FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Ervaringen private lease
GauloisesB.woensdag 4 maart 2015 @ 19:52
Na me goed ingelezen te hebben, de voors en tegens afgewogen te hebben en het aanbod te hebben doorzocht, heb ik besloten een auto privé te gaan leasen.

Heb op het forum wel diverse topics gevonden over private lease, maar die gingen voornamelijk over de voor- en nadelen en waarom je het wel of niet zou doen. Maar daar ben ik dus al uit, want ik ga het doen. Maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben en wat de bevindingen zijn?
CoolGuywoensdag 4 maart 2015 @ 19:55
Waarom ga je dat doen?
Ferrari_Tapewoensdag 4 maart 2015 @ 19:55
Welke auto ga je leasen?
Hyaenidaewoensdag 4 maart 2015 @ 19:59
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 19:55 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Welke auto ga je leasen?
575 Superamerica
GauloisesB.woensdag 4 maart 2015 @ 20:21
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 19:55 schreef CoolGuy het volgende:
Waarom ga je dat doen?
Omdat ik een nieuwe auto nodig heb. Met de kilometers die ik per jaar rijd (25.000 - 30.000) wil ik een auto die wat comfort biedt en waar ik een paar jaar goed mee vooruit kan zonder vol in het onderhoud te lopen. Wat onvermijdbaar is met een goede occasion. Voor een goede occasion die voldoet aan wat ik wil, ben ik zo 7000-8000 euro kwijt. En dat geld heb ik niet. En door een barrel te kopen kom ik van de regen in de drup.

Als ik van de leaseprijs alle kosten aftrek die ik anders ook zou hebben (verzekering, wegenbelasting, pechhulp, afschrijving, onderhoud, reparaties etc) kost de auto me 120 euro per maand en dat kan ik prima missen. Na drie jaar heeft de auto me dus (maar) 4000 euro gekost. Daarvoor rijd ik drie jaar in een nieuwe auto die alles te bieden heeft wat ik wil/nodig heb. Datzelfde geld was ik anders ook kwijt geweest aan een occasion, die ik na drie jaar ook weer inruil. Dus het is om het even.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 19:55 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Welke auto ga je leasen?
Ik twijfelde tussen een VW Polo en Seat Ibiza. Maar de Ibiza heeft standaard meer opties en de Polo is zonder opties zelfs duurder. Dus ik ga voor de Ibiza.
Ferrari_Tapewoensdag 4 maart 2015 @ 20:24
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 19:59 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

575 Superamerica
Kom hier alsjeblief niet grappig doen. klb is verderop. bye
Woodswoensdag 4 maart 2015 @ 20:25
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:24 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Kom hier alsjeblief niet grappig doen. klb is verderop. bye
Jij :') d245777abca64ece2d5d7ca0d19fddb6.png
Hyaenidaewoensdag 4 maart 2015 @ 20:28
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:24 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Kom hier alsjeblief niet grappig doen. klb is verderop. bye
Dit is serieus bedoeld.
575 is een hartstikke mooie wagen. _O_
Zeker in vergelijking met een Polo of Ibiza :')
Ferrari_Tapewoensdag 4 maart 2015 @ 20:29
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Dit is serieus bedoeld.
575 is een hartstikke mooie wagen. _O_
Zeker in vergelijking met een Polo of Ibiza :')
Je snapt toch wel dat TS een NIEUWE wagen bedoelde.
Hyaenidaewoensdag 4 maart 2015 @ 20:36
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:29 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Je snapt toch wel dat TS een NIEUWE wagen bedoelde.
Nee sorry dat kon ik niet opmaken uit de OP.
Als het nieuw moet zijn dan zou ik voor een F-type gaan denk ik.
Tinos85woensdag 4 maart 2015 @ 20:40
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:21 schreef GauloisesB. het volgende:

[..]

Omdat ik een nieuwe auto nodig heb. Met de kilometers die ik per jaar rijd (25.000 - 30.000) wil ik een auto die wat comfort biedt en waar ik een paar jaar goed mee vooruit kan zonder vol in het onderhoud te lopen. Wat onvermijdbaar is met een goede occasion. Voor een goede occasion die voldoet aan wat ik wil, ben ik zo 7000-8000 euro kwijt. En dat geld heb ik niet. En door een barrel te kopen kom ik van de regen in de drup.

Als ik van de leaseprijs alle kosten aftrek die ik anders ook zou hebben (verzekering, wegenbelasting, pechhulp, afschrijving, onderhoud, reparaties etc) kost de auto me 120 euro per maand en dat kan ik prima missen. Na drie jaar heeft de auto me dus (maar) 4000 euro gekost. Daarvoor rijd ik drie jaar in een nieuwe auto die alles te bieden heeft wat ik wil/nodig heb. Datzelfde geld was ik anders ook kwijt geweest aan een occasion, die ik na drie jaar ook weer inruil. Dus het is om het even.
.

Alleen krijg je als je een occasion inruilt nog wel geld en bij je private lease niet. Die 4000, wat volgens mij veel te weinig is, gooi je eigenlijk gewoon weg. Na 3 jaar sta je met lege handen.
junkiexpwoensdag 4 maart 2015 @ 20:56
TS, hoeveel geld heb je wel?

Want je kan nog beter dan 8K lenen en daar een auto van kopen.
Als je een Ibiza of Corsa oid van een paar jaar oud koopt dan kan je weinig gebeuren.
Ik bedoel, je gaat nu iets van 350 euro per maand betalen gok ik?

Wij hebben 1.5 jaar terug een Corsa gekocht van 2010 (toen dus 3 jaar oud) voor 9K, half jaar garantie en een prima auto.
Af en toe een beurt en nieuw banden, thats it.
Revolution-NLwoensdag 4 maart 2015 @ 20:58
Private lease :')

Als je dan toch boven je stand gaat autorijden wees dan verstandig en neem een lening bij de bank. Dan heb je na de looptijd tenminste nog iets wat van jezelf is.
junkiexpwoensdag 4 maart 2015 @ 20:59
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:58 schreef Revolution-NL het volgende:
Private lease :')

Als je dan toch boven je stand gaat autorijden wees dan verstandig en neem een lening bij de bank. Dan heb je na de looptijd tenminste nog iets wat van jezelf is.
Dat dus.

En dan wel all risk verzekeren, anders heb je straks geen auto maar nog wel een lening die betaald moet worden ;)
Wij betalen voor die Corsa als 2de auto 50 euro per maand, all risk + pechhulp NL.
Op basis van 20K kilometers.
CoolGuywoensdag 4 maart 2015 @ 21:00
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:58 schreef Revolution-NL het volgende:
Private lease :')

Als je dan toch boven je stand gaat autorijden wees dan verstandig en neem een lening bij de bank. Dan heb je na de looptijd tenminste nog iets wat van jezelf is.
Dit inderdaad. Geen 8000 euro hebben, maar wel een nieuwe auto 'nodig' hebben. Alsof je dat niet al jaren aan ziet komen en daar dan geld voor opzij gaat zetten, als je 'm zo 'nodig' hebt.
DroogDokwoensdag 4 maart 2015 @ 22:08
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:56 schreef junkiexp het volgende:
TS, hoeveel geld heb je wel?

Want je kan nog beter dan 8K lenen en daar een auto van kopen.
Als je een Ibiza of Corsa oid van een paar jaar oud koopt dan kan je weinig gebeuren.
Ik bedoel, je gaat nu iets van 350 euro per maand betalen gok ik?

Wij hebben 1.5 jaar terug een Corsa gekocht van 2010 (toen dus 3 jaar oud) voor 9K, half jaar garantie en een prima auto.
Af en toe een beurt en nieuw banden, thats it.
Door zelf een tweedehands te kopen loop je veel meer risico. Het kan zomaar dat je met 5k aan reparaties wordt geconfronteerd of dat je auto total-loss wordt gereden.
VisGeenOptiewoensdag 4 maart 2015 @ 22:40
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:00 schreef CoolGuy het volgende:
Dit inderdaad. Geen 8000 euro hebben, maar wel een nieuwe auto 'nodig' hebben. Alsof je dat niet al jaren aan ziet komen en daar dan geld voor opzij gaat zetten, als je 'm zo 'nodig' hebt.
TS vraagt niet of het verstandig is om private lease te gaan rijden maar naar ervaringen er mee. Ik begrijp best dat je heel graag: "Hihi, jij bent dom want duur" wil roepen maar daar wordt én niet om gevraagd én misschien ben je niet de juiste persoon om dat te doen als je UI een Breitling logo is.

SPOILER
Of gebruik je die Breitling UI alleen maar omdat je E-pener er groter van wordt?
junkiexpwoensdag 4 maart 2015 @ 22:55
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 22:08 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Door zelf een tweedehands te kopen loop je veel meer risico. Het kan zomaar dat je met 5k aan reparaties wordt geconfronteerd of dat je auto total-loss wordt gereden.
Het kan zomaar ja, maar het kan zomaar ook niet.
Je kan ook morgen worden doodgereden.
Is een beetje bullshit natuurlijk, als je gewoon een fatsoenlijke auto koop zoals een Polo, Ibiza of Corsa oid dan hoef je echt niet bang te zijn bij goed onderhoud.
En 5K reparaties is natuurlijk kul aan dergelijke auto's.

En auto total-loss rijden kan je verzekeren, dat doen je bij de leasemaatschappij ook tenslotte.
CoolGuywoensdag 4 maart 2015 @ 23:04
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 22:40 schreef VisGeenOptie het volgende:

[..]

TS vraagt niet of het verstandig is om private lease te gaan rijden maar naar ervaringen er mee. Ik begrijp best dat je heel graag: "Hihi, jij bent dom want duur" wil roepen maar daar wordt én niet om gevraagd én misschien ben je niet de juiste persoon om dat te doen als je UI een Breitling logo is.

SPOILER
Of gebruik je die Breitling UI alleen maar omdat je E-pener er groter van wordt?
Neuh. Die heb ik omdat ik een Breitling heb, gekocht zonder rare constructies, maar gewoon omdat ik genoeg geld heb, net als ik mn andere klokken gewoon gekocht heb, omdat 't kan.

Dus als jij graag de flinke jongen uit wil hangen, dan moe tje dat even gaan doen tegen iemand die wel financieel onhandige keuzes maakt, maar daar hoor ik niet bij.
Sounddragonwoensdag 4 maart 2015 @ 23:43
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 23:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Neuh. Die heb ik omdat ik een Breitling heb, gekocht zonder rare constructies, maar gewoon omdat ik genoeg geld heb, net als ik mn andere klokken gewoon gekocht heb, omdat 't kan.

Dus als jij graag de flinke jongen uit wil hangen, dan moe tje dat even gaan doen tegen iemand die wel financieel onhandige keuzes maakt, maar daar hoor ik niet bij.
Nou, dan weten we dat ook weer.

Gaan we nu weer ontopic? :*
Pizza_Boomdonderdag 5 maart 2015 @ 00:27
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:40 schreef Tinos85 het volgende:
Alleen krijg je als je een occasion inruilt nog wel geld en bij je private lease niet. Die 4000, wat volgens mij veel te weinig is, gooi je eigenlijk gewoon weg. Na 3 jaar sta je met lege handen.
Private lease is exclusief brandstof hè. Die betaal je toch, bij een eigen auto of bij een private lease bak. Verder, 8k voor een goede tweede hands, komt nog 4 jaar onderhoud, verzekering+MRB en al die ongein bij. "Gooi" je ook weg.
NieuweNierdonderdag 5 maart 2015 @ 01:00
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:56 schreef junkiexp het volgende:
TS, hoeveel geld heb je wel?

Want je kan nog beter dan 8K lenen en daar een auto van kopen.
Als je een Ibiza of Corsa oid van een paar jaar oud koopt dan kan je weinig gebeuren.
Ik bedoel, je gaat nu iets van 350 euro per maand betalen gok ik?

Wij hebben 1.5 jaar terug een Corsa gekocht van 2010 (toen dus 3 jaar oud) voor 9K, half jaar garantie en een prima auto.
Af en toe een beurt en nieuw banden, thats it.
Een lening voor een auto is eigenlijk echt heel erg onverstandig. Private lease trouwens ook. Je moet aflossen / je maandlasten betalen, en zult weinig geld overhouden om te sparen en zelf een auto te kopen.

Op die manier blijf je in een vicieuze cirkel, dat je telkens geen geld hebt je auto zelf te kopen, en telkens moet lenen, maar wel duizenden euro's aan rente betaald.

Een jaartje pauper rijden, sparen, en dan een auto kopen is veel handiger. Over het gespaarde geld trek je (een heel klein beetje) rente, en terwijl je in je toekomstige auto rijdt kan je alvast sparen voor de volgende, betere.

Nog los van dat je met een eigen auto kan besluiten hem weg te doen bij een financiële tegenvaller, zonder afkoopsom, of restlening.
Pizza_Boomdonderdag 5 maart 2015 @ 01:39
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 01:00 schreef NieuweNier het volgende:
en lening voor een auto is eigenlijk echt heel erg onverstandig.
Wow. Een unicum: Ik ben het 100% met je eens!!! _O_ _O_ Voor niets anders dan een huis geld lenen.

quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 01:00 schreef NieuweNier het volgende:
Private lease trouwens ook. Je moet aflossen / je maandlasten betalen, en zult weinig geld overhouden om te sparen en zelf een auto te kopen.
Ligt eraan. Zo'n Seat abonnement is volgens mij niet duur, zo'n nieuwe Mii (even full option als basis) is voor 30 k per jaar en 36 maanden 329 euro per maand. Moet je alleen nog brandstof kopen, kost je 11.844 euro totaal, zeg maar 4000 euro per jaar. Daar wordt: De wegenbelasting betaald (zou je tussen de 850 en 984 euro voor kwijt zijn in 3 jaar tijd), de verzekering geregeld (ik neem even iemand uit Zoeterwoude, 10 schadevrije jaren en geboren op 1 januari 1980, die is per maand zo'n 25 euro kwijt. 900 voor 3 jaar), het onderhoud geregeld: Basisonderhoud (kleine/grote beurt) 15.000 km a 139 in 2014 en 30.000 a 199, dus 2x 199 en 3x 139, zitten we alweer over de 800 euro. Dan zit er nog een 60.000 km inspectie in a 20 euro. APK heb je geen last van, maar je zal in 90.000 km wel een set banden verslijten, wellicht een setje remblokken en al die andere poepelegein die erbij komt kijken.Anyhow, ik heb met even zoeken al 3k aan vaste kosten waar je niets van terug ziet gevonden. Schrijf je feitelijk dus maximaal 9k af in 3 jaar tijd.
DroogDokdonderdag 5 maart 2015 @ 07:32
Private lease kan goedkoper zijn dan kopen met een lening en zelfs dan kopen met eigen geld:

CG1412_Privelease_origineel.jpg
pijltjegooiendonderdag 5 maart 2015 @ 07:55
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 01:00 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Een lening voor een auto is eigenlijk echt heel erg onverstandig.
Waarom doe je dat dan zelf ook?
Catch22-donderdag 5 maart 2015 @ 08:27
Financieel gezien is private lease tov zelf een nieuwe auto kopen idd niet eens zo duur (soms zelfs goedkoper).

Een nieuwe auto kopen vind ik niet handig omdat je de eerste tijd echt ziek veel afschrijft. Haal dan een leuke auto van 3 jaar oud. Scheelt een bak geld.
#ANONIEMdonderdag 5 maart 2015 @ 14:41
Ik zou het niet aandurven. Hoe weet je hoe je er over 2 jaar voorstaat? Straks heb je een auto voor de deur staan die niet meer aan je eisen voldoet, die je niet meer nodig hebt of die je niet meer kunt betalen. Dan zit je er nog wel aan vast.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2015 14:41:33 ]
derLudolfdonderdag 5 maart 2015 @ 16:21
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:58 schreef Revolution-NL het volgende:
Private lease :')

Als je dan toch boven je stand gaat autorijden wees dan verstandig en neem een lening bij de bank. Dan heb je na de looptijd tenminste nog iets wat van jezelf is.
_O_
junkiexpdonderdag 5 maart 2015 @ 18:10
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 01:00 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Een lening voor een auto is eigenlijk echt heel erg onverstandig. Private lease trouwens ook. Je moet aflossen / je maandlasten betalen, en zult weinig geld overhouden om te sparen en zelf een auto te kopen.

Op die manier blijf je in een vicieuze cirkel, dat je telkens geen geld hebt je auto zelf te kopen, en telkens moet lenen, maar wel duizenden euro's aan rente betaald.

Een jaartje pauper rijden, sparen, en dan een auto kopen is veel handiger. Over het gespaarde geld trek je (een heel klein beetje) rente, en terwijl je in je toekomstige auto rijdt kan je alvast sparen voor de volgende, betere.

Nog los van dat je met een eigen auto kan besluiten hem weg te doen bij een financiële tegenvaller, zonder afkoopsom, of restlening.
Maar als je een lening hebt dan heb je geen geld nodig om een auto te kopen want die heb je dan al.
Je moet ook geen lening nemen van een looptijd van 10 jaar natuurlijk, wij hebben onze 2e auto ook deels gefinancierd en betalen dat in 3 jaar helemaal af.
Wij betalen dan iets van 600 euro rente oid over die 3 jaar, dat is ook nog wel te overzien.
En die rente op je spaarrekening is verwaarloosbaar, daar kan je mischien net een keer van tanken :')

Je moet ook geen geld voor een 5 serie gaan lenen met een maandbedrag van 600 euro en een looptijd van 120 maanden, en dan w.a. verzekeren, je moet dat een beetje verstandig aanpakken.
Ferdonderdag 5 maart 2015 @ 20:10
Ken wel het verhaal van iemand die zo'n leasebak voor weinig heeft overgenomen. Degene die hem reed, kom hem niet meer betalen iedere maand en had ook geen cash om hem eerst zelf af te kopen en daarna weer te verkopen.

Dus bood die ander "hulp" door hem alvast wat voor te schieten en nam zo die auto voor een habbekrats over.
NieuweNierdonderdag 5 maart 2015 @ 20:51
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 07:55 schreef pijltjegooien het volgende:

[..]

Waarom doe je dat dan zelf ook?
Ik leen voor vakanties en ervaring. Levenslessen en geluk is wel een goede investering.
vaduzdonderdag 5 maart 2015 @ 20:56
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:51 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ik leen voor vakanties en ervaring. Levenslessen en geluk is wel een goede investering.
En hoe wou je dat allemaal terugbetalen?
junkiexpdonderdag 5 maart 2015 @ 22:41
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:51 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ik leen voor vakanties en ervaring. Levenslessen en geluk is wel een goede investering.
Geld lenen voor een vakantie die financieel vervolgens geen waarde meer heeft?
En dan zit jij te zeuren dat het dom is om geld voor een auto te lenen?

Wat ben jij voor persoon?

Jij was toch die pipo die 8x over z'n rijbewijs had gedaan oid?
pijltjegooiendonderdag 5 maart 2015 @ 23:26
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:51 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ik leen voor vakanties en ervaring. Levenslessen en geluk is wel een goede investering.
Reken eens uit wat je per jaar aan DUO-lening vangt en wat je per jaar aan je auto kwijt bent.
tvdleurvrijdag 6 maart 2015 @ 00:01
En een goede 2e hands kopen met een uitgestelde betaling, 1e jaar geen rente, geen optie? In dat jaar spaar je het geld vd lening, want je weet de kosten, op om meteen af te betalen voor einde looptijd (meestal een maand opzegtermijn voor afloopdatum) en dan ben je voor 100 euro klaar + 5 euro p/m voor de extragratis creditcard die je er meteen bij krijgt (en pertinent verder NIET moet gebruiken!).

Zo heb ik het eens gedaan met primeline (genoemde kosten waren voor een lening van 4000, je krijgt dan 3900 gestort) , maar wel in je agenda zetten om de lening af te betalen, creditcard op te zeggen, want na het "kostenloze"1e jaar rekenen ze je zo 18% rente, want daar hopen ze op.

Even gerekend: In mijn geval zat ik voor een full option alfa 156 SW LPG toendertijd op 4000/11 = 363 euro + 100 aan verz, onderhoud per maand in het eerste jaar met de lening. 2e en volgende jaren was het gemiddeld 100 a 150 p/m

[ Bericht 11% gewijzigd door tvdleur op 06-03-2015 00:14:49 ]
#ANONIEMvrijdag 6 maart 2015 @ 07:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 00:01 schreef tvdleur het volgende:
En een goede 2e hands kopen met een uitgestelde betaling, 1e jaar geen rente, geen optie? In dat jaar spaar je het geld vd lening, want je weet de kosten, op om meteen af te betalen voor einde looptijd (meestal een maand opzegtermijn voor afloopdatum) en dan ben je voor 100 euro klaar + 5 euro p/m voor de extragratis creditcard die je er meteen bij krijgt (en pertinent verder NIET moet gebruiken!).

Zo heb ik het eens gedaan met primeline (genoemde kosten waren voor een lening van 4000, je krijgt dan 3900 gestort) , maar wel in je agenda zetten om de lening af te betalen, creditcard op te zeggen, want na het "kostenloze"1e jaar rekenen ze je zo 18% rente, want daar hopen ze op.

Even gerekend: In mijn geval zat ik voor een full option alfa 156 SW LPG toendertijd op 4000/11 = 363 euro + 100 aan verz, onderhoud per maand in het eerste jaar met de lening. 2e en volgende jaren was het gemiddeld 100 a 150 p/m
En als je je baan kwijtraakt en het niet meer kunt terugbetalen zit je volgend jaar met een dikke schuld. :')
CoolGuyvrijdag 6 maart 2015 @ 08:05
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 07:28 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

En als je je baan kwijtraakt en het niet meer kunt terugbetalen zit je volgend jaar met een dikke schuld. :')
Inderdaad, en exact datzelfde geldt ook voor TS.
Piet__Piraatvrijdag 6 maart 2015 @ 08:38
Lenen voor een auto, private leasen... allemaal constructies voor mensen die niet met geld kunnen omgaan en na die termijn weer met een probleem zitten :'). Fijn cirkeltje om in te zitten...

Koop een brik dat niets meer afschrijft, ga keihard sparen en volgend jaar kun je je eigen auto kopen.
Hyperdudevrijdag 6 maart 2015 @ 08:49
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:10 schreef Fer het volgende:
Ken wel het verhaal van iemand die zo'n leasebak voor weinig heeft overgenomen. Degene die hem reed, kom hem niet meer betalen iedere maand en had ook geen cash om hem eerst zelf af te kopen en daarna weer te verkopen.

Dus bood die ander "hulp" door hem alvast wat voor te schieten en nam zo die auto voor een habbekrats over.
That's what friends are for. :P

Ik zou geen jaren willen vastzitten aan zo'n contract. Dan maar zo weinig mogelijk lenen om een tweedehands aan te schaffen waar je, zoals TS, 25-30000 km per jaar mee moet rijden. Alhoewel ik mij wel vaker afvraag bij dit soort topics waarom je toch redelijk wat kms. moet maken als dat kennelijk geen inkomen oplevert om bijbehorende auto te kunnen betalen :?
Autorijden is duur. Niet alleen de aanschaf, ook per kilometer.

on-topic: zelf geen ervaring met private lease. :)
hcwpvrijdag 6 maart 2015 @ 09:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Lenen voor een auto, private leasen... allemaal constructies voor mensen die niet met geld kunnen omgaan en na die termijn weer met een probleem zitten :'). Fijn cirkeltje om in te zitten...

Koop een brik dat niets meer afschrijft, ga keihard sparen en volgend jaar kun je je eigen auto kopen.
Dit, en niets anders.
CoolGuyvrijdag 6 maart 2015 @ 10:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Lenen voor een auto, private leasen... allemaal constructies voor mensen die niet met geld kunnen omgaan en na die termijn weer met een probleem zitten :'). Fijn cirkeltje om in te zitten...

Koop een brik dat niets meer afschrijft, ga keihard sparen en volgend jaar kun je je eigen auto kopen.
Baas. +100 waarheid.
Fervrijdag 6 maart 2015 @ 10:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 08:49 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Alhoewel ik mij wel vaker afvraag bij dit soort topics waarom je toch redelijk wat kms. moet maken als dat kennelijk geen inkomen oplevert om bijbehorende auto te kunnen betalen :?
Autorijden is duur. Niet alleen de aanschaf, ook per kilometer.

on-topic: zelf geen ervaring met private lease. :)
Volgens mij is het in Noord Nederland wel gebruikelijk, veel km naar werk te maken voor een modale baan.

Maar dan nog, voor 3000¤ kun je makkelijk een km vreter vinden.
Dimitri_vrijdag 6 maart 2015 @ 10:48
Is het bekend hoeveel mensen in NL gebruik maken van private lease?
DroogDokvrijdag 6 maart 2015 @ 11:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Lenen voor een auto, private leasen... allemaal constructies voor mensen die niet met geld kunnen omgaan en na die termijn weer met een probleem zitten :'). Fijn cirkeltje om in te zitten...

Koop een brik dat niets meer afschrijft, ga keihard sparen en volgend jaar kun je je eigen auto kopen.
Onzin.

En een rammelbak waar een hoop onderhoud aan gaat zitten is ook niet bepaald een goede investering.
NieuweNiervrijdag 6 maart 2015 @ 12:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 11:35 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Onzin.

En een rammelbak waar een hoop onderhoud aan gaat zitten is ook niet bepaald een goede investering.
Je moet natuurlijk geen oude rammelbak kopen, maar een goede occasion.

Het onderhoud aan een betrouwbare diesel als de mijne of die van sounddragon is veel lager dan de afschrijving van een nieuwe auto...

Je moet idd geen laguna ofzo kopen :')
derLudolfvrijdag 6 maart 2015 @ 15:19
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 12:49 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk geen oude rammelbak kopen, maar een goede occasion.

Het onderhoud aan een betrouwbare diesel als de mijne of die van sounddragon is veel lager dan de afschrijving van een nieuwe auto...

Je moet idd geen laguna ofzo kopen :')
Weet niet welke motoren dat in kunnen, maar die 1500dci's zijn goede motoren dacht ik...
LordLynxvrijdag 6 maart 2015 @ 16:41
Ik vraag me alleen af WAT je precies wilt weten want je hebt al onderzoek gedaan en besloten dat je het gaat doen...
Piet__Piraatvrijdag 6 maart 2015 @ 17:25
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 15:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Weet niet welke motoren dat in kunnen, maar die 1500dci's zijn goede motoren dacht ik...
Alleen vallen die niet echt in het budget van TS hè :').
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 11:35 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Onzin.

En een rammelbak waar een hoop onderhoud aan gaat zitten is ook niet bepaald een goede investering.
Je moet ook nog de eerste rammelbak kopen die je tegenkomt. Voor een prikkie zijn er prima auto's te koop, als je maar een beetje wil zoeken. En al helemaal als je het niet erg vindt om in een 'lelijke' auto te rijden. Daar hoeft echt niet meteen duizend euro onderhoud in.
Maar als uitstraling en gemak belangrijker zijn dan knaken, dan kun je ook gaan private leasen ja. Alleen ben je dan dadelijk drie jaar verder, heb je 4k weggegooid en nog steeds geen cent om een auto te kopen.
Fervrijdag 6 maart 2015 @ 17:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 16:41 schreef LordLynx het volgende:
Ik vraag me alleen af WAT je precies wilt weten want je hebt al onderzoek gedaan en besloten dat je het gaat doen...
Goede vraag inderdaad, je gaat een overeenkomst aan voor een bepaalde periode en zolang je er niet vanaf wil voortijdig, lijkt mij het ook niet vervelend. Je weet immers waar je voor tekent.

Maar ik denk dat er voor 5000¤ best wat te koop is, wat nog jaren meegaat, moet je wat misschien wat bijlenen.
Accordtjevrijdag 6 maart 2015 @ 20:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 08:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Inderdaad, en exact datzelfde geldt ook voor TS.
Er zijn privé lease aanbieders waar je het risico van werkloosheid kan mee verzekeren, dus mocht dat je angst zijn is dat te voorkomen.
#ANONIEMvrijdag 6 maart 2015 @ 20:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 20:27 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Er zijn privé lease aanbieders waar je het risico van werkloosheid kan mee verzekeren, dus mocht dat je angst zijn is dat te voorkomen.
Kun je je ook verzekeren tegen gezinsuitbreiding of het krijgen van een baan vlak bij huis, waardoor je nog maar weinig kilometers maakt?
Accordtjevrijdag 6 maart 2015 @ 20:58
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 20:31 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Kun je je ook verzekeren tegen gezinsuitbreiding of het krijgen van een baan vlak bij huis, waardoor je nog maar weinig kilometers maakt?
Er zijn aanbieders die flexibele "km bundels" aanbieden. Je kan dan je kilometrage naar beneden bijstellen als je verwacht structureel minder te gaan rijden.

Verzekering voor gezinsuitbreiding ben ik nog niet tegengekomen :)

Overigens is dan nog altijd een optie om de leasemaatschappij te bellen en te kijken naar de mogelijkheden om een grotere auto te leasen en de "afkoop" van de huidige in de deal te betrekken. Tuurlijk, het kost je altijd geld om voortijdig van de ene auto af te willen, maar het is best mogelijk die schade te beperken.
Accordtjevrijdag 6 maart 2015 @ 21:12
quote:
3s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 10:48 schreef Dimitri_ het volgende:
Is het bekend hoeveel mensen in NL gebruik maken van private lease?
Nee, voor zover ik weet nog geen officiële cijfers van bekend.

Het is wel een enorm opkomende markt en wordt inmiddels door veel leasemaatschappijen als serieuze business gezien. In het begin was het veelal aanbod van de kleine benzine auto's, later uitgebreid naar de C en D segment auto's en ook diesels beginnen te komen.
Fervrijdag 6 maart 2015 @ 21:16
Met de huidige rente is het wel te begrijpen en jonge occasions zijn nog steeds gewild. Misschien is het wel een serieuze groeimarkt.

Via internet is zo'n af gekochte auto zo te verkopen, misschien is afkopen niet eens echt een drama meer.

Wordt dit dan de toekomst voor autorijden?
CoolGuyvrijdag 6 maart 2015 @ 21:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 20:27 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Er zijn privé lease aanbieders waar je het risico van werkloosheid kan mee verzekeren, dus mocht dat je angst zijn is dat te voorkomen.
Dat weet ik. Neemt niet weg dat het nog steeds zo is dat je alleen maar gebruik maakt van dit soort regelingen als je het geld zelf niet hebt en niet wilt wachten. De onderbouwing die TS geeft is een beetje simpel, want hij had daar al lang geleden op kunnen anticiperen.
Accordtjevrijdag 6 maart 2015 @ 22:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Lenen voor een auto, private leasen... allemaal constructies voor mensen die niet met geld kunnen omgaan en na die termijn weer met een probleem zitten :'). Fijn cirkeltje om in te zitten...

Koop een brik dat niets meer afschrijft, ga keihard sparen en volgend jaar kun je je eigen auto kopen.
Deels waar, deels ook niet.

Er zijn ook mensen die prima met geld kunnen omgaan en toch private lease kiezen. Stel dat je in de markt bent voor een nieuwe VW Polo en je gaat de keuze maken tussen kopen of leasen.

Als je hem koopt betaal je de aanschafprijs (korting van een procentje of 7-8 kan je als particulier er wel uit halen) en heb je vervolgens ook maandlasten welke niet veel verschillen van de maandlasten bij een private lease. Als je het zuiver doet reken je maandelijks ook afschrijving mee als zijnde reservering voor de volgende auto en reken je ook renteverlies mee van het geld dat je uitgegeven hebt (hoewel dat laatste momenteel relatief weinig is).

Na een jaar of drie verkoop je de auto weer, vang je de restwaarde en verreken je achteraf gezien deze in de maandelijkse afschrijving en ben je per maand inderdaad minder kwijt geweest. Echter, deze restwaarde en de gereserveerde afschrijving heb je op dat moment ook alweer nodig om de nieuwe auto aan te schaffen. In feite zit je dus in hetzelfde cirkeltje als private lease, met dat verschil dat je ieder moment kan bepalen wat je met de auto wilt, omdat het je eigendom is.

Daarnaast (en dan doe ik even een aanname) vergis je je wellicht nog in het inkoopvoordeel van een leasemaatschappij. De inkoopkortingen zijn gigantisch, soms vier keer zoveel dan je als particulier krijgt en daarnaast is de contracttermijn dusdanig dat minimaal onderhoud nodig is waardoor de leasetarieven scherp zijn. Door de concurrentie wordt de inkoopkorting ook echt in het leasetarief gestopt, waardoor je soms toch onder aan de streep goedkoper bent dan dezelfde auto te kopen.

Daarnaast zijn er genoeg mensen die een x bedrag reiskostenvergoeding van de werkgever krijgen en daar een auto voor leasen voor bedrag y, waarna ze bedrag z over houden. Die mensen willen blijkbaar gewoon weten waar ze aan toe zijn en dat noem ik niet per definitie niet om kunnen gaan met geld.
Accordtjevrijdag 6 maart 2015 @ 22:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 21:16 schreef Fer het volgende:
Met de huidige rente is het wel te begrijpen en jonge occasions zijn nog steeds gewild. Misschien is het wel een serieuze groeimarkt.

Via internet is zo'n af gekochte auto zo te verkopen, misschien is afkopen niet eens echt een drama meer.

Wordt dit dan de toekomst voor autorijden?
Het wordt nu echt als een serieuze groeimarkt gezien, getuige o.a. dit soort zaken:
http://www.automotive-onl(...)el_in_groningen.html

Daarnaast beginnen organisaties als de consumentenbond en de AFM ook wakker te worden als het private lease betreft en wordt het echt al een heel "volwassen" product.

Afkoop blijft nog altijd wel een pijnpunt, omdat het moeten verkopen van een auto van met name 1 á 2 jaar oud totaal niet lucratief is voor een leasemaatschappij. Die hebben te maken met handelsprijzen en die zijn niet interessant bij veel jonge auto's en zeker niet als er veel aanbod van dergelijke auto's is. Overigens is het wel een bijzonder punt, die afkoop, omdat vooraf deze kosten niet duidelijk zijn, terwijl dit eigenlijk wel hoort bij een B2C product.
Accordtjevrijdag 6 maart 2015 @ 22:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 21:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat weet ik. Neemt niet weg dat het nog steeds zo is dat je alleen maar gebruik maakt van dit soort regelingen als je het geld zelf niet hebt en niet wilt wachten. De onderbouwing die TS geeft is een beetje simpel, want hij had daar al lang geleden op kunnen anticiperen.
Nou, dat was voorheen wel zo, maar inmiddels niet meer. Private lease kan onderaan de streep heel interessant zijn, ook financieel. De steeds meer toenemende concurrentie onder de leasemaatschappijen draagt daar ook aan bij. Private lease heeft gewoon voor- en nadelen, waarbij de nadelen zeker niet altijd op het financiële vlak liggen.
Fervrijdag 6 maart 2015 @ 22:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 22:25 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Het wordt nu echt als een serieuze groeimarkt gezien, getuige o.a. dit soort zaken:
http://www.automotive-onl(...)el_in_groningen.html

Daarnaast beginnen organisaties als de consumentenbond en de AFM ook wakker te worden als het private lease betreft en wordt het echt al een heel "volwassen" product.

Afkoop blijft nog altijd wel een pijnpunt, omdat het moeten verkopen van een auto van met name 1 á 2 jaar oud totaal niet lucratief is voor een leasemaatschappij. Die hebben te maken met handelsprijzen en die zijn niet interessant bij veel jonge auto's en zeker niet als er veel aanbod van dergelijke auto's is. Overigens is het wel een bijzonder punt, die afkoop, omdat vooraf deze kosten niet duidelijk zijn, terwijl dit eigenlijk wel hoort bij een B2C product.
Afkoop is een punt, wat wel interessant is om te verzachten. En ik zie mogelijkheden.

- Er is nog altijd vraag naar jonge occasions, zeker met lage km standen.
- Leasebedrijven hebben vaak hun eigen afzetkanalen, eigen websites.
- Met de juiste aanpak, moet het afkopen niet zo;n ramp te zijn.
Piet__Piraatzaterdag 7 maart 2015 @ 00:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 22:06 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Deels waar, deels ook niet.

Er zijn ook mensen die prima met geld kunnen omgaan en toch private lease kiezen. Stel dat je in de markt bent voor een nieuwe VW Polo en je gaat de keuze maken tussen kopen of leasen.

[...]

Daarnaast zijn er genoeg mensen die een x bedrag reiskostenvergoeding van de werkgever krijgen en daar een auto voor leasen voor bedrag y, waarna ze bedrag z over houden. Die mensen willen blijkbaar gewoon weten waar ze aan toe zijn en dat noem ik niet per definitie niet om kunnen gaan met geld.
Oké, daar heb je een punt. Het zou mijn keuze niet zijn, maar soit, ieder z'n overweging. Ik denk dat de lease over het algemeen nog steeds meer kost dan zelf kopen, maar ik snap dat mensen daar andere afwegingen in maken.

In jouw voorbeeld gaat het echter om personen die zelf die auto kunnen ophoesten, dat scheelt al. Dan ben je geen problemen aan het toedekken. In het geval van TS is dat wel zo, en dat lijkt me een bijzonder onverstandige keuze.
NieuweNierzaterdag 7 maart 2015 @ 00:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 17:25 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Alleen vallen die niet echt in het budget van TS hè :').

[..]

Je moet ook nog de eerste rammelbak kopen die je tegenkomt. Voor een prikkie zijn er prima auto's te koop, als je maar een beetje wil zoeken. En al helemaal als je het niet erg vindt om in een 'lelijke' auto te rijden. Daar hoeft echt niet meteen duizend euro onderhoud in.
Maar als uitstraling en gemak belangrijker zijn dan knaken, dan kun je ook gaan private leasen ja. Alleen ben je dan dadelijk drie jaar verder, heb je 4k weggegooid en nog steeds geen cent om een auto te kopen.
Een Mii of Ibiza geeft je ook geen uitstraling. En een 5 serie ofzo zit ook niet in het budget van TS :P
Accordtjezondag 8 maart 2015 @ 11:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 00:28 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Oké, daar heb je een punt. Het zou mijn keuze niet zijn, maar soit, ieder z'n overweging. Ik denk dat de lease over het algemeen nog steeds meer kost dan zelf kopen, maar ik snap dat mensen daar andere afwegingen in maken.

In jouw voorbeeld gaat het echter om personen die zelf die auto kunnen ophoesten, dat scheelt al. Dan ben je geen problemen aan het toedekken. In het geval van TS is dat wel zo, en dat lijkt me een bijzonder onverstandige keuze.
Vooral voor de zakelijke markt is het zo dat leasen in principe meer kost dan zelf als organisatie de auto's kopen. Maar zakelijk wordt dan ook om andere redenen geleased over het algemeen. Overigens zijn er ook bedrijven die zeker baat hebben bij het leasen, doordat de leasemaatschappij hen wijst op zaken waarop ze soms behoorlijke besparingen kunnen realiseren. Dat gaat dan om allerlei zaken waar organisaties soms gewoon niet bij stil staan.

Privé lease is dan weer een ander soort product dan zakelijke lease. De keuzemogelijkheden zijn beperkter, er hoeven geen periodieke klantrapportages opgeleverd te worden, er zijn geen specifieke klantafspraken welke uitgevoerd hoeven worden etc. Dat maakt dat de kostprijs wat beter te bepalen is en daardoor de leasetarieven wat scherper zijn.

Maar om nog even terug te komen op dat cirkeltje waar je met zowel kopen als leasen in zit. Het moment waarop je besluit geen volgende auto meer te nemen is het moment waarop in principe de gekochte auto z'n voordeel oplevert t.o.v. het privé leasen. Die verkoop je, waarna je op dat moment de restwaarde van die auto nog in handen hebt, waar je met een privé lease niks over houdt.
Ferzondag 8 maart 2015 @ 11:46
Ik denk dat de meerprijs van lease tegenover koop, kleiner is dan het verschil tussen een nieuwe kopen of gebruikte.

En als je een nieuwe auto moet verkopen, verlies je ook een hoop centen.

Bedrijven hebben trouwens hele andere overwegingen. Het is namelijk niet handig om je hele vermogen in stenen en blik te steken. Je kan soms meer winst of groei halen door je geld anders te investeren.
Ivo1985zondag 8 maart 2015 @ 20:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 22:06 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Na een jaar of drie verkoop je de auto weer, vang je de restwaarde en verreken je achteraf gezien deze in de maandelijkse afschrijving en ben je per maand inderdaad minder kwijt geweest. Echter, deze restwaarde en de gereserveerde afschrijving heb je op dat moment ook alweer nodig om de nieuwe auto aan te schaffen. In feite zit je dus in hetzelfde cirkeltje als private lease, met dat verschil dat je ieder moment kan bepalen wat je met de auto wilt, omdat het je eigendom is.

En hier is nu waar het verschil naar voren kán komen.

Je leasecontract stopt na 3 of 4 jaar. Heb je privé een auto gekocht en bedenk je je dat die auto na 3 of 4 jaar echt nog wel een tijd mee kan, dan gaat het financiële plaatje enorm in het voordeel van de privé gekochte auto werken. Hoe jonger de auto, hoe hoger de maandelijkse afschrijving. Een auto die in de eerste 2 jaar 200 euro per maand afschrijft, schrijft in het 5e jaar misschien maar 75 euro per maand af terwijl er in de meeste gevallen nog steeds nauwelijks onderhoudskosten zijn.

Koop je een tweedehands auto van 2 tot 4 jaar oud en blijf je daar een jaar of 5 (of langer) in rondrijden den ben je nóg veel goedkoper uit.

Vergelijkingen tussen nieuw kopen en nieuw leasen zijn leuk, maar wie zich gaat afvragen of elke 3 a 4 jaar een hagelnieuwe auto wel nodig is zal snel zien dat er mogelijkheden zijn die jaarlijks honderden Euro's voordeliger zijn zonder echt aan kwaliteit of betrouwbaarheid in te moeten leveren.
Ferzondag 8 maart 2015 @ 20:12
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

En hier is nu waar het verschil naar voren kán komen.

Je leasecontract stopt na 3 of 4 jaar. Heb je privé een auto gekocht en bedenk je je dat die auto na 3 of 4 jaar echt nog wel een tijd mee kan, dan gaat het financiële plaatje enorm in het voordeel van de privé gekochte auto werken. Hoe jonger de auto, hoe hoger de maandelijkse afschrijving. Een auto die in de eerste 2 jaar 200 euro per maand afschrijft, schrijft in het 5e jaar misschien maar 75 euro per maand af terwijl er in de meeste gevallen nog steeds nauwelijks onderhoudskosten zijn.

Koop je een tweedehands auto van 2 tot 4 jaar oud en blijf je daar een jaar of 5 (of langer) in rondrijden den ben je nóg veel goedkoper uit.

Vergelijkingen tussen nieuw kopen en nieuw leasen zijn leuk, maar wie zich gaat afvragen of elke 3 a 4 jaar een hagelnieuwe auto wel nodig is zal snel zien dat er mogelijkheden zijn die jaarlijks honderden Euro's voordeliger zijn zonder echt aan kwaliteit of betrouwbaarheid in te moeten leveren.
Ja kan ook besluiten de leaseauto over te kopen, kom je tot hetzelfde resultaat. Tuurlijk nog steeds duurder dan vanaf het begin kopen, maar wel een eerlijker vergelijking.
Belastinginspecteurvrijdag 13 maart 2015 @ 11:07
Leuk al die lui die beweren dat "lenen voor een auto zonde geld is". Weet je wat pas zonde geld is... Niet lenen voor een auto en daardoor mogelijk je baan kwijtraken.

Lenen is soms geen bijzaak maar pure noodzaak.

Wij hebben in zo'n situatie gezeten en dan ben je wat blij dat je wel kan lenen.
Pap89vrijdag 13 maart 2015 @ 17:37
Zo kan je overal een leenexcuus voor bedenken.

Daarom spaar je een buffer op waneer mogelijk.
Tinos85vrijdag 13 maart 2015 @ 20:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 11:07 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Leuk al die lui die beweren dat "lenen voor een auto zonde geld is". Weet je wat pas zonde geld is... Niet lenen voor een auto en daardoor mogelijk je baan kwijtraken.

Lenen is soms geen bijzaak maar pure noodzaak.

Wij hebben in zo'n situatie gezeten en dan ben je wat blij dat je wel kan lenen.
Verklaar hoe je je baan kwijtraakt als je geen nieuwe auto koopt?
derLudolfvrijdag 13 maart 2015 @ 20:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 11:07 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Weet je wat pas zonde geld is... Niet lenen voor een auto en daardoor mogelijk je baan kwijtraken.

Huh?


quote:
Lenen is soms geen bijzaak maar pure noodzaak.
Als je geen geld hebt kun je het niet uitgeven. Punt.
Revolution-NLvrijdag 13 maart 2015 @ 20:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 11:07 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Leuk al die lui die beweren dat "lenen voor een auto zonde geld is". Weet je wat pas zonde geld is... Niet lenen voor een auto en daardoor mogelijk je baan kwijtraken.

Lenen is soms geen bijzaak maar pure noodzaak.

Wij hebben in zo'n situatie gezeten en dan ben je wat blij dat je wel kan lenen.
Ja want met een degelijke oude japanner van 750 euro kan je niet naar je werk rijden :')
Blijft apart dat die egootjes niet in een goedkope auto passen :D
164836vrijdag 13 maart 2015 @ 23:13
Briljant topic dit. Heerlijk die bromberen die zeggen: "Gewoon sparen en dan pas een auto kopen."

Mijn eerste auto heb ik gekocht met van familie geleend geld. Net student af heb je 0cent. Je kan bij een werkgever aan de slag maar dan moet je wel een auto hebben om daar te komen. In zo'n geval moet je gewoon lenen om aan het werk te kunnen, punt.

Over PL, Ik heb het ook uitgerekend, het maakt geen enkel verschil in maandlast of je een gebruikte aygo koopt of een nieuwe Up!/Mii/108 via PL. Enige verschil is dat je geen investering hoeft te doen en je de auto na 4 jaar kan inleveren. Na 4 jaar kun je echter die auto kopen van de leasemaatschappij.
Domweg doe je dus eigenlijk dezelfde investering maar dan 4 jaar later. Daarnaast weet je dan hoe er met die tweedehands is omgegaan (dat ben jij) en heb je wel eerst mooi voor het zelfde geld in een nieuwe auto gereden. Je kan hem ook niet overnemen (0 investering) omdat je er achter komt dat A klasse auto's dan behoorlijk uit elkaar beginnen te vallen.

Voornaamste reden dat ik het overweeg is risico afdekking. Een vriendin van me heeft onlangs een Aygo uit 2009 gekocht, lekker goedkoop in de maandlasten verhaal je kent het wel. Die staat nu heel zuur te kijken dat haar uitlaat vervangen moet worden.
De kans dat iets dergelijks gebeurd met een A-klasse auto binnen 4 jaar is zeer groot (het zijn kwalitatief gewoon kut auto's) en door dat weg te nemen is het voor veel mensen toch heel interessant.
Ferzaterdag 14 maart 2015 @ 00:42
Begrijp ik nu goed, dat lease niet wordt geregistreerd bij het BKR? Een kopen met 0% financiering wel?
Accordtjezaterdag 14 maart 2015 @ 12:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 00:42 schreef Fer het volgende:
Begrijp ik nu goed, dat lease niet wordt geregistreerd bij het BKR? Een kopen met 0% financiering wel?
Of private lease bij het BKR wordt geregistreerd hangt volgens mij af van de aanbieder. Bij sommige aanbieders wordt de overeenkomst wel bij het BKR geregistreerd en bij anderen weer niet.

Maar waarom zou kopen met 0% financiering (= eigen geld?) geregistreerd worden bij BKR?
Ferzaterdag 14 maart 2015 @ 12:31
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 12:09 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Of private lease bij het BKR wordt geregistreerd hangt volgens mij af van de aanbieder. Bij sommige aanbieders wordt de overeenkomst wel bij het BKR geregistreerd en bij anderen weer niet.

Maar waarom zou kopen met 0% financiering (= eigen geld?) geregistreerd worden bij BKR?
Omdat je het geld ooit terug moet betalen. Het is een lening en ooit gehoord van mensen die toen in de knoei kwamen met het oversluiten van de hypotheek.

Gelukkig hadden die wel geld op de spaarrekening om die auto direct af te lossen.