Ik heb sinds gisteren mijn NVIDIA Shield Portable binnen en ben helemaal verkocht. Ik ben altijd al meer een fan geweest van handheld gaming dan console gaming, maar was altijd vrij snel uitgekeken op de consoles. De NVIDIA Shield Portable doet waar ik al naar op zoek ben sinds ik PSX roms op de PSP speelde en een GP2X kocht voor emulators: alle spellen die ik zou willen spelen verzamelen op een enkele handheld. De Shield is niet perfect, maar tot nu toe komt het het dichtst in de buurt van wat ik zoek en is het naar mijn mening de beste handheld console op de markt.
Wat is de Shield?De Shield Portable is de eerste console van NVIDIA's console lineup. Gelanceerd in 2013 met voor die tijd beestachtige specificaties:
- 5" 720p IPS touchscreen
- Tegra 4 1,9GHz quadcore processor en 72-core GPU
- 2GB RAM
- 16GB ROM, uitbreidbaar via microSD
- Console kwaliteit controls met dual analog sticks en alle knoppen die je nodig hebt om console games te spelen
- Android 4.2.1 (nu 4.4.2 met de upgrade naar Android 5.0 gepland voor deze maand)
De NVIDIA Shield onderscheidde zich van andere Android handheld consoles als de Xperia Play "gaming phone", de Archos Gamepad en de vele chineze consoles met een clamshell design dat meer nadruk legde op controls en ergonomie dan draagbaarheid en high end specificaties en bouwkwaliteit. De hardware was dus indrukwekkend, maar wat kon je er nu eigenlijk mee?
Wat doet de Shield?Bij de lancering was de Shield vooral een erg mooi proof of concept: goede hardware, maar Android bood niet echt de kwaliteit in games die een 3DS of PS Vita boden, en vrijwel alle spellen kon je ook gewoon op je Android-telefoon spelen met een third party controller. De shield beloofde wel wireless mirroring van PC games, maar dat werkte alleen als je ook een knappe gaming PC had met de juiste NVIDIA kaarten. Niets voor mij dus. In de kleine twee jaar heeft NVIDIA echter behoorlijk zijn best gedaan om het Shield-platform neer te zetten als volwaardige gaming optie. Eerst met de krachtige Shield Tablet en binnenkort met de Shield console, die console kwaliteit games naar Android belooft te brengen. En het mooie is dat de Shield Portable daarvan mee mag genieten. In 2013 was de Shield Portable misschien nog vol belofte, maar anno 2015 begint het ding zijn belofte behoorlijk in te lossen. De afgelopen dagen heb ik drie aspecten van portable gaming uitgeprobeerd waarin de Shield naar mijn mening uitblinkt:
High end Android gamesNVIDIA heeft speciaal voor de Shield games als Portal en Half Life 2 naar Android geport en hoewel beiden inmiddels al enkele jaren oud zijn, steken die spellen nog steeds met kop en schouders uit boven wat de Vita en de 3DS in het genre bieden. De schaamteloze clones van Gameloft spelen opeens een stuk lekkerder met echte controls. En klassieke consolespellen als Star Wars: KOTOR, GTA San Andreas en Vice City, Oddworld: Stranger's Wrath en Max Payne spelen net zoals ze op de Xbox en PS2 speelden. Met een beetje moeite krijg je een vergelijkbaar effect op je smartphone met een third party controller, maar geen van die controllers voelt zo solide aan als de Shield Portable, en persoonlijk vind ik een dedicated handheld wel fijn. Het is in ieder geval een stuk gunstiger op mijn batterij.
High end console games via NVIDIA GRIDNVIDIA heeft vorige week de Shield Console aangekondigd en daarmee ook NVIDIA GRID, een cloudbased gaming dienst in de lijn van Netflix, waarbij je met een vast abonnement high end console games kunt streamen. Het mooie is dat dit ook op de Shield Portable werkt. Ik heb het geprobeerd met Saints Row IV, Batman: Arkham Asylum, Borderlands 2, Dead Island en Alan Wake en het werkt echt goed. Het enige wat je nodig hebt is een Shield Portable en Wifi en je kunt aan de slag.
EmulatorsAndroid leent zich goed voor emulators en er zijn maar weinig apparaten beter geschikt om emulators op te spelen dan de Shield Portable. De meest indrukwekkende emulator vind ik Drastic, die voor 4,49 een NDS emulator biedt die helemaal naar smaak in te richten valt en vrijwel alle games op full speed afspeelt. Met het mooiere scherm en de meer ergonomische controls is het bijna beter dan op een echte DS spelen.
De PSP-emulator (PPSSPP) heeft wat meer moeite met zware games, maar met een beetje tweaken speelt ook die het grootste deel van de spellen wel.
De PS1-emulator werkt perfect. Beter nog dan PS1-games op de PSP deden.
De Dreamcast emulator (Reicast) kost wat moeite om in te stellen, maar speelt vervolgens wel vrijwel alle Dreamcast games zonder enige probleem af. De Dreamcast was een van mijn favoriete consoles, dus dat maakt mij een blije gamer.
Oudere consoles als de SNES, Mega Drive, GBA, NES, Game Gear etc. zijn op elke hardware wel goed te emuleren en spelen ook op de Shield erg goed als je de juiste emulator gevonden hebt.
Al met al is die de meest veelzijdige handheld die ik gehad heb en denk ik dat ik deze, in tegenstelling tot veel andere gadgets, ook daadwerkelijk nog een hele tijd ga gebruiken.
NVIDIA Shield