Touché.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 00:54 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wel grappig dat de kritieken bijna uitsluitend van utilistische aard zijn ('het werkt niet') terwijl de meesten hier het libertarisme vooral vanuit deontologisch perspectief verdedigen (zelfs als je denkt dat het een goede uitkomst heeft, is het nog steeds verkeerd om aan iemand z'n zelfbeschikkingsrecht / eigendom te zitten).
Nou, ik hoor toch vrij vaak de libertariërs hier zichzelf verdedigen met een vrije markt die veel positievere uitkomsten zou hebben dan een gereguleerde door de overheid.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 00:54 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wel grappig dat de kritieken bijna uitsluitend van utilistische aard zijn ('het werkt niet') terwijl de meesten hier het libertarisme vooral vanuit deontologisch perspectief verdedigen (zelfs als je denkt dat het een goede uitkomst heeft, is het nog steeds verkeerd om aan iemand z'n zelfbeschikkingsrecht / eigendom te zitten).
Ik heb het idee dat we in rondjes blijven draaien. Mensen doen in een marktsamenleving namelijk ook dingen collectief, zowel door middel van geld als onbetaald. Ik vind het hele onderscheid tussen betaald en onbetaald al enorm problematisch. Geld is een manier om arbeid om te zetten in algemeen geaccepteerd ruilmiddel, maar je kunt ook door middel van tijd en vrijwillige arbeid ruilen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 00:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat de lokale rationale optimalisaties (dat wat mensen in een marktsamenleving individueel doen) niet leidt tot het globale optimum. Prisoner dilemma is een voorbeeld.
Dat ben ik ook van mening, maar dat is doorgaans niet dé rationale.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 00:58 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nou, ik hoor toch vrij vaak de libertariërs hier zichzelf verdedigen met een vrije markt die veel positievere uitkomsten zou hebben dan een gereguleerde door de overheid.
Er is wel een vraag en er is ook aanbod. Maar een betrouwbare omgeving koopt je niet in individuele pakketjes, zoals een paar schoenen. Dat maakt het veel ingewikkelder. Een organisatie die veiligheid kan bieden moet legitiem en gezaghebbend zijn in de ogen van degenen die je veiligheid bedreigen. Dat veronderstelt een overeenstemming onder de bevolking. Zoiets los je niet op met een markt.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 00:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar er is een individueel verlangen en een vraag naar het collectieve goed van veiligheid. Daar lijk je volkomen aan voorbij te gaan. En mensen kunnen, op vrijwillige basis, met elkaar samenwerken om die veiligheid zeker te stellen (of zo zeker mogelijk te stellen). Cooperation for mutual benefit. Dat is immers rationeel om te doen, en niet alleen rationeel maar ook in je eigen belang.
Dan heb je dus een waarde gedefinieerd los van de markt. Waarom zou die waarde ondergeschikt moeten zijn aan de marktwaarde?quote:Dat zie ik wel, maar wat doet dat er in deze context toe?
Is het principieel vasthouden aan puur eigendomsrecht en volledig individuele vrijheden eigenlijk niet ook irreëel?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 01:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat ben ik ook van mening, maar dat is doorgaans niet dé rationale.
Er is een logisch probleem. Dat staat bekend als marktfalen. Het betekent dat je in een perfecte markt een uitkomst kan krijgen die niemand wil, als iedereen alleen rationele keuzes maakt.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 01:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat we in rondjes blijven draaien. Mensen doen in een marktsamenleving namelijk ook dingen collectief, zowel door middel van geld als onbetaald. Ik vind het hele onderscheid tussen betaald en onbetaald al enorm problematisch. Geld is een manier om arbeid om te zetten in algemeen geaccepteerd ruilmiddel, maar je kunt ook door middel van tijd en vrijwillige arbeid ruilen.
Die eerste vraag is niet objectief te beantwoorden lijkt me, mensen aan de rechterkant van het spectrum zullen die beantwoorden met hogere algehele welvaart/geluk, terwijl de linksen gelijkheid hoger in het vaandel hebben. En de egoïsten zullen naar zichzelf (en wellicht hun naasten) kijken.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 00:57 schreef Claudia_x het volgende:
Al wil ik hiermee niet verwaarlozen dat de volgende vragen ook op het spel staan:
- Wat is een goede uitkomst?
- Wie bepaalt wat een goede uitkomst is?
- Kun je überhaupt bepalen wat een goede uitkomst is? (Er wordt immers vaak naar de korte termijn gekeken, maar hoe zit het met de lange termijn?)
de meeste mensen leven ook vrij libertarisch, alleen voor de overheid (politiek) wordt een uitzondering gemaakt. niet libertarisch zijn richting vrienden of familie levert een eenzaam bestaan op gok ikquote:Op vrijdag 6 maart 2015 01:05 schreef Euribob het volgende:
Maar feitelijk leven we nu toch ook gewoon in een libertarische samenleving? Ik ben het met de libertariërs eens dat onze huidige situatie niet geheel vrijwillig tot stand is gekomen, maar het blijft een feit dat onze bevolking volledig de mogelijkheid heeft om zijn eigen pad te kiezen.
Het werkt niet om bepaalde waarden te kunnen leven. Deze waarden kun je belangrijker achten dan eigendomsrecht. Libertariers doen de waarden van anderen af als persoonlijke voorkeuren, en vervolgens presenteren ze hun eigen waarden als algemene erkende waarheden (de ware uitgangspunten van hun deontologische leer).quote:Op vrijdag 6 maart 2015 00:54 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wel grappig dat de kritieken bijna uitsluitend van utilistische aard zijn ('het werkt niet') terwijl de meesten hier het libertarisme vooral vanuit deontologisch perspectief verdedigen (zelfs als je denkt dat het een goede uitkomst heeft, is het nog steeds verkeerd om aan iemand z'n zelfbeschikkingsrecht / eigendom te zitten).
Een niet-Pareto optimale allocatie van goederen en diensten, zouden economen zeggen.quote:
Nee, daar heeft het niet mee te maken. Mensen blijven per definitie zitten met een behoefte, anders zou je enkel consumentensurplus optimaliseren en een nihil of negatief producentensurplus hebben.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 00:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat de ondernemers geen winst zien een bepaalde behoefte te vervullen (geen aanbod die de vraag beantwoordt) en dus blijven mensen zitten met die behoefte.
En dat laatste is terecht mijns inziens. Ik word kriegel van die eeuwige focus op "de markt" en de beste werking daarvan. Libertarisme draait om zelfbeschikking. Voor over-de-ander-beschikking hoort de drempel hoger te liggen. Voor mij is een gebrek aan concurrentie dan ook geen probleem; een gebrek aan de mogelijkheid tot concurrentie is dat wel. Dat is een fundamenteel verschil.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 08:53 schreef Kaas- het volgende:
Het klopt dat veel vormen van marktfalen door overheden worden gecreëerd. Wat ik echter vervelend vind aan libertariers is dat ze niets doen met het gegeven dat diverse vormen van marktfalen enkel door een overheid zijn op te lossen en niet door de markt zelf. Daar gaat de ideologie duidelijk voor de beste economische oplossing.
Ik wil ook best geloven dat samenwerking binnen libertarisme tot stand komt. Samenwerking wordt immers altijd beter georganiseerd wanneer vanuit eigenbelang gedreven dan vanuit een overheid tot stand gekomen. Het gaat dan ook vooral om de externaliteiten van die samenwerking voor de samenleving als geheel, daar biedt het libertarisme geen antwoord op. Daarnaast zijn er natuurlijk ook gewoon een hele hoop zaken waarvoor de drempel om samen te werken te hoog ligt.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dat laatste is terecht mijns inziens. Ik word kriegel van die eeuwige focus op "de markt" en de beste werking daarvan. Libertarisme draait om zelfbeschikking. Voor over-de-ander-beschikking hoort de drempel hoger te liggen. Voor mij is een gebrek aan concurrentie dan ook geen probleem; een gebrek aan de mogelijkheid tot concurrentie is dat wel. Dat is een fundamenteel verschil.
Overigens komen nog steeds sommige libertariërs op een minimale overheid uit precies vanwege de punten die jullie noemen. Ik ben en blijf sceptisch. Samenwerking is in tegenstelling tot ongebreidelde zelfverrijking een rationele keuze. Geen weldenkende libertariër zou dat kunnen bestrijden. We mogen dus wel eens af van die "libertarisme is tomeloos egoïsme en tomeloos egoïsme leidt tot een suboptimale uitkomst"-retoriek.
Nee hoor ik heb hier ook al meerdere keren aangegeven dat ik niet geloof in het bestaan van morele waarheden. Verder dan breed gedragen persoonlijke voorkeuren zou ik niet gaan.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 04:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het werkt niet om bepaalde waarden te kunnen leven. Deze waarden kun je belangrijker achten dan eigendomsrecht. Libertariers doen de waarden van anderen af als persoonlijke voorkeuren, en vervolgens presenteren ze hun eigen waarden als algemene erkende waarheden (de ware uitgangspunten van hun deontologische leer).
Maar het NAP wordt in het libertarisme wel haast als morele waarheid neergezet. Hoe ga je dan daarmee om?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:06 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Nee hoor ik heb hier ook al meerdere keren aangegeven dat ik niet geloof in het bestaan van morele waarheden. Verder dan breed gedragen persoonlijke voorkeuren zou ik niet gaan.
Voor de uitkomst maakt het op zich niet zoveel uit of je een principe ziet als objectieve waarheid of als sterke subjectieve voorkeur.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 21:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Maar het NAP wordt in het libertarisme wel haast als morele waarheid neergezet. Hoe ga je dan daarmee om?
Het is niet egoisme. Het probleem zit dieper:quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dat laatste is terecht mijns inziens. Ik word kriegel van die eeuwige focus op "de markt" en de beste werking daarvan. Libertarisme draait om zelfbeschikking. Voor over-de-ander-beschikking hoort de drempel hoger te liggen. Voor mij is een gebrek aan concurrentie dan ook geen probleem; een gebrek aan de mogelijkheid tot concurrentie is dat wel. Dat is een fundamenteel verschil.
Overigens komen nog steeds sommige libertariërs op een minimale overheid uit precies vanwege de punten die jullie noemen. Ik ben en blijf sceptisch. Samenwerking is in tegenstelling tot ongebreidelde zelfverrijking een rationele keuze. Geen weldenkende libertariër zou dat kunnen bestrijden. We mogen dus wel eens af van die "libertarisme is tomeloos egoïsme en tomeloos egoïsme leidt tot een suboptimale uitkomst"-retoriek.
Tja, dan zou de gemiddelde 'libertarier' zijn opstelling flink moeten wijzigen. Tot die tijd is de 'retoriek' natuurlijk niet meer dan terecht....quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]. Ik ben en blijf sceptisch. Samenwerking is in tegenstelling tot ongebreidelde zelfverrijking een rationele keuze. Geen weldenkende libertariër zou dat kunnen bestrijden. We mogen dus wel eens af van die "libertarisme is tomeloos egoïsme en tomeloos egoïsme leidt tot een suboptimale uitkomst"-retoriek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |