abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150278668
Een paar weken geleden ben ik met mijn oude kat (19 jaar) naar de dierenarts geweest omdat hij erg mager begon te worden en moeite had met eten. Na een kort onderzoek werd de oorzaak duidelijk; een tumor onder de tong. Ik kreeg enkele medicijnen mee tegen de infectie en tegen de pijn, maar de DA was vrij duidelijk. Het zou niet meer over 'maanden' gaan, maar over 'weken'. Tot die tijd mocht de kat weer van zijn nierdieet af en mocht ik hem alles geven wat hij maar lekker vond. Zijn nieren waren immers zijn laatste zorg nu. De DA gaf aan dat behandeling absoluut geen zin zou hebben en dat euthanasie vroeg of laat de enige oplossing zou zijn.

Dit heb ik twee weken aangekeken, de kat verwend met van alles en nog wat. Toen het medicijn op was ging ik met de kat terug voor een controle. Hij was wat aangekomen (in ieder geval niet verder afgevallen) maar de tumor in zijn bek was aanzienlijk gegroeid. De dierenarts liet de keus verder aan mij. Als de kat niet meer wilde of kon eten of op een andere manier niet meer van zijn leven genoot was de tijd toch daar.

Ik ben nu op een punt waar het me niet lukt om objectief te zien wat hij nodig heeft. Ik zie dat hij nog enorm levendig is. Hij eet enorm graag, drinkt volgens mij goed, bij de eerste tekenen van eten staat hij luid miauwend naast me en gaat dan gulzig eten. Maar erg makkelijk gaat het allemaal niet meer. Het eten moet eigenlijk met water verdund worden en geprakt worden tot een soepje omdat hij het anders niet weg krijgt. En dan nog is het moeilijk voor hem om weg te krijgen. Een hoop kwijlen en eten dat uit zijn bek valt, maar het bakje is altijd leeg als hij uiteindelijk klaar is, waarna hij zich probeert te wassen en gaat slapen tot de volgende maaltijd.

Over twee weken ga ik naar het buitenland, wat de zaak nog verder bemoeilijkt. Normaal vraag ik een kennis om de katten te voeren, maar in deze situatie moet hij gewoon meerdere keren per dag gevoerd worden dus dat is eigenlijk niet praktisch. Ik zit nu dus te twijfelen of het überhaupt wenselijk is om hem 5 dagen alleen te laten met alleen iemand die hem voert, of dat het beter is hem voor die tijd te laten inslapen.

De keus is voor mij enorm moeilijk, want voor zover ik kan zien is hij enorm levendig en eet hij graag. Daarom hoop ik dat mensen hier mij misschien een objectieve kijk kunnen geven op de situatie. Deze week laten inslapen? Volgende week? Of pas als ik terug ben uit het buitenland? Ik weet het niet :N
No amount of money ever bought a second of time.
  woensdag 4 maart 2015 @ 12:33:05 #2
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_150278882
Ik zou hem nog lekker laten leven, maar besef wel dat er dan een kans bestaat dat hij dood kan gaan in de tijd dat jij op vakantie bent.
Hoe is je kat überhaupt met andere mensen, kan je niet iemand in je huis laten zitten?
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  woensdag 4 maart 2015 @ 12:33:44 #3
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_150278903
Hm lastig TS, sterkte alvast!

Ik zou het ook moeilijk vinden, maar stel hij overlijd als jij in het buitenland zit, dat lijkt me helemaal rottig..
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
pi_150278996
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:33 schreef houdjemond het volgende:
Hm lastig TS, sterkte alvast!

Ik zou het ook moeilijk vinden, maar stel hij overlijd als jij in het buitenland zit, dat lijkt me helemaal rottig..
Ik vind eerder de gedachte rottig dat je je kat eerder laat inslapen dan nodig is omdat jij naar het buitenland gaat/moet.
Verder inderdaad heel lastig. Maar ik zou iemand regelen die hem 5 dagen op de goede manier eten kan geven.
pi_150279062
Dit klinkt misschien heel dom, maar als hij alleen praktische problemen ondervindt van die tumor, kun je dan niet een stuk wegsnijden om hem meer tijd te geven, omdat hij dan weer kan eten?
Your opinion of me is none of my business.
pi_150279446
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:37 schreef Sarasi het volgende:
Dit klinkt misschien heel dom, maar als hij alleen praktische problemen ondervindt van die tumor, kun je dan niet een stuk wegsnijden om hem meer tijd te geven, omdat hij dan weer kan eten?
Ik wil mijn kat eigenlijk niet door de stress van een operatie en dergelijke heen slepen in zijn laatste dagen/weken. Dierenarts was dat ook met me eens, de tijdwinst bij elke behandeling zou minimaal zijn en de stress voor de kat extreem. Is het niet waard naar mijn idee.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ik vind eerder de gedachte rottig dat je je kat eerder laat inslapen dan nodig is omdat jij naar het buitenland gaat/moet.
Verder inderdaad heel lastig. Maar ik zou iemand regelen die hem 5 dagen op de goede manier eten kan geven.
Die gedachte vind ik ook verschrikkelijk. Aan de andere kant vind ik het ook geen fijne gedachte om hem 5 dagen alleen te laten en hem dan waarschijnlijk, als ik terug kom, alsnog moet laten inslapen. Juist in die 5 dagen kan hij sterk achteruit gaan, en als hij moet worden ingeslapen wil ik daar wel graag zelf bij zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:33 schreef davako het volgende:
Ik zou hem nog lekker laten leven, maar besef wel dat er dan een kans bestaat dat hij dood kan gaan in de tijd dat jij op vakantie bent.
Hoe is je kat überhaupt met andere mensen, kan je niet iemand in je huis laten zitten?
Het stomme van katten is dat ze vrijwel nooit uit zichzelf overlijden. Ik zou niets liever zien dan hem kalm in zijn slaap zien overlijden, maar de realiteit is dat als hij uit zichzelf overlijdt, dat waarschijnlijk gepaard gaat met veel pijn en lijden of verhongering. En dat wil ik hem zeker niet aan doen.
  woensdag 4 maart 2015 @ 12:51:08 #7
441366 QueenKong
xoxo Queen Kong
pi_150279503
Bij twijfel altijd doen.
Als hij niet meer beter kan worden, kan je hem beter de pijn besparen dan dat hij omkomt van de pijn en je eindelijk inziet dat hij pijn heeft. (dieren geven altijd pas laat pijn aan)
Het verdriet wordt toch niet minder als je het uitstelt. ;)
Sterkte ermee. O+
Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else.
pi_150279607
Dan zeg je die vakantie maar af. Je kat is belangrijker - nu - vind ik!
pi_150279691
Daar kies je voor als je een huisdier aanschaft.
pi_150279757
-edit-

[ Bericht 91% gewijzigd door senesta op 05-03-2015 21:00:58 (Doe even normaal) ]
Uitvinder van de biersmiley.
pi_150279761
Dan zou ik de kat voor je vakantie laten inslapen. Het blijft een beest en voor die twee, drie extra dagen zou ik m'n vakantie niet afzeggen, persoonlijk. Ik zou het zelf ook wel fijn vinden om het pijnlijke stadium voor te zijn. Maar dan moet je het wel kunnen loslaten op vakantie en dan ook gewoon genieten, anders kun je die vakantie net zo goed annuleren.
Your opinion of me is none of my business.
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:05:40 #12
361899 thom_05
Ondertitel
pi_150279955
Uiteraard in laten slapen. Het beestje zit je toch maar in de weg.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_150280102
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:54 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Dan zeg je die vakantie maar af. Je kat is belangrijker - nu - vind ik!
Het gaat om 5 dagen en TS heeft het nergens over vakantie. Ik gok dat hij voor zijn werk weg moet.
pi_150280155
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:49 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]

Die gedachte vind ik ook verschrikkelijk. Aan de andere kant vind ik het ook geen fijne gedachte om hem 5 dagen alleen te laten en hem dan waarschijnlijk, als ik terug kom, alsnog moet laten inslapen.
Je hebt niet een goede vriend of familielid die die 5 dagen in jouw huis wil gaan zitten?
quote:
Juist in die 5 dagen kan hij sterk achteruit gaan, en als hij moet worden ingeslapen wil ik daar wel graag zelf bij zijn.
Dat snap ik, maar vind ik eigenlijk ook geen argument hem dan maar nu in te laten slapen. Dat moet echt puur op hoe het met je kat gaat gebaseerd zijn.
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:13:43 #15
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_150280184
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Heb je een goed punt, en je oplossing is ook goed, hoop dat dat kan TS!
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
pi_150280224
Je schrijft dat de kat enorm levendig is, maar tegelijkertijd schrijf je dat de kat erg moeilijk eet, na het eten gaat slapen tot de volgende maaltijd, en zich probeert te wassen.
Nog los van je reis, je weet dat je kat binnen nu en enkele weken ingeslapen zal worden, en besluiten wanneer dat dan precies is, is gewoon enorm moeilijk en iets dat wij niet kunnen beslissen. Maar ik denk dat je wil gaan voorkomen dat de kat het heel duidelijk laat zien, want dat doen ze niet zomaar, en dan krijg je misschien later het idee dat je te laat was.

Dus gebaseerd op wat je schrijft, zou ik de kat niet bij een oppas achterlaten (helemaal niet als die persoon niet bij de kat in huis blijft en de kat niet heel goed kent), maar de kat daarvoor al in laten slapen. Het beestje heeft een hele mooie leeftijd bereikt, ik zou dan ook kiezen voor een zo goed mogelijk einde, en dus niet riskeren dat een oppas de kat moet laten inslapen, of dat je achteraf gezien misschien te laat bent geweest. Als een kat al slecht kan eten, kwijlt (en waarschijnlijk ook op zichzelf), zichzelf niet goed schoon kan houden, en veel slaapt (dat zou door de ouderdom kunnen komen, maar ook omdat ie zich misschien toch minder goed voelt dan ie laat zien), dan zou ik niet al te lang meer wachten. Maar het blijft gewoon een enorm moeilijke beslissing, en ik denk dat je dit ook beter met je dierenarts verder kan overleggen. Die heeft de kat gezien, wij niet, en kan je misschien meer duidelijkheid geven. Hoe dan ook, veel sterkte.
pi_150280521
ik zou zelf heel bang zijn dat degene die op hem past de kat uiteindelijk moet laten inslapen, of de kat niet goed genoeg kent om te weten wanneer het moment daar is.
Ik heb twee katten in laten slapen en bij beiden heb ik een schuldgevoel aan over gehouden dat ik de beslissing niet eerder heb gemaakt.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 4 maart 2015 @ 13:34:09 #18
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_150280784
misschien een optie om ook te vragen wat de DDA ervan vind?
F&F / Stel je vragen aan de dierenarts! deel 30
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_150281516
Ik het zelfde ervaren met mijn poes van 20 jaar ook tumor onder de tong.Naar de DA geweest die vond het nog om het nog even aan te kijken.
In het weekend ging het slechter met haar dus naar een andere DA gegaan.En die constateerde dat ook al haar lymfeklieren waren opgezet
Volgens de DA was zij niet meer te redden.Ik heb haar toen in laten slapen.
Een moeilijke beslissing,maar zeker de beste voor haar.
pi_150281740
Voor je weggaat afscheid nemen. Nu doet ze het nog redelijk. Ik zou het liever doen voor ze echt gaat lijden.
pi_150283091
Bedankt iedereen voor de adviezen. Ik zit er letterlijk elke seconden over te peinzen. Sinds gisteren bloed hij ook uit zijn bek bij alles wat hij eet. Er ligt nu een spoor van bloed kwijl over de vloer. Ben bang dat het er toch snel van zal moeten komen :'(
  woensdag 4 maart 2015 @ 15:02:42 #22
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_150283700
:'( Sterkte!
pi_150284537
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:10 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Het gaat om 5 dagen en TS heeft het nergens over vakantie. Ik gok dat hij voor zijn werk weg moet.
Ik vind dat hij dat verplicht is naar zijn kat toe.
pi_150286675
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 15:29 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Ik vind dat hij dat verplicht is naar zijn kat toe.
Dat hij wat verplicht is? Zijn werk afzeggen? Zijn baas ziet hem al aankomen. 'Nee, ik kan niet op zakenreis want mijn kat is ziek.'
pi_150286964
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:46 schreef TigerXtrm het volgende:
Bedankt iedereen voor de adviezen. Ik zit er letterlijk elke seconden over te peinzen. Sinds gisteren bloed hij ook uit zijn bek bij alles wat hij eet. Er ligt nu een spoor van bloed kwijl over de vloer. Ben bang dat het er toch snel van zal moeten komen :'(
Hoe lang wil je wachten?
Bij elk dier dat ik ooit in heb laten slapen heb ik achteraf gezien te lang gewacht.
Waarom laten lijden als er geen vooruitzicht op verbetering is? Het is heel moeilijk om de beslissing te maken, maar doe je hem er een plezier mee om hem zo rond te laten lopen?

Sterkte met je beslissing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')