking in een Photoshop achtig programma, werd er in metadata van een testfoto hetzelfde dataveld toegevoegd. Hieruit concludeer ik, dat dit veld niet duidt op het bekijken van foto's, maar op het photoshop-achtig bewerken ervan.

Het veld wordt niet toegevoegd, als je alleen maar de grootte van de afbeelding verandert.
Dus al met al, weet je dat de ons bekende foto's al redelijk "vervuild" zijn en zou je pas echt spijkers met koppen kunnen slaan, bij het zien van de originelen.

Mochten daar hypothetisch ook dingen mee aan de hand zijn, die niet gangbaar zijn (bijvoorbeeld met het ontbreken van thumbnail digitalen), dan heb je pas echt reden tot bezorgdheid.
Nu weet je niet of het daadwerkelijk zo is, of dat het komt door de tussenstations.

[ Bericht 0% gewijzigd door Perico op 16-03-2015 12:45:51 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')