Normale mensen slapen ongeveer een derde van een etmaal, 8 uur aan één stuk. Er zijn echter methoden die deze slaapperiode opsplitsen in twee of meer periodes, wat resulteert in kortere perioden en ook opgeteld is de slaapperiode over 24 uur korter dan normaal.
Tot voor kort wist ik niet dat er onderzoek was gedaan naar de methode die ik nu hanteer. Aangezien ik 's nachts werk heb ik sowieso een verstoord dag/nachtritme, maar langzamerhand begon ik twee perioden slaap van drie uur te ontwikkelen: In de vroege ochtend en halverwege de middag.
Over het algemeen kan gesteld worden dat hoe meer perioden je hebt, hoe korter de slaapperiode opgeteld is. De meest extreme methode is de Übermann, waarbij zes keer 20 minuten wordt geslapen om de vier uur (Het schijnt een bekende methode te zijn op vissersschepen, waar de bemanning in principe de klok rond werkt).
Zomaar beginnen met een polyfase slaap is niet aan te raden. Dit moet opgebouwd worden. De Rem-slaap (de staat die ertoe doet, waarin het brein werkelijk rust) komt normaal gesproken niet direct opzetten, maar kan door kortere slaapperioden eerder op worden geroepen.
Wie heeft al eens mee te maken gehad? Ik heb al een tijdje mijn rust in twee of drie stukken gehakt, maar tot een uur geleden wist ik niet dat er al een hoop info over bestond. Ik heb me dus net ingelezen, maar geen idee of er meerdere FOK!ers die ook op een andere manier slapen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 06-03-2015 05:42:45 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.