FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Startproblemen 2.2 TiD
HenkvonAnniedinsdag 10 maart 2015 @ 10:27
Beste mensen,

Sinds enkele maanden start onze Saab 2.2 TiD (General Motors: Opelmotor) uit 2004 slecht tot zeer slecht. Het gaat gepaard met flinke donkere rook uit de uitlaat. Het vreemde is dat het aantal keren dat gestart moet worden erg verschilt. De ene dag start de auto erg gemakkelijk na een of twee keer starten, de andere dag moet er wel vijf of zes keer gestart worden en staat het oprit zwart van de rook. Kort nadat de auto is stilgezet kan er wel prima gestart worden, de auto start dan direct zonder dikke rookpluim. Duurt het echter een uur of langer nadat de auto gestart wordt, dan moet er wel weer flink gestart worden en laat de zwarte rook zich ook weer zien.

De auto slaat vaak op de snelweg in de veilige modus, uitlezen bij de garage geeft dan een EGR-foutcode. De EGR-klep wordt dan schoongemaakt en vervolgens rijdt de auto weer prima. Het startprobleem is dan de ene keer minder dan, de andere keer gelijk als voor de schoonmaakbeurt.

Op het internet tref ik lotgenoten die vaak gewezen worden op retourleidingen die vervangen moeten worden of de ringen onder de verstuivers die poreus zijn. Denken de specialisten op dit forum hier ook aan of zijn er nog andere mogelijkheden? Graag maak ik een inventarisatie van de eventuele problemen voordat ik naar de Saab- of Opelgarage ga, zodat ik enigszins beslagen ten ijs kom.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
DieselTankdinsdag 10 maart 2015 @ 10:55
Dus nu slaat hij vaak in veilige modus op de snelweg? En start hij soms niet goed?
Pizza_Boomdinsdag 10 maart 2015 @ 11:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 10:27 schreef HenkvonAnnie het volgende:
De auto slaat vaak op de snelweg in de veilige modus, uitlezen bij de garage geeft dan een EGR-foutcode. De EGR-klep wordt dan schoongemaakt en vervolgens rijdt de auto weer prima. Het startprobleem is dan de ene keer minder dan, de andere keer gelijk als voor de schoonmaakbeurt.
Hoe maken ze de EGR schoon? Halen ze dat onding er daadwerkelijk uit of spuiten ze iets naar binnen?
HenkvonAnniedinsdag 10 maart 2015 @ 11:48
Daadwerkelijk dat onding eruit halen. Laten weken in reinigingsvloeistof, schoonmaken en terugzetten. Koud kunstje, mijn broer heeft 'm er in tien minuten uit.
Den_Haagdinsdag 10 maart 2015 @ 11:50
Zit er een roetfilter op? Dan kun je er donder op zeggen dat die verstopt zit en geregenereerd dient te worden (schoon geblazen)
HenkvonAnniedinsdag 10 maart 2015 @ 13:35
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 10:55 schreef DieselTank het volgende:
Dus nu slaat hij vaak in veilige modus op de snelweg? En start hij soms niet goed?
Juist.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 11:50 schreef Den_Haag het volgende:
Zit er een roetfilter op? Dan kun je er donder op zeggen dat die verstopt zit en geregenereerd dient te worden (schoon geblazen)
Voor zover ik weet zit er geen roetfilter op. Is nog een vrij oude diesel, geen common-railsysteem.
Sounddragondinsdag 10 maart 2015 @ 13:35
-> 'sinds enkele maanden'? :{ ;(

Ik zet mijn geld op de gloeibougies, laat die er eens uitpeuteren of gewoon vervangen. Kosten een tientje per stuk ofzo, neem goeie, niet de goedkoopste..

Zwarte rook uit een diesel betekent vaak teveel, of onverbrande brandstof, dus als die gloeistiften niet helpen zou ik richting verstuivers en daarna de brandstofpomp zoeken. Die EGR vervuilt niet voor niks zo snel, die regelt het hergebruik van uitlaatgassen, en krijgt dus bakken vol met roet te verwerken; in ieder geval zolang de motor nog koud is. Je lost met het schoonmaken ook niet het probleem op, maar je bent de symptomen aan het bestrijden van iets wat daar vóór stuk is. Bedenk ook dat diezelfde bakken met roet ook je turbo tegenkomen onderweg, die heeft het ook vast wel eens beter naar zijn zin gehad.

Goeie garage ook, dat ze niet verder kijken als hun neus lang is :') 14.gif
HenkvonAnniedinsdag 10 maart 2015 @ 13:48
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 13:35 schreef Sounddragon het volgende:
-> 'sinds enkele maanden'? :{ ;(

Ik zet mijn geld op de gloeibougies, laat die er eens uitpeuteren of gewoon vervangen. Kosten een tientje per stuk ofzo, neem goeie, niet de goedkoopste..

Zwarte rook uit een diesel betekent vaak teveel, of onverbrande brandstof, dus als die gloeistiften niet helpen zou ik richting verstuivers en daarna de brandstofpomp zoeken. Die EGR vervuilt niet voor niks zo snel, die regelt het hergebruik van uitlaatgassen, en krijgt dus bakken vol met roet te verwerken; in ieder geval zolang de motor nog koud is. Je lost met het schoonmaken ook niet het probleem op, maar je bent de symptomen aan het bestrijden van iets wat daar vóór stuk is. Bedenk ook dat diezelfde bakken met roet ook je turbo tegenkomen onderweg, die heeft het ook vast wel eens beter naar zijn zin gehad.

Goeie garage ook, dat ze niet verder kijken als hun neus lang is :') [ afbeelding ]
Bedankt voor je reactie! We hebben inderdaad ook een tijd aan de gloeibougies gedacht, is door de garage uitgesloten omdat juist met koude temperaturen en na het voorgloeien de diesel wel snel start. Ik denk dat we binnenkort maar eens naar de verstuivers en de brandstofpomp gaan laten kijken. Naast dat het niet goed is voor de auto dat deze zo slecht start is het ook nog eens zeer vervelend.

We zijn er al een keer mee naar de dealer geweest. De beste man hing onze auto aan de apparatuur, constateerde een fout, resette het systeem en stelde vervolgens dat er niets meer aan de hand was. Wij stonden erop dat hij dingen na ging lopen die het kon zijn, maar na een half uur af en toe een slangetje optillen en wat tikken op een en ander, gaf hij aan dat hij niets los ging halen omdat het meerdere dingen kon zijn. Kortom: ¤100,- kwijt en nog geen steek verder. Vandaar dat we enigszins sceptisch geworden zijn over deze merkgarage en op zoek gaan naar een expert.

Bedankt voor je reactie en we gaan de verstuivers en de pomp maar eens laten bekijken als ik dit zo lees.
Sounddragondinsdag 10 maart 2015 @ 14:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 13:48 schreef HenkvonAnnie het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie! We hebben inderdaad ook een tijd aan de gloeibougies gedacht, is door de garage uitgesloten omdat juist met koude temperaturen en na het voorgloeien de diesel wel snel start. Ik denk dat we binnenkort maar eens naar de verstuivers en de brandstofpomp gaan laten kijken. Naast dat het niet goed is voor de auto dat deze zo slecht start is het ook nog eens zeer vervelend.

We zijn er al een keer mee naar de dealer geweest. De beste man hing onze auto aan de apparatuur, constateerde een fout, resette het systeem en stelde vervolgens dat er niets meer aan de hand was. Wij stonden erop dat hij dingen na ging lopen die het kon zijn, maar na een half uur af en toe een slangetje optillen en wat tikken op een en ander, gaf hij aan dat hij niets los ging halen omdat het meerdere dingen kon zijn. Kortom: ¤100,- kwijt en nog geen steek verder. Vandaar dat we enigszins sceptisch geworden zijn over deze merkgarage en op zoek gaan naar een expert.

Bedankt voor je reactie en we gaan de verstuivers en de pomp maar eens laten bekijken als ik dit zo lees.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 10:27 schreef HenkvonAnnie het volgende:
Beste mensen,

Sinds enkele maanden start onze Saab 2.2 TiD (General Motors: Opelmotor) uit 2004 slecht tot zeer slecht. Het gaat gepaard met flinke donkere rook uit de uitlaat. Het vreemde is dat het aantal keren dat gestart moet worden erg verschilt. De ene dag start de auto erg gemakkelijk na een of twee keer starten, de andere dag moet er wel vijf of zes keer gestart worden en staat het oprit zwart van de rook. Kort nadat de auto is stilgezet kan er wel prima gestart worden, de auto start dan direct zonder dikke rookpluim. Duurt het echter een uur of langer nadat de auto gestart wordt, dan moet er wel weer flink gestart worden en laat de zwarte rook zich ook weer zien.

De auto slaat vaak op de snelweg in de veilige modus, uitlezen bij de garage geeft dan een EGR-foutcode. De EGR-klep wordt dan schoongemaakt en vervolgens rijdt de auto weer prima. Het startprobleem is dan de ene keer minder dan, de andere keer gelijk als voor de schoonmaakbeurt.

Op het internet tref ik lotgenoten die vaak gewezen worden op retourleidingen die vervangen moeten worden of de ringen onder de verstuivers die poreus zijn. Denken de specialisten op dit forum hier ook aan of zijn er nog andere mogelijkheden? Graag maak ik een inventarisatie van de eventuele problemen voordat ik naar de Saab- of Opelgarage ga, zodat ik enigszins beslagen ten ijs kom.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik ben het effe kwijt.. je hebt een probleem met starten, maar toch weer niet..

Ding gloeit gewoon beroerd voor als het zo lees en goed interpreteer -> deruit met die gloeibougies.
HenkvonAnniedinsdag 10 maart 2015 @ 14:09
Klopt, het is zoals ik stelde afhankelijk van de dag. Wel is het zo dat de auto, bijna altijd, beter start wanneer deze automatisch voorgloeit bij lage temperaturen. Dit meldden wij aan de garage waarna zij stelden dat het waarschijnlijk niet aan de gloeibougies lag. Ik neem je raad wel mee naar de garage, even kijken wat ze ervan zeggen. Bedankt :)
Sounddragondinsdag 10 maart 2015 @ 14:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 14:09 schreef HenkvonAnnie het volgende:
Klopt, het is zoals ik stelde afhankelijk van de dag. Wel is het zo dat de auto, bijna altijd, beter start wanneer deze automatisch voorgloeit bij lage temperaturen. Dit meldden wij aan de garage waarna zij stelden dat het waarschijnlijk niet aan de gloeibougies lag. Ik neem je raad wel mee naar de garage, even kijken wat ze ervan zeggen. Bedankt :)
Het is óf dat, of iets van een piesende injector ofzo.. die zwarte rook indiceert gewoon dat er onvolledig verbrande brandstof uit de uitlaat komt, en dat is dan óf beroerde gloeibougies (start maar eens een diesel zonder voorgloeien), of het feit dat één of meer cilinders gewoon bulken van de brandstof om de één of andere reden..
HenkvonAnniedinsdag 10 maart 2015 @ 14:16
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 14:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Het is óf dat, of iets van een piesende injector ofzo.. die zwarte rook indiceert gewoon dat er onvolledig verbrande brandstof uit de uitlaat komt, en dat is dan óf beroerde gloeibougies (start maar eens een diesel zonder voorgloeien), of het feit dat één of meer cilinders gewoon bulken van de brandstof om de één of andere reden..
Neem ik mee en laat ik nakijken, bedankt voor je hulp!
Sounddragondinsdag 10 maart 2015 @ 14:19
Post de uitkomst/oplossing/remedie nog effe hier, ik ben benieuwd.
HenkvonAnniedinsdag 10 maart 2015 @ 14:30
Zodra ik deze heb zal ik dat doen ^O^
boegschroefdinsdag 10 maart 2015 @ 14:39
Ik zou mijn geld ook op de gloeipunten zetten.

Of door een kabelbreuk, slecht contact/massa gloeien ze niet goed voor, of je computer denkt dat het te warm is om voor te gloeien (Als je sensor er (net als bij mij was) 10 graden naast zit. dan gloeit hij wel goed (eigenlijk te kort maar genoeg om te starten) voor bij een buitentemperatuur van 5 graden of lager. Maar tussen de 5 en 15 graden was het hopeloos.)

Maar je probleem omschrijving geeft precies weer wat slecht voorgloeien veroorzaakt.

Als je zelf wat wil proberen kan je even een multimeter hangen tussen 1 van de gloeipunten (liefst de laatste in de rij) en kijken of je met starten daar een voltage op krijgt van meer dan 11V. Zoniet dan gloei je niet goed voor. Zowel dan kunnen het nog de gloeipunten zelf zijn.

Wat het ook nog kan zijn is lucht in je diesel leiding. (Slechte retour leiding of dieselfilter kan dit veroorzaken) Als het goed is heb je doorzichtige leidingen, in je dieselleiding mag echt geen 1 luchtbel zitten.
HenkvonAnniedinsdag 10 maart 2015 @ 14:46
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 14:39 schreef boegschroef het volgende:
Ik zou mijn geld ook op de gloeipunten zetten.

Of door een kabelbreuk, slecht contact/massa gloeien ze niet goed voor, of je computer denkt dat het te warm is om voor te gloeien (Als je sensor er (net als bij mij was) 10 graden naast zit. dan gloeit hij wel goed (eigenlijk te kort maar genoeg om te starten) voor bij een buitentemperatuur van 5 graden of lager. Maar tussen de 5 en 15 graden was het hopeloos.)

Maar je probleem omschrijving geeft precies weer wat slecht voorgloeien veroorzaakt.

Als je zelf wat wil proberen kan je even een multimeter hangen tussen 1 van de gloeipunten (liefst de laatste in de rij) en kijken of je met starten daar een voltage op krijgt van meer dan 11V. Zoniet dan gloei je niet goed voor. Zowel dan kunnen het nog de gloeipunten zelf zijn.

Wat het ook nog kan zijn is lucht in je diesel leiding. (Slechte retour leiding of dieselfilter kan dit veroorzaken) Als het goed is heb je doorzichtige leidingen, in je dieselleiding mag echt geen 1 luchtbel zitten.
Bedankt, hier zal ik het ook met de garage over hebben. Aan hun de schone taak om uit te zoeken waar het probleem zit.
Chuck-N0rr1sdinsdag 10 maart 2015 @ 19:05
Zwarte rook is óf een lucht overschot, of een brandstof overschot. Met deze temperaturen geloof ik nog niet zo zeer in een gloeibougie. Nou kan ik de plak gigantisch mis slaan, maar een 2.2 is volgens mij een commenrail diesel.

Een commenrail kan bij deze temperaturen zonder gloeibougie installatie prima aanslaan. Steker nog hij gaat de regeleenheid pas 1 seconde aansturen bij -10 bij -18 is dan 6 secondes. Dat neemt niet weg dat er een gloeibougie kapot kan wezen.

Als ik het verhaal van TS zo lees denk ik eerder aan een brakke verstuiver, mijn vraag aan ts is dus.
Start de motor eens koud, en geef dan eens direct gas, en direct na het aanslaan, hoor je nu een soort knikker geluid onder de motorkap?
eXplorer1dinsdag 10 maart 2015 @ 19:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Zwarte rook is óf een lucht overschot, of een brandstof overschot. Met deze temperaturen geloof ik nog niet zo zeer in een gloeibougie. Nou kan ik de plak gigantisch mis slaan, maar een 2.2 is volgens mij een commenrail diesel.

Een commenrail kan bij deze temperaturen zonder gloeibougie installatie prima aanslaan. Steker nog hij gaat de regeleenheid pas 1 seconde aansturen bij -10 bij -18 is dan 6 secondes. Dat neemt niet weg dat er een gloeibougie kapot kan wezen.

Als ik het verhaal van TS zo lees denk ik eerder aan een brakke verstuiver, mijn vraag aan ts is dus.
Start de motor eens koud, en geef dan eens direct gas, en direct na het aanslaan, hoor je nu een soort knikker geluid onder de motorkap?
De GM 2.2tid is geen commonrail, is nog een van de oude stempel.


Maar inderdaad, lijkt op een verstuiver, maar egr uitblaffen zal ook helpen als hij er een DTC over uitspuugt.
Chuck-N0rr1sdinsdag 10 maart 2015 @ 19:34
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:21 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

De GM 2.2tid is geen commonrail, is nog een van de oude stempel.

Maar inderdaad, lijkt op een verstuiver, maar egr uitblaffen zal ook helpen als hij er een DTC over uitspuugt.
Wat is het dan? VP44?
Edit ja dus, dan kan het ook de pomp elektronica zijn, bovenop de pomp zelf. Die staan er bekend om :X
Ferdinsdag 10 maart 2015 @ 19:51
kan een VP met lekke verstuiver ook de cilinder volpissen bij motor uit?
boegschroefdinsdag 10 maart 2015 @ 19:51
Ik hoop het niet voor de ts, want dat is vaak een duur grapje. Maar het slecht starten wel een veel voorkomend probleem van de 2.2.
-niemand-dinsdag 10 maart 2015 @ 20:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:51 schreef Fer het volgende:
kan een VP met lekke verstuiver ook de cilinder volpissen bij motor uit?
Nee
Chuck-N0rr1sdinsdag 10 maart 2015 @ 20:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 20:16 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Nee
Waarom niet?
-niemand-dinsdag 10 maart 2015 @ 20:33
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 20:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Waarom niet?
Een axiaalpomp bouwt geen druk op als de motor niet draait, en de motor word uitgezet door de druk af te laten uit de pompruimte ;)

Gisteren toevallig nog een auto gehad met kapot stopventiel, was toch effe vreemd om de sleutel om te draaien, het dynamolampje zien branden en de motor die gewoon door blijft lopen :')
Chuck-N0rr1sdinsdag 10 maart 2015 @ 20:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 20:33 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Een axiaalpomp bouwt geen druk op als de motor niet draait, en de motor word uitgezet door de druk af te laten uit de pompruimte ;)

Gisteren toevallig nog een auto gehad met kapot stopventiel, was toch effe vreemd om de sleutel om te draaien, het dynamolampje zien branden en de motor die gewoon door blijft lopen :')
Als de verstuiver lek is dan lekt de diesel uit de leiding nog altijd in de verbrandingsruimte, ongeacht als er veel druk op staat op niet ;)
-niemand-dinsdag 10 maart 2015 @ 21:13
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 20:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Als de verstuiver lek is dan lekt de diesel uit de leiding nog altijd in de verbrandingsruimte, ongeacht als er veel druk op staat op niet ;)
Als een verstuiver zo erg kapot is dat deze bij 0 bar al open staat zou de motor niet, of zeer belabberd lopen.
Chuck-N0rr1sdinsdag 10 maart 2015 @ 21:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 21:13 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Als een verstuiver zo erg kapot is dat deze bij 0 bar al open staat zou de motor niet, of zeer belabberd lopen.
Hoeft niet, je hebt een rest druk. Dan kan de verstuiver nog openen, maar onder bv de 60 bar sluit hij gewoon ;)
-niemand-dinsdag 10 maart 2015 @ 21:21
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 21:19 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Hoeft niet, je hebt een rest druk. Dan kan de verstuiver nog openen, maar onder bv de 60 bar sluit hij gewoon ;)
Hallo, is een axiaalpomp. die heeft géén restdruk. door de stopklep die rechtstreeks op de pompruimte zit. :W :W
Ferdinsdag 10 maart 2015 @ 21:22
Bij een commonrail kan ik mij voorstellen, dat ie blijft sipelen, als er nog 1600bar op staat. Bij een Verteilerpumpe had ik ook het idee, dat de druk snel weg is. Dacht zelfs, tussen de inspuitmomenten in.

Trouwens maakt het voorgloei verhaal toch ook niet zoveel uit voor commenrail of vp-di systemen? Volgens mij starten alle di varianten makkelijker bij koud weer, dan een oude voorkamer diesel.
eXplorer1woensdag 11 maart 2015 @ 10:13
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:34 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Wat is het dan? VP44?
Edit ja dus, dan kan het ook de pomp elektronica zijn, bovenop de pomp zelf. Die staan er bekend om :X
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:51 schreef boegschroef het volgende:
Ik hoop het niet voor de ts, want dat is vaak een duur grapje. Maar het slecht starten wel een veel voorkomend probleem van de 2.2.
yes, dat is hoe de meeste GM 2.2TID's op de sloop belanden ;(
HenkvonAnniewoensdag 11 maart 2015 @ 10:52
Bedankt voor de reacties :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Zwarte rook is óf een lucht overschot, of een brandstof overschot. Met deze temperaturen geloof ik nog niet zo zeer in een gloeibougie. Nou kan ik de plak gigantisch mis slaan, maar een 2.2 is volgens mij een commenrail diesel.

Een commenrail kan bij deze temperaturen zonder gloeibougie installatie prima aanslaan. Steker nog hij gaat de regeleenheid pas 1 seconde aansturen bij -10 bij -18 is dan 6 secondes. Dat neemt niet weg dat er een gloeibougie kapot kan wezen.

Als ik het verhaal van TS zo lees denk ik eerder aan een brakke verstuiver, mijn vraag aan ts is dus.
Start de motor eens koud, en geef dan eens direct gas, en direct na het aanslaan, hoor je nu een soort knikker geluid onder de motorkap?
Heb de auto vandaag koud gestart en direct gas gegeven, hoorde geen geluid onder de motorkap.

Afgaande op meerdere opmerkingen zal ik het verhaal over de elektronica van de brandstofpomp ook meenemen. Dit kunnen ze dan ook even controleren. Hoop niet dat het dit is, aangezien het volgens jullie een dure reparatie betreft.

Heb een dieselspecialist hier in de buurt op het oog, die schijnen veel affiniteit te hebben met verstuivers en brandstofpompen. Daar maar eens een belletje naar plegen.
Ferwoensdag 11 maart 2015 @ 11:22
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 10:52 schreef HenkvonAnnie het volgende:
Heb een dieselspecialist hier in de buurt op het oog, die schijnen veel affiniteit te hebben met verstuivers en brandstofpompen. Daar maar eens een belletje naar plegen.
Verstandig, de meeste merken pakken toch dezelfde inspuitsystemen van Bosch/Siemens/Lucas van de plank.
HenkvonAnniewoensdag 11 maart 2015 @ 11:24
Schijnt een Bosch VP44 in te zitten, neem aan dat ze daar bekend mee zijn als dieselspecialist.
Chuck-N0rr1swoensdag 11 maart 2015 @ 12:48
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 10:52 schreef HenkvonAnnie het volgende:
Bedankt voor de reacties :)

[..]

Heb de auto vandaag koud gestart en direct gas gegeven, hoorde geen geluid onder de motorkap.

Afgaande op meerdere opmerkingen zal ik het verhaal over de elektronica van de brandstofpomp ook meenemen. Dit kunnen ze dan ook even controleren. Hoop niet dat het dit is, aangezien het volgens jullie een dure reparatie betreft.

Heb een dieselspecialist hier in de buurt op het oog, die schijnen veel affiniteit te hebben met verstuivers en brandstofpompen. Daar maar eens een belletje naar plegen.
Buchli?
HenkvonAnniewoensdag 11 maart 2015 @ 13:30
Nee, Oude Hendriksman in Almelo.
Kroesnegerdonderdag 9 november 2017 @ 22:04
Oud topic maar ik post toch.
Het probleem zit niet in de bougies of wat da ook.
Je probleem zit in de slangetjes die van en naar de magneetklep lopen, als die lek of uitgedroogd zijn krijg je die symptomen.