abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150390390
Ik wil dus een koe gaan kopen, maar ik vroeg me af wat voor een koe ik nodig heb voor een goede melkopbrengst en wat daar dus een goede prijs voor is.
pi_150390454
450 euro, da's echt fantastisch!
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_150390468
Je moet een melkkoe hebben natuurlijk. Kost ongeveer 450 euro. Echt fantastisch.
Ga je 'm op je balkon zetten?
pi_150390823
Waarom trollen jullie mij?
pi_150403940
Oké, even serieus.

Het ligt er een beetje aan wat voor koe je wil hebben. Een gemiddelde melkkoe kost ongeveer 450 euro, voor een vleeskoe moet je rekenen op 2 keer de helft. Het beste kun je kiezen voor een Melkunie koe, want daar komt al het goeie vandaan.

Wat je verder nodig hebt is gras. Je kunt hierbij denken aan weidegras, kattengras, grasparkieten of foie gras. Als je zeker wilt weten dat het snel genoeg groeit heb je een grasvezelverbinding nodig.

Succes met je koe. Als je wilt heb ik nog wel een geit te koop.
Tot slot een waarschuwing voor de scheepvaart: PAS OP!
  Moderator zaterdag 7 maart 2015 @ 23:18:04 #6
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_150404229
:')
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_150407113
Dit is toch Flora & Fauna, hier zitten toch de mensen die verstand van dieren hebben?
pi_150409755
Misschien moet je bedenken waar je de koe gaat houden? Heb je al een weiland?

Voor een koe moet je een afdak hebben volgens mij. Verder tsjah wat een koe kost zal afhankelijk zijn van het ras, de leeftijd en zijn melk opbrengst. Misschien eens naar een veemarkt gaan? Of aan een vee arts vragen.

Ik denk wel dat als je in een rijtjes huis woont en je ook nog een wei moet kopen je dik in de duizenden euro's zit.
pi_150411002
Ja ik vroeg dus puur voor de koe.
  zondag 8 maart 2015 @ 09:25:23 #10
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150412283
Voor zover ik weet zijn koeien groepsdieren en is het net als bij varkens not done om er 1 te houden. Daarnaast geeft een koe alleen melk als zij net een kalf heeft geworpen, vaak kan je dar erbij kopen. Dan heb je er dus twee en zal je de melk moeten delen met het kalf.

Maar vertel eens over je plan en je situatie. Dan hebben wij er ook nog iets aan.
Spoilers!
pi_150412695
Serieus antwoord: een beetje redelijke melkkoe kost qua aanschaf rond de ¤ 1000 en geeft per jaar rond de 8000l melk, uitgaande van een efficiënt geautomatiseerd melkvee bedrijf.

Als jij meer denkt aan den boer met het strootje in de weide die zijn eenzame koe melkt is de opbrengst fors minder.
pi_150412934
Melk is ongezond.
Ga soja planten joh!
  zondag 8 maart 2015 @ 16:48:05 #13
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_150422338
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 23:11 schreef VisGeenOptie het volgende:
Oké, even serieus.

Het ligt er een beetje aan wat voor koe je wil hebben. Een gemiddelde melkkoe kost ongeveer 450 euro, voor een vleeskoe moet je rekenen op 2 keer de helft. Het beste kun je kiezen voor een Melkunie koe, want daar komt al het goeie vandaan.

Wat je verder nodig hebt is gras. Je kunt hierbij denken aan weidegras, kattengras, grasparkieten of foie gras. Als je zeker wilt weten dat het snel genoeg groeit heb je een grasvezelverbinding nodig.

Succes met je koe. Als je wilt heb ik nog wel een geit te koop.
:D!
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 15 maart 2015 @ 03:41:51 #14
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_150653165
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 05:12 schreef vaduz het volgende:
Ja ik vroeg dus puur voor de koe.
Ik had het voor je op willen nemen (dat doe ik wel vaker als iemand alleen maar negatieve reacties krijgt).

Maar je geeft geen enkele blijk van wat een koe nodig heeft, niet uit jezelf noch in antwoord op de reacties. Dus kortom; je gedraagt je als een troll... als je dat niet bent, zul je toch beter je best moeten doen om te laten zien dat je dit niet bent.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_150675974
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 03:41 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Ik had het voor je op willen nemen (dat doe ik wel vaker als iemand alleen maar negatieve reacties krijgt).

Maar je geeft geen enkele blijk van wat een koe nodig heeft, niet uit jezelf noch in antwoord op de reacties. Dus kortom; je gedraagt je als een troll... als je dat niet bent, zul je toch beter je best moeten doen om te laten zien dat je dit niet bent.
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 03:41 schreef EricOscuro het volgende:

[..]

Sorry, na het lezen van de reacties hier heb ik dit topic opgegeven. Heb er gezien het niveau van de reacties hier ook geen zin in om hier verder te gaan en heb besloten mijn vragen voor te leggen aan mensen die wel met de materie bekent zijn. Vind het jammer dat je dit topic na meer dan een week kickt om mij te beschuldigen van trollerij.
  zondag 15 maart 2015 @ 20:48:17 #16
441366 QueenKong
xoxo Queen Kong
pi_150676097
Waarom trollen jullie mij? Serieus haha, je wilt één koe kopen terwijl het kuddedieren zijn en je minstens een hectare land nodig hebt en verwijt ons van trollen. Gast doe je huiswerk en misschien nemen we je dan serieus.
Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else.
  zondag 15 maart 2015 @ 20:53:17 #17
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150676384
Nou ja, mensen zijn natuurlijk wel eerder geneigd om je vragen te beantwoorden als je zelf ook een beetje leuk doet. Googlen naar de prijs van een koe kan iedereen, hier gaat het meer om interactie. Jij vertelt een leuk verhaal en wij helpen je waar we kunnen.

Wanneer je had verteld over je woning, je grond, eventuele andere beesten en waar je in vredesnaam zo veel mogelijk melk voor nodig hebt, had je misschien meer antwoorden gekregen die je wilde. En je hebt ook geen antwoord gegeven op wel relevante antwoorden.
Spoilers!
  maandag 16 maart 2015 @ 02:33:42 #18
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_150686467
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 20:45 schreef vaduz het volgende:

[..]

[..]

Sorry, na het lezen van de reacties hier heb ik dit topic opgegeven. Heb er gezien het niveau van de reacties hier ook geen zin in om hier verder te gaan en heb besloten mijn vragen voor te leggen aan mensen die wel met de materie bekent zijn. Vind het jammer dat je dit topic na meer dan een week kickt om mij te beschuldigen van trollerij.
Je denkt dat we kijken naar de datum waarop de vraag gesteld wordt? Ik kijk gewoon of een topic nog open is, en of het in de actieve topics nog redelijk bovenaan staat.
Wil je een topic sluiten, vraag dat dan aan de moderator.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_150691807
Als je serieus koeien wil dan zou ik me als ik jou was eerst eens verdiepen in wat voor koe. Wil je veel melk dan raad ik je onze doodgewone zwart/wit aan. Je kan kalveren kopen, die zijn niet zo heel duur. Moet je ze natuurlijk wel zelf met de fles grootbrengen, maar daar krijg je hele gezellige koeien van. Natuurlijk moet je dan wel wachten tot ze oud genoeg zijn om kalveren te krijgen voordat je kan melken. Een volwassen koe kopen kan ook, maar die zal significant duurder zijn(of oud).
Koop iig niet maar 1 koe, dat is zielig, het zijn echte groepsdieren en hebben grote behoefte aan op z'n minst 1 soortgenoot, liever zelfs een kleine kuddevorming.

Onze zwartbont is een zeer vriendelijke koe, zelfs als ze kalveren hebben zijn ze meestal niet agressief, vele andere rassen zijn dat wel, let daarop.
De zwartbont geeft VEEL melk, hoeveel wil je hebben? Wil je wat doen met die melk, verkopen, kaas maken e.d. dan is deze koe misschien een goed idee. Gaat het alleen om eigen gebruik dan levert deze koe veelste veel melk.
Andere rassen geven minder melk, wat meestal nogsteeds meer dan zat is voor een fiks gezin(naast het kalf wat ze voeden). Er zijn vele leuke koeien, kijk eens rond wat je leuk vindt(prijzen verschillen per ras, maar ook per kwaliteit binnen het ras, zijn er goede papieren bv?).

Natuurlijk geeft ze geen melk als ze geen kalf heeft gehad. Je kan ervoor kiezen het kalf te houden, maar dan drinkt het kalf iig een deel van de melk op. Je kan er ook voor kiezen het kalf gelijk weg te doen, na het drinken van de eerste melk, de biest(voor het kalf is het nodig dat die een aantal dagen biestmelk krijgt, zo krijgt hij zijn antistoffen binnen, is nodig voor zijn immuunsysteem). Dan is alle melk voor jou voor een maand of 10 meestal, daarna wordt het minder en droogt het op. Dan moet de koe weer opnieuw bevrucht worden en kan je weer melken als het kalf geboren is.
De "nuchtere" kalveren weg doen levert weer wat geld op, maar is niet genoeg om de kosten van de koe zelf te bekostigen.

Ze moet minstens 2 keer per dag gemolken worden, gebeurd dat niet dan gaat het fout, doet gruwelijke pijn, levert nare ontstekingen op en andere ellende. In de hele melkperiode heb je dus deze verplichting, een keertje overslaan is er niet bij.
Je kan de hoeveelheid melk een beetje regelen met voer, voor een topproductie is voer met veel power nodig. Een goede zwartbont levert in de juiste omstandigheden tot over de 10.000 liter melk per jaar. Zonder alle juiste omstandigheden voor topproductie moet je toch wel rekenen op een om en nabij de 20 liter per dag(zonder kalf ernaast, een kalf drinkt op ten duur om en nabij de 10 liter per dag weg).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')