Een paar weken geleden ben ik met mijn oude kat (19 jaar) naar de dierenarts geweest omdat hij erg mager begon te worden en moeite had met eten. Na een kort onderzoek werd de oorzaak duidelijk; een tumor onder de tong. Ik kreeg enkele medicijnen mee tegen de infectie en tegen de pijn, maar de DA was vrij duidelijk. Het zou niet meer over 'maanden' gaan, maar over 'weken'. Tot die tijd mocht de kat weer van zijn nierdieet af en mocht ik hem alles geven wat hij maar lekker vond. Zijn nieren waren immers zijn laatste zorg nu. De DA gaf aan dat behandeling absoluut geen zin zou hebben en dat euthanasie vroeg of laat de enige oplossing zou zijn.
Dit heb ik twee weken aangekeken, de kat verwend met van alles en nog wat. Toen het medicijn op was ging ik met de kat terug voor een controle. Hij was wat aangekomen (in ieder geval niet verder afgevallen) maar de tumor in zijn bek was aanzienlijk gegroeid. De dierenarts liet de keus verder aan mij. Als de kat niet meer wilde of kon eten of op een andere manier niet meer van zijn leven genoot was de tijd toch daar.
Ik ben nu op een punt waar het me niet lukt om objectief te zien wat hij nodig heeft. Ik zie dat hij nog enorm levendig is. Hij eet enorm graag, drinkt volgens mij goed, bij de eerste tekenen van eten staat hij luid miauwend naast me en gaat dan gulzig eten. Maar erg makkelijk gaat het allemaal niet meer. Het eten moet eigenlijk met water verdund worden en geprakt worden tot een soepje omdat hij het anders niet weg krijgt. En dan nog is het moeilijk voor hem om weg te krijgen. Een hoop kwijlen en eten dat uit zijn bek valt, maar het bakje is altijd leeg als hij uiteindelijk klaar is, waarna hij zich probeert te wassen en gaat slapen tot de volgende maaltijd.
Over twee weken ga ik naar het buitenland, wat de zaak nog verder bemoeilijkt. Normaal vraag ik een kennis om de katten te voeren, maar in deze situatie moet hij gewoon meerdere keren per dag gevoerd worden dus dat is eigenlijk niet praktisch. Ik zit nu dus te twijfelen of het überhaupt wenselijk is om hem 5 dagen alleen te laten met alleen iemand die hem voert, of dat het beter is hem voor die tijd te laten inslapen.
De keus is voor mij enorm moeilijk, want voor zover ik kan zien is hij enorm levendig en eet hij graag. Daarom hoop ik dat mensen hier mij misschien een objectieve kijk kunnen geven op de situatie. Deze week laten inslapen? Volgende week? Of pas als ik terug ben uit het buitenland? Ik weet het niet