Levenservaring. De juridische kennis die je hebt na het afronden van je studie is verwaarloosbaar en te generiek. Dan heb je meer aan iemand die heeft aangetoond in wisselende omstandigheden zich te handhaven.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:12 schreef reality22 het volgende:
[..]
Oke.. ik hoor steeds vaker Leiden. Iets in mij zegt ook dat ik beter voor Leiden moet kiezen en dat ik spijt ga krijgen als ik dat niet doe, maar om een of andere reden ben ik daar een beetje onzeker over. Misschien omdat ik niet van vwo kom, maar van mbo (wel een hbo denk niveau). Hbo lijkt mij niet echt uitdagend. Ik doe nauwelijks wat maar haal toch mooie cijfers.
Ik hou van uitdaging, maar wil het ook niet te moeilijk maken voor mezelf. Het is wel een nieuwe start wat minimaal 5 jaar zal duren. Ik volg naast mijn studie ook een theologische opleiding, geef privéles aan mensen en werk ook parttime.
Wat ik niet snap is wat rechten studenten in het buitenland doen. Je studeert toch rechten van Nederland, wat heb je er aan als je daarna naar het buitenland gaat of daar je studie gaat afmaken? Of ben ik nou de enige die zo denkt? Ik weet wel dat werkgevers het waarderen dat je ervaring in het buitenland hebt, maar snap niet wat de reden daarachter is ..
Dat slijt later wel joh. Verder bespeur ik wat frustratie.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:28 schreef TheSolution het volgende:
[..]
Gast, het taalgebruik van jullie soort mensen manMet je 'sedert' en 'thans'. Je studeert facking rechtsgeleerdheid, het afvoerputje van het Nederlandse wo en je voelt je helemaal het baasje
![]()
![]()
Mag het hopen. Als ik iemand zo zie posten stel ik me meteen een wanna-be corpsballetje voorquote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat slijt later wel joh. Verder bespeur ik wat frustratie.
Ik denk dat jij Leiden prima aan kunt en ik denk dat het verschil in niveau tussen de rechten opleidingen minder is dan je denkt. Ik wilde overigens heel graag naar de UVA, maar heb redelijk last-minute toch voor Leiden gekozen.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:12 schreef reality22 het volgende:
[..]
Oke.. ik hoor steeds vaker Leiden. Iets in mij zegt ook dat ik beter voor Leiden moet kiezen en dat ik spijt ga krijgen als ik dat niet doe, maar om een of andere reden ben ik daar een beetje onzeker over. Misschien omdat ik niet van vwo kom, maar van mbo (wel een hbo denk niveau). Hbo lijkt mij niet echt uitdagend. Ik doe nauwelijks wat maar haal toch mooie cijfers.
Ik hou van uitdaging, maar wil het ook niet te moeilijk maken voor mezelf. Het is wel een nieuwe start wat minimaal 5 jaar zal duren. Ik volg naast mijn studie ook een theologische opleiding, geef privéles aan mensen en werk ook parttime.
Wat ik niet snap is wat rechten studenten in het buitenland doen. Je studeert toch rechten van Nederland, wat heb je er aan als je daarna naar het buitenland gaat of daar je studie gaat afmaken? Of ben ik nou de enige die zo denkt? Ik weet wel dat werkgevers het waarderen dat je ervaring in het buitenland hebt, maar snap niet wat de reden daarachter is ..
Zonder zelf een waarde-oordeel te geven en of het nou wel of niet terecht is, ik heb dus in de VS en in Azie gezeten en Leiden wordt hier echt wel als een enorme pre gezien op je CV.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:28 schreef Valentijnsdag het volgende:
Ik heb van diverse betrouwbare bronnen gehoord dat Leiden echt overrated is... In principe is het gewoon een sprookje dat werkgevers in het buitenland oid echt wild worden van Leiden. Kies gewoon een universiteit waar je je het prettigst bij voelt.
Wat je laatste alinea betreft. Wat eriksd zegt, stukje zelfstandigheid en wereldwijsheid opdoen.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:12 schreef reality22 het volgende:
[..]
Dat hele stukje van de VS en Azië waar jij hebt gezeten is wellicht niet meer dan een ienie-mienie fractie van heel de VS en Azië. Dat op een klein gebied men wild wordt van Leiden, betekent niet dat dat overal zo is.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:39 schreef Maaike1986 het volgende:
[..]
Zonder zelf een waarde-oordeel te geven en of het nou wel of niet terecht is, ik heb dus in de VS en in Azie gezeten en Leiden wordt hier echt wel als een enorme pre gezien op je CV.
Ok prima, ik zeg alleen wat ik hier meekrijg in China en wat de reacties zijn. Als jij het in de VS en Azie anders ervaart dan kan dat toch?quote:Op zaterdag 7 maart 2015 18:08 schreef Valentijnsdag het volgende:
[..]
Dat hele stukje van de VS en Azië waar jij hebt gezeten is wellicht niet meer dan een ienie-mienie fractie van heel de VS en Azië. Dat op een klein gebied men wild wordt van Leiden, betekent niet dat dat overal zo is.
Haha, toevallig heeft de Chinese uni waar ik op zit (is een staats uni) onder andere een uitwisselingsprogramma met Uni Groningen. Dus ik heb er hier mee rondlopen dan je denkt die het kennen! (Heb al paar Chineze studenten ontmoet die daar uitwisseling gedaan hebben)quote:Op zaterdag 7 maart 2015 18:39 schreef Ryon het volgende:
Om eerlijk te zijn kan ik mij ook moeilijk voorstellen dat men in China of op een random universiteit in the States "wild" wordt van Leiden. Maar goed, internationaal recht is een rechtsgebied apart en ik weet natuurlijk niet wat daar speelt. Wat ik wel weet is dat als je in het buitenland zegt in Groningen gestudeerd te hebben mensen er niet wild van worden maar denken dat je keeltyfus hebt. Maar dat heeft meer te maken met de uitspraak.
Voor een studie als rechten zit hier, met alle respect, wel een kern van waarheid in. Een gemiddelde vmbo kader leerling kan denk ik wel rechten aan (met al dan niet heel veel inzet).quote:Op zaterdag 7 maart 2015 19:47 schreef ps4014 het volgende:
Ik blijf het zeggen. Onderwijs in Nederland stelt vandaag de dag echt geen moer voor je. Een vmbo-kader leerling kan ook gewoon Rechten studeren aan de universiteit ( misschien wat lesjes Nederlands) maar meer ook niet.
95 procent= inzet en doorzettingsvermogen
5 procent= IQ
quote:Op zaterdag 7 maart 2015 21:35 schreef Valentijnsdag het volgende:
Volgens mij is elke studie op de universiteit even moeilijk... Je hebt tenslotte toch voor allen een hbo-p of een vwo-diploma nodig. Scheikunde en geschiedenis zijn op de middelbare school ook in principe even moeilijk (en misschien kan je zelfs zeggen dat geschiedenis moeilijker is als je de landelijke resultaten van de examencijfers bekijkt) maar dat terzijde.
Een gemiddelde student van een TU is geeneens in staat een krant te verkopen. Dus het hangt maar van je invalshoek af.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 21:51 schreef TheSolution het volgende:
[..]![]()
Jij wil zeggen dat een studie rechten of communicatiewetenschappen net zo moeilijk is als natuurkunde? Met alle respect, maar dan ben je of een troll of heb je werkelijk geen idee waarover je praat.
Klopt, de gemiddelde TU student is autistisch en de gemiddelde rechtenstudent heeft 2 hersencellen.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 21:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
Een gemiddelde student van een TU is geeneens in staat een krant te verkopen. Dus het hangt maar van je invalshoek af.
Ik heb geen idee. Slim is een rekbaar begrip.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 22:27 schreef TheSolution het volgende:
[..]
Klopt, de gemiddelde TU student is autistisch en de gemiddelde rechtenstudent heeft 2 hersencellen.
Ik denk alleen dat natuurkunde gemiddeld genomen moeilijker is dan een studie rechten of communicatiewetenschappen, voor een gemiddeld persoon in termen van benodigde tijd, moeite, intelligentie etc. Dat een gemiddelde natuurkundestudent voor de rest niks kan is niet echt relevant in deze.
Mwhah, een bachelor rechten is met een IQ van 100 nog wel af te sluiten. Met een IQ van 100 haal je misschien twee vakken van een bachelor natuurkunde.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 22:32 schreef Ryon het volgende:
Ik ben er vrij zeker van dat voor een "gemiddeld" persoon alle wo studies "moeilijk" zijn in de "termen van" benodigde tijd, moeite en intelligentie. Slechts één van de redenen waarom "gemiddelde" personen geen academisch onderwijs volgen en het onderwijs ook niet op "gemiddelde" personen is ingericht.
Dit meen ik oprecht: was het maar waar! Dat zou in Nederland een heel erg groot probleem hebben opgelost.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 22:38 schreef TheSolution het volgende:
[..]
Mwhah, een bachelor rechten is met een IQ van 100 nog wel af te sluiten. Met een IQ van 100 haal je misschien twee vakken van een bachelor natuurkunde.
Een te laag iqis niet de belangrijkste reden waarom niet iedereen een wo-opleiding doet.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 22:38 schreef TheSolution het volgende:
[..]
Mwhah, een bachelor rechten is met een IQ van 100 nog wel af te sluiten. Met een IQ van 100 haal je misschien twee vakken van een bachelor natuurkunde.
Als je aan het denken wilt worden gezet "filosofisch gezien", kritisch leren denken etc. zou ik serieus aan een beta-studie denken. Vooral vakken zoals logica, genetica, statistische mechanica, chaotische systemen, kunstmatige intelligentie, etc. Heb zo'n gevoel dat je op een studie filosofie voor een groot deel de verschillende stromingen in de filosofie leert en zo, niet zo heel interessant lijkt mij, of tenminste veel minder interessant dan vakken zoals ik hiervoor noemde.quote:Op woensdag 4 maart 2015 22:50 schreef OoitEenPartner het volgende:
[..]
Hier sluit ik mij volledig bij aan (kom van het mbo en hbo). Ben sedert dit studiejaar ook begonnen aan de studie Rechtsgeleerdheid aan de VU te Amsterdam. De universiteit is overrated; ik snap tevens niet waarom er toch zoveel afvallers zijn.
De verschillen die noemenswaardig zijn, hebben met name te maken met het curriculum hier en daar (vakken met een filosofisch en historiek karakter) en de snelheid van de periodes. Voor het overige zul je wel merken dat je te maken hebt met serieuzere mensen t.o.v. het hbo. Groot plusje vind ik ook dat je geen aanwezigheidsplicht hebt; had ik op het hbo namelijk wel.
Ik ben zelf erg teleurgesteld in de universiteit, ik had er een (te) romantisch beeld van. Ik dacht wow, nu zit ik dan eindelijk op de universiteit (het hoogst haalbare in Nederland qua niveau), weg met het kader denken, weg met het reproduceren en voortdurend stampen van reeds uitgekauwde stof, nu ga ik mezelf echt ontwikkelen. Nou dat viel dus vies tegen.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik het Honoursprogramma ga doen of een tweede studie waarbij je toch meer aan het denken wordt gezet (filosofie bijvoorbeeld, althans, dat denk ik dan). Daarnaast is een facultaire vereniging ook wel een leuke aanvulling, of bijvoorbeeld actief zijn bij een jongerenpartij (wat ik thans gretig doe). Anyways, blijven hangen op het hbo moet je in ieder geval niet doen, laat je niet bang maken door allerlei hysterische verhalen en zogenaamde afvallers, dat valt allemaal reuze mee.
Nog los van dat alles, het onderstaande zou je eigenlijk al genoeg motivatie moeten geven om naar de universiteit te gaan:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Haha, prachtig! Ik voel de explosie aan haat/frustratie jegens mij helemaal achter mijn beeldscherm (en dat op de vroege ochtend)! Magistrale post! Ben overigens geen wannabe corpsballetje.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:28 schreef TheSolution het volgende:
[..]
Gast, het taalgebruik van jullie soort mensen manMet je 'sedert' en 'thans'. Je studeert facking rechtsgeleerdheid, het afvoerputje van het Nederlandse wo en je voelt je helemaal het baasje
![]()
![]()
Juristen zijn dan ook helemaal het baasje. Lekker ruziemaken en discussiëren, knaken, chicks, beetje toeteren en house muziek draaien. Wat een leven.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:28 schreef TheSolution het volgende:
[..]
![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |