Als je serieus koeien wil dan zou ik me als ik jou was eerst eens verdiepen in wat voor koe. Wil je veel melk dan raad ik je onze doodgewone zwart/wit aan. Je kan kalveren kopen, die zijn niet zo heel duur. Moet je ze natuurlijk wel zelf met de fles grootbrengen, maar daar krijg je hele gezellige koeien van. Natuurlijk moet je dan wel wachten tot ze oud genoeg zijn om kalveren te krijgen voordat je kan melken. Een volwassen koe kopen kan ook, maar die zal significant duurder zijn(of oud).
Koop iig niet maar 1 koe, dat is zielig, het zijn echte groepsdieren en hebben grote behoefte aan op z'n minst 1 soortgenoot, liever zelfs een kleine kuddevorming.
Onze zwartbont is een zeer vriendelijke koe, zelfs als ze kalveren hebben zijn ze meestal niet agressief, vele andere rassen zijn dat wel, let daarop.
De zwartbont geeft VEEL melk, hoeveel wil je hebben? Wil je wat doen met die melk, verkopen, kaas maken e.d. dan is deze koe misschien een goed idee. Gaat het alleen om eigen gebruik dan levert deze koe veelste veel melk.
Andere rassen geven minder melk, wat meestal nogsteeds meer dan zat is voor een fiks gezin(naast het kalf wat ze voeden). Er zijn vele leuke koeien, kijk eens rond wat je leuk vindt(prijzen verschillen per ras, maar ook per kwaliteit binnen het ras, zijn er goede papieren bv?).
Natuurlijk geeft ze geen melk als ze geen kalf heeft gehad. Je kan ervoor kiezen het kalf te houden, maar dan drinkt het kalf iig een deel van de melk op. Je kan er ook voor kiezen het kalf gelijk weg te doen, na het drinken van de eerste melk, de biest(voor het kalf is het nodig dat die een aantal dagen biestmelk krijgt, zo krijgt hij zijn antistoffen binnen, is nodig voor zijn immuunsysteem). Dan is alle melk voor jou voor een maand of 10 meestal, daarna wordt het minder en droogt het op. Dan moet de koe weer opnieuw bevrucht worden en kan je weer melken als het kalf geboren is.
De "nuchtere" kalveren weg doen levert weer wat geld op, maar is niet genoeg om de kosten van de koe zelf te bekostigen.
Ze moet minstens 2 keer per dag gemolken worden, gebeurd dat niet dan gaat het fout, doet gruwelijke pijn, levert nare ontstekingen op en andere ellende. In de hele melkperiode heb je dus deze verplichting, een keertje overslaan is er niet bij.
Je kan de hoeveelheid melk een beetje regelen met voer, voor een topproductie is voer met veel power nodig. Een goede zwartbont levert in de juiste omstandigheden tot over de 10.000 liter melk per jaar. Zonder alle juiste omstandigheden voor topproductie moet je toch wel rekenen op een om en nabij de 20 liter per dag(zonder kalf ernaast, een kalf drinkt op ten duur om en nabij de 10 liter per dag weg).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.